Ar novembri degvielas uzpildes stacijās Statoil uzsāk pāreju uz ziemas degvielu – benzīnu ar paaugstinātu tvaika spiedienu un arktisko dīzeļdegvielu, informēja SIA Latvija Statoil degvielas produktu vadītājs Ēriks Ulmanis.
Līdztekus Latvija Statoil uzņemas iniciatīvu un 7.novembrī uzsāk arī informatīvu kampaņu ar aicinājumu "Netaisi bākā kokteili!". Tās mērķis ir pievērst auto vadītāju uzmanību tam, ka ziemas degviela jāsāk lietot vēl pirms nopietna sala iestāšanās un jādara tas regulāri, lai, iestājoties salam, tvertnē būtu 100% laika apstākļiem atbilstoša degviela. Īpaši tas attiecināms uz dīzeļdegvielu. Tā kā Latvija ir vienīgā Baltijas valstu vidū, kur likumdošana neuzliek par pienākumu tirgotajiem ziemā tirgot tikai arktisko dīzeļdegvielu, tad autobraucējiem pašiem jābūt zinošiem un vērīgiem.Mērenā klimata un arktiskās dīzeļdegvielas sastāvs ir atšķirīgs. Arktiskajā dīzeļdegvielā ir mazāk parafīnu, jo zemās temperatūrās tas sabiezē un aizsprosto degvielas filtru. Tāpēc arī ar nelielu salu neizturīgas dīzeļdegvielas devu degvielas tvertnē pietiek, lai arktiskā dīzeļdegviela zaudētu savas īpašības. "Joks ir tāds, ka pat tad, kad automašīnas degvielas līmeņa indikators parāda, ka tvertne it kā ir tukša, tajā joprojām ir nedaudz degvielas. Tāpēc, ja arktiskā dīzeļdegviela tiek iepildīta tvertnē, kur iepriekš bijusi salu neizturīga dīzeļdegviela, gaidītā efekta var nebūt," stāsta Ē. Ulmanis.
Tā kā Latvijā nav noteikta prasība ziemā tirgot arktisko dīzeļdegvielu, līdz šim daudzi tirgotāji arī ziemā tirgoja mērenās klases dīzeļdegvielu. Arktiskās un mērenās klases dīzeļdegvielas cena atšķiras par 0.5 - 1 santīmam par litru. Tas nozīmē, ka maksa par netraucētu pārvietošanos arī bargā salā, uzpildot pilnu degvielas tvertni, naudas izteiksmē ir ekvivalenta kafijas tases cenai, t.i., ~Ls 0.4.
Statoil norāda Latvijas likumdošanā nepilnības
Patlaban Latvija ir vienīgā no Baltijas valstīm, kurā likumdošana patērētāju interesēs neuzliek degvielas tirgotājiem par pienākumu ziemā tirgot ziemas dīzeļdegvielu . Lai arī Latvijā ES dīzeļdegvielas standarts EN590 ir pieņemts, tomēr tam ir tikai rekomendējošs raksturs. ES standarts dīzeļdegvielu pēc aukstumizturības īpašībām iedala 6 mērenā klimata kategorijās un 5 arktiskā klimata klasēs. "Atbilstoši laika apstākļiem Latvijā piemērotākais būtu noteikt, ka 1. arktiskās klases dīzeļdegviela obligāti jātirgo no 1. decembra, pircēju interesēs neliedzot tirgot arī 2. arktisko klasi," uzskata Ēriks Ulmanis, Latvija Statoil degvielas produktu vadītājs.
Lietuvā prasība tirgot ziemā arktisko dīzeļdegvielu likumdošanā ieviesta 2003. gadā un tiek pieļauta gan 1., gan 2. arktiskā klases dīzeļdegvielas tirdzniecība. Savukārt Igaunijā Eiropas standarts ir noteikts kā obligāts un ziemas periodā no 1. decembra līdz 29. februārim obligāti jātirgo pirmās arktiskās klases dīzeļdegviela.
Joks ir tāds, ka pat tad, kad automašīnas degvielas līmeņa indikators parāda, ka tvertne it kā ir tukša, tajā joprojām ir nedaudz degvielas. Tāpēc, ja arktiskā dīzeļdegviela tiek iepildīta tvertnē, kur iepriekš bijusi salu neizturīga dīzeļdegviela, gaidītā efekta var nebūt,"
====
oi ka var dirst, ka var dirst!!! laikam domā , ka visi pēkšņi stulbi palikuši!!