Speciālista viedoklis: kādas priekšrocības cilvēks iegūst ar elektroauto 23

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 15.decembris 2022 15:15

Lai arī elektroauto strauji iekaro tirgu un arvien biežāk ir redzami ielās, šis segments joprojām ir apvīts ar visdažādākajiem mītiem. Tai pašā laikā interese par šo transporta veidu turpina pieaugt, un pamazām cilvēki kļūst arvien zinošāki par šādu auto ekspluatēšanu un uzturēšanu.

Un jāteic, ka dažas lietas viņus patīkami pārsteidz. Piemēram, tas, cik vienkārša šajā gadījumā ir apkope.

Arī Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš ir novērojis, ka līdz ar augošo elektroauto popularitāti sabiedrība kļūst zinošāka un aplami izteikumi dzirdami arvien retāk. “Viens no biežāk uzdotajiem jautājumiem ir – vai es ar šo auto tikšu no Rīgas līdz Liepājai vai Salacgrīvai. Un nav pat svarīgi, ka cilvēks šajā pilsētā bijis tikai pirms daudziem gadiem, – sniedzamība ar vienu uzlādi ir aktuāls aspekts. Jāteic gan, ka kopumā dīvainu uzskatu kļūst arvien mazāk,” stāsta Kārlis.

Par laimi šoferiem, vairāki mūsdienu elektroauto jau šobrīd ļauj aizbraukt līdz jūrai gandrīz no jebkuras vietas Latvijā. Piemēram, Peugeot e-2008 krosovers ar vienu uzlādi var veikt līdz 345 km (saskaņā ar WLTP metodiku) un nepieciešamības gadījumā ar 100 kW lādētāju līdz 80% var tikt ātri uzlādēts tikai pusstundas laikā un nobraukt vēl 270 km.

Interesē tas, cik daudz ietaupīs

Tiem, kas nolēmuši braukt ar elektroauto, rūp, cik tas izmaksās un kāds būs ietaupījums salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju, – tiek meklēts ekonomiskais pamatojums, ka elektromobilis ekspluatācijā patiešām ir lētāks. Kārlis Mendziņš neslēpj, ka sarežģītāks matemātiskais aprēķins šai ziņā būs cilvēkiem, kam nav iespējas uzlādēt auto privātmājā, daudzdzīvokļu ēkas pazemes stāvvietā vai darbā, taču arī šādā gadījumā cilvēks ietaupīs – citos veidos.

Kā zināms, fosilais kurināmais sadārdzinās, un no tā izriet papildu nodokļi, kas izmešu mašīnām tiks palielināti, turpretī elektriskajām būs pieejamas subsīdijas un kompensācijas.

Tāpat Kārlis Mendziņš uzsver, ka ir vērts sarēķināt arī citus ieguvumus, piemēram, bez maksas izmantot Rīgas Satiksmes autostāvvietas, iespēju pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām u.tml. “Daži cilvēki no rīta uz darbu brauc stundu, bet citi to pašu gabalu – 20 minūtes. Ceļā ietaupīto laiku pārvēršot darba stundās, gada laikā jūs varat ietaupīt vismaz dažus tūkstošus eiro,” norāda speciālists.

Kārlis ir pārliecināts, ka uzturēšanas ziņā svaru kausi nosveras par labu elektriskajam transportam, jo patīkams bonuss ir arī atbrīvojums no ikgadējā ekspluatācijas nodokļa.

Var salīdzināt divus ļoti līdzīgus modeļus – Peugeot 2008 ar benzīna dzinēju un tā elektrisko versiju e-2008. Abiem izvēloties labāko komplektāciju, elektroauto maksā aptuveni par 10 tūkstošiem eiro vairāk. Tomēr, ja izvērtē ikgadējās uzturēšanas izmaksas, izdevumus par degvielu un elektrību, subsīdijas iegādes brīdī, ietaupītos līdzekļus par stāvvietu pilsētas centrā, ieekonomēto laiku, braucot pa sabiedriskā transporta joslām, nav grūti izrēķināt, ka cenu starpība izlīdzināsies ļoti ātri un līdz lietošanas cikla beigām elektriskais modelis būs kļuvis pat lētāks. Piedevām – elektroauto būs arī augstāka pārdošanas vai atpirkšanas cena.

Vieglāk un lētāk

Kā uzsver Kārlis Mendziņš, izmaksās lielu atšķirību veido arī tēriņi par regulārajām apkopēm. Respektīvi – elektromobilim tās ir lētākas, jo šajā mašīnā gandrīz nav šķidrumu un elektromotorā nav detaļu, ko nepieciešams eļļot. Tāpat svarīgs ir fakts, ka elektromotors tiek izmantots bremzēšanas laikā, tāpēc slodze uz bremžu uzlikām un diskiem ir būtiski mazāka, un attiecīgi tie ir jāmaina daudz retāk nekā parastai mašīnai.

Tomēr tas nenozīmē, ka var aizmirst par citiem elementiem un par tiem nerūpēties. Piemēram, vējstikla slotiņas regulāri jāuzliek jaunas, arī dzesēšanas šķidrums jāmaina tāpat kā ar degvielu darbināmam automobilim. Atkarībā no modeļa bremžu šķidrumu var mainīt reizi divos gados, bet salona gaisa filtru gan vajag jaunu katru gadu – tas ļaus salonā uzturēt svaigu gaisu.

Vadītājam vajadzētu sekot līdzi arī tam, kā nodilst riepas. Tā kā elektroauto spēj strauji uzņemt ātrumu un ir smagāki nekā mašīnas ar iekšdedzes dzinēju, riepas tiek pakļautas lielākai slodzei, tāpēc to kalpošanas laiks var būt īsāks.

Kliedē mītus par akumulatoriem

Pastāv uzskats, ka elektroauto akumulatoriem nepieciešama īpaša aprūpe. Daži avoti uzsver, ka tos nedrīkst bieži lādēt ātrajās stacijās un līdz 100%, citādi akumulatora kapacitāte strauji samazināsies. Kārlis Mendziņš skaidro, ka ilgtermiņā tā gan var būt, tikai realitātē tas notiek lēni. Piemēram, Peugeot iesaka akumulatoru bieži neizlādēt zem 20% ietilpības, kā arī rekomendē vienmēr nelādēt līdz 100%.

Tāpat vadītāju sirdsmieram – akumulatoriem ir ilga garantija, nereti pat garāka par līzinga periodu. Uzsverot savu akumulatoru ilgmūžību, jau minētais Peugeot tiem dod 8 gadu jeb 160 000 km garantiju.

Ir dzirdēts, ka akumulatorus nedrīkst lādēt lietus laikā, taču arī tā nav taisnība. “Ja papētīsiet rūpīgāk, redzēsiet, ka ap visām elektrības ligzdām ir daudz gumijas un plastmasas elementu, tāpēc lādēt akumulatoru lietus laikā ir pilnīgi droši. Gandrīz visu pasauli ir aplidojušas fotogrāfijas ar Tesla Supercharger uzlādes laukumu, kas bija pilnībā applūdis, elektroauto bija izmirkuši, taču cilvēki – sveiki un veseli!” smej Kārlis.

Vēl viens mīts ir saistīts ar ārkārtīgi cimperlīgām akumulatoru uzlādes ligzdām. Runā, ka tās esot regulāri jātīra, jo pat mazākais zariņš var būt bīstams vai traucēt uzlādi. Tomēr Eleport Latvija vadītājs apliecina – visi ar uzlādi saistītie elementi ir paslēpti un aizsargāti no apkārtējās iedarbības, tāpēc tos nav iespējams tā nejauši piesārņot, lai traucētu normālai darbībai.

Viena no ērtākajām elektroauto lietām ir iespēja uzlādēt akumulatoru mājā, stāvvietā vai darbā. Lai gan teorētiski pietiek ar visvienkāršāko kontaktligzdu, Kārlis Mendziņš iesaka ieguldīt dažus simtus eiro un uzstādīt mājas staciju jeb wallbox. Un šo aspektu elektroauto lietotāji novērtē īpaši, jo, atgriežoties mājās, mašīnu var pieslēgt pie tīkla un no rīta startēt ar pilnu akumulatoru. Iekšdedzes dzinēju īpašniekiem šai ziņā ir sarežģītāk, jo degvielas uzglabāšana mājās ir gan nelikumīga, gan nedroša.

 

 

 
Visi komentāri
 
Speciālista viedoklis 15.decembris 2022 15:46
4 0 Atbildēt

Cilvēks atbrīvojas no 40-60 štukām, kas citādi zaudē vērtību un nezin bēdu. Paldies nesakiet.

felix65 15.decembris 2022 18:49
1 0 Atbildēt

Var atbrīvoties no tā, kas ir, bet Latvijas apstākļos tas nozīmē ka vai nu tu esi piesūcies valsts budžetam, vai arī apzodz citus, maksājot nesamērīgi mazas algas, vai tirgojot kaut ko par nesamērīgi augstām cenām. Pamatā.

ZZZZ 15.decembris 2022 15:55
3 0 Atbildēt

Visā garajā bla bla bla, nespēju saskatīt kāda ir patreizējā KW cena eleport uzlādes stacijā?

Jumu 15.decembris 2022 16:42
7 0 Atbildēt

Ļoti uzmanīgi izlasīju, bet rastītais ne par ko nepārliecināja. Šeit varētu padiskutēt, bet cik var malt vienu un to pašu.

kurats 15.decembris 2022 16:44
3 0 Atbildēt

Gribētos, lai tas "speciālists" padzīvo dziļos laukos, it sevišķi ziemā, un tad lai muld!!!

i3 15.decembris 2022 17:00
9 0 Atbildēt

Experc aizmirsa pateikt, ka EV mobīlim ir dārgākas riepas. Experc aizmirsa pateikt, ka mājās būs jāiegulda vēl 12 pakas saules baterijās, kā arī vēl kādu štuku vajadzēs priekš Wallbox, lai to dampi lādētu.

Tā kā ziemā saules nav, tad būs jāpērk elektrība par ~60 centiem ("elektrum izdevīgais" +sadale/pārvade+PVN).

Un pēc 150 000 km nobraukuma akumulators kļūs par bīstamo atkritumu, un tur vēl būs jāmaksā par katru baterijas kilogramu.

iX 15.decembris 2022 17:01
4 0 Atbildēt

Un vēl jānopērk jaunu akumulatoru! ;)

Lietotājs 15.decembris 2022 17:13
7 0 Atbildēt

Jā, es arī nesaprotu, kāda jēga aģitācijai? Tiem kam šādi ir nopirkti, tie lai priecājās par Rīgas stāvvietām un autobusu joslām, vairāk nav ko pirkt, citādi vēl likvidēs šīs priekšrocības. Un tad vēl izdomās kādu ceļu nodokli...

srt 15.decembris 2022 18:18
3 0 Atbildēt

Ilgi meklēju, nevienu priekšrocību neatradu! Šodien neviens EV ātrāk par 70 nav braucis!

OK 15.decembris 2022 19:24
2 0 Atbildēt

Lielaakaa saape elektroauto tirgotaajiem, ka tas ir padaargs sezonas produkts. Tagad, nesezonaa, interese peec to iegaades nav nekaadas, taapeec veerojam rakstu seeriju ar el.auto reklameejoshaam teemaam. Pie muusu nabadziibas, un dziives daardziibas pieauguma, izveele buus driizaak par labu iekshdedzes dzineeja auto iegaadei.

Marija Antuanete 16.decembris 2022 9:16
4 0 Atbildēt

Reklāmas būtība: Ja nabagiem nav maizes, lai viņi ēd kūkas, kūkās ir vairāk kaloriju!

Elektribasmagnats 15.decembris 2022 19:28
2 0 Atbildēt

Bomāri, turpiniet smilkstēt un stāvet rindās kad iedod 15 centus.

Elektroauto ir sūds. Nepērciet!

Shiirim 15.decembris 2022 21:03
0 0 Atbildēt

Se, būdā!

Chalenger 16.decembris 2022 7:10
1 1 Atbildēt

jā, un kad elektro auto būs pārsvarā, salīdzinot ar benzīna un dīzeļ versijām, tad Rīgas autostāvvietas būs par maksu, jo citādi zaudē jēgu tā ideja iekasēt smuku naudu no pilsoņiem

un pa sab transa joslām arī aizliegs braukt, jo tad sanāk ka tur būs pilnāks nekā pa parastajām joslām

Vilnis Ķirsī 16.decembris 2022 9:18
2 0 Atbildēt

Kad EV būs vairāk par ICE, tad celsim stāvvietu cenas, jo būs jāatpelna iepriekšējo gadu zaudējumi no EV dotēšanas. Tauta neiebildīs, jo ar EV brauks tikai biezie, bet nabagi turpinās drillēt vecos dīzeļus.

:-) 16.decembris 2022 9:08
2 0 Atbildēt

Divi raksti blakus ar pilnīgi pretēju viedokli, jeb teorija pret praksi!

nordic 16.decembris 2022 9:24
5 0 Atbildēt

Labprāt nopirktu elektro auto, testētie patīk, bet nav neviena pamatojuma to pirkt no ekonomiskā viedokļa. Vidēji auto tiek mainīts reizi 4 līdz 6 gados un nobraukums maksimums 10 tūkst. gadā. Rēķini kā gribi, pat ņemot vērā saules baterijas uz jumta, pagaidām nav izdevīgi.

ZZZZ 16.decembris 2022 12:14
1 3 Atbildēt

srt

Ilgi meklēju, nevienu priekšrocību neatradu! Šodien neviens EV ātrāk par 70 nav braucis!

Kad tiksi pie EV tad sapratīsi, ka pierādīt katram srt, ka viņš ar ICE var tikai uz akciju cirkulī pastāvēt dēļ 15centiem nevis uzrāvienā mēroties no luksofora līdz luksoforam. Varēsi braukšanu kā tādu nesteidzīgi izbaudīt

msh 17.decembris 2022 1:03
0 0 Atbildēt

Pilnīgs fufelis. Mīts par elektrokastu labo uzrāvienu ir radies tīri dēļ tā ka nav īpaši daudz mašīnu 700-1000 zs diapazonā, kamēr viena bēdīgi slavena firma ražo elektriskās mašīnītes ar tādām jaudām, radot šādu mītu. Tur kur elektriskajām spēļumantiņām jauda ir tipiskā diapazonā, tur aina vienmēr ir viena un tā pati - normālajam, iekšdedzes, risinājumam lai izpuļķētu elektrisko spēļumantiņu, nemaz nevajag tik daudz zirguspēku; lielāks maksimālais ātrums un spēja ilgāk attīstīt maksimālo jaudu nāk bonusā, un vienīgais kur elektriskā spēļumantiņa spēj paspīdēt - negaidītos manevros.

srt 17.decembris 2022 9:19
0 0 Atbildēt

Šoreiz stāsts nav par uzrāvieniem, bet satiksmes čakarēšanu. Pat Kamazs spēj braukt ātrāk par EV.

Andris 16.decembris 2022 12:26
0 0 Atbildēt

vienkārši-tukšmuldēšanas reklāmas kampaņa....

srt 16.decembris 2022 16:58
0 0 Atbildēt

Viena priekšrocība tomēr ir, var ātri braukt caur dziļām peļķēm.

HE 18.decembris 2022 17:34
0 0 Atbildēt

EV speciālistam: patreizējā situācijā tikai uzlādes izmaksas 10eur uz 100km, auto Tesla M3, labi ,ka nepārdevu savu veco dīzeļkasti...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Toyota ar diviem jaunumiem Auto China 2024 1

Pekinas autoizstādē Toyota ieradusies ar diviem jaunumiem, kas uz konveijera stāsies jau šogad. Lasīt vairāk

 

Baltijas valstīs degvielas cenas pagājušajā nedēļā pamatā samazinājās

Pagājušajā darba nedēļā Baltijas galvaspilsētās degvielas cenas samazinājās, izņemot benzīna cenu Rīgā, liecina aģentūras LETA apkopotie dati. Lasīt vairāk

 

No 84 100 eiro: Porsche pastāsta par jauno Macan 3

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Čehu zīmola Škoda dīleris turpmāk arī Pārdaugavā (+VIDEO) 5

Skandi Motors autocentru Rīgā iepretim tirdzniecības centram Spice pazīst ikviens, kam kaut reizi gadījies braukt pa Lielirbes ielu Jūrmalas virzienā. Pavisam nesen tajā iekārtojies jauns un Latvijā ārkārtīgi pieprasīts zīmols - Škoda. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti