Ekonomiska braukšana = ietaupījums budžetā Ls 100 – Ls 3000 gadā 16

 
10.februāris 2009 12:06

Šobrīd, kad akcīzes nodokļa likmes palielināšana un izmaiņas naftas tirgū veicinājušas ievērojamu degvielas cenu kāpumu, lai ietaupītu līdzekļus, saudzētu apkārtējo vidi un stabilizētu automašīnas tehnisko stāvokli, ļoti svarīgi ir mācēt braukt ekonomiski.

Piemēram, nobraucot 10 000 km, vieglā automašīna vidēji patērē 800 l degvielas, kas izmaksā 480 LVL. Turpretim, braucot ekonomiski, degvielas patēriņu iespējams samazināt par 15% un tādējādi ietaupīt sākot no 72 LVL. Savukārt kravas automašīnas, “ekonomiskā režīmā” nobraucot tikpat daudz kilometru, var ietaupīt pat 4 reizes lielāku naudas summu.

Šī brīža valsts ekonomiskajā situācijā arvien vairāk uzņēmumu spiesti domāt par savu tēriņu sabalansēšanu un līdzekļu efektīvu izlietojumu. “Taupības režīms” attiecas ne tikai uz mājsaimniecībām, bet arī uzņēmumiem. “Ja iepriekš ekonomiska braukšana vairāk aktuāla bija tieši individuāliem vieglo automašīnu vadītājiem, tad tagad arvien vairāk uzņēmumu vadītāju jautā, ko un kā mēs varam darīt, lai samazinātu savus tēriņus degvielai un auto apkopei. Tāpēc Drošas Braukšanas Skola (DBS) sadarbībā ar „Volvo Truck Latvia” kopīgi izveidojuši īpašu apmācību programmu tieši smago automašīnu vadītājiem,” stāsta DBS apmācību direktors Artūrs Priednieks. 

Mainot braukšanas paradumus, ne tikai vieglo automašīnu, bet arī komerctransporta vadītāji var ievērojami samazināt degvielas patēriņu. Svarīgi ir izvērtēt notikumus uz ceļa un adekvāti reaģēt. “Ekonomiskai braukšanai ir jāizvēlas pareizi pārnesumi, jākontrolē motora apgriezieni, jāseko līdzi gaisa spiedienam riepās un jāievēro citas svarīgas nianses,” uzsver A. Priednieks.

„Eiropā kravu pārvadātāju uzņēmumi ik gadu apmāca ievērojamu skaitu autovadītāju, izmantojot gan Volvo Trucks apmācību programmu, gan arī citas specializētās programmas. Šīs investīcijas atmaksājas uzreiz īstermiņā, gan ilgtermiņā, jo, darbiniekiem īstenojot ekonomiskas braukšanas pamatprincipus praksē, uzņēmums uz degvielas rēķina var ietaupīt ievērojamus līdzekļus. Ekonomiskas braukšanas priekšrocības ir ne tikai ievērojama degvielas ekonomija, bet arī samazināts izmešu daudzums, mazākas apkopes izmaksas un garāks automašīnas kalpošanas termiņš. Visi šie faktori ir jāņem vērā un tie tiešā veidā ietekmē pakalpojuma pašizmaksu un peļņas rādītājus, ” norāda Johans Kohlers, „Volvo Truck Latvia” rīkotājdirektors.

Pirms četriem gadiem DBS un uzņēmums „Latvija Statoil” aizsāka ekonomiskas braukšanas praksi Latvijā, izveidojot īpašu apmācību programmu „Statoil Ekoceļš”. Lai palīdzētu ikvienam autovadītājam pārdomāti un lietderīgi izmantot katru degvielas litru, tādējādi vienlaikus ne tikai saudzējot apkārtējo vidi un samazinot CO2 izmešu daudzumu, bet arī ietaupīt naudas līdzekļus, DBS un „Statoil” eksperti izveidojuši “Ekonomiskas braukšanas ienaidnieku TOPu”. Tajā apkopotas autovadītāju pieļautās tipiskākās kļūdas, kas braukšanu padara neekonomisku.

„Šobrīd, kad jaunā nodokļu politika veicinājusi ievērojamu degvielas cenu kāpumu, ikvienam autovadītājam būtu svarīgi ne tikai zināt, bet arī praksē apgūt un īstenot ekonomisku braukšanu. Izvēloties ekonomiskas braukšanas stilu, tiek ierobežots risks iekļūt avārijā, būtiski samazināts degvielas patēriņš, ceļā pavadītais laiks, auto apkopes izdevumi, kā arī CO2 izmešu daudzums,” norāda „Latvija Statoil” mārketinga vadītāja Jana Rubīna.

Ekonomiskas braukšanas ienaidnieku TOP:
1. Saraustīts braukšanas stils
2. Nepareiza pārnesuma izvēle
3. Nepareiza motora apgriezienu izvēle
4. Maršruta neplānošana
5. Lieka gaisa pretestība
6. Neatbilstošs auto tehniskais stāvoklis
7. Neatbilstošs gaisa spiediens auto riepās
8. Nekvalitatīvs degvielas sastāvs un kvalitāte

Ekonomiskas braukšanas paraugstunda

Distances ievērošana
Ja autovadītājs ietur distanci no priekšā braucošās mašīnas, tas dod laiku paspēt izvērtēt situāciju un paredzēt notikumu attīstību – sekojot līdzi savam braukšanas stilam, var ne tikai ietaupīt degvielu un izvairīties no stresa, bet arī paaugstināt drošības līmeni uz ceļa.

Atbilstoša pārnesumu izvēle un motora apgriezieni
Svarīga nozīme degvielas ekonomijā ir pareizai pārnesumu un motora apgriezienu izvēlei. Vismazākais degvielas patēriņš ir sasniedzams, izvēloties augstāko iespējamo pārnesumu pie minimāliem, bet stabiliem apgriezieniem.

Maršruta plānošana
Pareizi novērtējot situāciju uz ceļa, izvairoties no nevajadzīgiem manevriem un liekas bremzēšanas, vadītāji var būtiski samazināt degvielas patēriņu. Sastrēgumi ir lielākā “degvielas bende”, tāpēc svarīgi savlaicīgi izplānot braukšanas maršrutu, izvēloties nevis “taisnāko” ceļu, bet gan “brīvākās” ielas. Katra lieka apstāšanās un braukšanas uzsākšana nodrošina papildus degvielas patēriņu.

Gaisa pretestība
Ievērojot ekonomiskas braukšanas pamatprincipus, degvielas patēriņu iespējams samazināt gan pārvietojoties pa pilsētu, gan arī ārpus tās. Ārpus pilsētas jāatceras, ka braucot ar ātrumu ātrāk nekā 90km/h, degvielas patēriņš pieaug īpaši strauji. Šo apstākli vēl pastiprina, piemēram, jumta bagāžnieki, kuri tiek dažkārt vadāti līdzi, bez īpašas vajadzības. Savukārt smagajām automašīnām jāizmanto sastāva masa, jo inercei jeb kustības enerģijai, ir liela nozīme degvielas ekonomijā. Svarīgi, lai nebūtu lieka gaisa pretestība, kuras pārvarēšana patērē daudz degvielas.

Spiediens riepās

Arī pazemināts gaisa spiediens riepās apgrūtina automašīnas vadāmību, tādējādi tiek radīta daudz lielāka rites pretestība un braukšana kļūst neekonomiska. Vieglajai automašīnai normāls spiediens riepās, atkarībā no modeļa, ir no 1,7 līdz 2,5 atmosfērām. Savukārt smagajām mašīnām, atkarībā no masas, ieteicamais gaisa spiediens riepās ir 6,5 līdz 9 atmosfērām.

Apmācības kurss :„Statoil Ekoceļš”

Šos un daudzus citus ekonomiskas braukšanas principus padziļināti iespējams apgūt Drošas Braukšanas Skolas kursā „Statoil Eko ceļš”. Šogad, uzsākot sadarbību ar uzņēmumu “Volvo Truck Latvia”, DBS radījis jaunu ekonomiskas braukšanas apmācību programmu arī komerctransportam – vietējiem un starptautiskajiem pārvadātājiem, šoferiem, kuriem ir C kategorijas autovadītāja apliecība. Vairāk nekā divus gadus DBS piedāvā apgūt ekonomisku braukšanu vieglo automašīnu autovadītājiem. Tā kā Latvijā ar vien izplatītāki kļūst automobiļi ar automātisko ātrumkārbu, tad ekonomiskas braukšanas apmācību programmu vieglajām automašīnām iespējams apgūt, braucot gan ar manuālo, gan  automātisko ātrumkārbu.
 
Visi komentāri
 
266520. viesis 10.februāris 2009 12:24
0 0 Atbildēt

Interesanti būtu - ekonomiskā braukšana ar automātisko ātrumkārbu - tur jau daudz nekā izpīpēt nevar! Vienīgi laikus atlaist gāzi un ripot!

AGA

266523. viesis 10.februāris 2009 12:44
0 0 Atbildēt

266520. viesis 10.02.2009 12:24

nu nesaki gan... ja ir galva uz pleciem un dzineeja/kaarbas darbiibu juuti ne tkai ar ausiim un aciim, bet arii "ar pakalju", tad "tomaatu" var iemaaciities ljoti veikli piemaaniit, piekopjot visnotalj ekonomisku braukshanas stilu.

266525. viesis 10.februāris 2009 12:53
0 0 Atbildēt

+1 DeaDMoroZam

bez tam taa iemaniishanaas un jushana uz pirmo briidi tik vajadzeeja ;) peecaak tas viss( gaaziites atlaishana drusku un iistajaa briidii) ir automaatiski

266529. viesis 10.februāris 2009 13:23
0 0 Atbildēt

mja, tik pamegini latvijaa pabraukt ekonomiski, kur katrs otrais ir neizdevies rallija zvaigzne un megina apliecinaaties citiem uz celja... Esmu salidzinaajis, ka braucot uz saviem latgales laukiem naktii, to paveicu apmeram pa 3.5 stundaam un braucot ap 100km/h visu laiku... Braucot pa dienu top trafika laikaa (piektdienas un svetdienas vakari) ar apmeram to pashu atrumu (nu taa lai turos kopejaa plusmaa daudzmaz), sanaak ne mazaak par 4h un veel degvielas paterinsh strauji aug... Diemzhel tas ir delj ta, ka vairums rallija zvaigzhnu nav saprastushi, ka ne jau maximalais atrums svariigs, bet videejais- rezultataa es it kaa nemaz tik atri nebraucu, bet braucu vienmeriigak un kaa sekas- man videjais atrums sanaak lielaaks... Diemzhel vairumam lauzhu vel naudas pietiekas lai degvielu netaupiitu...

266536. viesis 10.februāris 2009 13:54
0 0 Atbildēt

vāji apmaksāta

statoil (citi tirgotāji noteikti pārkāpj 8to punktu)

un

dbs reklāma

nu bišķi arī volvo ;)

266589. viesis 10.februāris 2009 21:25
0 0 Atbildēt

Un jo "īpaši" jauki ir tie t.s. "ekobraucēji" kas no luksofora uzsāk tik maigi un lēni,kā ar sievieti priekšspēles laikā,nedod dies tahometrs uzkāps augstāk par 1,5k Lai gan ir pierādīts,ka atvelkot pēc shēmas 1.robs-3.robs-5.robs jau uz 60 km/h,degviela tiek patērēta tik pat,cik braukšanu uzsākot "sēņojot",taču krustojuma caurlaidība jau ir vismaz divreiz lielāka.

266592. viesis 10.februāris 2009 22:16
0 0 Atbildēt

Aplūkojot raksta apakšā minētos atslēgas vārdus, uzreiz var saprast, kas šo reklāmas rakstu ir apmaksājis :D

266595. viesis 10.februāris 2009 23:09
0 1 Atbildēt

Šitie ekobraucēji ir totāli bremzes un vienīgais ko tu ieekonomēsi būs pāris kapeikas, tai pašā laikā būs beigti nervi tev un citiem satiksmes dalībniekiem.

P.S. Gribās vemt ieraugot uzrakstu DBS. Jūs puiši padomā, vai par daudz reklāmas nenāks par ļaunu jums pašiem. Mani kā klientu esat zaudējuši dēļ pārāk uzbāzīgās reklāmas.

266599. viesis 11.februāris 2009 0:08
0 0 Atbildēt

Pēdējais viesi - ne tikai kapeikas, ekosēņošana ilgtermiņā nenāk par labu arī mašīnai bet tās vairs nebūs kapeikas :)

266613. viesis 11.februāris 2009 12:12
0 0 Atbildēt

Ne jau tāpēc braucu ar sportisku auto lai ekonomētu degvielu. Un salīdzinot ar iepriekšējā auto Volvo T6 patēriņu joprojām braucu ekonomiski :)

266623. viesis 11.februāris 2009 13:20
0 0 Atbildēt

Es teiktu ka dažos gadījumos ekonomiski pamatotāk ir iegādāties mazāku auto, nevis šāussssmīgi iespringt uz degvielas ekonomiju. ;)

266630. viesis 11.februāris 2009 15:22
0 0 Atbildēt

Ar mersi w-124/320 braucot, pilsētas apstākļos ērti un racionali var izmantot 5-to ātrumu. Uz maziem dzinēja apgriezieniem 60--70km/h dzinēja slodzei problemas neizraisa. Iespējams, ka dzinēja "veselibai" tas nemaz tik labi nav. Bet, degviela jūtami ietaupās. Otrs taupīšanas veids - nevilkt ar katru pārnesumu uz lieliem apgriezieniem un neforsēt uzrāvienu pie katra luksofora. Protams, nevajag daudz eksperimentēt ar metodēm, kas traucē kopējo satiksmes intensitati, bet iesaistot arī prātu braukšanas procesā - iespējams arī kādus litrus degvielas tomēr ietaupīt.

266695. viesis 12.februāris 2009 8:09
0 0 Atbildēt

ja grib taupit japerk mazlitrazhas auto nevis jamazhojas. DBS sak krist uz nerva.

266697. viesis 12.februāris 2009 9:04
0 0 Atbildēt

mazlitrāžas auto ir bleķis

salīdzini dajebkura golfa patēriņu 1,2-1,4 un 1,8-2,0 modeļiem

266794. viesis 13.februāris 2009 14:40
0 0 Atbildēt

Nu, ja - golfiņi kaut kā vēsturiski vienmēr raksturojušies kā benzīna rijēji, pat neskatoties uz to nelielajiem apmēriem. Savulaik pats pāris gadus braucu ar golf2/1,6 - brīnijos, kur tas benzins paliek ?

266842. viesis 14.februāris 2009 23:38
0 0 Atbildēt

Braucot ar gāzi ietaupās vēl vairāk un nemainot braukšanas paradumus. Par to šeit ne vārda!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti