Visi komentāri - Raidījums: Saules parku īpašnieki pieļauj investīciju apturēšanu

Raidījums: Saules parku īpašnieki pieļauj investīciju apturēšanu 11

 

Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 19.maijs 2025 13:42

Ņemot vērā lielās balansēšanas jaudu izmaksas, var tikt krietni apgrūtināta investīciju piesaiste, svētdienas vakarā vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Raidījums atgādina, ka pēdējos gados Latvijā būtiski pieaudzis saules elektrostaciju saražotās elektroenerģijas apjoms. Šo staciju darbību būtiski ietekmē laikapstākļi.

Ražotāji parasti prognozē nākamās dienas ražošanas apjomu jau iepriekšējā dienā, un, balstoties uz šīm prognozēm, tiek plānots elektroenerģijas patēriņš un nepieciešamais apjoms kopējā tīklā. Ja prognozētās saulainās dienas vietā iestājas mākoņainība, tīklā rodas iztrūkums. Tādēļ saules elektrostacijas visbiežāk izjūt balansēšanas maksājumus, jo nepieciešams ik dienu nodrošināties pret iespējamiem laikapstākļu radītiem svārstību riskiem.

Raidījums norāda, ka pēc atvienošanās no BRELL elektroenerģijas tīkla gada sākumā Latvijai pašai jāgādā par nepieciešamajām rezervēm šādu iztrūkumu segšanai. Vienlaikus vairāki tirgus dalībnieki norāda, ka balansēšanas izmaksu sadalē ir izveidojies haoss.

Sākotnēji atslēgšanos no BRELL bija plānots īstenot 2026.gadā, un līdz tam AS "Augstsprieguma tīkls" bija apņēmies uzstādīt lielas ietilpības baterijas, kurās uzglabāt elektroenerģiju īslaicīgu svārstību izlīdzināšanai. Tomēr politisks lēmums paredzēja atslēgšanos jau šogad, un Latvija, atšķirībā no pārējām Baltijas valstīm, nebija tam pilnībā gatava - pašai nav lieljaudas bateriju, un šis pakalpojums jāiepērk no ārvalstīm, kas ir dārgi, skaidro raidījums.

Pēc atvienošanās no Krievijas Latvijā strauji pieauga elektroenerģijas balansēšanas izmaksas. Sākotnēji ticis solīts, ka šīs izmaksas tiks sadalītas vienlīdzīgi starp visiem tirgus dalībniekiem, taču šobrīd lielākā daļa no tām tiek uzlikta patērētājiem. Lielie saules parku attīstītāji brīdinājuši, ka šāds izmaksu pieaugums nav bijis iekļauts viņu biznesa modeļos, un daži varētu pārskatīt savus investīciju plānus Latvijā, noskaidrojis raidījums.

Enerģētikas konsultants Gatis Ābele raidījumam stāsta, ka tirgū ir iestājies haoss, un dažādu interešu lobēšana novedusi pie nevienlīdzīgas izmaksu sadales. Sākotnēji piedāvātais modelis paredzējis "50:50" sadalījumu starp ražotājiem un patērētājiem, taču pēc sanāksmes Klimata un enerģētikas ministrijā tas mainīts uz 25% ražotājiem un 75% patērētājiem. Šāds lēmums pieņemts bez patērētāju pārstāvju iesaistes, un regulators tam nav iebildis, uzsver raidījums.

"Nekā personīga" skaidro, ka mazajiem patērētājiem lielāki rēķini būs jūtami, pārslēdzot līgumus ar operatoriem. Lielie patērētāji, piemēram, pašvaldības un ražojošie uzņēmumi, jau saņemot paziņojumus par būtisku maksājumu pieaugumu.

Raidījums klāsta, ka saules parku attīstītāji, tostarp uzņēmumi ar ārvalstu kapitālu, pārskata savus plānus. Piedāvātās balansēšanas maksas ir pat piecas reizes augstākas nekā solīts gada sākumā. Tikmēr Igaunijā un Lietuvā šādas maksas tiks ieviestas pakāpeniski, lai netraucētu atjaunīgās enerģijas attīstību.

Alnis Bāliņš, asociācijas "Saules enerģija Latvijai" vadītājs, norāda, ka Latvijā visas izmaksas no 1.jūlija tiek uzliktas tirgotājiem un ražotājiem, kas var novest pie projektu iesaldēšanas vai pat maksātnespējas.

Līdzīgi skeptiski noskaņots ir arī Māris Plūme, "Saules Energy" valdes loceklis, kurš uzsver, ka izmaksu dubultošanās negatīvi ietekmēs nākotnes investīcijas.

Privātie enerģijas tirgotāji, piemēram, "VIRŠI" un "AJ Power", brīdina, ka Latvijā saules un vēja enerģijas ražotājiem izmaksas būs visaugstākās reģionā, kas var apgrūtināt investīciju piesaisti.

Lietuvā valsts nodrošina 30% atbalstu lieljaudas bateriju uzstādīšanai, kas Latvijā nav pieejams. Tāpēc "AJ Power" plāno savas baterijas būvēt Lietuvā, kur attīstība notiek straujāk, piebilst "Nekā personīga".

Kā ziņots, šī gada februārī Baltijas valstis atslēdzās no BRELL tīkla, kas nozīmē, ka turpmāk Baltijas valstīm pašām elektrotīklā jānodrošina noteikts frekvences līmenis. Tam svarīgas ir balansēšanas jaudas, ko nodrošina Baltijas elektroenerģijas balansēšanas rezervju tirgus.
 

 
Visi komentāri
 
0pis 19.maijs 2025 13:57
4 0 Atbildēt

Raksts garš, bet jēga tam ir īsa

Kam resursi, tas pircēju .isa.

imzz 19.maijs 2025 14:11
5 0 Atbildēt

Var saprast, ka Saules attīstītāji bija rēķinājušies ar lētu stabilizāciju no tīkla, tāpēc, taupot līdzekļus, nav apgādājuši parkus ar baterijām pietiekami

Bradypus 19.maijs 2025 14:17
6 1 Atbildēt

Palasi manas un Raimonda "diskusijas", kur es runāju par balansēšanas izmaksām. Paskaties datumus. "Lēta stabilizācija no tīkla" jebkuram saprātīgam cilvēkam bija zināma - tikai uz nodokļu maksātāju rēķina. Sile tukša, tagad raud...

Bradypus 19.maijs 2025 14:10
2 8 Atbildēt

Ai... ai... ai... Cik grūta izrādās zaļā eirodzīve, kad atlaižas no Krievijas atkarības... 

Būtu mums savs LNG terminālis un neuzpiestu zaļo komunismu - varētu labi un lēti dzīvot ar saviem HES un TEC. Tā safist Latvijas potenciālu būt reģiona līderiem enerģētikā var tikai ar tīšu kaitniecību. Jūsmiņi, protams, var turpināt domāt, ka dara pareizi vai ir vienkārši muļķi.

Sergejs 19.maijs 2025 17:03
0 0 Atbildēt

Te jau rekur samīnusojuši tev tie jūsmiņi, kad smadzeņu nav tad atliek jūsmot un mīnusot veselam saprātam.

Kanibaals 20.maijs 2025 17:08
0 0 Atbildēt

Un kas vainas? Labi dzīvojam. Maksāju par biržu un rēķini nav mainījušies 2 gadus, vidēji 10centi/kWh. Vienu mēnesi tik lēciens bija.

Bradypus 20.maijs 2025 20:42
0 0 Atbildēt

Pagaidi, tūlīt mainīsies, kad tavā rēķina fiksēto izmaksu sadaļā ienāks jaunais balansēšanas tarifs.

Onsis 19.maijs 2025 14:19
2 0 Atbildēt

Saules paneļi ir jēdzigi tikai paša lietošanai. Daudzi bija sacer'jušies, ka pelnīs lielo piķi, bet kas tad maksās par elektrības uzglabāšanu?

Bradypus 19.maijs 2025 14:26
5 0 Atbildēt

Kā jau varas shēmotāji solīja - par zināmu otkatu plānoja nodrošināt to uz nodokļu maksātāju rēķina.

Soda 19.maijs 2025 14:40
3 1 Atbildēt

LV rīgas Hesu noteikti varetu liet atpakaļ un tādā veidā uzglabāt saules enerģiju.

Vai ūdeņradī pārvērst un tad likt lietā ziemā.

Vai dobeles pazemes krātuves glabāt saspiesti gaisu, un tad laist ārā un ražot elekteību

Tas kā reiz būtu AST uzdevums.

Vasara vispar varetu tad iztikt vez TECiem, bet tas ir cits stasts.

Lielākie ķīnas bateriju ražotāji iegulda milzu līdzekļus un būvē milzu rūpnīcas, ar Nātrija baterijām.

Tās ir tieši domātas saules un veja parku elektrības uzglabāšanai.

Šo bateriju cenu sola tuvako gadu laikā nolaist lidz 40€ par 1kw.

Tad visa šī problēma bus atrisināta.

ZZZZ 20.maijs 2025 8:32
0 1 Atbildēt
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nissan parāda attēlus un pastāsta par jauno Leaf (+ FOTO) 5

Japānas autobūves uzņēmums Nissan iepazīstinājis ar jaunās paaudzes elektromobili Leaf, kas pasūtīšanai kļūs pieejams šoruden. Lasīt vairāk

 

Gatavojas zemju atsavināšanai pierobežā; spekulanti izrāda interesi (+ VIDEO) 5

Pierobežas joslā gatavojas zemju atsavināšanai, lai varētu stiprināt valsts robežu. Aizsardzības ministrija vēl konkrētas teritorijas nav nosaukusi, bet spekulanti jau izrādot interesi. Gar Latvijas austrumu robežu izveidoto drošības infrastruktūru divas dienas iepazina Saeimas deputāti. Viņiem jāpieņem likums, lai darbi ritētu raitāk. Lasīt vairāk

 

Neskatoties pāri ielai - automašīna notriec velosipēdistu (+ VIDEO) 27

Neuzmanīgs velosipēdists, nepievēršot uzmanību satiksmei dodas pāri ielai un tiek notriekts. Par laimi visiem, iztiek bez nopietnākām sekām. Lasīt vairāk

 

Satiksmes ministrija grib dot sodu punktu skaits par atļautā ātruma pārsniegšanu +10 km/h un citiem pārkāpumiem 33

Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi noteikumu projektu, kas paredz palielināt vadītājiem piemēroto sodu punktu skaitu par atļautā ātruma pārsniegšanu, apdzīšanas pārkāpumiem, telefona lietošanu braucot, nepietiekamu riepu protektora dziļumu un citiem, liecina informācija Tiesību aktu portālā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti