Visi komentāri - Pirmās salnas var pārsteigt - 4 padomi riepu maiņai rudenī

Pirmās salnas var pārsteigt - 4 padomi riepu maiņai rudenī 25

 

Foto: Publicitātes attēls

Lattako | 26.septembris 2025 11:39

Rudens iestāšanās ir īstais brīdis, kad sākt domāt par savlaicīgu riepu iegādi. Lai arī Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka ziemas riepas Latvijā ir obligātas tikai no 1. decembra, nogaidīšana līdz pēdējam brīdim var sagādāt lielu vilšanos.

Pirmās salnas vai sniegs var atnākt daudz agrāk, un tad rindas pie servisiem ir neizbēgamas. Savlaicīga riepu maiņa nozīmē ne tikai mierīgāku prātu, bet arī drošību uz ceļa. Rakstā uzzināsi riepu vairumtirgotāja “Latakko” pieredzē balstītus padomus par to, kā novērtēt esošo riepu stāvokli, kā izvēlēties piemērotākās riepas tieši saviem braukšanas paradumiem un kā neapjukt tendencēs.

Kad un kāpēc mainīt riepas?

Kad vidējā gaisa temperatūra nokrītas zem +7 °C, vasaras riepu veiktspēja samazinās – gumija kļūst cietāka un pasliktinās saķeres rādītāji, īpaši uz auksta ceļa seguma. Ziemas riepas savukārt zemākās temperatūrās saglabā elastību, nodrošina īsāku bremzēšanas ceļu un drošāku vadāmību uz sniega, ledus un slapja asfalta. Latvijā ziemas riepas ir obligāta prasība no 1. decembra līdz 1. martam, taču laikapstākļi mēdz būt neprognozējami, tādēļ  lēmumu par atbilstošāko riepu izvēli un laicīgu pierakstu uz servisu vēlams veikt jau oktobrī vai novembrī.

Pārbaudi savas riepas pirms sezonas

Pirmais solis pirms ziemas riepu maiņas ir rūpīgi apskatīt to, kas tev jau ir. Ja riepas tiek uzglabātas sev piederošā īpašumā, piemēram, šķūnī, garāžā vai sausā pagrabā, sāc ar protektoru - tas ir galvenais drošības rādītājs. Ja tā dziļums ir mazāks par četriem milimetriem, riepas ir nolietotas un ziemā tās vairs nebūs drošas, jo nespēs nodrošināt nepieciešamo saķeri uz sniegota vai apledojuša ceļa.

Visām riepām ūdens izvadīšanas kanālos ir nodiluma indikatori – nelieli gumijas izciļņi 4 mm augstumā. Ja protektors ir nodilis līdz šiem indikatoriem vai tuvu tiem, riepas vairs nav piemērotas drošai lietošanai ziemā. Jāatceras, ka vasaras riepām minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 1,6 mm, savukārt ziemas riepām vismaz 4 mm.

Riepas protektors ir kā automašīnas ritošās daļas “pirkstu nospiedums”. Ja kāda detaļa ir nolietojusies, gaisa spiediens riepās nav pareizs vai ir izregulējies savērsums, to varēs pamanīt kā nevienmērīgu protektora nodilumu. Tas ir skaidrs signāls, ka automašīnas ritošā daļa jāpārbauda un jāsalabo. Īpaši svarīgi to izdarīt pirms jaunu riepu iegādes, lai tās netiktu bojātas priekšlaicīgi.

Ja riepas tiek uzglabātas servisā, ieteicams laikus piezvanīt un noskaidrot, kādā stāvoklī ir esošās ziemas riepas. Nereti gadās, ka servisa apmeklējuma laikā tiek rekomendēta jaunu riepu iegāde, jo vecās vairs nav drošas lietošanai. Šāda situācija var kļūt par nepatīkamu  pārsteigumu un neplānotiem izdevumiem.

Ko izvēlēties: ziemas vai vissezonas riepas?

Izvēle starp ziemas un vissezonas riepām ir viens no biežākajiem jautājumiem, kas nodarbina autovadītājus. Nenoliedzami, vissezonas riepu izmantošana ir tendence, kas pie mums ienākusi no dienvidu valstīm, kur ziemas apstākļi ir īpaši maigi.

Lai arī vissezonas riepas šķiet ērts risinājums, jo nav jāraizējās par to, kur likt otru riepu komplektu, tās nekad pilnībā neaizstās ziemas riepas, it īpaši Latvijas apstākļos. Ziemas riepas ir paredzētas braukšanai aukstumā, sniegā un uz ledus. Tās saglabā elastību zemās temperatūrās un pie pareiza riepa modeļa izvēles saviem braukšanas apstākļiem nodrošina labāko iespējamo saķeri, attiecīgi tas nozīmē īsāku bremzēšanas ceļu un drošāku vadāmību ekstremālos laikasptākļos.

Vissezonas riepas ir kompromiss starp vasaras un ziemas riepām, un sākotnēji var šķist maciņam draudzīgāks risinājums, taču vai tas ir pats drošākais? Vissezonas riepas labi darbojas pavasarī un rudenī, kad laikapstākļi ir mainīgi, taču vasarā karstā asfaltā un ziemā uz ledus vai lielā salā tās vairs nav tik drošas. Šāds risinājums varētu būt piemērots autovadītājiem, kas ikdienā pārvietojas maz, ģimenēm ar vairākiem auto vai situācijās, kad īpaši ziemīgos apstākļos iespējams izmantot citu transportlīdzekli.

Ja ikdienā ceļi tiek mēroti lauku apvidū, kur ir lielāks sals un jāizbrauc sasniguši ceļi, ieteicams izvēlēties rupjāka protektora raksta vai virzīta tipa ziemas riepas. Maksimālu saķeri un drošību visizaicinošākajos apstākļos nodrošinās riepas ar radzēm. Šādas riepas ir visdrošākās uz apledojušiem un netīrītiem ceļiem, īpaši laukos. Jāatceras, ka Latvijā tās atļauts lietot tikai no 1. oktobra līdz 1. maijam un tās  nedrīkst kombinēt ar parastajām riepām.
Nomaini laicīgi, brauc mierīgi

Pieredzējuši autovadītāji pierakstu servisā veic jau rudenī. Jo, gaidot līdz pēdējām novembra dienām, visticamāk nāksies stāvēt rindā, steigties un samierināties ar ierobežotu riepu izvēli. Tuvojoties pirmajai sniega kārtai, servisu noslodze pieaug vairākkārt, un pieraksts uz riepu maiņu vienas dienas laikā var pārvērsties par divu vai pat trīs nedēļu gaidīšanu. Ņemiet vērā, ka labā servisā rindas būs vienmēr — tā ir kvalitātes zīme, ka darbi tiek veikti labā līmenī. Savlaicīga riepu maiņa nozīmē drošu braukšanu, mazāk stresa un mierīgu prātu, sagaidot pirmās salnas.

 

 
Visi komentāri
 
0pis 26.septembris 2025 12:32
0 0 Atbildēt

Ja ikdienā ceļi tiek mēroti lauku apvidū, kur ir lielāks sals un jo īpaši Zosēnu apkaimē.

anonimikis 26.septembris 2025 14:08
6 1 Atbildēt

Latvijas klimatā riepas vispār nav vērts mainīt, ja vien nebraukā pa Zosēnu pusi. Valsts centrālā un dienvidu daļa perfekti izbraucama ar vissezonas riepām.

Kanibaals 26.septembris 2025 21:49
1 1 Atbildēt

Perfekti var izbraukāt ar ziemas riepām cauru gadu. Tik uz vasaru lielāku spiedienu un aiziet.

darklight 30.septembris 2025 0:35
0 0 Atbildēt

Var, bet ja tās ir mīkstās skandināvu riepas, tad braukšana ir ļoti neprecīza un nepatīkama.

Kanibaals 30.septembris 2025 13:50
0 0 Atbildēt

Pofig, to atsver vadāmības precizitāte un pretizslīdēšana. It kā ziemā baigā precizitāte, jāmāk stūri neraustīt. Jo labāk, brauksi cauru gadu vienādi.

Tas kā te daudziem lidmašīnās bail no turbulences, mani gan tā nebaida.

Pārbaudiet 26.septembris 2025 14:32
2 0 Atbildēt

savas ESOŠĀS vasaras riepasI Izvērtējiet, vai ar tām kalošām būs "droši" braukt okt/nov lietū un tam sekojošajā slapjdraņkī.Un pēc tam vēl turpināt šaubīgajā pavasarī.

Reti kurai laba ražotāja "labākā gala" vasaras riepai ir problēma uz sausa ceļa pie +7 vai pat pie -7. Problēma drīzāk ir grūti neprognozējamajā ceļa virsmas stāvoklī un tajā, ka daļa tirgojamo riepu ir atklātā tekstā ķīniešu meesli, neviena nesertificētas un nekad nekur netestētas,ar neprognozējamām īpašibām un visdažādākajiem saķeres pārsteigumiem.Bezkauņas tirgotāji par TO nerunā ne vārda.Tieši tāpat, kā gadījumā kad 3d gadā uznāk tā dēvētā "īstā ziema"un izrādās ka daļa tirgoto "ziemas" riepu neatbilst vispār nekam.

Eiroekonomiku stūrējošie eurošarlataāni "nezin", ka viņu pārvaldītajā eurotigū figurē arvien jauni "ķīniešu brendi" un ka to skaits sniedzas nu jau otrajā pus/simtā un ka vismaz daļa no šis produkcijas ir vienkārši satiksmei bīstama.Gan ziemā, gan vasarā.

Plus vēl ssā sērijveidā tirgotās "mazlietoās" kalošas no skandināvu un vācu miskastēm, kuras te atseviški izmanīgi darboņi tirgo palašā mērogā un vairumā bez jebkādiem čekiem vai "kvalitātes" garantijām.Ar visiem skandināvu akmentiņiem izcūkotajā protektorā.Pat neskatoties uz TO, ka formāli ssā ir aizliegts tirgot vecākas par 5g.Itin jo īpaši "izceļas" kāds no "vadošajiem" riepu servisiem,zili brīnumi šhito suudu gadiem ilgi te vērot.

Attēlā redzamā ir tipiska ssa riepa,"mazlietota" wintersport 3d, ar likumīgiem "4-5mm".Kādus nu jau 15 gadus ražots suuds,atsevišķos izmēros vēl šodien saglabājies apritē.Pat jaunā stāvoklī būdams, nav drošs ne ziemā, ne pat ne vasarā ;p

Kanibaals 26.septembris 2025 21:50
2 1 Atbildēt

Pilnīgi pajāt kāda riepa, tāpat ir jābrauc atbilstoši apstākļiem. Citādi tādi gonšiki uzliek kruto ziemeni un tad mauc kamēr atduras. Jo viduvējāka riepa, jo mazāk pārsteigumu.

Šis ir 26.septembris 2025 22:58
1 2 Atbildēt

bezgalīgi diskutējams jautājums.Jebkura kaut cik sakarīga diskusija būtu kādam atsevišķam kontingentam noderīga.Ja vien tie redzamākie padomdevēji lieki neliekuļotu un gandrīz katrreiz ar visu auditoriju kopumā nerunātu kā ar lohiem.

Grūti būs izsvērt- labāka riepa piesardzīgam vai nedrošam braucējam noteikti palīdzēs.Lohu savukārt pamudinās uz varoņdarbiem.Bet īsts lohs jau nekad neko neklausīsies, viņš vadās tikai un vienīgi pats no savas loha pieredzes.

Neparvelti savulaik tradicionālais jautājums- priekš kam tērēties riepām, ja tev ir pilnpiedzīņas brīnumauto.Tikai vēlāk tika atzīts- ka jo labāks auto un/vai ambībliciozāks braucējs, jo labāk būtu lietot labākas riepas. Jo no pārrēķināšanās vai tā dēvētā Loha sastapšanas savā ceļā nav pasargāts praktiski neviens.

Kanibaals 28.septembris 2025 10:43
0 2 Atbildēt

Ar švakākām riepām lohs no stāvvietas pat neaizbrauks win-win

Haha 26.septembris 2025 14:52
0 4 Atbildēt

Jaunas labas lielo brendu vasaras riepas ziemā ir viennozīmīgi labākas par palietotām sailun u.c. ķīniešu lētajām ziemas riepām.

Kanibaals 26.septembris 2025 21:52
0 2 Atbildēt

Jūrmalnieks 29.septembris 2025 16:57
2 0 Atbildēt

Tava materialā TIEK SALĪDZINĀTI 3 GADI!!!! NEVIS 6..8..10 vai vēl vairāk 😉

Vidējais latviešu pļūtizers brauc ne jau ar 3 gadīgām, bet gan sasniedz pat tuvu 10 gadiem un domā kas tur var bojāties ja jau melna vēl ir.

Kanibaals 30.septembris 2025 13:54
0 1 Atbildēt

Nekas jau arī nav arī tām 10gadīgām. Nav dzirdēts, ka sadalītos vai kā tur. Vecā gumija padilst un apakšā jau atkal jauna. No zemes var izrakt riepas un tās vēl kā jaunas.

ZZZZ 26.septembris 2025 17:22
3 0 Atbildēt

MK pavērojiet un redzēsiet, ka lielākā ķtr riepu piedāvājumā figurē iĀ 3-4 tipu brendoto protektoru kopy past...Un 101 ripuļa ražoto ķtr, nosaukums tik mainās 😂 Kas taj gumijā ir pašā sastāvā, vai olu čaumalas vai nano šmeko, tik zīlniece varbūt zinA.

Gumij_sasstāvā 26.septembris 2025 18:10
2 0 Atbildēt

slēpjas viena/no problēmas būtībām- ka šāda te JAUNA

kiniešu lohbezdbrenda "ziemas" riepa var izrādīties pilnīgi neprognozējama un ar PADSMIT vai par 20mit+ metru garāku "bremzēšanās ceļu" tieši uz mitra assfalta.

Slapju assfaltu (peļķi plaukstas dziļumā) varbūt saskatīt un veiksmīgi pārvarēt "māk" lielākā daļa pat galējo lohu, taču pigori un pusslapja var izrādīties liktenīgi pat ar visiem dižajiem "9mm".

Lielākā daļa daudzmaz normālu VASARAS riepu tieši pāris grādu virsnulles remperatūrā uz pusslapja seguma apstāsies par kārtu ātrāk, nekā jebkura lameļota švamme, kur nu vēl ja bezdbrenda ķiniešu izpildījumā.

Drošības xperti un (jo īpaši) "eurotigus" uzraugi ir savā vairumā prasti liekulīgi uz savu pašlabumu kāri lohi, ka viņi šhito te lažu izliekas neredzam.Šodien pircējam var (drīkst!) pārdot jebkuru meeslu un "pierādīt" vai "apstrīdēt" tur diemžēl nevar neko.Vārna/vārnu tak neies knābt- vai nu slauc lohus, vai nu pats esi lohs.

Plus vēl 26.septembris 2025 18:28
0 0 Atbildēt

neviens zinošais "savas jomas" x-perts nav publiski pavēstījis priecīgo priekavēsti par TO, ka tepat tuvākajos kaimiņos no 1mā januvāra par katru mežā/izmestu riepu būšot jāmaksā no 200 līdz par 500 eur (laikam atkārībā no izmēra un Nodiluma) ;p

Lūk, lasām un Lepojamies ,ziņa ir tik slepena (varbūt pat Viltota?), ka pat nav iespējams to iekopēt: madeinvilnius.lt/lv/zi%C5%86as...C4%81samazina/ ...

Lai samazinātu vides piesārņojumu, Seims ir pastiprinājis atbildību par riepu izmešanu vidē. Ikvienam, kurš tās izmetīs vidē, draudēs naudas sods no 200 līdz 500 eiro par katru izmesto riepu...

Kanibaals 26.septembris 2025 21:53
2 5 Atbildēt

Gandrīz nobijāmies. Kādreiz par zagšanu cirta plaukstas nost, tāpat zaga.

Laiks_atgādināt? 27.septembris 2025 0:04
0 0 Atbildēt

Kas ta mums kkādi tur suuda 16m bremzēšanās ceļa.Nav pat ne mazākās intereses "uzprasīt", kurš īsti bija (ir?) tas, kurš atļāva šos te atklātā textā bīstamos suudus tirgot tā dēvētajā "europas tirgū".

www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/20...aking-Test.htm

Patīk vissezonas riepas? Te praktiski tas pats, lī\uk pats jaunākais (tradicionālais šīssezonas ziemasriepu bremžutests drošvien sekos vēlāk) : www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/20...aking-Test.htm

Gribās salīdzināt un izvērtēt vissezonas riepu iespējas salīdzinājumā ar centrāleiropas "ziemas" (pat ne gluži ar LV ziemas) riepām? Konkrēti ar vienu no labākajām vissezomas, Michelin cc2 : www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/20...-Tyre-Test.htm

Vēl par maz? Lūk nupat 2d vecs atgādinājums "Absolute safety risk.." www.heise.de/en/guide/ADAC...-10669240.html

Jāpiezīmē, ka tas "slapjā assfalta" tests parasti ir no 80km/h āttruma- tātad, no reāliem 120 atšķirība būs vēl krietni lielāka.Nerunājot par "testu" bremzēšanā uz sniega (no 40km/h) vai vispār "uz ledus", ko mēra no kādiem nieka 25km/h un kur tie stapības rādītāji pie 150km/h varētu atšķirties vismaz reizes 10.. .

Ar daudzmaz normālām ziemas riepām reālais apstāšanās ceļš uz sniega pļuras no 120km/h ir reāli ap 4-5gab apgaismes stabu attāluma..

Ābols 30.septembris 2025 8:49
1 1 Atbildēt

Plika teorija nestrādā, jo visi mūsdienā ir pārlieku pārgudri.

Vajadzētu vienkarši uztaisīt akciju- atbrauc ar savām mizām kam ražošanas datums ir vismaz 2gadus vecas un tās ir pabrauktas(nav jauno riepu marķējums-svītras.)

 Tad ja uz sniega ledus trases slalomā, bremzēšanā un trases laikā kopā veiksi labāk par laiku kas uzstādīts ar jaunām radžotām, laimēsi jaunu auto. 😉 Varbūt tad ļoti daudz pārvērtejot savas un savu šingling mizu spējas aplauzīsies un sapratīs jaunu labu riepu būtiskumu ziemā, nevis vēl 4mm ir tātad var vēl braukt, jo likums atļauj.

Kanibaals 30.septembris 2025 13:55
0 2 Atbildēt

Ceļš nav autotrase, ir jānokļūst no punkta A-B nevis rekordi jāuzstāda.

Pārgudri 1.oktobris 2025 3:37
0 0 Atbildēt

pārlieku pārsvarā sev neliekas daudzi idioti, taču viņiem visiem ir dabas dotas dievišķīgas dotības.Praktiski nav tāda loha, kurš pašsaprotami neuzskatītu sevi par pārāku pār citiem lohiem.

Bet (izrādās!) tur tā runa ir pavisam vienkārša un tā ir tikai par to, ka pēc skata aptuveni vienādām (jaunām,melnām,lameļotām, mīkstām,neradžotām) kalošām VIENĀDOS apstākļos (pie kam,mērot no relaltīvi neliela ātruma!) bremzēšanas ceļš var atšķirties par dramatiskiem pārdesmit metriem.Nerunājot par to, kāda šī atšķirība varētu būt "pēc 3 mazlietotām ziemām" vai jau pēc pirmajiem nodilušajiem 3mm.

Un ka praktiski nav gandrīz nevienas tādas rīcībspējīgas vai ieinteresētas instances, kura spētu uzraudzīt (vai kur nu vēl ka sertificēt vai Novērst) šo acīmredzami bīstamo suuudu massveida pārdošanu un pielietošanu satiksmē.

Pavasaris 27.septembris 2025 17:45
1 0 Atbildēt

Ziemas riepas jaunas jāliek pirms katras sezonas. Iepriekšējā sezonā lietotās jāpārdod mazāk turīgajiem.

Kanibaals 30.septembris 2025 13:56
0 0 Atbildēt

Montēšana nu jau ir puse no lietotas riepas cenas, neatmaksājas.

0pis 27.septembris 2025 21:45
0 0 Atbildēt

Par ko jūs ceppās? Bremzē lohi, lietpratēji ieraugot briesmas dod virsū lai ātrāk tiktu garām. Sāc tik bremzēt - tas otrs redzot tavu minstināšanos sāks manevrēt, un tieši tev virsū. Gāzi, tikkai gāzi!

darklight 30.septembris 2025 0:40
0 0 Atbildēt

Tu gribi teikt, ka riepas ir paredzētas tikai bremzēšanai? Un "gāzes došanu", turēšanos taisni vai stabilitāti līkumā riepas kvalitāte nepavisam un nekā neiespaido?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti