Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Strāva tavam auto 20

 
7.novembris 2002 12:12

Rudens sākums un pavasaris ir kritiskie laika periodi akumulatoram, kad vajadzētu pārbaudīt tā stāvokli, lai nepiedzīvotu nepatīkamus pārsteigumus nākotnē. Autoakumulatora baterija ir tā, kas starteri apgādā ar elektrisko strāvu motora iedarbināšanas laikā un baro elektroiekārtas ierīces (gaismas, signalizācija, audiosistēmas) laikā, kad motors nedarbojas vai darbojas ar mazu kloķvārpstas griešanās ātrumu...

«Dzīvība» akumulatorā patiesībā netiek pārtraukta ne uz brīdi. Auto iedarbinot, kā arī dzinējam strādājot ar maziem apgriezieniem, tāpat barojot automobilī lielu skaitu enerģijas patērētāju akumulatora baterija tiek izlādçta. Tiklīdz motors attīsta vajadzīgos apgriezienus, lai tiktu apmierināti visi patērētāji, sākas akumulatora uzlādēt. Kad dzinējs izslēgts notiek akumulatora baterijas pašizlāde, kas noteiktos apstākļos akumulatoru var izlādēt arī pilnībā. Līdz ar to ir skaidrs, ka akumulators ilgi kalpos tikai pie pilnīgā kārtībā esošas automobiļa elektosistēmas. Katra autovadītāja paša ziņā ir izlemt, kas viņam izdevīgāk – nopirkt akumulatoru, braukt ar to 5-7 gadus, taču sekot līdzi elektrosistēmas stāvoklim, vai arī atmest visam ar roku, vajadzības gadījumā izlīdzēties ar kaimiņa palīdzību «piepīpējot» un mainīt akumulatoru ik pēc gada vai diviem. KO IZVĒLĒTIES Pērkot akumulatoru pievērst uzmanību vairākiem parametriem. Pirmais un galvenais rādītājs ir akumulatora kapacitāte - strāvas ietilpība ampērstundās (Ah), kas raksturo akumulatora spēju noteiktu laika sprīdi, automobilim nedarbojoties, darbināt kādu enerģijas patērētāju (starteri, radio, gaismas u.c.). Tieši akumulatora kapacitāte nosaka to, cik ilgi griezīs starteris, degs gaismas vai skanēs radio. Ar akumulatora darbmūžu nosaka tieši kapacitātes atbilstība auto nepieciešamajiem parametriem. Tātad - jo vairāk Ah, jo labāk. Aukstā starta strāva (Cold Cranking Amps - CCA), ko mēra ampēros A, raksturo akumulatora spēju noteiktu laika sprīdi atdot noteikta stipruma strāvu. Šis rādītājs ir būtisks tikai auto iedarbināšanas brīdī, jo sevišķi automobiļiem ar dīzeļmotoriem ziemas laikā. Tātad, jo lielāka ir aukstā starta strāva, jo akumulators ātrāk griezīs starteri. Taču jāņem vērā, ka Ah un CCA lielumiem jābūt sabalansētiem, turklāt arī atbilstošiem akumulatora izmēriem. Piemēram, ja normāla izmēra 55Ah akumulatoram ir liela CCA, piemēram, 600A (EN), iespējams, ka akumulatorā esošās aktīvā materiāla plates ir daudz un plānas, kas nodrošina ļoti labu un ātru enerģijas atdevi. Uzreiz jāakcentē, ka šādi akumulatori ir ieteicami vieglajām automašīnām ar benzīna motoriem, taču tos nevajadzētu uzstādīt dīzeļiem un smago auto benzīna motoriem - lielās slodzes, kas nepieciešamas šo motoru iedarbināšanai, šādu akumulatoru ātri sabeigs. Dīzeļiem protams, nepieciešami šie 600A, taču kopā ar atbilstoša biezuma platēm un kapacitāti 65-75Ah. Šīs biezās plates un kapacitāte nozīmē arī lielākus akumulatora izmērus. Uz akumulatoriem bieži redzami dažādi, ievērojami atšķirīgi CCA lielumi. Tas skaidrojams ar atšķirīgo akumulatora pārbaudes metodiku. DIN - metodika radusies Vācijā, IEC, dažkārt arī CEI - nāk no Francijas, SAE - izstrādāta ASV, bet EN - Euro Norm, tā sauktā “Eiropas norma”, pati jaunākā un progresīvākā akumulatoru pārbaudes metodika. Lai pircējam būtu vieglāk orientēties un salīdzināt, daļa akumulatoru ražotāju uz saviem izstrādājumiem minimāli divus-trīs CCA lielumus. Taču jāpatur prātā, ka salīdzināt drīkst tikai pēc viena standarta uzrādītos CCA. Izvēloties akumulatoru, noteikti jāņem vērā tā izpildījums. Jebkurš akumulators tiek ražots izmantošanai kāda konkrēta tirgus apstākļos, tam jāatbilst šī tirgus prasībām gan pēc kvalitātes un darbmūža, gan arī cenas. Ziemeļu valstīs specifiski ir tas, ka akumulatoriem bieži jāiedarbina automašīnas ļoti zemās temperatūrās, turklāt vasarā arī karstums nav reta parādība. Šādam tirgum paredzētā akumulatorā tiek uzstādītas īpašas konstrukcijas biezas plates ar ļoti blīvu aktīvo masu, kas ir mehāniski ļoti izturīgas, pacieš vibrācijas, atkārtotas dziļas izlādes un uzlādes, turklāt aukstumā spēj attīstīt arī lielu starta strāvu. Arī elektrolīts ir ar nedaudz palielinātu blīvumu. Tās ir lietas, kas maksā naudu, taču, piemēram Skandināvijā, bez tām neiztikt. Akumulatoros, kuri paredzēti darbam salīdzinoši siltos laika apstākļos Viduseiropā, Grieķijā vai Turcijā, nav nepieciešams daudz ampērstundu un liela starta strāva, tādēļ šiem dienvidu akumulatoriem ir mazāk plašu katrā sekcijā, plašu konstrukcijā izmantoti ne tik specifiski materiāli un tehnoloģijas. Līdz ar to akumulators ir mazāk jaudīgs un izturīgs, ar īsāku darbmūžu, taču tas ir arī stipri lētāks. Tieši šis ir gadījums, kad Latvijā pircējs jau pēc cenas var aptuveni spriest par akumulatora konstrukciju un darbspējām Latvijas apstākļos. Turklāt jāpatur prātā, ka šis dienvidu akumulators, kādā rītā atsakoties strādāt pie -15°C, nebūt nav brāķis. Tas vienkārši nav paredzēts tādām slodzēm, vēl jo vairāk mūsu ziemas garumā. KALPOŠANAS LAIKS Ja pircējam nepieciešams, lai akumulators kalpotu pēc iespējas ilgāk, jāizvēlas akumulators ar lielāko Ah kapacitāti kādu var ievietot konkrētajā auto. Tikai pēc tam var pievērst uzmanību arī starta strāvas CCA lielumam. Jāatceras, ka ar jaudīgāku akumulatoru var iegūt ilgāku akumulatora darbmūžu un papildus jaudas rezervi kritiskiem brīžiem. Automašīnas ģeneratoram un starterim, protams, jābūt tehniskā kārtībā, kabeļiem cieši savienotiem, akumulatoram nostiprinātam, spailēm notīrītām un cieši pievienotām (bet ne “pārvilktām”). Lādēšanas spriegumu pārbauda šādi: automobilim darbojoties ar 2000 apgr./min, izslēdz visus elektro patērētājus (gaismas, radio, ventilatoru u.c.) un ar voltmetru mēra spriegumu uz akumulatora spailēm. Spriegumam jābūt stabilam un 13,8-14,1 V robežās. Tas nedrīkst mainīties, izmainot motora apgriezienus. Tad, joprojām uzturot konstantus apgriezienus, ieslēdz tuvās gaismas, tad ventilatoru un skatās, vai spriegums nepazeminās. Pieļaujams sprieguma kritums par 0,1-0,15 V, taču tas nekādā gadījumā nedrīkst būt zem 13,7 V. Ja spriegums ir zemāks, akumulators sistemātiski netiek uzlādēts un kādā rītā tas vairs nespēs auto iedarbināt. Taču tā vēl ir tikai pusbēda, jo akumulatoru var vienkārši uzlādēt un tas atkal kādu laiku kalpos. Sliktāk ir, ja spriegums ir pārlieku liels - tas izraisa akumulatora sistemātisku pārlādēšanu un tas diezgan ātri un neatgriezeniski iziet no ierindas. Arī sprieguma lielas svārstības (no 14,1 V uz 13,7 V) ir kaitīgas un ievērojami samazina akumulatora darbmūžu. Arī elektrolīta līmenim vienmēr jābūt normas robežās - visās sekcijās vienādam un 10-15 mm virs platēm. Ja tas ir zemāks, jāpielej destilēts ūdens. AutoInfo
 
Visi komentāri
 
47903. viesis 7.novembris 2002 12:42
0 0 Atbildēt

Be kā ar želejniekiem? Tiem Ah ir 55, bet CCA 1050! Un tos izmanto traktoru pielaišanai. Šinī rakstā to neiesaka darīt. Kā tad ir ar tiem želejas akumulātoriem?

47904. viesis 7.novembris 2002 13:04
0 0 Atbildēt

Nopērkot tādus ākumlutarorus kas ir MAXIMĀ par 15 Ls 2 gadus var točna braukt :)

47906. viesis 7.novembris 2002 13:13
0 0 Atbildēt

Lai cik nepatīkami tas nebūtu "kapitālistiem" , Latvijas apstākļos vispiemērotākie ir krievu akumulatori. Pagājušoziem manā Skorpī bija ielikts Volgas ( Tjumeņas raž.) 60AH akumulators. Bez problēmām. Tajā pašā laikā, mans brālis visu ziemu mocījās ar pajauna BOCSH akumulatora kaprīzēm . Bet šodien jau krievu akumulatorus reti kur var iegādāties. /ikdienas viesis/

47916. viesis 7.novembris 2002 14:20
0 0 Atbildēt

maximas akji pa 16Ls ir 55Ah un tikai 220A...

47937. viesis 7.novembris 2002 15:13
0 0 Atbildēt

Vai aķī elektrolīts nekad nesasalst?

47951. viesis 7.novembris 2002 15:48
1 1 Atbildēt

pie noteiktas temp. sasalst. benziins arii sasalst. a pie -273 sasalst viss. (((:

47953. viesis 7.novembris 2002 15:52
0 0 Atbildēt

Nu ja pie 0 kelviniem atomu kustība izbeidzās. :)

47957. viesis 7.novembris 2002 15:59
0 0 Atbildēt

Dīzelim ir baigi būtisks aķis. Man dažādos servisos teica ka manam autiņam ir čupā sūknis un remonts maksā 500Ls, bet salabojot starteri un nopērkot labu aķi es ietaupīju uz sūkņa remontu jo tagad viss ir ok

47958. viesis 7.novembris 2002 16:02
0 1 Atbildēt

elektroliita sasalshanas temp atkariiga no taa bliivuma...tb,izlaadeetam akku elektroliits var sasalta arii pie -5 graadiem peec celsuija...kautgan neticu,ka Marx to nezin - noteikti,kaa vienmeer prikoliijas ;))

par sprieguma svaarstiibu 14.1 - 13.7 svaarstiibu kaitiigumu - imho pilniigs bullshits, runaajot par akku laadeeshanu - ja jums tiiklaa spriegums ir virs 12.75 voltiem,taatad akkumulators laadeejas ;) jo uzlaadeetam akku bez slodzes voltaazha ir ap 12.73 voltiem.

runaajot par krievu akku - kautkaadaa za rubljom vai avtorevju - iisti neatceros,netaa ;lasiiju - bija tests starp krievu un importa akku...secinaajums - taalu ne visi krievu akku ir labi...suudu starp vinjiem ar pietiek....taapat kaa arii starp importa,afaik...

47963. viesis 7.novembris 2002 16:52
0 0 Atbildēt

Draco... ja buus 12.75, tas akis tev var baigi ilgi laadeeties... Tur jau ir taa atskiriiba, kaapeec vajag ~13,8 nevis 12V...

Rakstu nepaspeeju izlasiit, bet ieteikums aki laadeet ar 1/10 no Ah...

47968. viesis 7.novembris 2002 17:09
0 0 Atbildēt

man po..arii ar 13.1 - 13.4 vish normaali laadeejas...a ieteikums laadeet ar 1/10 automashiinaas vispaar netiek ieveerots,jo tur laadeeshana notiek ar konstantu spriegumu,nevis straavu :P

btw,visi ieteikumi laadeeshanas straavas meeriishanai balstaas uz prasiibu,ka akjim jaabuut kaartiibaa,un pilniibaa uzlaadeetam....ja ar vinju pirms meeriishanas ir griezts motors 15 minuutes,nekaadus 13.7 vish neraadiis :P

48078. viesis 8.novembris 2002 11:51
0 0 Atbildēt

2 draco... un no konstantaa sprieguma arii mainaas straava :)

Reaali dziivee protams po.... taa ir tikai teorija :)

48093. viesis 8.novembris 2002 12:13
0 0 Atbildēt

straava mainaas dotajaa gadiijumaa tikai nno akuu uzlaadeetiibas pakaapes,ja spriegums ir konstants...cita lieta,ka pie noteiktiem apgriezieniem gjeneratoram saak aptruukt jaudas,lai ar noseedinaatu akumulatoru uztureetu to konstanto spriegumu 13.7 volti,jo noseedinaats akku ampeerus rij diezgan labi...

48835. viesis 11.novembris 2002 22:10
0 0 Atbildēt

Neesmu jau nekads dumikitis, bet biku pa sarezgiti sarakstits bija.. A mosh slinkums lasit bija...

49229. viesis 12.novembris 2002 20:26
0 0 Atbildēt

Mazliet precizitātes:

To, cik ilgi akumulatoru baterijas atdotā strāva griezīs starteri, nenosaka vis kapacitāte, ko izsaka Ah, bet gan REZERVES kapacitāte, ko nosacīti izsaka MINŪTĒS. Tā, piemēram, Delphi Freedom 60Ah baterija ar CCA 570 A (EN) "griezīs starteri" 95 min.

49349. viesis 13.novembris 2002 10:00
1 0 Atbildēt

beidz murgot....neko iisti tava "rezerves kapacitaate neizsaka...rezerves kapacitaate vispaar buutiibaa izsaka,cik minuutes akku var notureet visus auto pateereetaajus,ja gjenerators atspraagst....vispaar buutu interesanti paskatiities,kaa tava 60 ah baterija 95 minuutes grieziis 4litriigu chevrolet dzineeju :) da 95 minuutes vinja pat 1.6 ar izskruuveetaam sveceem nenogrieziis...kur tikai taadin"precizeetraaji" rodas...

50406. viesis 20.novembris 2002 9:28
0 0 Atbildēt

Varbūt jāprecizē komentārs, ka jāizvēlas akis ar lielāko kapacitāti k''adu var mašīnā ievietot. To jāsaprot kā lielāko kapacitāti ko pieļauj ģeneratora tehniskie dati. Ja ieliek aki ar pārāk lielu kapacitāti ar to netiks galā ģenerators un drīz vien varēs iegādāties jaunu aki

51226. viesis 25.novembris 2002 9:29
0 0 Atbildēt

ar kaadu tad akji nez,piemeeram 70A gjenerators netiks galaa? 200 ah? 500? :P :)

Janka 30.septembris 2016 1:13
0 0 Atbildēt

Nu nu 70 A ģenerātors. Tad jau aķi pielādētu par 5 min. Nevar būt tik daudz generātoram 70 A

Janka 30.septembris 2016 1:15
0 0 Atbildēt

Pietiek ar 10A lai tiktu galā ar 200ah aķi

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Expedition SSV gatavs darbam policijā

Ford turpina sadarbību ar ASV likumsargiem arī 2025. gadā. Lasīt vairāk

 

Kā brauca, tā aizbrauca - Mercedes vadītājs "neredz" pāreju (+ VIDEO) 20

Mercedes vadītājs turpina ceļu it kā gājēju pārejas un gājēju uz tās pat nebūtu. Lasīt vairāk

 

Nepamana sastrēgumu (+ VIDEO) 15

Čehijā Volkswagem Touran vadītājs nepamana, ka priekšā braucošais Škoda Roomster samazina ātrumu gandrīz līdz nullei un ieslēdz avārijas gaismas, lai brīdinātu par sastrēgumu. Lasīt vairāk

 

Piektdiena, trīspadsmitais - Igaunijā satiksmes autobuss saduras ar kravas auto (+ VIDEO) 10

Piektdien, 13. decembrī, Igaunijā netālu no Viljandi notika satiksmes autobusa un kravas auto sadursme, kurā cieta vairāki cilvēki. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti