1.maijs - solidaritātes diena pret augstām degvielas cenām - iAuto

1.maijs - solidaritātes diena pret augstām degvielas cenām 7

 
29.aprīlis 2010 12:42

1.maijs iezīmēsies ne tikai ar Darba svētkiem, bet var izvērsties par iedīgli Vislatvijas autobraucēju solidaritātes dienai pret augstām degvielas cenām.

No demokrātijas viedokļa gaidāmā akcija ir apsveicama, jo tā jau pašlaik liek sarosīties degvielas mazumtirgotājiem un pamatot cenu pieauguma iemeslus. Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) autoklubi visā pasaulē aizstāv autovadītāju tiesības, un Latvijas Automoto biedrība (LAMB) kā FIA biedrs seko degvielas cenu dinamikai un kvalitātei, kā arī darīs to turpmāk.

Profesionāļi savos skaidrojumos min degvielas cenu kāpumu pasaulē, lielo nodokļu nastu un relatīvi nelielo, aptuveni astoņu procentu uzcenojumu, kurā lielāko daļu veido tirgotāju izdevumi, bet peļņa esot kādi 1-2% no kopējās degvielas cenas. Rodas jautājums, kādēļ kā arguments netiek minēta naftas cenas visai straujā krišanās pasaules tirgos. Piemēram, naftas barela cena aprīļa beigās nepārsniedz 85 dolārus, salīdzinoši 2008. gada jūlijā tā bija tuvu 150 dolāru robežai. Tātad dažu gadu laikā naftas cena ir kritusies gandrīz divas reizes. Vai esam novērojuši līdzīgus procesus iegādājoties degvielu?

Ekonomika pazīst terminu - piedāvājuma cenu elastība. Degviela skaitās neelastīga prece, kas nozīmē, ka pieaugot tās cenai pieprasījums samazinās stipri ierobežoti. Tātad arī turpmāk pieaugot cenai tās patēriņš degvielas uzpildes stacijās būs visai stabils un degvielas tirgotājiem nav jāuztraucas, ka autovadītāji plaši un strauji samazinās degvielas iegādi. Peļņa ir un būs neatkarīgi no cenu dinamikas.

Jāatceras, ka degvielu nepatērē tikai individuālie autobraucēji. Tā atrodama gandrīz katra uzņēmēja izdevumos, kas kopumā spiež uzņēmēju palielināt preces vai pakalpojuma cenu, kā rezultātā var atgriezties augošā inflācija. Te jau ir runa par valsts makroekonomikas attīstības perspektīvām.

Tātad no individuālo autobraucēju un kopējās valsts ekonomiskās perspektīvas viedokļa gan degvielas tirgotājiem, gan atbildīgo valsts institūciju pārstāvjiem būtu kopīgi jāstrādā, lai ierobežotu degvielas cenu celšanos. Tā kaitē gan katram autovadītājam, gan var kaitēt valstij kopumā.

Cerams, ka Konkurences padome, kura, kā informē plašsaziņas līdzekļi, izskata degvielas cenu kāpuma jautājumu, viesīs skaidrību par degvielas uzcenojuma pamatotību. Kā zināms Konkurences padome uzrauga vai nav notikusi slepena tirgus dalībnieku vienošanās par noteiktu preces vai pakalpojuma cenu, kas nav pamatota no brīvās konkurences viedokļa.

Negribētos piekrist Degvielas tirgotāju asociācijas vadības viedoklim, ka gaidāmā akcija ir bezjēdzīga. Jau pašlaik tā ir sasniegusi savu mērķi, rosinot aktīvu diskusiju, kas būtu jāturpina.

Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 

 
Visi komentāri
 
276622. viesis 29.aprīlis 2010 17:55
0 0 Atbildēt

Personīgi es tajā dienā braukšu ar auto, droši vien kādus pāris simtus km. Izmantošu degvielu, kura tiks iegādāta likumīgā ceļā un par kuru ir nomaksāti visi nodokļi - gan tie, kas attiecas uz mani ka ienākumu guvēju, gan tie, kas attiecas uz degvielas tirdzniecības kompāniju kā PVN, akcīzes etc. maksātāju.

Nesaprotu, kur problēma?

276623. viesis 29.aprīlis 2010 17:58
0 0 Atbildēt

Starp citu, ja ieskatās šeit: www.energy.eu/#prices, tad labi redzams, cik dārga vai lēta pie mums ir degviela uz kopējā Eiropas fona. Pat Igaunijā un Lietuvā būtu jāmaksā vairāk, nekā pie mums.

276626. viesis 30.aprīlis 2010 13:43
0 0 Atbildēt
276629. viesis 30.aprīlis 2010 13:51
0 0 Atbildēt

www.telegraf.lv/news/nashlisy...pravok-statoil

www.tvnet.lv/zinas/latvija...egvielas_cenam

Pamatnācijas pārstāvjiem tas aizmugurējais caurums jau ir paliels un pavisam vairs nesāp, tādēļ iniciatīvu uzņemas citi :)

276638. viesis 2.maijs 2010 1:33
0 0 Atbildēt

276623, Pat Igaunijā un Lietuvā ir jau sen ID kartes, bet Latvijā nav. Kā Tu domā - KĀPĒC????

276645. viesis 4.maijs 2010 10:05
0 0 Atbildēt

vēl vecā Shell fočene

276647. viesis 5.maijs 2010 10:50
0 0 Atbildēt

Droši vien reali jārēķinās, ka līdz 1.ls litrā līdz ziemassvētkiem cena uzkāps. Bet, tomēr izskatās, ka augsto degvielas ceny dēl satiksmes intensitāte kopumā turpina samazināties.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nissan parāda attēlus un pastāsta par jauno Leaf (+ FOTO)

Japānas autobūves uzņēmums Nissan iepazīstinājis ar jaunās paaudzes elektromobili Leaf, kas pasūtīšanai kļūs pieejams šoruden. Lasīt vairāk

 

No 2025. gada jūlija elektroskrejriteņu īpašniekiem būs jāiegādājas OCTA (+ VIDEO) 2

No 2025. gada jūlija elektroskrejriteņu īpašniekiem būs jāiegādājas obligātā transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polise jeb OCTA. Izmaiņas ir ieviestas, lai nodrošinātu lielāku drošību ceļu satiksmē un aizsargātu cietušos ceļu satiksmes negadījumos. Lasīt vairāk

 

Vācija: likums visiem viens - ātruma ierobežojumi vides zonās attiecas arī uz elektroautomobiļiem 20

Vācijas reģionālā tiesa noraidījusi kāda elektroautomobiļa īpašnieka sūdzību, kurš vēlējās attiesāt sodu, ko viņam piesprieda par ātruma pārsniegšanu gaisa kvalitātes uzturēšanas zonā. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv redaktors Māris Ozoliņš nepiekrīt CSDD ekspertam Oskaram Irbītim par ceļu infrastruktūras (ne)ietekmi uz drošību (+ VIDEO) 93

Māris Ozoliņš skaidro, kāpēc nepiekrīt CSDD ekspertam Oskaram Irbītim, kurš uzskata, ka negadījumu statistiku vairo nevis ceļu infrastruktūra, bet braukšanas stils.. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti