Pavasara auto apkope: ko darīt ar nokalpojušo eļļu? - iAuto

Pavasara auto apkope: ko darīt ar nokalpojušo eļļu? 14

 

Foto: Publicitātes attēls

SIA Eco Baltia vide | 25.marts 2025 16:03

Pavasaris ir laiks, kad autovadītāji steidz sakopt savus spēkratus pēc ziemas perioda – mainot riepas, pārbaudot bremzes un, protams, arī nomainot motoreļļu. Taču, kur paliek vecā eļļa un kā to pareizi apsaimniekot?

Diemžēl Latvijas tirgū ik gadu nonāk teju 14 500 tonnu (pēc pēdējiem datiem 2023.gadā – 14 405 tonnas*) dažāda veida smēreļļu, t.sk. arī motoreļļas, bet aptuveni 54,3% jeb 7821 tonna šo vielu “aizplūst garām” to pareizai apsaimniekošanai, radot nopietnus draudus videi un sabiedrības veselībai.

“Autovadītājiem, kuri veic eļļas maiņu mājas apstākļos vai mazākos servisos, ir jābūt uzmanīgiem. Ir svarīgi noskaidrot, vai izvēlētais serviss apsaimnieko bīstamos atkritumus atbilstoši normatīvajiem aktiem. Mēs aicinām ikvienu uzdot sev jautājumu – kur paliek mana vecā eļļa? Tāpat ir būtiski arī mudināt servisus būt caurspīdīgiem un atbildīgiem pret vidi," uz problēmu norāda Laura Berga, “Latvijas Zaļā punkta” vides pārvaldības vadītāja.

Kas notiek ar nepareizi utilizētu eļļu?

Diemžēl izlietotā motoreļļa nereti tiek izmantota neatbilstošiem mērķiem, piemēram, nelegālai dedzināšanai apkures vajadzībām. Tas rada būtiskus draudus videi, jo eļļas sadegšanas rezultātā atmosfērā nonāk kaitīgi izmeši, kas piesārņo gaisu un var radīt veselības problēmas. Turklāt nepareizi apsaimniekota eļļa var nonākt augsnē un gruntsūdeņos, nopietni apdraudot ekosistēmas un dzeramā ūdens kvalitāti.

"Izlietotās motoreļļas un citu smēreļļu nepareiza apsaimniekošana rada būtiskus riskus gan videi, gan cilvēku veselībai. Diemžēl joprojām redzam, ka daļa šo atkritumu tiek izmantota nelegālai dedzināšanai, piesārņojot gaisu ar bīstamiem izmešiem. Tāpēc aicinām gan privātpersonas, gan autoservisus būt atbildīgiem un nodot izlietoto eļļu licencētiem apsaimniekotājiem. Pareizi uzglabāta un nesajaukta ar citām vielām, tā tiek pieņemta bez maksas," stāsta Eduards Hermans, Bīstamo atkritumu savākšanas un pārstrādes uzņēmuma “Oil recovery” valdes loceklis.

Izlietotās motoreļļas ir jānodod sertificētam atkritumu apsaimniekotājam, kam ir atļauja videi kaitīgo atkritumu savākšanai un pārstrādei. Viens no šādiem uzņēmumiem Latvijā ir "Oil Recovery", kas nodrošina izlietoto eļļu savākšanu visā Latvijā.

Autovadītāja atbildība

Daļu atbildības par atbilstošu smēreļļu apsaimniekošanu var uzņemties arī auto īpašnieki. Proti, veicot eļļas maiņu servisā, der noskaidrot, kur tiek nogādāta izlietotā eļļa un vai serviss atbildīgi nodod auto blakusproduktus pārstrādei. Ja eļļu maina pats spēkrata vadītājs, tad visa nolietotā eļļa ir uzmanīgi jāsavāc necaurlaidīgā traukā un jānogādā sertificētam apsaimniekotājam. Tāpat jāatcerās, ka smēreļļas satur virkni kaitīgu vielu, kas nonākušas gaisā un ūdenī var nodarīt postu videi un cilvēkam, tādēļ naftas blakusproduktus nekādā gadījumā nedrīkst liet kanalizācijā vai izmantot apkurei.

* Ražotāju atbildības sistēmu sniegtā informācija par atkritumu apsaimniekošanu 2023.gadā  

(https://www.vvd.gov.lv/lv/media/11724/download?attachment) 

 

 

 
14 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
darklight 25.marts 2025 16:50
9 0 Atbildēt

Rakstā es neatradu pašu galveno - adresi, uz kuru es varu aizvest un bez maksas nodot savus 5 litrus vecās motoreļļas!

iciks 25.marts 2025 20:36
3 0 Atbildēt

Ierosinu paredzēt kriminālatbildību tiem, kas aizvedot autiņu uz eļļas maiņu, nenoskaidro tās tālāku ceļu, cik tas zaļš un ilgtspējīgs.

darklight 25.marts 2025 22:33
3 0 Atbildēt

Augstāk melns uz balta stāv rakstīts: "Pareizi uzglabāta un nesajaukta ar citām vielām, tā (eļļa) tiek pieņemta bez maksas". Tad nu es gribu uzzināt - kur?

 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jau šogad - Stellantis atsāks V8 Hemi motoru ražošanu 4

Autobūves koncerns Stellantis atgriezīs apritē V8 HEMI motorus, atsākot to ražošanu 2025. gada augustā. Lasīt vairāk

 

Dacia Duster - savā klasē nepārspēts apvidus auto. Vai “Latvijas Gada auto” žūrija arī tā domā? (+ VIDEO)

Dacia Duster spēcīgākie trumpji vienmēr ir bijuši tā zemā cena, praktiskās īpašības un teicamas spējas doties bezceļos. Šī formula tiek izmantota arī jaunākajā - 3. paaudzes modelī. Kā jauno Duster raksturo konkursa “Latvijas Gada auto 2025” žūrija? Lasīt vairāk

 

Dacia Bigster 2025 gada modelis ar aprīkojumu kempingošanai - 1 500 eur par redeli, viss 2 000 eur (+ VIDEO) 14

iAuto apskata Dacia Bigster ar speciālo aprīkojumu, kas šo transportlīdzekli padara piemērotu izbraucieniem pie dabas, neatsakoties arī no pārnakšņošanas. Lasīt vairāk

 

VW Tayron ierodas ar agresīvu cenas piedāvājumu PHEV versijai (+ VIDEO)

Volfsburgā ražotais Volkswagen Tayron aizstāj savulaik no Meksikas importēto Tiguan Allspace. Modeļa nosaukums aizgūts no vēl 2018. gadā Ķīnas tirgū ieviesta Volkswagen krosovera. Jaunais Tayron ir 25 centimetrus garāks par Tiguan, un apmēram puse ieguvuma ir pagarināta riteņu bāze. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti