Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmums "Rīgas satiksme" gaida Rīgas sabiedrisko pakalpojumu regulatora atzinumu par braukšanas tarifa palielināšanu līdz 40 santīmiem.
Biļešu cenu kāpumu aicināju pamatot "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāju Leonu Bemhenu.
– Jūs ierosinājāt paaugstināt braukšanas maksu Rīgas sabiedriskajā transportā līdz 40 santīmiem. Paskaidrojiet, kādas izmaksas procentuāli veido šo tarifu?
L. Bemhens: – Tas ir tarifs, kas nodrošina uzņēmuma darbību. 40 santīmos ietilpst ikdienas uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksas, kā arī transporta atjaunošana. Darba algas sastāda 40 procentus no kopējām izmaksām, degviela un elektrība – starp 12 un 13 procentiem. Peļņa aiziet iepriekšējo periodu zaudējumu segšanai, kas radušies no amortizācijas tēriņiem.
– Jūs runājat arī par transporta parka modernizāciju un elektroniskās biļetes ieviešanu. Ja netiks apstiprināta tarifa paaugstināšana, vai šiem plāniem tiks pārvilkta svītra?
– Modernizācija nebūs iespējama bez tarifa paaugstināšanas. Transporta iegādei pamatā izmantojam līzingu, infrastruktūras atjaunošanai izmantojam kredītu, tāpēc izmaksas izlīdzinās vairāku gadu periodā. Tāpēc nav tā, ka nauda kādam projektam pilnībā ir jādabū uzreiz.
– Prognozējat, ka, paaugstinot biļešu cenu, pasažieru plūsma samazināsies par 25 procentiem. Vai tādā gadījumā tas atmaksāsies?
– Mums ir pieredze, kas balstīta mūsu tarifu pieaugumu vēsturē. Pēdējais tarifu pieaugums bija 2000. gadā. Biļešu cenu pieaugums ir aprēķināts, ņemot vērā pasažieru plūsmas kritumu. Tomēr vēl viena biļešu cenu pieauguma tuvākajā laikā nebūs, tāpēc viss ar laiku izlīdzināsies.
– Vai nav jāmaina mēnešbiļešu politika, lai cilvēkiem būtu izdevīgāk tās iegādāties?
– Pirkt mēnešbiļetes jau tagad sanāk krietni lētāk nekā maksāt par katru braucienu atsevišķi. Piemēram, studentiem un pensionāriem vienā maršrutā mēnešbiļete maksā 3,90 latus. Izdalām ar biļetes cenu 20 santīmi un mums sanāk vidēji 19,5 braucieni. Parasti mēnesī, braucot 22 darba dienas, cilvēks veic vismaz 44 braucienus. Mēnešbiļete sanāk vairāk nekā uz pusi lētāk, to dotē Rīgas dome. Skolēniem un 3. grupas invalīdiem mēnešbiļete vienā maršrutā maksā tikai 1,95 latus un tieši sedz tikai gandrīz desmit braucienus. Parastiem iedzīvotājiem vienā maršrutā mēnešbiļete darba dienām maksā 5,7 latus, tie ir 28 braucieni. Pērkot piecām dienām, cilvēks samaksā tikai par 8,5 braucieniem.
– Vai, mainoties tarifam līdz 40 santīmiem, atlaides saglabāsies procentuāli tādā pašā apjomā?
– Jā, atlaides paliks proporcionāli tādā pašā apjomā.
– Īpaši pēdējā pusgada laikā vērojams, ka pasažieri ir spiesti drūzmēties pie transporta līdzekļa vadītāja, kurš arī tirgo biļetes. Kāpēc tā noticis un kad tam haosam tiks darīts gals?
– To izraisījis darbinieku trūkums. Šobrīd mums trūkst apmēram 500 konduktoru. Mums nav citu iespēju kā vien nodot biļešu tirdzniecību vadītājiem. Bet mēs negribam, lai šāda kārtība saglabātos. Transporta vadītājiem biļešu tirgošana apgrūtina darbu, iekasēšana ir kļuvusi vājāka, jo "zaķiem" ir lielāka iespēja noslēpties. Ceram ar algām un jauno transportu piesaistīt darbiniekus. Vēlamies piedāvāt iespēju, piemēram, mājsaimniecēm strādāt četras stundas sastrēguma stundās no rīta vai vakarā pēc izvēles līdzīgi kā Eiropā.
Mums ir noteikti darba algas pieauguma tempi līdz 2018. gadam. Šogad algas pieaugušas vidēji par 22,5 procentiem. Vadītāji šobrīd saņem 430 latus, konduktori – 235 latus pirms nodokļu nomaksas. Nākamgad algas palielināsim vidēji par 23 procentiem. Mēs gribam arī nomāt dienesta viesnīcas darbiniekiem, kas dzīvo attālākos Latvijas rajonos, jo dzīvokļu īre Rīgā ir dārga.
– Kur sagatavo sabiedriskā transporta līdzekļu vadītājus?
– Mums trūkst 154 autobusa vadītāji, 80 trolejbusu un 26 tramvaju vadītāji. Tos gatavojam sadarbībā ar 10. arodskolu. Tūlīt mācības beigs tramvaju vadītāju grupa, kas daļēji atrisinās mūsu problēmas. Visgrūtāk ir ar autobusu vadītāju sagatavošanu, jo paredzēts, ka kandidātam pirms apmācības jābūt C vai D1 autovadītāja kategorijai. Trolejbusa vadītāji var būt vispār bez jebkādas vadītāja kvalifikācijas, viņus sagatavo sešu mēnešu laikā. Ir jauna mācību programma - trolejbusu vadītājus sagatavojam par autobusu vadītājiem. Pašreiz Ministru kabinetā ir projekts, ka autobusa vadītājus varēs sagatavot tāpat kā trolejbusa vadītājus un viņiem nebūs nepieciešama iepriekšēja vadītāja kvalifikācija. Ceram, ka varēsim autobusa vadīšanai piesaistīt vairāk sieviešu.
– Pastāstiet par "Rīgas satiksmes" nākotnes plāniem – kompostieru ieviešanu tramvajos un gaidāmo elektronisko biļeti!
– Kompostieri ir piespiedu solis konduktoru trūkuma dēļ. Visvieglāk tos ieviest tramvajos. Četrsimt konduktori atbrīvosies un mēs viņus norīkosim uz autobusiem un trolejbusiem. Kompostieri tramvajos darbosies pusotru vai divus gadus, līdz mēs ieviesīsim elektronisko biļeti.
Elektroniskā biļete būs derīga visos "Rīgas satiksmes" sabiedriskā transporta veidos. Šī biļete darbosies līdzīgi norēķinu kartei, kurā elektroniski tiks fiksēta informācija. Iespējams, ka līdz ar šīs biļetes ieviešanu pasažieriem vajadzēs maksāt nevis par braucienu skaitu, bet gan par brauciena laiku. Tas ir visplašāk lietotais samaksas veids Eiropā.
– Pieaugot biļetes cenai, pasažieri sagaida arī lielākas ērtības. Vai jūs to solat?
– Nesen nopirkām simto "Ikarus" autobusu. Šogad ir nopirkti 28 "Mercedes" autobusi. Ir aizkavējušās 17 garo trolejbusu piegādes no Ungārijas, jo piegādātājs ir bankrotējis. Taču viņu saistības turpinās izpildīt cits uzņēmums un trolejbusi būs. Vēl gaidāmi 50 garie trolejbusi. Tūlīt noslēgsies konkurss par 150 īso trolejbusu piegādi. Atjaunojam tramvaju sliedes, taču ar domu par zemās grīdas tramvaju.
– Nesen kāds trolejbusa vadītājs izraisīja avāriju, braucot dzērumā. Kas tiek darīts, lai nepieļautu šādas situācijas?
– Pirmās maiņas vadītāji, kas no rīta izbrauc no depo, tiek kontrolēti simtprocentīgi. Otrās maiņas vadītājus kontrolē dažādi. Uzņēmuma valde izskatīja šo gadījumu, un nolēmām veltīt papildu līdzekļus vadītāju kontrolei. Būs vajadzīgi papildu narkologi, pastiprināsim negaidītās pārbaudes ar patruļām.
Uldis Rācenis, Latvijas Avīze
...Vadītāji šobrīd saņem 430 latus, konduktori – 235 latus PIRMS NODOKĻU nomaksas.
Šobrīd mums trūkst apmēram 500 konduktoru
Mums trūkst 154 autobusa vadītāji, 80 trolejbusu un 26 tramvaju vadītāji.
Kādu algu saņem sab. transporta vadītāji iekš ES?
PAR KO JĀSŪDZĀS? TRŪKST DARBINIEKU? VAI VIENKĀRŠI ALGAS IR SMIEKLĪGAS?
...un cik nopelna Leons Bemhens?