Latvijas Automoto biedrība jau vairākkārt ir aicinājusi Latvijas atbildīgās institūcijas izbeigt tūļāšanos, ieviešot eZvana sistēmu Latvijā.
Mums ir patiess prieks, ka esam sadzirdēti un Satiksmes ministrija ir uzsākusi Latvijas pozīcijas izstrādi, izvērtējot 21. augusta Eiropas Komisijas paziņojumu par eZvana ieviešanas nepieciešamību. LAMB ir jau pievērsusi gan sabiedrības, gan atbildīgo institūciju uzmanību informācijai, ka dominējošs ES dalībvalstu vairākums (arī Lietuva un Igaunija) ir parakstījušas atbalsta Memorandu. Tikai dažas ES dalībvalstis, diemžēl arī Latvija, līdz šim pat nav izteikušas atbalstu eZvana ieviešanai, nerunājot par Memoranda parakstīšanu vai kādiem citiem šīs satiksmes drošības sistēmas ieviešanas pasākumiem.
Ar eZvana palīdzību varētu samazināt neatliekamās medicīniskās palīdzības reaģēšanas laiku par 50% un gada laikā izglābt 2500 cietušo dzīvības, liecina Eiropas Komisijas aprēķini. Pēc automašīnas nokļūšanas ceļu satiksmes negadījumā, eZvana iekārta izvēlas telefona nummuru 112 un nosūta trauksmes signāla centram informāciju par ceļu satiksmes negadījuma vietu, kā arī nodrošināta balss sakarus ar cietušo. Tādejādi autovadītāji un pasažieri varētu saņemt palīdzību daudz savlaicīgāk, pat ja viņi fiziski nav spējīgi to izdarīt vai nezina savu atrašanās vietu.
Jāpiekrīt Satiksmes ministrijas secinājumam, ka Latvijā nav vienota institūcija, kam uzticēt eZvana ieviešanu un no kā prasīt atbildību. Tajā būtu jāiesaistās Satiksmes, Iekšlietu un Veselības ministrijām, mobilo sakaru operatoriem, Satiksmes informācijas centram un Elektronisko sakaru direkcijai. Acīm redzami, ka bez precīzas savstarpējas koordinācijas eZvana ieviešana būs stipri apgrūtināta. Jāpiebilst, ja jau pašlaik lielākajā daļā ES dalībvalstu mobilo sakaru oparatori ir pievienojušies atbalsta Memorandam.
Viens no primārajiem uzdevumiem ieviešot eZvanu ir vienotā 112 dienesta tehnoloģiska uzlabošana. Pašlaik dienesta rīcībā nav tehnisko iespēju uztvert nepieciešamo trauksmes signālu. Tādēļ apsveicam Satiksmes ministrijas iesaisti un iniciatīvas jautājuma risināšanā, jo tieši šīs ministrijas pārziņā ir dienesta 112 sagatavošana atbilstoši eZvana ieviešanas prasībām.
Eiropas Komisija uzskata, ka līdzšinējā eZvana brīvprātīgā ieviešana ir pārāk gausa. Secinājums acīmredzami ir izdarīts to nedaudzo ES dalībvalstu (arī Latvijas) dēļ, kuru atbildīgās institūcijas līdz šim nav izteikušas atbalstu šai satiksmes drošības iniciatīvai. Ja līdz gada beigām nebūs pozitīvu izmaiņu, Eiropas Komisija 2010. gadā pieņems lēmumu par obligātu eZvana sistēmas ieviešanu. Šis nav Latvijai pozitīvs scenārijs, jo būsim ieguvuši negatīvu tēlu, kā valsts, kas neatbalsta satiksmes drošību veicinošu pasākumus. Pie kam jau pašlaik ir spēkā EK lēmums par obligātu eZvana iekārtas iebūvēšanu jaunajos automašīnu modeļos no 2010. gada. Kāda tam jēga, ja nebūs atbilstošas trauksmes signāla uztveres un tam sekojošas reaģēšanas sistēmas?
Uzskatām, ka Latvijai pēc iespējas ātrāk ir jāparaksta Memorands par eZvana ieviešanu.
Satiksmes ministrijas projekta izstrāde ir konkrēts solis šī mērķa saniegšanai. Tomēr ar vienu soli vēl nepieteik. Tas apliecina kustības sākumu, tomēr mēķa sasniegšanai nepieciešams drīzs un konkrēts turpinājums.
Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents, Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis
Dunduks. Kamēr mēģinās sasniegt kaut 50% ar e-zvanu aprīkotu auto, beigsies nafta un iekšdedzes dzinēja aprīkotus lūžņus varēs nolikt sētmalē.