Aprīlī vairāki fotoradari, neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma, visā Latvijā pastiprināti kontrolēs sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas un tehniskās apskates derīgumu, LETA informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pārstāvji.
LTAB norāda, ka Latvijā kopējais neapdrošināto transportlīdzekļu skaits uz autoceļiem ir aptuveni 1-2% robežās. Tostarp lielākais neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits ir Rīgā (1,36%), bet mazākais - Zemgalē (1,02%).
Salīdzinot ar 2018.gadu, kad LTAB veica līdzīgu datu analīzi, 2021.gadā neapdrošināto transportlīdzekļu īpatsvars Rīgā pieaudzis par 0,49 procentpunktiem, bet Kurzemē samazinājies par 0,51 procentpunktu, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka būtisks samazinājums - par 0,41 procentpunktu - ir arī Latgalē, kas daudzus iepriekšējos gadus izcēlās ar negatīvu statistiku.
Vienlaikus LTAB atzīmē, ka aptaujā 40,4% autovadītāju nezina, ka par piedalīšanos ceļu satiksmē bez derīgas OCTA un tehniskās apskates fotoradari un policijas ekipāžas vienas diennakts laikā var sodīt vairākkārtīgi. Tāpat salīdzinoši daudz ir to autovadītāju, kas vispār nav informēti, ka fotoradari un policijas ekipāžas spēj pārbaudīt ne vien braukšanas ātrumu, bet arī to, vai automašīnai ir derīga OCTA (20,2% respondentu) un tehniskā apskate (22,4% respondentu).
Lai skaidrotu sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību, kā arī mazinātu to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai neveic transportlīdzekļa tehnisko apskati, aprīlī LTAB sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) īsteno sociālu kampaņu "Ja Tev nav OC/TA - nebrauc!".
Kampaņas ietvaros LTAB un CSDD veiks plašu profilaktisko darbu, skaidrojot autovadītājiem, ka OCTA vai tehniskā apskate nav tikai formalitāte, ko valsts uzspiedusi autovadītājiem, bet gan drošības garants pašam autovadītājam, pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem, norāda Abāšins, piebilstot, ka kampaņas mērķis ir arī atgādināt transportlīdzekļu īpašniekiem kur un kā iespējams pieteikties atgādinājumiem par OCTA un tehniskās apskates derīguma termiņa tuvošanos.
Kampaņas laikā arī īpaši aprīkota automašīna, kuru kampaņas vajadzībām nodrošinās uzņēmums SIA "Jarva", veiks transportlīdzekļu pārbaudi ar speciālas programmatūras "Eunomia" palīdzību, aktīvi piedaloties ceļu satiksmē.
Paredzams, ka apkopotā statistika un izdarītie secinājumi ļaus nākotnē pilnveidot metodes autovadītāju informēšanai par OCTA un tehniskās apskates nepieciešamību, kā arī cīnīties ar pārkāpējiem. "Noteikti vērts izskatīt iespēju nākotnē pielāgot stacionāros fotoradarus OCTA un tehniskās apskates kontrolei visā transporta plūsmā, neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Tāpat lielāka uzmanība jāvelta to ceļu posmu uzraudzībai, kas ikdienā netiek kontrolēta ar stacionārajiem fotoradariem," piebilst Abāšins.
LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sistēmas darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.
Labāk būtu promiles kontrolējuši.