Emocijas, steiga, adrenalīns – psiholoģe skaidro, kāpēc šoferi veic dzīvībai bīstamus manevrus - iAuto

Emocijas, steiga, adrenalīns – psiholoģe skaidro, kāpēc šoferi veic dzīvībai bīstamus manevrus 21

 

Foto: Publicitātes foto

Balcia | 4.septembris 2025 18:13

Apdzīšana ir viens no riskantākajiem manevriem uz ceļa, un ļoti daudz smagu avāriju notiek tieši nepārdomātas apdzīšanas dēļ. Tomēr ikdienā satiksmē redzam, ka daudzi šoferi joprojām pārgalvīgi apdzen, pārkāpjot noteikumus un apdraudot sevi un citus.

Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums Balcia kopā ar psiholoģi, braukšanas uzvedības korekcijas grupu vadītāju Laini Diržininku skaidro, kāpēc cilvēki šādi riskē un kā iemācīties saglabāt mieru pie stūres.

Šoferi, kuri sakrājuši 8 pārkāpumu uzskaites punktus, no CSDD saņem paziņojumu par pienākumu apmeklēt braukšanas uzvedības korekcijas nodarbības, lai dzēstu 2 punktus un uzlabotu savu uzvedību satiksmē. Psiholoģe Laine Diržininka ir šādu nodarbību vadītāja un ikdienā sastopas ar autovadītājiem, kuri vairākkārt pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus.

“Gandrīz katrā grupā ir kāds vadītājs, kurš sodīts par apdzīšanu pār nepārtraukto līniju vai atļautā ātruma pārsniegšanu. Visbiežāk viņi šādu rīcību pamato ar emocijām – dusmām uz tiem vadītājiem, kuri brauc pārāk lēni, kā arī ar vēlmi paspēt kaut kur nokļūt laikā. Nereti šoferi pārāk vieglprātīgi paļaujas uz citiem autovadītājiem, domājot, ka gan jau viņi piebremzēs, palaidīs garām un riskantais manevrs izdosies. Tomēr realitātē var būt visādi. Iespējams, pretī braucošais auto brauc ātrāk nekā šķiet, ceļš nav pietiekami pārskatāms vai arī kāds cits autovadītājs tevi vienkārši nepamana. Un sekas var būt traģiskas,” skaidro psiholoģe.

Viņa norāda, ka katram braucējam ir jāapzinās savi iemesli, kāpēc viņš veic šos riskantos manevrus, un tad ar tiem var veiksmīgi strādāt, lai mazinātu vēlmi veikt bīstamas apdzīšanas.

Emocijas – dusmas un aizkaitinājums

Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma Balcia aptauja rāda, ka 58 % autovadītāju satiksmē visvairāk kaitina lēna pārvietošanās, bet 45 % atzīst, ka mēdz neievērot ceļu satiksmes noteikumus tad, ja priekšā braucošais neiekļaujas satiksmē. Turklāt šie rādītāji salīdzinājumā ar pagājušajā gadā veikto aptauju ir pieauguši par vairāk nekā 10 procentpunktiem, kas nozīmē, ka šoferi kļūst arvien neiecietīgāki.

L. Diržininka saka: “Aizkaitinājums par priekšā braucošo, kurš pārvietojas lēnāk par atļauto ātrumu, var mudināt impulsīvi pieņemt pārgalvīgus lēmumus. Emocijās cilvēks kļūst impulsīvāks un agresīvāks, tādēļ ļoti svarīgi ir strādāt ar savu emociju regulāciju.”

Ieteikums: Veic kādu no vingrinājumiem, kas palīdz nomierināties, piemēram, dziļi ieelpo un izelpo, sasprindzini un atslābini dažādas muskuļu grupas, ieslēdz savu iemīļoto mūziku vai izstāsti savas emocijas blakussēdētājam.

Kavēšanās un steiga

Šoferi bieži atzīst, ka apdzīšanu veikuši, jo kavē. Apdzenot viņi domā, ka galapunktā nonāks ātrāk, taču laika ieguvums parasti ir tikai pāris minūtes, savukārt risks tai pat laikā milzīgs.

Ieteikums: Ieplāno ceļam 10 minūtes vairāk nekā nepieciešams, lai nebūtu jāuztraucas par kavēšanu.

Paļaušanās uz citiem

Daudzi veic riskantus manevrus, jo domā, ka citi šoferi viņiem “palīdzēs” – viņi paļaujas, ka pārējie piebremzēs un palaidīs. Taču jāatceras, ka citi satiksmes dalībnieki nevar nolasīt tavas domas – viņi var būt aizņemti domās, novērsuši skatienu vai vienkārši nepamanīt šo manevru.

Ieteikums: Vienmēr pieņem, ka otrs šoferis tevi neredz un tu pats esi atbildīgs par savu manevru.

Adrenalīna meklējumi un spriedzes izlādēšana

Dažiem bīstama apdzīšana ir veids, kā izlādēt dienas laikā uzkrāto spriedzi vai sajust papildu adrenalīnu. Tomēr tas notiek uz citu satiksmes dalībnieku drošības rēķina.

Ieteikums: Atrast citus veidus, kā izlādēties un gūt adrenalīnu – sportot, izmēģināt ekstrēmas aktivitātes, izdejoties, kaut vai mežā izkliegties. Ja ļoti gribas gūt adrenalīnu pie stūres, tad to var darīt trasē, kas ir droša vide.

“Reizēm uzvedības korekcijas grupās šoferi caur jokiem pamāca viens otru. Tā reiz kāds pieredzējis autovadītājs jaunam braucējam teica: “Ja nu tur pretī brauc tava topošā līgava?” Šis joks atgādina – katrā mašīnā var sēdēt kāds tev ļoti svarīgs cilvēks. Padomā, vai tu būtu gatavs riskēt ar viņa vai savu dzīvību tikai tādēļ, lai ietaupītu dažas minūtes?” retoriski jautā L. Diržininka.

* Aptauju veica apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums “Balcia” sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat” 2024. gada martā un 2025. gada augustā, aptaujājot 500 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 gadiem.

 
21 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Kapi_piste 5.septembris 2025 4:20
8 0 Atbildēt

...šie rādītāji salīdzinājumā ar pagājušajā gadā veikto aptauju ir pieauguši par vairāk nekā 10 procentpunktiem, kas nozīmē, ka šoferi kļūst arvien neiecietīgāki...

Sanāk, ka gan "tehnoloģiju uzņēmums", gan "psiholoģe Laine",gan arī "pētījumu aģentūra" ir (armellumuti) strādājuši veselu (financiālo...) gadu burtiski pa tukšo.Tie šoferi viņiem vienkārši "usspļauj".

...ja priekšā braucošais neiekļaujas satiksmē.. -nu te nav divu vai pat ne pusotru domu, pie tā 1nnozīmīgi ir vainīgs tikai un vienīgi aismugurē esošais (braucošais).

...aptaujājot 500 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 gadiem.. -interesanti, vai Lainei ir bijuse "darīšana" (sadrbība) ari ar tiem 15-gadīgajiem? Tie diez arī kļust arvien agresīvāki? Varbūt viņi nevrozē par priekšāstāvošo tā dēvēto "profesijas izvēli"? Izmissīgi meklēdami iespējas kādu aptaujājāt, vai "piezīsties" vēl kādam līdzīgam tā saucamajam "ienesīgajam Projektam"?

Krišs 5.septembris 2025 8:25
5 0 Atbildēt

Vispār uzskatu, kamēr tev tiesības nav pilnus 6gadus, tad drīkstetu braukt ar auto līdz 85kw jaudai. Turklāt vēl būtu jālieto speciāla zīme logā(savādaka par sarkano M burtu), lai brīdinātu citus ka tā īstā pieredze nav tik liela- lai vnk nedusmojas un nervozi netaurē, ja kalniņā noslāpsti utml.

 Apdzīšanas manevram pietiek un lai parvietotos arī!

 Tā teikt lai iemācas sakumā braukt, iekļauties satiksmē pā īstam, apzināties bīstamību ka viegli ir gāzet bet grūtāk ir nobremzēt, Kā klarksons ir teicis: no ātruma neviens nav nomiris, mirst no pēkšņas apstāšanās!

 (un ja 18gv noliec tad arī piebremzēt tomēr to neapdomīgo 'karstasinību') un tikai tad vari pārsēsties uz jebko. Gluži ka močiem, vai kraviniekiem, nevari uzreiz iesēsteis un maukt!

Protams arī zupas sķīvī var noslīkt vai vari nolikt tiesības, nebraukt 6 gadus un tikai tad pirkt lētu lieljaudas mēsl behu un lidot bez smadzenēm un pieredzes.

 Bet nu kopumā, šāds ierobežojums padarītu koplietošanas ceļus drošākus.👍

Copy_Paste 5.septembris 2025 8:25
5 0 Atbildēt

Iespējams, kaut kāds dīvains MI murgojums - līdzīgs raksts bija pirms pāris dienām un, jā - arī ar tiem 15-gadīgajiem!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti