Speciālista viedoklis: kādas priekšrocības cilvēks iegūst ar elektroauto 23

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 15.decembris 2022 15:15

Lai arī elektroauto strauji iekaro tirgu un arvien biežāk ir redzami ielās, šis segments joprojām ir apvīts ar visdažādākajiem mītiem. Tai pašā laikā interese par šo transporta veidu turpina pieaugt, un pamazām cilvēki kļūst arvien zinošāki par šādu auto ekspluatēšanu un uzturēšanu.

Un jāteic, ka dažas lietas viņus patīkami pārsteidz. Piemēram, tas, cik vienkārša šajā gadījumā ir apkope.

Arī Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš ir novērojis, ka līdz ar augošo elektroauto popularitāti sabiedrība kļūst zinošāka un aplami izteikumi dzirdami arvien retāk. “Viens no biežāk uzdotajiem jautājumiem ir – vai es ar šo auto tikšu no Rīgas līdz Liepājai vai Salacgrīvai. Un nav pat svarīgi, ka cilvēks šajā pilsētā bijis tikai pirms daudziem gadiem, – sniedzamība ar vienu uzlādi ir aktuāls aspekts. Jāteic gan, ka kopumā dīvainu uzskatu kļūst arvien mazāk,” stāsta Kārlis.

Par laimi šoferiem, vairāki mūsdienu elektroauto jau šobrīd ļauj aizbraukt līdz jūrai gandrīz no jebkuras vietas Latvijā. Piemēram, Peugeot e-2008 krosovers ar vienu uzlādi var veikt līdz 345 km (saskaņā ar WLTP metodiku) un nepieciešamības gadījumā ar 100 kW lādētāju līdz 80% var tikt ātri uzlādēts tikai pusstundas laikā un nobraukt vēl 270 km.

Interesē tas, cik daudz ietaupīs

Tiem, kas nolēmuši braukt ar elektroauto, rūp, cik tas izmaksās un kāds būs ietaupījums salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju, – tiek meklēts ekonomiskais pamatojums, ka elektromobilis ekspluatācijā patiešām ir lētāks. Kārlis Mendziņš neslēpj, ka sarežģītāks matemātiskais aprēķins šai ziņā būs cilvēkiem, kam nav iespējas uzlādēt auto privātmājā, daudzdzīvokļu ēkas pazemes stāvvietā vai darbā, taču arī šādā gadījumā cilvēks ietaupīs – citos veidos.

Kā zināms, fosilais kurināmais sadārdzinās, un no tā izriet papildu nodokļi, kas izmešu mašīnām tiks palielināti, turpretī elektriskajām būs pieejamas subsīdijas un kompensācijas.

Tāpat Kārlis Mendziņš uzsver, ka ir vērts sarēķināt arī citus ieguvumus, piemēram, bez maksas izmantot Rīgas Satiksmes autostāvvietas, iespēju pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām u.tml. “Daži cilvēki no rīta uz darbu brauc stundu, bet citi to pašu gabalu – 20 minūtes. Ceļā ietaupīto laiku pārvēršot darba stundās, gada laikā jūs varat ietaupīt vismaz dažus tūkstošus eiro,” norāda speciālists.

Kārlis ir pārliecināts, ka uzturēšanas ziņā svaru kausi nosveras par labu elektriskajam transportam, jo patīkams bonuss ir arī atbrīvojums no ikgadējā ekspluatācijas nodokļa.

Var salīdzināt divus ļoti līdzīgus modeļus – Peugeot 2008 ar benzīna dzinēju un tā elektrisko versiju e-2008. Abiem izvēloties labāko komplektāciju, elektroauto maksā aptuveni par 10 tūkstošiem eiro vairāk. Tomēr, ja izvērtē ikgadējās uzturēšanas izmaksas, izdevumus par degvielu un elektrību, subsīdijas iegādes brīdī, ietaupītos līdzekļus par stāvvietu pilsētas centrā, ieekonomēto laiku, braucot pa sabiedriskā transporta joslām, nav grūti izrēķināt, ka cenu starpība izlīdzināsies ļoti ātri un līdz lietošanas cikla beigām elektriskais modelis būs kļuvis pat lētāks. Piedevām – elektroauto būs arī augstāka pārdošanas vai atpirkšanas cena.

Vieglāk un lētāk

Kā uzsver Kārlis Mendziņš, izmaksās lielu atšķirību veido arī tēriņi par regulārajām apkopēm. Respektīvi – elektromobilim tās ir lētākas, jo šajā mašīnā gandrīz nav šķidrumu un elektromotorā nav detaļu, ko nepieciešams eļļot. Tāpat svarīgs ir fakts, ka elektromotors tiek izmantots bremzēšanas laikā, tāpēc slodze uz bremžu uzlikām un diskiem ir būtiski mazāka, un attiecīgi tie ir jāmaina daudz retāk nekā parastai mašīnai.

Tomēr tas nenozīmē, ka var aizmirst par citiem elementiem un par tiem nerūpēties. Piemēram, vējstikla slotiņas regulāri jāuzliek jaunas, arī dzesēšanas šķidrums jāmaina tāpat kā ar degvielu darbināmam automobilim. Atkarībā no modeļa bremžu šķidrumu var mainīt reizi divos gados, bet salona gaisa filtru gan vajag jaunu katru gadu – tas ļaus salonā uzturēt svaigu gaisu.

Vadītājam vajadzētu sekot līdzi arī tam, kā nodilst riepas. Tā kā elektroauto spēj strauji uzņemt ātrumu un ir smagāki nekā mašīnas ar iekšdedzes dzinēju, riepas tiek pakļautas lielākai slodzei, tāpēc to kalpošanas laiks var būt īsāks.

Kliedē mītus par akumulatoriem

Pastāv uzskats, ka elektroauto akumulatoriem nepieciešama īpaša aprūpe. Daži avoti uzsver, ka tos nedrīkst bieži lādēt ātrajās stacijās un līdz 100%, citādi akumulatora kapacitāte strauji samazināsies. Kārlis Mendziņš skaidro, ka ilgtermiņā tā gan var būt, tikai realitātē tas notiek lēni. Piemēram, Peugeot iesaka akumulatoru bieži neizlādēt zem 20% ietilpības, kā arī rekomendē vienmēr nelādēt līdz 100%.

Tāpat vadītāju sirdsmieram – akumulatoriem ir ilga garantija, nereti pat garāka par līzinga periodu. Uzsverot savu akumulatoru ilgmūžību, jau minētais Peugeot tiem dod 8 gadu jeb 160 000 km garantiju.

Ir dzirdēts, ka akumulatorus nedrīkst lādēt lietus laikā, taču arī tā nav taisnība. “Ja papētīsiet rūpīgāk, redzēsiet, ka ap visām elektrības ligzdām ir daudz gumijas un plastmasas elementu, tāpēc lādēt akumulatoru lietus laikā ir pilnīgi droši. Gandrīz visu pasauli ir aplidojušas fotogrāfijas ar Tesla Supercharger uzlādes laukumu, kas bija pilnībā applūdis, elektroauto bija izmirkuši, taču cilvēki – sveiki un veseli!” smej Kārlis.

Vēl viens mīts ir saistīts ar ārkārtīgi cimperlīgām akumulatoru uzlādes ligzdām. Runā, ka tās esot regulāri jātīra, jo pat mazākais zariņš var būt bīstams vai traucēt uzlādi. Tomēr Eleport Latvija vadītājs apliecina – visi ar uzlādi saistītie elementi ir paslēpti un aizsargāti no apkārtējās iedarbības, tāpēc tos nav iespējams tā nejauši piesārņot, lai traucētu normālai darbībai.

Viena no ērtākajām elektroauto lietām ir iespēja uzlādēt akumulatoru mājā, stāvvietā vai darbā. Lai gan teorētiski pietiek ar visvienkāršāko kontaktligzdu, Kārlis Mendziņš iesaka ieguldīt dažus simtus eiro un uzstādīt mājas staciju jeb wallbox. Un šo aspektu elektroauto lietotāji novērtē īpaši, jo, atgriežoties mājās, mašīnu var pieslēgt pie tīkla un no rīta startēt ar pilnu akumulatoru. Iekšdedzes dzinēju īpašniekiem šai ziņā ir sarežģītāk, jo degvielas uzglabāšana mājās ir gan nelikumīga, gan nedroša.

 

 

 
23 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
i3 15.decembris 2022 17:00
9 0 Atbildēt

Experc aizmirsa pateikt, ka EV mobīlim ir dārgākas riepas. Experc aizmirsa pateikt, ka mājās būs jāiegulda vēl 12 pakas saules baterijās, kā arī vēl kādu štuku vajadzēs priekš Wallbox, lai to dampi lādētu.

Tā kā ziemā saules nav, tad būs jāpērk elektrība par ~60 centiem ("elektrum izdevīgais" +sadale/pārvade+PVN).

Un pēc 150 000 km nobraukuma akumulators kļūs par bīstamo atkritumu, un tur vēl būs jāmaksā par katru baterijas kilogramu.

Jumu 15.decembris 2022 16:42
7 0 Atbildēt

Ļoti uzmanīgi izlasīju, bet rastītais ne par ko nepārliecināja. Šeit varētu padiskutēt, bet cik var malt vienu un to pašu.

Lietotājs 15.decembris 2022 17:13
7 0 Atbildēt

Jā, es arī nesaprotu, kāda jēga aģitācijai? Tiem kam šādi ir nopirkti, tie lai priecājās par Rīgas stāvvietām un autobusu joslām, vairāk nav ko pirkt, citādi vēl likvidēs šīs priekšrocības. Un tad vēl izdomās kādu ceļu nodokli...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti