Jauninājumi virsbūves konstrukcijā: daudzu materiālu apvienojums jaunajā Porsche 911
911 kabriolets piedāvā daudz: tā virsbūve izceļas ar vairāk inovatīvām vieglsvara detaļām nekā līdz šim. Konsekventi pilnveidotā kompozītkonstrukcija, kas tagad sastāv no vairāk alumīnija, mazāk tērauda un jauniem kompozītmateriāliem, vēl samazina virsbūves masu par aptuveni septiņiem procentiem, neko nezaudējot stabilitātes, stingrības un drošības ziņā — visi šie parametri ir vismaz tajā pašā parauglīmenī, kādu noteicis iepriekšējais modelis.
Lai to panāktu, Porsche konstruktori izvēlējās atšķirīgu pieeju un izmantoja dažādus plastmasas materiālus, lai izveidotu priekšējo statņu hibrīdkonstrukciju, kas automobiļa apgāšanās gadījumā garantē augstu pasažieru aizsardzības līmeni. Šis novatoriskais risinājums aizstāj līdzšinējo cauruļveida stiegrojumu, kas tika izgatavots no augstas stiprības tērauda. Lielākie ieguvumi: jaunais stiegrojums samazina kopējo masu par 2,7 kilogramiem, kā arī pazemina smaguma centru. Abiem sasniegumiem ir tieša ietekme uz sporta automobiļa izcilo vadāmības dinamiku.
Kompozītdetaļa sastāv no trim elementiem: tā dēvētās organoloksnes, papildu spiedienlietām ribām un strukturālajām putām. Organoloksnes ir rūpnieciski ražoti, ļoti izturīgi pusfabrikāti no stiklplasta. Lai šīs loksnes varētu izmantot 911 kabrioletā, tās daudzpakāpju procesā sagriež un pārveido. Tajā pašā procesa posmā detaļai pierīko ribotu paliktni, kas ir izgatavots no spiedienlietas plastmasas. Procesa pēdējā posmā hibrīddetaļai tiek pievienots strukturālo putu papildslānis. Kad krāsošanas laikā šis slānis tiek pakļauts karstumam, tas izplešas, tādējādi nostiprinot stiegrojumu priekšējā statņa šķērsgriezumā. Paši priekšējie statņi ir veidoti no augstas stiprības lokšņu metāla, piemēram, bora tērauda, daļām.
Gan jaunās 911 paaudzes kupejas, gan kabrioleta pilnveidotās vieglsvara konstrukcijas pamatā ir izmantotā alumīnija daudzuma pieaugums. Izņemot priekšējo un aizmugurējo apakšējo paneli, tagad visa virsbūve ir izgatavota tikai no šī vieglā sakausējuma. Tikai no alumīnija loksnes izgatavoto durvju jaunā konstrukcija samazina virsbūves masu, nepasliktinot stabilitāti un kvalitāti. Porsche augstais instrumentu izgatavošanas meistarības līmenis ir acīmredzams arī kupejas sānu sienās, kas tagad ir izgatavotas no alumīnija, lai samazinātu kopējo masu par aptuveni divpadsmit kilogramiem. Lai to veiktu, bija jāizstrādā piemēroti darba instrumenti un procesi, jo salīdzinājumā ar tērauda loksni, izvelkot vieglos sakausējumus, pastāv ievērojami lielāks plīsuma risks. 911 kupejas sānu sienu ražošanā ir sasniegts aptuveni 30 centimetru loksnes izvilkšanas dziļums.
Līdztekus augstas stiprības tēraudam virsbūvē tika izmantots arī vairāk ekstrudētu alumīnija profilu, piemēram, priekšējiem un aizmugurējiem gareniskajiem elementiem, iekšējiem un ārējiem durvju sliekšņiem un grīdas stiegrojumam. To īpatsvars ir palielināts no trim līdz 25 procentiem. Turklāt Porsche jaunajā 911 izmanto vairāk spiedienlietu alumīnija detaļu, piemēram, daļu no priekšējo atsperu statņa paliktņa, aizmugurējā tuneļa apvalka, aizmugurējiem gareniskajiem elementiem un trieciena slāpētāja paliktņiem. Spiedienliešanas priekšrocība: pat ģeometriski sarežģītas detaļas var ražot kā vienu mezglu. Stiegrojums vai skrūvju savienojumi vairs nav jāražo un jāsametina atsevišķi. Tādējādi ne tikai detaļa kļūst vieglāka, bet arī noveco ražošanas posmi, padarot ražošanu efektīvāku.
Līdz šim viens spiedienlieto alumīnija detaļu trūkums bija obligātā termiskā apstrāde pēc spiedienliešanas. Šis posms ir nepieciešams, lai detaļām piešķirtu vēlamās materiāla īpašības, kas ir izšķirīgi svarīgas, piemēram, raksturlielumiem avārijas gadījumā. Tādējādi termiskā apstrāde ražošanas procesā veidoja atsevišķu un tāpēc enerģijas un laika ietilpīgu posmu. Ražojot jauno 911, Porsche tagad izmanto krāsošanas procesā radušos siltumu, lai veiktu spiedienlieto detaļu galīgo apstrādi.
Materiāli un ražošanas procesi nosaka ideālo savienošanas tehnoloģiju. Jaunā 911 virsbūves montāžā tiek izmantoti vismaz desmit paņēmieni, tostarp metināšana, līmēšana, kniedēšana un skrūvju savienojumi. Piemēram, viens jauns līdzeklis ir berzes metināšana ar gremdgalvas skrūvēm, lai savienotu no alumīnija un tērauda izgatavotas detaļas. Šajā procesā tērauda skrūve tiek spiesta cauri alumīnijam tik lielā ātrumā, ka berze liek gremdgalvas skrūvēm sakust ar tērauda detaļu, veidojot sevišķi stipru savienojumu.
Jaunā 911 virsbūve sastāv no daudzu materiālu apvienojuma un tādējādi sper nākamo lielo soli intelektiskajā vieglsvara projektēšanā, virzot uz priekšu iepriekšējā modeļa aizsākto masas samazināšanas stratēģiju. Turklāt pilnveidotā virsbūves koncepcija garantē lielāku stingrību. Salīdzinājumā ar iepriekšējo modeli 911 kupeja nodrošina labākas vērpes un lieces vērtības. Tādējādi 911 stingri saglabā virzienu, pat ja ar to sportiskā stilā brauc pa ceļa posmiem ar atšķirīgām virsmām.
Modeļi 911 Carrera S: kombinētais degvielas patēriņš 8,9–9,1 l/100 km; CO2 izplūde 205–208 g/km.
Patēriņa un CO2 izplūdes vērtība ir aprēķināta saskaņā ar jauno Pasaules vienoto vieglo automobiļu testēšanas procedūru (WLTP). No tā izrietošās NEDC vērtības pagaidām ir jāturpina norādīt. Šīs vērtības nevar salīdzināt ar vērtībām, kas ir aprēķinātas, pamatojoties uz iepriekš izmantoto NEDC mērīšanas procedūru.
Sīkāka informācija par jaunu vieglo automobiļu oficiālo degvielas patēriņu un oficiālo, specifisko CO2 izplūdi ir atrodama publikācijā ar nosaukumu „Jaunu vieglo automobiļu degvielas patēriņa, CO2 izplūdes un enerģijas patēriņa vadlīnijas”, kas par brīvu ir pieejama visās tirdzniecības vietās un no Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT).