Pirmās salnas var pārsteigt - 4 padomi riepu maiņai rudenī - iAuto

Pirmās salnas var pārsteigt - 4 padomi riepu maiņai rudenī 25

 

Foto: Publicitātes attēls

Lattako | 26.septembris 2025 11:39

Rudens iestāšanās ir īstais brīdis, kad sākt domāt par savlaicīgu riepu iegādi. Lai arī Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka ziemas riepas Latvijā ir obligātas tikai no 1. decembra, nogaidīšana līdz pēdējam brīdim var sagādāt lielu vilšanos.

Pirmās salnas vai sniegs var atnākt daudz agrāk, un tad rindas pie servisiem ir neizbēgamas. Savlaicīga riepu maiņa nozīmē ne tikai mierīgāku prātu, bet arī drošību uz ceļa. Rakstā uzzināsi riepu vairumtirgotāja “Latakko” pieredzē balstītus padomus par to, kā novērtēt esošo riepu stāvokli, kā izvēlēties piemērotākās riepas tieši saviem braukšanas paradumiem un kā neapjukt tendencēs.

Kad un kāpēc mainīt riepas?

Kad vidējā gaisa temperatūra nokrītas zem +7 °C, vasaras riepu veiktspēja samazinās – gumija kļūst cietāka un pasliktinās saķeres rādītāji, īpaši uz auksta ceļa seguma. Ziemas riepas savukārt zemākās temperatūrās saglabā elastību, nodrošina īsāku bremzēšanas ceļu un drošāku vadāmību uz sniega, ledus un slapja asfalta. Latvijā ziemas riepas ir obligāta prasība no 1. decembra līdz 1. martam, taču laikapstākļi mēdz būt neprognozējami, tādēļ  lēmumu par atbilstošāko riepu izvēli un laicīgu pierakstu uz servisu vēlams veikt jau oktobrī vai novembrī.

Pārbaudi savas riepas pirms sezonas

Pirmais solis pirms ziemas riepu maiņas ir rūpīgi apskatīt to, kas tev jau ir. Ja riepas tiek uzglabātas sev piederošā īpašumā, piemēram, šķūnī, garāžā vai sausā pagrabā, sāc ar protektoru - tas ir galvenais drošības rādītājs. Ja tā dziļums ir mazāks par četriem milimetriem, riepas ir nolietotas un ziemā tās vairs nebūs drošas, jo nespēs nodrošināt nepieciešamo saķeri uz sniegota vai apledojuša ceļa.

Visām riepām ūdens izvadīšanas kanālos ir nodiluma indikatori – nelieli gumijas izciļņi 4 mm augstumā. Ja protektors ir nodilis līdz šiem indikatoriem vai tuvu tiem, riepas vairs nav piemērotas drošai lietošanai ziemā. Jāatceras, ka vasaras riepām minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 1,6 mm, savukārt ziemas riepām vismaz 4 mm.

Riepas protektors ir kā automašīnas ritošās daļas “pirkstu nospiedums”. Ja kāda detaļa ir nolietojusies, gaisa spiediens riepās nav pareizs vai ir izregulējies savērsums, to varēs pamanīt kā nevienmērīgu protektora nodilumu. Tas ir skaidrs signāls, ka automašīnas ritošā daļa jāpārbauda un jāsalabo. Īpaši svarīgi to izdarīt pirms jaunu riepu iegādes, lai tās netiktu bojātas priekšlaicīgi.

Ja riepas tiek uzglabātas servisā, ieteicams laikus piezvanīt un noskaidrot, kādā stāvoklī ir esošās ziemas riepas. Nereti gadās, ka servisa apmeklējuma laikā tiek rekomendēta jaunu riepu iegāde, jo vecās vairs nav drošas lietošanai. Šāda situācija var kļūt par nepatīkamu  pārsteigumu un neplānotiem izdevumiem.

Ko izvēlēties: ziemas vai vissezonas riepas?

Izvēle starp ziemas un vissezonas riepām ir viens no biežākajiem jautājumiem, kas nodarbina autovadītājus. Nenoliedzami, vissezonas riepu izmantošana ir tendence, kas pie mums ienākusi no dienvidu valstīm, kur ziemas apstākļi ir īpaši maigi.

Lai arī vissezonas riepas šķiet ērts risinājums, jo nav jāraizējās par to, kur likt otru riepu komplektu, tās nekad pilnībā neaizstās ziemas riepas, it īpaši Latvijas apstākļos. Ziemas riepas ir paredzētas braukšanai aukstumā, sniegā un uz ledus. Tās saglabā elastību zemās temperatūrās un pie pareiza riepa modeļa izvēles saviem braukšanas apstākļiem nodrošina labāko iespējamo saķeri, attiecīgi tas nozīmē īsāku bremzēšanas ceļu un drošāku vadāmību ekstremālos laikasptākļos.

Vissezonas riepas ir kompromiss starp vasaras un ziemas riepām, un sākotnēji var šķist maciņam draudzīgāks risinājums, taču vai tas ir pats drošākais? Vissezonas riepas labi darbojas pavasarī un rudenī, kad laikapstākļi ir mainīgi, taču vasarā karstā asfaltā un ziemā uz ledus vai lielā salā tās vairs nav tik drošas. Šāds risinājums varētu būt piemērots autovadītājiem, kas ikdienā pārvietojas maz, ģimenēm ar vairākiem auto vai situācijās, kad īpaši ziemīgos apstākļos iespējams izmantot citu transportlīdzekli.

Ja ikdienā ceļi tiek mēroti lauku apvidū, kur ir lielāks sals un jāizbrauc sasniguši ceļi, ieteicams izvēlēties rupjāka protektora raksta vai virzīta tipa ziemas riepas. Maksimālu saķeri un drošību visizaicinošākajos apstākļos nodrošinās riepas ar radzēm. Šādas riepas ir visdrošākās uz apledojušiem un netīrītiem ceļiem, īpaši laukos. Jāatceras, ka Latvijā tās atļauts lietot tikai no 1. oktobra līdz 1. maijam un tās  nedrīkst kombinēt ar parastajām riepām.
Nomaini laicīgi, brauc mierīgi

Pieredzējuši autovadītāji pierakstu servisā veic jau rudenī. Jo, gaidot līdz pēdējām novembra dienām, visticamāk nāksies stāvēt rindā, steigties un samierināties ar ierobežotu riepu izvēli. Tuvojoties pirmajai sniega kārtai, servisu noslodze pieaug vairākkārt, un pieraksts uz riepu maiņu vienas dienas laikā var pārvērsties par divu vai pat trīs nedēļu gaidīšanu. Ņemiet vērā, ka labā servisā rindas būs vienmēr — tā ir kvalitātes zīme, ka darbi tiek veikti labā līmenī. Savlaicīga riepu maiņa nozīmē drošu braukšanu, mazāk stresa un mierīgu prātu, sagaidot pirmās salnas.

 

 
25 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
anonimikis 26.septembris 2025 14:08
6 1 Atbildēt

Latvijas klimatā riepas vispār nav vērts mainīt, ja vien nebraukā pa Zosēnu pusi. Valsts centrālā un dienvidu daļa perfekti izbraucama ar vissezonas riepām.

ZZZZ 26.septembris 2025 17:22
3 0 Atbildēt

MK pavērojiet un redzēsiet, ka lielākā ķtr riepu piedāvājumā figurē iĀ 3-4 tipu brendoto protektoru kopy past...Un 101 ripuļa ražoto ķtr, nosaukums tik mainās 😂 Kas taj gumijā ir pašā sastāvā, vai olu čaumalas vai nano šmeko, tik zīlniece varbūt zinA.

Jūrmalnieks 29.septembris 2025 16:57
2 0 Atbildēt

Tava materialā TIEK SALĪDZINĀTI 3 GADI!!!! NEVIS 6..8..10 vai vēl vairāk 😉

Vidējais latviešu pļūtizers brauc ne jau ar 3 gadīgām, bet gan sasniedz pat tuvu 10 gadiem un domā kas tur var bojāties ja jau melna vēl ir.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti