Komersantam, kas sniedz transportlīdzekļu vadītāju apmācību pakalpojumus, turpmāk vairs nevajadzēs licenci un braukšanas instruktori tiks piesaistīti autoskolām.
Šādus noteikumus paredz Ceļu satiksmes likuma grozījumi, ko ceturtdien, 20. martā izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē.Grozījumu mērķis ir nodrošināt kvalitatīvāku transporta līdzekļu vadītāju apmācību, nosakot, ka autoskolas ir atbildīgas par visu apmācību procesu kopumā, kā arī vienkāršot uzņēmēju saikni ar valsts institūcijām.
Ar šiem grozījumiem tiks samazināts administratīvais slogs - vairs nebūs nepieciešams licencēšanas process. Citas procedūras, piemēram, uzraudzība no VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcija” un Valsts tehniskās aģentūras paliks nemainīgas. Tas ir, jebkurā gadījumā tiks pārbaudīta komersanta telpu iekārtojuma atbilstība, novērtēts konkrētās autoskolas sekmības procents utt.
Turklāt autoskolas sekmības novērtējumā tiks iekļauti ne tikai teorētiskās apmācības rezultāti, kā tas ir pašreiz, bet arī praktiskās apmācības rezultāti.
Pēc šo Ceļu satiksmes likuma grozījumu un Ministru kabineta noteikumu pieņemšanas braukšanas apmācības instruktoriem būs nepieciešamas darba attiecības ar komersantiem vai izglītības iestādēm, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu vadītāju apmācību. Pašreiz šo apmācību veic instruktori, kas pamatā ir individuālie komersanti vai pašnodarbinātās personas.
Līdz ar grozījumiem likumā iekļauts arī deleģējums Ministru kabinetam izstrādāt kārtību, kā transportlīdzekļa vadītājs iegūst un atjauno tiesības vadīt automašīnu, kārtību, kā izsniedz, apmaina un atjauno vadītāja apliecību, kā arī prasības komersantiem, izglītības iestādēm un speciālistiem, kas tajās nodrošina transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmas.
Grozījumi attieksies uz esošajām apmēram 160 autoskolām, uz jaundibināmajām skolām un apmēram uz 1000 instruktoriem, kas nodrošina jauno vadītāju apmācību.
Likuma grozījumi vēl jāizskata valdībā un jāapstiprina Saeimā.
Šie grozījumi pasliktina jau esošo brīvi kā pašnodarbinātiem un IK strādājošo instruktoru stāvokli, ir pretrunā ar brīvā tirgus principiem, turklāt padara autoskolas par pilnīgi nekontrolējamām iestādēm. Deputāti nodemonstrēs pilnīgu glupību, ja tādus grozījumus pieņems, un tikai apliecinās, ka Saeimā sēž neizglītotas 100 galvas.
Drīžak būtu apspriežams jautājums, kā padarīt efektīvāku esošo autoskolu mācību un finansu uzraudzību, jo tas nav normāli, kad darbiniekiem (darba attiecībās esošiem instruktoriem) jāizpērk darba instruments automašīna. VID vajadzētu arī paraudzīties, kā viens instrultors var pāris mēnešos apmācīt 200 cilvēkus. Tur pat diennaktī minūšu nepietiek. Būtu jāveicina patērētāju tiesību saņemt informāciju par pilnīgi visiem licenzētiem instruktoriem Latvijā visās autoskolās.