Ceļā uz ziemu jāmaina gan auto riepas, gan braukšanas manieres 16

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Ergo | 27.oktobris 2023 15:23

Līdz ar pirmo sniegu palielinās ceļu satiksmes negadījumu skaits, kā arī ERGO auto tehniskā atbalsta dienesta izsaukumu biežums.

Lai ziemas iestāšanās autovadītājiem un satiksmei kopumā nekļūtu par izaicinājumu, jāatceras par auto sagatavošanu aukstajai sezonai, laicīgu ziemas riepu maiņu un laikapstākļiem atbilstošu braukšanas stilu. Bet situācijās, kad uz ceļa nepieciešama palīdzība, lieti noderēs ERGO klientiem pieejamais digitālais rīks ātrai tehniskā atbalsta saņemšanai.

Vissezonas riepām – nē

Lai arī ziemas riepas obligātas no 1. decembra, “Drošas Braukšanas Skolas” (DBS) vadītājs Jānis Vanks aicina objektīvi novērtēt laikapstākļus – ja aiz loga valda ziema, ceļi ir apledojuši un apsniguši, ziemas riepas ir nepieciešamas arī, ja kalendārā vēl nav 1. decembris. Turklāt ir jānovērtē riepu stāvoklis, atceroties, ka minimālais protektora dziļums ziemas riepām ir 4 mm.

Būs autovadītāji, kuri teiks, ka ziemas riepu maiņa viņiem nav obligāta, jo izvēlējušies vissezonas riepas, bet Jānis Vanks, to komentējot, ir tiešs: “Kas der visam, neder nekam! Ja braucam ar vissezonas riepām, tas nozīmē, ka braucam ne pārāk droši gan ziemā, gan vasarā. Valda uzskats, ka, izvēloties vissezonas riepas, iespējams ieekonomēt. Taču vasarā riepas dilst vairāk un iespējams, ka ziemas sezonas sākumā tās jau būs nodilušas. Savukārt, izvēloties divus riepu komplektus – ziemas un vasaras, – tās kalpos vidēji vismaz četras sezonas un nodrošinās drošu braukšanu gan ziemā, gan vasarā.”

Ziemas riepas no vasaras riepām atšķiras ne vien ar protektora dziļumu, bet arī ar gumijas sastāvu. Ziemā, sala apstākļos, tām jābūt elastīgām, taču vissezonas riepu gumija ir pārāk cieta, tādēļ vairāk slīd. Gumijas atbilstību noteiktiem laikapstākļiem nedrīkst novērtēt par zemu, norāda Jānis Vanks.

Kādas riepas piemērotākas?

Riepas ar radzēm būs piemērotas tiem autovadītājiem, kuri ikdienas maršrutus veic ārpus pilsētas, pa grantētiem ceļiem, kas tiek reti tīrīti un bieži apledo. Vienlaikus jāatceras, ka, izvēloties šādas riepas, pārvietošanās Eiropā būs ierobežota, jo daudzās valstīs riepas ar radzēm ir aizliegtas.

Kā Latvijas klimatiskajiem apstākļiem optimālu variantu DBS vadītājs iesaka izvēlēties skandināvu tipa riepas, kas derēs gan pilsētā, gan uz lauku ceļiem. Braucot pa apledojušiem ceļiem, šīs riepas nebūs tik efektīvas kā riepas ar radzēm, bet mūsdienu riepu ražošanas tehnoloģijas nodrošina, ka skandināvu tipa riepu mīkstais protektors ziemā kalpos ļoti labi.

Eiropas tipa ziemas riepas būs vispiemērotākās lielajās pilsētās, kur regulāri tiek tīrītas ielas, kā arī siltākās ziemās. “Šo riepu stiprā puse ir sekojoša: ja ir auksts un slapjš, bet nav ledus un sniega, automašīna, kas ar tām aprīkota, būs labi vadāma un droša bremzējot. Tām ir stingrāka struktūra, tādēļ Eiropas tipa ziemas riepu nodilums būs mazāks nekā skandināvu tipa riepām, kurām savukārt ir mīkstāks sastāvs, kas pastiprina riepu dilšanu, bet nodrošina labāku saķeri skarbākos ledus un sniega apstākļos.”

Viņš arī atgādina, ka vismaz divreiz gadā – pavasarī un rudenī – ieteicams pārbaudīt gaisa spiedienu riepās, jo tas ietekmē degvielas patēriņu un riepu nodilumu. Ja spiediens ir par augstu, saķere ar ceļu nebūs gana laba, kā arī veidosies nevienmērīgs riepas nodilums (lielāks vidusdaļā) un riepas lietošanas laiks būs īsāks. “Ar jaunāku auto ir vieglāk, jo jau aptuveni piecus gadus obligāta prasība jaunajiem auto ir spiediena sensori,” atzīmē Jānis Vanks.

Pārejam uz ziemas stilu

Ņemot vērā, ka ziemas sezonā riepu saķere ar ceļa segumu ir sliktāka, ziemā jāmaina arī braukšanas stils – tam jābūt mierīgākam un plūdenākam.

“Arī, ja braucam ar automašīnu, kas aprīkota ar labām ziemas riepām un elektroniskajām drošības sistēmām, tas nenozīmē, ka pilnībā varam paļauties tikai uz auto – ka tas mūs glābs avārijas situācijā. Arī izcili aprīkotā transportlīdzeklī vadītājam jāseko līdzi savam braukšanas stilam, jāizvēlas laikapstākļiem atbilstošs braukšanas ātrums, jāievēro lielāka distance no citām automašīnām un jāizvairās no straujiem manevriem,” norāda DBS vadītājs.

“Ziemā redzamība var būt slikta, tādēļ jāsagatavo auto, lai redzam, kur braucam. Laikus jāsāk lietot ziemai paredzētais logu šķidrums, jāpārliecinās, vai logu tīrāmās slotiņas ir labā kārtībā, jāpārbauda priekšējā stikla kvalitāte, kā arī auto priekšējās gaismas. Slikta redzamība nozīmē grūtības laikus saskatīt citus satiksmes dalībniekus, jo sevišķi gājējus, kuri bieži nelieto atstarojošos elementus.”

Ja māc bažas par savām braukšanas prasmēm ziemā, Jānis Vanks atgādina, ka tās iespējams pilnveidot “Drošas Braukšanas Skolā”: “Iespējams, ekstrēma situācija būs tikai vienu reizi dzīvē, bet spēja tajā pareizi reaģēt var būt izšķiroša. Tādēļ nevajadzētu ne kautrēties, ne būt pārgalvīgam, bet gan atsvaidzināt savas ziemas braukšanas prasmes.”

Akumulators gatavs ziemai?

“Dienas, kad uzkrīt pirmais sniegs, mums ir ļoti darbīgas,” stāsta ERGO sadarbības partnera, tehniskā atbalsta dienesta “Green Wave Latvija” vadītājs Artūrs Mezītis. “Lielākoties negadījumi, kuros vajadzīga tehniskā palīdzība, saistīti ar braukšanas kultūru un arī ar laikapstākļiem neatbilstošām riepām. Ir bijuši pat gadījumi, kad automašīna vasaras riepu dēļ bez mūsu palīdzības nespēj tikt līdz autoservisam. Šajā laikā daudzi vēl nav iemanījušies ievērot pareizas braukšanas principus ziemas apstākļos un iebrauc kupenās, aizmirstot, ka pirms pagrieziena jāsamazina ātrums.”

Mezītis atgādina, ka nedrīkst atstāt novārtā arī paša auto sagatavošanu ziemai, pirmkārt, pārbaudot akumulatoru un nepieciešamības gadījumā veicot tā uzlādi. “Distances, ko mērojam pilsētā, ir salīdzinoši nelielas, bet jāatceras, ka akumulators uzlādējas braucot. Tādēļ, lai pirms došanās dienas gaitās nebūtu nepatīkamu pārsteigumu un akumulators ziemā būtu iedarbināms, tas jāpārbauda. Ja autovadītājs prot darboties ar multimetru, šo pārbaudi var veikt paša spēkiem. Bieži novērojam, ka braucēji saviem auto izvēlējušies nekvalitatīvu akumulatoru, kas nav pietiekams jaudīgs – vasarā šo problēmu var nejust, bet, darbinot auto aukstos laikapstākļos, tā var parādīties, tādēļ iesaku izvēlēties tehniskajām prasībām atbilstošu un labas kvalitātes akumulatoru,” norāda Artūrs Mezītis.

 

 
Visi komentāri
 
WALA 27.oktobris 2023 16:20
3 1 Atbildēt

Manieres ta kāpēc būtu jāmaina ???? CSN uz ziemu taču nemainas gluži tāpat kā riepas ???

Vidzeme 27.oktobris 2023 16:28
0 0 Atbildēt

Ir, ir jāmaia - šorīt vajadzēja steigties, taču ātrāk par 80-90 km/h neriskēju braukt, pirms pāris dienām arī kavēju - 120-130 km/h paskrēju, kur klusāks ceļš.

WALA 27.oktobris 2023 22:21
1 0 Atbildēt

Nu no mana viedokļa vidēji gadā ir varbūt 4 -8 dienas, kad nevaru braukt ar 90 (tikpat labi vainīgs var būt necaurredzams lietus vasaras vidū, kā tas trāpījās jau kādu laiku atpakal atgriežoties no auto klubu sporta spēlēm Gulbenes pusē), bet sniegs pavisam noteikti nav traucēklis braukt ar 120 (un nesaku ka es tā pastāvigi braucu)

Nja 27.oktobris 2023 19:13
0 0 Atbildēt

Tu ledus klātu ceļu brauc tāpat kā pa sausu asfaltu? Nu Tu dod!

WALA 27.oktobris 2023 22:16
1 0 Atbildēt

Ja jautājums par ledu, tad lielakoties ar loti maziem izņēmumiem neredzu problēmu braukt ar 90 km/h. Ja runajam par to vai es vasarā braucu tāpat kā ziemā - JĀ un reizē NĒ, jo braucu atbilstoši tam kas notiek uz ceļa, tādēļ tehniski "braucu tāpat", bet ātrums ar lieli varbūtību būs atšķirīgs ....

Po 28.oktobris 2023 1:57
0 0 Atbildēt

Kurš tad šeit ir galvenais: viņa augstība prorektors (labi, labi protektors) vai tomēr viņa majestāte ir gumijas sastāvs?

Citādi te katrs ar joni savu vankšč.

WALA 28.oktobris 2023 10:14
0 0 Atbildēt

Ja ledus tad vairāk gumijas sastāvs un/vai radzes, ja sniegs tad vairāk protektors un attiecigi kombinācijas konkrētās gradācijās no tā cik piebraukta un slidena virsma.

Nja 28.oktobris 2023 13:34
0 0 Atbildēt

Ziema nāk ar citiem laikapstākļiem un pats atzīsti, ka maini paradumus. Tad beidz dirst ka tur redz neko nedari un brauc visu laiku vienādi. Varu derēt apdzīšanas arī veic pavisam savādāk.

WALA 29.oktobris 2023 12:44
0 0 Atbildēt

Es nediršu, es NEMAINU braukšanas paradumus, katrā gadijumā ne dēļ ziemas, cela apstāklu un plūsmas dēļ (ja nav iespējams normāli apdzit) - GAN.

"Atkārtošos", man "normāls" ziemas ātrums pa sniegu utml. ir 120+ km/h, un tikai tad ja auto slīdamības dēļ netur taisnvirziena kustību, vai arī redzamība neļauj braukt tik ātri, es attiecīgii ziemā "atmetos", tāpēc piedod, bet LV apstàkļiem patiesībā ļoti lēnie 90+ km/h ir jāspēj sagremot pat 'pēdējam loham", jā pat ziemas apstākļos ! Un neko es tur neveicu savādāk, jo nav man mode arī vasarā provēt ar "pēdējiem spēkiem" stumt pretimbraucošo "grāvī" ...

650 27.oktobris 2023 21:34
1 0 Atbildēt

Protams, ka visezonas riepām bleejam skaļu Nē. Protams, ka nupat ir īstais laiks izvērst tā dēvēto "darbības imitāciju". 

Vai mēs varam kaut/ko "aizliegt lietot", vai kur nu vēl ka "aizliegt/Tirgot"- nu nee, nu ko jūs, cien.Lohi, mums taču ir Demo Krātija.

Pacmit gadus pļ'juuutijām plašsaziņas passaku/par! Sniegapāsliņu un Trim Alpju Lohkalniem, bet te peekšņi šeku šmeku reku- šo gad izrādās, ka pats galvenaiss "Tehniskais Lohdirektors" nava bijis pietiekoši "informēts/Par!".Jā. 

Varbūt nākamgad, cien.Lohi, lūudzu nedaudz pacietieties.

Nekvalitatotatitīvu akukakolumolātōru Lohi/izvēlējušies- nu tu paskat ko.Bet nekur nava Zināms, kur (no/kā) viņi šhito te suudu "nopirka".Iegādājās,tāteikt.

Vai (un kā pēc) te ir "atļauts" tirgot "nekvalitatīvus" priekšmetus- beznosaukuma akumulātorus, randomzīmolu ķiniešriepas, lietotāja dzīvību apdraudošus "poļu" domkratus, čikstoši netīrošas loguslotiņas, smerdīgu un/vai pāragri sasalstošu loguūdeni un vēl kādu tādu pārsimt nosaukumu "preces", kuru tirdzniecību (mums,lohiem) kāds šite te visu laiku "uzrauga un pārrauga".Bet kas viņš(tas) ir , šis te "Kāds"?

WALA 28.oktobris 2023 10:14
0 0 Atbildēt

Šodien vairs nezinu kā justies ... sieva pa vidzemi velk 120+

Vernons 28.oktobris 2023 16:09
1 0 Atbildēt

Par braukšanas manierēm, kad Tev jāsamazina Ātrums, bet "mana sieva velk 120 km stundā"! Tāds jokam līdzīgs vēstījums.

Paredzēts samazināt ātrumu, brīdini iepriekš! Paredzēts nogriezties pa labi vai pa kreisi, brīdini iepriekš! Uz ceļiem 200 metrus pirms ieslēdz virzienrādītāju, paskaties spoguļos, kas darās Tev aiz muguras! Par stāvokli joslā manevram neaizmirsti! Bremzē delikāti! Tātad virzienrādītājs parādās pirmais un laicīgi!

Tev par Savu sasisto "pakaļu" nāksies 100% atbildēt! Un to es Tev garantēju, ka tas tā notiks!

Šis bija vēstījums katram, kurš uzskata, ka par to, kas notiks aiz muguras, nebūs jānes atbildība!

WALA 29.oktobris 2023 12:48
0 0 Atbildēt

Reāls "joks", es palielam mierīgi snaudu blakus, tikai ieskatījos "spidometrā" kā dažs ir 'aizrāvies", man jau sen par tādu "skriešanu" smadzenes iznestu ...Bet pat ņemot vērā ka uz viena pārvada jamā saslīdēja - nekādu tādu diskomfortu neizjutu - ar visu "pareizi tika galā" (atskaitot "kreisera" ātrumu protams).

WALA 29.oktobris 2023 12:51
0 0 Atbildēt

P.S. mani tikai tagad interesē vai saņemsim vidējā ātruma "nodokli' vai ne ... jo nu aizgājis pilnīgs "frīstails"

Latvietis 29.oktobris 2023 1:15
0 1 Atbildēt

Izslēdzam DSC, ESP, TSC  un jautrība var sākties, mans mīļākais gadalaiks kad var lidināties ar auto!  Dabiskā atlase atlasīs tos kas nemāk braukt!

ZZZZ 29.oktobris 2023 9:22
1 0 Atbildēt

Ceru, ka tu netiksi tā ķirurga rokās, kuru tu būsi sanervozējis ar savu driftošanu pa koplietošanas ceļu. Tu iespējams jau piedzimi ar stūri rokās, bet viņš ar skalpeli...Ko tie meža zvēri domā par taviem dsc vispār P.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

No 1. maija atsevišķos valsts ceļu posmos palielinās maksimālo atļauto ātrumu 3

No 1. maija atsevišķos valsts galveno autoceļu posmos tiks ieviests palielināts atļautais braukšanas ātrums. Lasīt vairāk

 

Kas ir Cupra Tavascan ? (+VIDEO) 4

Izstādē Auto 2024 notika elektromobiļa Cupra Tavascan Baltijas pirmizrāde. Kā TV Autoziņām uzsvēra K-Auto Seat un Cupra tirdzniecības vadītājs Juha Patama, tā ir pilnībā elektriska SUV kupeja, SUV spēcīgā rakstura un kupejas elegances kombinācija. Lasīt vairāk

 

Gatavojas no maija Rīgā ieviest jaunos ierobežojumus elektroskrejriteņiem 2

Rīgas pašvaldības policija (RPP) šodien tikās ar koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu pakalpojumu sniedzējiem, gatavojoties no maija galvaspilsētā ieviest jaunos ierobežojumus elektroskrejriteņiem. Lasīt vairāk

 

iAuto testē dinamisko Audi SQ8 Sportback e-tron (+ VIDEO) 6

Līdz ar modernizāciju e-tron ieguvis Q8 nosaukumu. Jaudīgajā SQ8 e-tron versijā tam ir 503 Zirgspēki. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti