Visi komentāri - Pasaules pirmizrāde: “Toyota GAZOO Racing” prezentē GR GT un GR GT3 prototipus (+ FOTO)

Pasaules pirmizrāde: “Toyota GAZOO Racing” prezentē GR GT un GR GT3 prototipus (+ FOTO)

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 5.decembris 2025 10:56

"Toyota GAZOO Racing" (TGR) pasaules pirmizrādē atklājusi divu jaunu modeļu – GR GT un GR GT3 – prototipus.

GR GT un GR GT3 ir flagmaņi, kas iemieso TGR filozofiju par arvien labāku, autosportā rūdītu automobiļu būvēšanu. To izstrāde, kuras sākumposmā bija transportlīdzekļu koncepcijas formulēšana, tika virzīta, izmantojot vienotas komandas pieeju. Tās kodolu veidoja TMC valdes priekšsēdētājs Akio Tojoda, kurš pazīstams arī kā Master Driver Morizo, profesionālie sacīkšu braucēji Hiroaki Išiura, Tatsuja Kataoka un Naoja Gamou, augstākās klases autosacīkšu entuziasts Daisuke Tojoda, Toyota testu piloti un inženieri. GR GT ir veidots, izstrādes centrā liekot pilotu un izpratni par viņa vajadzībām. GR GT sacīkšu versija GR GT3 tika izstrādāta, ievērojot šo pašu metodoloģiju.

GR GT un GR GT3 tiek pozicionēti kā flagmaņi, kas iet aizgājušo gadu zvaigznes Toyota 2000GT un Lexus LFA pēdās. Viens no izstrādes mērķiem bija "autobūves slepenās mērces" nodošana nākamajai paaudzei, ievērojot "Toyota Shikinen Sengu" (rituāls, kurā ik pa laikam tiek pārbūvēta Japānas tradicionālās reliģijas Šinto svētnīca) principus. Abu modeļu tapšana bija iespējama tikai tāpēc, ka Lexus LFA izstrādes veterāni savas prasmes un autobūves paņēmienus nodod speciālistu jaunajai paaudzei, ražošanā tiek aktīvi ieviestas jaunas, Toyota vēsturē nebijušas automobiļu veiktspējas tehnoloģijas, kā arī tiek pieņemti izaicinājumi risināt daudzas vēl nepieredzētas problēmas.

GR GT konceptuāli tika izstrādāts kā koplietošanas ceļiem piemērots sacīkšu automobilis. Lai panāktu, ka GR GT uzmanības centrā tik tiešām ir pilots, izstrādē uzsvars tika likts ne vien uz augstu dinamisko veiktspēju, bet arī mērķi panākt automašīnas un vadītāja vienotības sajūtu, lai cilvēks un auto jebkurā brīdī un situācijā būtu viens veselums.

GR GT ir aprīkots ar hibrīdsistēmu, kurā pilnīgi jauns 4 litru V8 Twin-Turbo dzinējs ir apvienots ar vienu elektromotoru. Papildus vismaz 650 DIN ZS maksimālajai sistēmas jaudai un vismaz 850 Nm maksimālajam sistēmas griezes momentam (izstrādes mērķa vērtības) nemainīga uzmanība tika pievērsta trim galvenajiem elementiem: zemam smaguma centram, zemam kopējam svaram apvienojumā ar augstu stingrību un maksimālai aerodinamiskajai veiktspējai.

Automobilis ar maksimāli zemu smaguma centru

GR GT izstrāde, kas vēl aizvien turpinās, sākās ar mērķi panākt maksimāli zemu smaguma centru. Lai mērķi sasniegtu, tika apsvērtas iespējas ne tikai maksimāli pazemināt transportlīdzekļa kopējo augstumu, bet arī pilota sēdvietu. Pēc tam uzmanība tika pievērsta priekšā novietotā dzinēja un aizmugurējo riteņu piedziņas spēka pārvadam, lai atvieglotu vadāmību, braucot tuvu iespējamā robežām.

Smagāko komponentu, tostarp 4 litru V8 Twin-Turbo dzinēja ar sausā kartera sistēmu (dry-sump), aizmugurē uzstādītās transmisijas un citu galveno mehānismu stratēģiskais izvietojums ir maksimāli zems. Rezultātā gan pilota, gan automašīnas smaguma centri atrodas gandrīz vienā punktā, tādējādi panākot teju ideālu braukšanas pozīciju, kuras mērķis ir uzlabot automašīnas un pilota vienotības sajūtu un panākt vieglu vadāmību.

Otrs galvenais elements ir maksimāli zems svars apvienojumā ar augstu konstrukcijas stingrību, kas GR GT panākta ar Toyota vēsturē pirmo alumīnija nesošo virsbūvi. Svaru palīdz samazināt arī pārdomāts oglekļa šķiedras kompozītmateriālu (CFRP), plastmasas un citu materiālu lietojums virsbūves paneļu izgatavošanā.

Eksterjera dizains, kurā galvenais uzsvars likts uz aerodinamisku perfekciju, tika radīts procesā, kas atšķiras no līdzšinējās Toyota automašīnu izstrādes prakses. Lai gan parasti uzmanība aerodinamikai tika pievērsta tikai pēc eksterjera dizaina pabeigšanas, GR GT gadījumā vispirms tika definēta ideālā aerodinamiskā veiktspēja, un tikai pēc tam tika domāts par eksterjera dizainu. Aerodinamikas inženieri un eksterjera dizaineri strādāja kopā, lai iegūtu dizainu, kas nodrošina ne tikai optimālu aerodinamiku, bet arī agregātu dzesēšanu.

Nekādi kompromisi netika pieļauti arī interjera dizaina radīšanā. Šeit galvenais uzsvars tika likts uz ergonomiku, kuras mērķis bija sasniegt profesionāla pilota redzējumā optimālu braukšanas pozīciju, un tādu redzamību, kas nepieciešama braukšanai pie veiktspējas robežām. Protams, papildus braukšanai pa sacīkšu trasi, ir padomāts arī par automobiļa lietošanu ikdienā.

GR GT3 raksturo tie paši trīs galvenie elementi: zems smaguma centrs, zems svars apvienojumā ar augstu stingrību un maksimāla aerodinamiskā veiktspēja. Sacīkšu auto Fédération Internationale d’Automobile (FIA) GT3 klases specifikācijām, tātad augstākajai kategorijai uz sērijveida transportlīdzekļiem balstītajā klientu autosportā. No tā izriet arī GR GT3 sūtība – būt tādam automobilim, ko cilvēki izvēlas, lai uzvarētu, un vienlaikus tādam, kuru spēj vadīt ikviens.

TGR uzskata, ka pilota prioritāte, kas ir GR GT koncepcijas pamatā, ir vienlīdz svarīga arī GT3 sacīkšu auto kategorijā, kur pie stūres var sēsties gan profesionāli autosportisti, gan tā dēvētie džentlmeņi-piloti. Turklāt TGR strādā ne vien lai paaugstinātu GR GT3 kā sacīkšu automobiļa konkurētspēju, bet arī lai izveidotu optimālu atbalsta sistēmu saviem klientiem un palīdzētu viņiem pilnībā izbaudīt autosportu.

TGR flagmaņus GR GT un GR GT3 nedefinē tikai jaunāko tehnoloģiju ieviešana, bet arī pieņemtie izaicinājumi izmantot jaunas izstrādes un ražošanas metodes. Izstrādājot GR GT un GR GT3, TGR plaši izmantoja zināšanu un metodoloģiju kopumu, kas uzkrāts, piedaloties dažāda mēroga sacensībās. Viens no piemēriem ir braukšanas simulatora izmantošana, kas tagad ir izplatīta sacīkšu automobiļu izstrādē. Braukšanas simulators jau izstrādes sākumā ļāva efektīvi uzlabot transportlīdzekļa fundamentālās īpašības. Papildus simulatoru izmantošanai katras komponentes radīšanā tika veikta apjomīga testu sērija reālajā pasaulē – ne tikai testu poligonos, tostarp Toyota Tehniskajā centrā Šimojamā, bet arī pasaules līmeņa sacīkšu trasēs, tostarp Fuji Speedway un Nirburgringā, kas ļāva pārbaudīt automobiļu veiktspēju un izturību, braucot tuvu maksimālajām iespējām. GR GT tika testēts arī uz koplietošanas ceļiem, lai modelis būtu viegli vadāms un sniegtu gandarījumu ikdienas lietošanā.

Tāpat kā citi GR modeļi, GR GT un GR GT3 ir tikuši dzīti līdz atteicei, laboti un nepārtraukti pilnveidoti, lai kļūtu par modeļiem, kas attaisnos visu braucēju kvēlākās cerības. TGR stingri turas pie mērķa radīt arvien labākus automobiļus, un turpina GR GT un GR GT3 izstrādi, lai abus modeļus laistu klajā ap 2027. gadu. Sīkāka informācija sekos.

GR GT galvenās specifikācijas (prototipa mērķi, iekšējie mērījumi)

Virsbūve

Garums 4820 mm

Platums 2000 mm

Augstums 1195 mm

Garenbāze 2725 mm

Virsbūves struktūra, salons

Rāmis Alumīnija nesošā virsbūve

Sēdvietu skaits 2

Transportlīdzekļa masa 1750 kg vai mazāk

Izsvarojums Priekšā: 45; aizmugurē: 55

Spēka agregāts

Dzinēja darba tilpums 3998 cm³

Cilindra diametrs × virzuļa gājiens 87,5 × 83,1 mm

Dzinēja tips: V8

Turbopūte: Divi turbokompresori (Twin-Turbo)

Elektromotors: Viens elektromotors, integrēts transmisijā

Pārnesumkārba: Pilnīgi jauna 8 pakāpju automātiskā pārnesumkārba

Maksimālā sistēmas jauda: 650 DIN ZS vai vairāk

Maksimālais sistēmas griezes moments: 850 Nm vai vairāk

Šasija, piekare un saistītie elementi

Piedziņas shēma: Priekšā novietots dzinējs, aizmugurējo riteņu piedziņa

Piekare (priekšā): Divu šķērssviru piekare ar spirālatsperēm

Piekare (aizmugurē): Divu šķērssviru piekare ar spirālatsperēm

Bremzes (priekšā): Oglekļa keramikas disku bremzes

Bremzes (aizmugurē): Oglekļa keramikas disku bremzes

Riepu izmērs: Priekšā: 265/35ZR20; aizmugurē: 325/30ZR20

Maksimālais ātrums: 320 km/h vai vairāk

GR GT3 galvenās specifikācijas (prototipa mērķi, iekšējie mērījumi)

Virsbūve

Garums

4785 mm

Platums

2050 mm

Augstums

1090 mm

Spēka agregāts

Dzinēja darba tilpums

3998 cm³

Dzinēja tips

V8

Turbopūte

Divi turbokompresori (Twin-Turbo)

Piedziņa

Piedziņas shēma

Priekšā novietots dzinējs, aizmugurējo riteņu piedziņa

Tā kā GR GT un GR GT3 izstrāde turpinās, virkne tehnisko datu var mainīties bez iepriekšēja brīdinājuma.

GR GT dizains tika izstrādāts atbilstoši koncepcijai "Aerodinamika pirmajā vietā", un tas nozīmē, ka aerodinamikas inženieri un eksterjera dizaineri strādāja kā viena komanda. Tā kā GR GT maksimālais ātrums pārsniedz 320 kilometrus stundā, aerodinamiskā veiktspēja bija viena no prioritātēm.

Atšķirībā no parasta sērijveida automobiļa izstrādes, kurā eksterjera dizains tiek radīts pirms aerodinamiskās efektivitātes un dzesēšanas veiktspējas apsvērumiem, vīzija par GR GT kā koplietošanas ceļiem piemērotu sacīkšu automobili prasīja procesu pārvērtēšanu.

Aerodinamikas inženieri, kuriem ir pieredze FIA WEC sacīkšu auto izstrādē, pievienojās GR GT izstrādes komandai un iesaistījās dziļās diskusijās ar transportlīdzekļu dizaineriem, un ieguva transportlīdzekļa kopējo veidolu, kura pamatā ir "aerodinamiskais modelis", kas atspoguļo aerodinamikas dizaina komandas piedāvājumu par ideālo formu. Procesā, kas bija pilnīgi pretējs ierastajai praksei, eksterjera dizaineri tikai pēc tam sāka domāt par sērijveida modeli un sagatavoja dizaina skices, kas galu galā ļāva izveidot transportlīdzekļa galīgo dizainu.

GR GT interjera dizaina izstrādē galvenie mērķi bija optimāla sēdpozīcija un redzamība, kas būtu piemērota gan profesionāliem sacīkšu braucējiem, gan džentlmeņiem-pilotiem, kā arī braukšanai pa trasi un ikdienas lietošanai.

Tiecoties pēc ideālas sēdpozīcijas un ņemot vērā interjera dizaina nianses, lielu nozīmi ieguva tiekšanās panākt pietiekamu redzamību un drošības sajūtu. Īpaša uzmanība tika pievērsta lieliskai braukšanai, ergonomiskos vadības slēdžus novietojot stūres rata tuvumā un pozicionējot tos tā, lai nodrošinātu intuitīvu lietošanu.

Lai atvieglotu svarīgākās informācijas nolasīšanu pat braucot trasē, liela uzmanība tika pievērsta arī mērinstrumentiem, kuru indikatoru (piemēram, pārnesumu pārslēgšanas un izvēlētā pārnesuma rādītāju) platums, augstums un pozīcija tika noteikta izmēģinājumu un kļūdu ceļā.

GR GT 4 litru V8 Twin-Turbo dzinējs tika izstrādāts, balstoties uz koncepciju "visaptveroši kompakts un viegls", lai sasniegtu zema kopējā augstuma un zema smaguma centra mērķus. Ar virzļu īso gājienu (cilindru diametrs un virzuļu gājiens ir 87,5 × 83,1 mm) tiek panākts mazs dzinēja kopējais augstums un "karstā V" konfigurācija paredz pa vienai turbīnai pie katras dzinēja galvas. Dzinējam ir arī sausā kartera eļļošanas sistēma (dry-sump) un eļļas karteris, kas ir plānāks nekā parasti.

Dzinēja jauda uz aizmugurē novietoto transmisiju tiek pārvadīta, izmantojot oglekļa šķiedras kompozītmateriālu (CFRP) griezes momenta cauruli. Papildus elektromotoram-ģeneratoram, transmisijas blokā ietilpst pilnīgi jauna 8 pakāpju automātiskā pārnesumkārba ar slapjo sajūgu griezes momenta pārveidotāja vietā un mehānisks ierobežotas slīdes diferenciālis (LSD). Motors-ģenerators, kas ir savienots ar pārnesumkārbu, kompensē īslaicīgos griezes momenta pārrāvumus, kas rodas paātrinājuma un pārnesumu maiņas laikā.

8 pakāpju automātiskā pārnesumkārba nodrošina precizitāti, kas pārspēj GAZOO Racing tiešo automātisko pārnesumkārbu (Direct Automatic Transmission), kas tiek izmantota GR Yaris un GR Corolla, tomēr tā primāri radīta ar mērķi sasniegt pasaules līmeņa pārslēgšanās ātrumu, kā arī nodrošināt neierobežotu pārslēgšanās kontroli, kas ļauj manipulēt ar pārnesumiem jebkurā situācijā – pat atrodoties automātiskajā režīmā D.

Lai samazinātu riteņu bāzi un optimizētu automašīnas agregātu izvietojumu, aizmugurē novietotā transmisija (transaxle) ar konisku zobratu maina dzinēja un elektriskā motora spēka virzienu, kas pēc tam tiek pārnests uz piedziņas vārpstu caur mehānisku ierobežotas slīdes diferenciāli. Šī konstrukcija ir unikāla automobilim ar priekšā iebūvētu dzinēju un aizmugurējo riteņu piedziņu, un tā reprezentē tehnoloģiskas inovācijas, kas GR GT ļauj izmantot mehānismu, kas parasti ir paredzēts visu riteņu piedziņai.

Lai nodrošinātu nepārspējamu veiktspēju, izstrādes procesa mērķis bija GR GT ar vismaz 650 DIN ZS jaudu un vismaz 850 Nm griezes momentu. Turklāt ar aizmugurē uzstādītu transmisijas bloku, pārdomātu gaitas akumulatora, degvielas tvertnes un citu smago komponentu izvietojumu ir panākts 45:55 svara sadalījumu starp asīm.

Spēka pārvades sistēmas izstrādē tika izmantoti sacīkšu simulatori un stendi, uz kuriem varēja uzstādīt veselas spēka pārvades sistēmas. Vienlaikus tika ņemtas vērā arī termiskās pārvaldības, montāžas pozīcijas un apkopes iespējas. Lai nodrošinātu nepārtrauktu pārdošanas ciklu, izstrādes gaitā tika ņemti vērā arī arvien stingrākās izmešu prasības. GR GT3 arī ir 4 litru V8 divu turbīnu dzinējs, un daudzas tā konstrukcijas sastāvdaļas ir pārņemtas no GR GT dzinēju.

GR GT nodrošina ne tikai augstu veiktspēju, bet arī jaudīgam V8 Twin-Turbo sacīkšu dzinējam raksturīgu skaņu. Skaņas izstrādes procesā inženieri koncentrējās uz diviem pīlāriem: 

    • Radīt skaņu, kas ļauj saprast automašīnu un mijiedarboties ar to

    • Radīt skaņu, kas atspoguļo izmaiņas termiskajā enerģijā.

Lielu lomu akustiskajā sniegumā spēlē arī izplūdes caurules struktūra. Tā izstrādāta, lai radītu skaņu, kas sinhronizējas ar transportlīdzekļa stāvokli.

GR GT zema svara un augstas stingrības galvenais balsts ir Toyota vēsturē pirmā pilnībā no alumīnija izgatavotā nesošā virsbūve. Augsta stingrība tiek panākta ar lieliem alumīnija lējumiem rāmja galvenajā struktūrā, kā arī ar optimālu alumīnija ekstrūziju un citu komponentu izvietojumu, un izmantojot progresīvas sasaistes tehnoloģijas. Modeļa virsbūves paneļi ir izgatavoti no alumīnija un CFRP.

Balstiekārtai ir pilnīgi jauna, zemu uzstādīta dubultsviru (double-wishbone) sistēma ar kaltām alumīnija svirām gan priekšā, gan aizmugurē. Tās tehniskās īpašības tika izstrādātas no nulles, koncentrējoties uz lineāru reakciju un augstas klases vadāmību gan ikdienas lietošanā, gan sacīkšu trasē. GR GT ir uzstādītas speciāli šim modelim izstrādātas Michelin Pilot Sport Cup 2 riepas. Kopš modeļa izstrādes pirmsākumiem gan balstiekārtas, gan riepu dizains ir ietvēris profesionālo pilotu darbu simulatorā un veiklības braucienus reālajā pasaulē, lai panāktu tādu veiktspēju, kas GR GT pilotam ļaus organiski operēt ar automašīnu kā trasēs, tā arī uz līkumotiem serpentīniem un citiem koplietošanas ceļiem.

Bremžu sistēmā tiek izmantoti Brembo oglekļa keramikas diski, un arī šajā jomā vadāmība un kontrole tika pilnveidota ciešā sadarbībā ar profesionāliem pilotiem. GR GT transportlīdzekļa stabilitātes kontrole (VSC) nodrošina vairāklīmeņu piedziņas spēka un bremzēšanas kontroli, ļaujot pilotam izvēlēties savām braukšanas prasmēm un laika apstākļiem piemērotāko automobiļa kontroles grūtības pakāpi. Šāda sistēma tiek izmantota arī TGR Nirburgringas 24 stundu izturības sacīkšu automobiļos, un tā lieliski parāda autosporta nozīmi tehnoloģiju attīstībā.

Papildus tam alumīnija telpiskā rāmja (space-frame) šasija, kā arī priekšējās un aizmugurējās dubultsviru balstiekārtas galvenie mezgli ir konstruēti tā, lai daudzus to komponentus varētu izmantot GR GT3.

Foto: Publicitātes attēls

Foto: Publicitātes attēls

Foto: Publicitātes attēls

Foto: Publicitātes attēls

Foto: Publicitātes attēls

Foto: Publicitātes attēls

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijā apstājas simtiem Porsche: kas noticis? 2

Krievijā liels skaits Porsche automobiļu īpašnieku pēdējo nedēļu laikā saskārušies ar dīvainu problēmu – automašīnu vairs nevar iedarbināt. Lasīt vairāk

 

Novembris Vācijas tirgū: elektroautomobiļi uz augšu, dīzeļi uz leju 19

Publicēti dati par Eiropas lielāko automobiļu tirgu Vāciju. Tendences, kas iezīmējās jauno automobiļu tirgū iepriekšējos mēnešos nemainās: elektroautomobiļu skaits pieaug, bet ar dīzeļdzinējiem aprīkotu spēkratu skaits rūk. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti