Visi komentāri - Vairums Latvijas iedzīvotāju ar vienu auto brauc piecus gadus un ilgāk

Vairums Latvijas iedzīvotāju ar vienu auto brauc piecus gadus un ilgāk 20

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 2.decembris 2025 10:50

Latvijā automašīna joprojām ir viens no būtiskākajiem ikdienas mobilitātes rīkiem. Luminor veiktā aptauja* liecina, ka daudzi iedzīvotāji automašīnu lieto pēc iespējas ilgāk: katrs ceturtais vairāk nekā astoņus gadus. Tas spilgti atspoguļojas arī kopējā Latvijas autoparka attīstībā. Vienlaikus auto līzinga tirgus šogad piedzīvo nozīmīgu izaugsmi, norāda Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.

Aptaujas dati rāda, ka Latvijā vidējais auto īpašnieks savu auto maina reti. Kopumā 60 % automašīnu maina retāk nekā reizi piecos gados. Tajā skaitā trešdaļa jeb 34 % to dara aptuveni reizi piecos līdz septiņos gados, bet katrs ceturtais (26 %) ar vienu automašīnu brauc vairāk nekā astoņus gadus. Tikai 16 % mājsaimniecību auto maina ik pēc trīs līdz četriem gadiem. Latvijas autoparka vecums ir liels un auto nereti tiek lietoti, līdz tie kļūst tehniski nepilnvērtīgi vai ekonomiski neizdevīgi.

Latvijas auto līzinga tirgus sasniedz augstāko līmeni desmit gados

Tajā pašā laikā šogad Latvijas auto tirgus piedzīvo pozitīvu dinamiku, jo arvien vairāk iedzīvotāji iegādājās jaunas automašīnas, to apliecina arī auto līzinga tirgus kāpums, kas šogad iespējams sasniegs augstāko līmeni pēdējo desmit gadu laikā. Luminor dati liecina, ka šī gada deviņos mēnešos jaunu automašīnu līzinga darījumu skaits salīdzinājumā ar to pašu periodu pērn ir pieaudzis par 40,5 %. Papildus tam arī elektroauto segmentā vērojams pieaugums – jaunu auto reģistrāciju skaits deviņos mēnešos pieaudzis teju uz pusi (40,7 %) salīdzinājumā ar pagājušo gadu. 

Vienlaikus iedzīvotāji turpina iegādāties automašīnas arī izmantojot patēriņa kredītu – 36 % gadījumu tie tiek izmantoti automašīnas iegādei vai remontam, un šos risinājumus visaktīvāk izmanto jaunākā paaudze, liecina bankas nesen veiktā aptauja. 

Autoparka lēno atjaunošanos apliecina arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas statistika. Vidējais vieglo automašīnu vecums Latvijā ir sasniedzis 15 gadus, un pēdējo piecu gadu laikā šis rādītājs ir pieaudzis par teju vienu gadu. 

Kurš finansējuma veids ir piemērotāks?

Lai gan Latvijas auto tirgus kļūst aktīvāks un pieejamāki kļūst arī jaunāki un videi draudzīgāki transportlīdzekļi, pašreizējās tendences rāda, ka būtiskas pārmaiņas autoparka struktūrā notiks pakāpeniski. Saskaņā ar Eurostat datiem, automašīnas uz Latvijas ceļiem vidēji ir vienas no vecākajām Eiropas Savienībā un Latvija turpina būt nozīmīgs tirgus lietotiem transportlīdzekļiem. Tāpēc svarīgi izvērtēt auto iegādi ne tikai pēc sākotnējās cenas, bet arī kopējām izmaksām ilgtermiņā. Vecāks un lētāks auto var šķist izdevīgs sākotnēji, taču biežāki remonti, augstāks degvielas patēriņš un iespējami lielāki līzinga vai kredīta maksājumi var palielināt kopējās izmaksas. Savukārt jaunāks auto bieži prasa retākus servisa apmeklējumus, zemāku degvielas patēriņu un var būt izdevīgāks kopējo izmaksu kontekstā.     

Izvēloties starp finanšu līzingu, operatīvo līzingu un auto kredītu, būtiski ir izvērtēt gan finansiālās iespējas, gan ilgtermiņa plānus. Finanšu līzings būs piemērots tiem, kas vēlas auto iegūt savā īpašumā. Procentu likme ar kādu iedzīvotājam jārēķinās ir atkarīga arī no automašīnas dzinēja veida un auto vecuma, videi draudzīgu auto iegādei likmes šobrīd ir no 1,45 % gadā + EURIBOR. Operatīvais līzings vairāk atbilst tiem, kuri vēlas regulāri mainīt auto un neuzņemties īpašumtiesību riskus, savukārt auto kredīts nodrošina vienkāršāku noformēšanu un tūlītēju īpašumtiesību iegūšanu, taču kopējās izmaksas ir augstākas. Jāņem vērā, ka auto līzings ir pieejams automašīnām, kuru vecums līzinga perioda beigās nepārsniedz 15 gadus.

Latvijas ekonomiskā situācija šogad ir stabilāka nekā pērn, un to labi atspoguļo arī auto līzinga tirgus atkopšanās. Pēc pagājušā gada krituma auto iegāde atkal pieaug, ko lielā mērā veicina gan EURIBOR likmju samazināšanās, gan iedzīvotāju pirktspējas uzlabošanās.

*Luminor bankas aptauja veikta 2025. gada novembrī sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, kopumā aptaujājot 1002 respondentus Baltijā vecumā no 18 līdz 59 gadiem.

 
Visi komentāri
 
WALA 2.decembris 2025 11:40
9 0 Atbildēt

No vienas puses aicina dzīvot zaļāk, no citas - tā kā pārmet ka nepērkam jaunus lūžņus ?!?!? 😒

Just business and nothing  personal ...

Pļurkt 2.decembris 2025 12:04
3 8 Atbildēt

Tak šīsdienas auto nevelk ilgāk par 5 gadi!!!

dornis 2.decembris 2025 12:28
3 0 Atbildēt

Man tāpat, bro!

srt 2.decembris 2025 12:51
1 3 Atbildēt

Krotow 2.decembris 2025 12:06
6 5 Atbildēt

Kā te reiz teica - no ekoloģijas viedokļa vislabākais auto ir tas ar ko brauc līdz nobrauc pavisam. Jo ražot jaunu piecūkā vidi vēl vairāk. No finansēm raugoties - cik tad Latvijā ir braucēju kuri var atļauties jaunus auto? Un jo vairāk - mainīt tos reizi 4-5 gados?

Slinkais 2.decembris 2025 12:23
3 1 Atbildēt

sāpe ir tajā, ka viņus ražō ta pat. vai tu pērc viņu vai nē. neko diži zaļaku nepadari, braucot ar 3 golfu. plus vel tas, ka zaļā ojropa ir maziņš un nejedzīgs gaisa atsvaidzinatajs sporta zalē, kuru no visiem stobriem piedirš visādas rašas, ķīnas, un citas bangladešas

Haha 2.decembris 2025 12:50
4 1 Atbildēt

Ja nepirks jaunus, neražos. Tirgus likumi arī lielo VW grupu uz ceļiem noliktu, bet cilvēki tik turpina pirkt. Tikmēr trešie Golfi turpina braukt, katrs trešais Golfs ir trīs nenopirkti jaunāki Golfi.

srt 2.decembris 2025 12:26
1 1 Atbildēt

Muļķības! Apskaties kā tiek piesārņota vide pašā lielākajā pasaules lietoto sūdu pārstrādes fabrikvalstī Indijā'.

Onsis 2.decembris 2025 12:45
8 1 Atbildēt

tad jau elektroauto ir vislielākie dabas piesārņotāji!

Pensis 2.decembris 2025 13:27
8 0 Atbildēt

Par to runāja šodien LR1 - cilvēki saliek māju bēniņos kā enerģijas uzkrājējus litija akumulatorus, iespējams, no dzīvi beigušiem e-auto un tad brīnās, ka nodeg māja.

Laaciz 2.decembris 2025 15:44
5 0 Atbildēt

Skatoties jauno auto tirgu, tas ir tāds neuzrunājošs. Uz vienas rokas pirkstiem varu saskaitīt to, kas man būtu saistoši. Plus esošajam tūlīt būs 9. gads riņķī un turpina skriet. Būtībā, baigo jēgu mainīt nejūtu. 🚘

Sergejs 3.decembris 2025 16:03
0 0 Atbildēt

Ko tad tev izdevās saskaitīt, es no "vidējā latvijca" iespējām paskatijos dažādas markas (golf klases), neko neizdevās saskaitīt. Kam nav apsildāma vējstikla, kam viss caur to stulbo e-krānu notiek un gandrīz visiem zilas lampiņas pa visu salonu (var tās protams izravēt, bet ribjās pašā saknē par tām maksāt)..

Laaciz 4.decembris 2025 8:13
0 0 Atbildēt

Pirmā vietā man ir Honda ZR-V. Patika ļoti jau pirmajā testa braucienā. Vienīgi būtu forši, ja mērinstrumentu panelis būtu analogs+ekrāns nevis tikai ekrāns. Bet tas noteikti nav "deal breaker".

Subaru Outback labs variants būtu, bet tas 2.5 rij un neiet. Teorētiski jau varētu sadzīvot ar to.

Škoda Fabia arī uzrunāja. Izmēros līdzvērtīgs esošajam. Ar 1.5 laba dinamika būtu.

Bet biegu beigās priekš kam mainīt, ja esošais vēl skrien?

REXX 2.decembris 2025 16:46
3 0 Atbildēt

Vai ir jēga mainīt auto, ja esošais veic visas nepieciešamās funkcijas, un ir iespējams to uzturēt kārtībā? 

Pirkt tikai pirkšanas pēc?

Sergejs 3.decembris 2025 16:14
0 0 Atbildēt

Ir viena fiška - nomainīt "kamēr nav sācies", lai čiņinga prieks tiek tam gudrajam un taupīgajam lietotu auto pircējam. Pa 20k nopirku, 5+ gadus pabraucu bez galvassāpēm, pa 11k perekupi gatavi būtu uzreiz izpirkt (SSkā tādi paši auto, tikai bez skaņas izolācijas un citīem apgreidiem stāv 14-15k). Principā normāls iznākums pat pa 11k atdodot, bet atduras jautājumā ko ņemt vietā (stikla jumts, e-krāns pa visu salonu u.t.l. "navoroti" man ir "red flag")...

arii fakts 2.decembris 2025 18:06
4 0 Atbildēt

Vadonji grib , lai mees te sildaam ekonomiku! Bet algas cilveekam parastajam ir 10 reizes mazaakas, kaa shiem. Tad nu sanaak, ka jaalasa visaada meedeklju gatavotas zinjas, lai Tev vienmeer atgaadinaatu, ka esi neveiksminieks, ka taa dziivot nav pareizi.

vēlviens fakts 2.decembris 2025 18:19
0 0 Atbildēt

Bet kā tie parastie cilvēki spēj braukt ar 3-gadīgiem X5 un vēl atļauties tos mērcēt Daugavā? Neesmu dzirdējis ka deputāts ar 10x lielāku algu ko tādu spētu atļauties. Dažus deputātus pat tauta izsmej, kad šie brauc ar sabtransu vai vello.

joprojaam fakts 2.decembris 2025 18:42
0 0 Atbildēt

Ko Tu gribeeji pateikt? Iznomaat un nosliicinaat auto var pat bomzis, lasot skaardenes! Kaapeec lai man kaads noraada, kaa dziivot ir pareizi, gan jau pats tikshu skaidriibaa!!!

Taisnība 3.decembris 2025 8:13
1 0 Atbildēt

Nu tak skaidrāks par skaidru, ka pelnot 3000-5000 eiro izdzīvot nevar, kur nu vēl labu auto atļauties: www.saeima.lv/lv/14-saeima/...-atalgojums-14

VST 3.decembris 2025 0:28
4 0 Atbildēt

B5.5 Pasāts. Kartofelwagen. LPG. 10 gadus manā rīcībā. Nobraucis esmu ap 300 kkm. Un?

Ir pamats izskatīt, ka esmu stipri zaļāks par vienu otru elekroauto.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: "MG ZS Hybrid+" - B klases hibrīds, kas izaicina pat lielākus konkurentus (+ VIDEO) 13

“MG ZS Hybrid+” modelis ir ienācis mūsu tirgū, apvienojot efektīvu tehniku, labu aprīkojumu, britu zīmola sentimentu un, pats galvenais, zemu cenu. Latvijā tas tiek piedāvāts tikai pašuzlādes hibrīda versijā ar 1.5 litru benzīna dzinēju - sistēma attīsta 197 zirgspēku jaudu. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 

Noderīgas lietas drošai ziemai. Kādi jaunumi? (+ VIDEO) 3

Iestājoties aukstam laikam, dodamie pie Inter Cars Latvija, kur vairs nerunāsim par ziemas riepām, bet gan citiem ziemā nepieciešamiem produktiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti