Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, izmantojot jauno transportlīdzekļu īpašnieku riska izvērtēšanas sistēmu Bonus – malus (atlaide – piemaksa), 2006.gada janvārī tika noslēgti vairāk nekā 73 tūkst. apdrošināšanas līgumi.
No tiem 51% transportlīdzekļu pāru (transportlīdzeklis un tā īpašnieks) iekļuva Bonus – malus atlaižu klasēs (no 7.-14.), apmēram 47% - sākumklasē (6.), bet tikai 2% nokļuva malus jeb piemaksu klasēs (no 1.-5.).Zemākajā 1.klasē iekļuva vien 0,01% jeb pieci transportlīdzekļu īpašnieki, kas janvārī iegādājušies polises. Savukārt šobrīd iespējamajā augstākajā Bonus – malus klasē janvārī iekļuva vairāk nekā 3 tūkst. transportlīdzekļu īpašnieku un to automašīnas jeb 4,1%.
„Pirmā mēneša Bonus – malus sistēmas darbība LTAB skatījumā ir noritējusi ļoti veiksmīgi un saskaņā ar iepriekš nospraustajiem uzdevumiem. Galvenais – apdrošināšanas sabiedrības aktīvi pielietojušas Bonus – malus sistēmu jauno polišu izrakstīšanā ne tikai lielākajās Latvijas pilsētās, kā bija iepriekš noteikts pārejas periodā, bet arī daudzviet lauku reģionos”, informē LTAB valdes loceklis Guntars Lorencis.
„Arī apdrošināšanas sabiedrības atzinīgi vērtē jaunās sistēmas ieviešanu un tās darbības pamatprincipus. Tas viennozīmīgi veicina sistēmas sekmīgāku un ātrāku ieviešanu visā Latvijā. Manuprāt, sabiedrības galvenais ieguvums no šīs sistēmas ieviešanas kopumā būs satiksmes drošības uzlabošana uz Latvijas ceļiem, kas ir arī būtisks mērķis apdrošināšanas sabiedrībām”, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Par Bonus – malus
Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri: transportlīdzeklis un īpašnieks. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm, kurām ir konkrēta atlaide vai piemaksa, ko nosaka katra apdrošināšanas sabiedrība individuāli, ņemot vērā konkrētā pāra apdrošināšanas vēsturi un iepriekš veiktās izmaksas par izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem.
„Galvenais ieguvums no jaunās sistēmas ir tas, ka tā darbojas centralizēti. Tas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašnieki, pieņemot lēmumu mainīt apdrošināšanas sabiedrību, visās iekļūs vienādi augstā vai zemā Bonus – malus klasē. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo Bonus – malus ir svarīgs kritērijs, kas ietekmē OCTA polises cenu, tomēr nav vienīgais un noteicošais”, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Apdrošināšanas sabiedrības atlaides piemēros tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas vienotajā Bonus – malus klasifikatorā ieņems no septītās līdz septiņpadsmitajai klasei. Savukārt par katru klasi, kas zemāka par sesto, apdrošinātāji liks piemaksāt transportlīdzekļa īpašniekam, iegādājoties OCTA polisi.
Transportlīdzekļa īpašnieks, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi, automātiski nokļūst sestajā atlaižu klasē (jaunslēguma jeb sākumklasē). Savukārt tie, kas savu civiltiesisko atbildību apdrošina vairāk par gadu, atbilstoši apdrošināšanas ilgumam un vēsturei, ieņem noteiktu klasi klasifikatorā.
Lai transportlīdzekļa īpašnieks nokļūtu nākošajā atlaižu klasē, tam jābūt apdrošinātam ne mazāk kā 275 dienas gadā.
Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi: par vienu negadījumu klase samazinās par 30%, par diviem par 50%, par trīs negadījumiem par 80%, savukārt par vairāk nekā trim ceļu satiksmes negadījumiem transportlīdzekļa īpašnieks automātiski nokļūst pirmajā Bonus – malus klasē, par kuru apdrošinātājs piemēros vislielāko piemaksu OCTA polisei.
Iegādājoties jaunu transportlīdzekli, klase tiek pārmantota no iepriekšējā transportlīdzekļa. Savukārt tiem īpašniekiem, kuru īpašumā ir vairāki transportlīdzekļi, katram pārim būs sava, atšķirīga atlaides vai piemaksas klase.
Ikviens transportlīdzekļa īpašnieks savu piederību jaunās Bonus- malus sistēmas riska klasei var uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv sadaļā Bonus-Malus, ievadot savu personas kodu un sev piederošā transportlīdzekļa reģistrācijas numuru
kada raznjica kaada okta :? kam tas rausta :? tikai otri negadiijumaa iesaistiitajai pusei, nejau pasam octa njeemeejam :D znachit po uz visu, janem leetaakaa un miers