Visi komentāri - Lietotu riepu pirkšana – droša izvēle vai kaķis maisā?

Lietotu riepu pirkšana – droša izvēle vai kaķis maisā? 11

 

Foto: Publicitātes foto

Lattako | 7.novembris 2025 10:03

Lētāk ne vienmēr nozīmē labāk – īpaši, ja runa ir par drošību uz ceļa. Lietoto riepu tirgus sola vilinošu ietaupījumu, taču aiz pievilcīgās cenas bieži slēpjas gan drošības, gan kvalitātes riski. Riepu vairumtirdzniecības uzņēmuma Latakko eksperti skaidro, kāpēc lietotas riepas var kļūt par “kaķi maisā” un kā pieņemt drošu, ilgtermiņā izdevīgāku lēmumu.

Ietaupījums vai risks

 

Pēdējos gados autovadītāju vidū vērojama tendence izvēlēties lietotas riepas. Īpaši situācijās, kad tiek meklēti veidi, kā ietaupīt uz riepu maiņu vai pašām riepām. Tāpat kā vissezonas riepas, arī lietotas sākotnēji šķiet finansiāli pievilcīga izvēle. Tomēr aiz zemākas cenas bieži slēpjas nezināmais – lielākā daļa lietoto riepu tiek ievestas no Vācijas un Skandināvijas, un reti kurš pircējs zina, cik ilgi riepas ir lietotas vai kādos apstākļos glabātas. No ārpuses tās var izskatīties labi, taču slēpti defekti var radīt reālu apdraudējumu uz ceļa.

Kad riepa izskatās laba, bet nav droša
Katras automašīnas riepas nodilst atšķirīgi, atkarībā no tās piedziņas tipa, masas un vadītāja braukšanas stila. Lietotām riepām var būt nevienmērīgs nodilums, mikroplaisas, pārkarsēts borta gredzens vai tautā dēvētās “pumpas” sānos. Kamēr riepa ir bez diska, šos defektus nevar īsti pamanīt, taču tie var atklāties braukšanas laikā un radīt bīstamas situācijas.
Pērkot lietotas riepas, autovadītājam jārēķinās, ka to kalpošanas laiks būs krietni īsāks - ja jaunas riepas kalpo vidēji 2–4 gadus, tad lietotas vien 1–2 gadus. Tas ir īstermiņa risinājums, kas sākumā šķiet izdevīgs, taču realitātē ātri kļūst dārgāks – jāmaksā par montāžu, jātērē laiks un drīz jāmeklē nākamais komplekts. Kā mēdz teikt – skopais maksā divreiz, bet riepu gadījumā dažkārt pat trīsreiz.

Lietotu riepu patiesais stāvoklis – neredzamais riska faktors
Kad riepa tiek saražota, tā kādu laiku gaida pārdošanu –  nereti līdz pat gadam. Pēc tam tā nonāk uz automašīnas, kur kalpo vismaz vienu vai divas sezonas Tāpēc jārēķinās, ka lietotas riepas nodiluma dēļ autovadītājs varēs izmantot labākajā gadījumā trīs gadus, kas gan realitātē ir retums. Lielākā daļa riepu, kas nonāk pārdošanā, ir 5–9 gadus vecas, un to patiesais stāvoklis pircējam paliek nezināms.

Pat ja riepa nav aktīvi lietota, arī ilgstoša stāvēšana pasliktina tās kvalitāti – īpaši, ja tās ir  uzglabātas zem klajas debess. Saules stari, mitrums un temperatūras svārstības bojā gumijas struktūru, pat ja protektors vizuāli izskatās labā stāvoklī.

Rezultātā uz Latviju nereti tiek ievestas riepas, kas pēc protektora dziļuma šķiet lietojamas, taču to vecums, glabāšanas apstākļi un iepriekšējā lietošana ir neskaidri. Tas ir būtisks drošības risks – riepa var zaudēt savas īpašības vēl pirms to uzmontēšanas. Piemēram, radžotajām riepām nereti trūkst neliela daļa radžu – vēl viens signāls, ka lietota riepa ir risks, nevis ietaupījums.

Ja riepa tiek sabojāta – problēmas garantētas
Braukšanas laikā var gadīties riepu sabojāt vai sagriezt. Ja tā ir lietota riepa, atrast identisku modeli ar tādu pašu nolietojumu, lai uz vienas ass būtu vienādas riepas būs ļoti grūti, praktiski neiespējami. Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības departmenta noteikumiem, pēc 2016. gada 1. decembra uz vienas ass riepām ir jābūt ne tikai viena izmēra, bet arī viena modeļa un protektora zīmējumam. Tas nozīmē, ka bojājuma gadījumā nāksies mainīt vismaz divas riepas, tātad atkal papildu izdevumi par jaunām riepām un montāžu.

Vai pirkt no privātpersonas?

Daudzi autovadītāji meklē lietotas riepas sludinājumu portālos. Šeit nereti tiek pārdotas riepas ar neprecīzu vai maldinošu aprakstu – pārdevējs var norādīt “4 mm protektors”, bet fotoattēlos redzami “noēsti sāni”, ar kuriem nav iespējams iziet tehnisko apskati. Jāatceras, ka Valsts policija riepu protektoru mēra visnodilušākajā vietā, tāpēc šāds “ietaupījums” var beigties ar sodu vai atteikumu iziet tehnisko apskati. Arī 5 mm norādītais protektora dziļums sākumā ir pieņemams, taču jāņem vērā, ka līdz ziemas noslēgumam tas var samazināties zem 4 mm.

Papildu risks – tehnoloģiski specifiskas riepas, kas paredzētas konkrētiem auto modeļiem. Ja pircējs nezina šīs nianses, viņš var iegādāties riepas, kas nav izmantojamas viņa automašīnai. Rezultāts – slikta amortizācija, vibrācijas un diskomforts, kas liek riepas atkal mainīt. Šāds scenārijs nozīmē vilšanos, izniekotu laiku un naudu.

Gudra izvēle – jaunas riepas, pat budžeta klasē

Eksperti iesaka izvēlēties jaunas riepas, pat ja tās ir no budžeta segmenta. Tās ir pārbaudītas, ar zināmu izcelsmi un atbilst vietējiem drošības standartiem. Labāk ieguldīt nedaudz vairāk vienreiz un braukt droši vairākas sezonas, nekā katru gadu riskēt ar lietotām riepām, kuru patiesais stāvoklis ir nezināms.

 
Visi komentāri
 
anonimikis 7.novembris 2025 10:11
1 8 Atbildēt

Ilgtermiņā izdevīgākā izvēle ir vissezonas riepas. Parasti var vismaz 3 gadus ar tām nobraukt un nav nekāda satraukuma par sniegu maijā vai oktobrī.

Kanibaals 8.novembris 2025 20:45
0 0 Atbildēt

Nav vairs tādu.

darklight 8.novembris 2025 8:40
4 0 Atbildēt

Bet lietotu kaķi var pirkt?

ZZZZ 8.novembris 2025 8:56
3 0 Atbildēt

Labāk kādu tādu zaķi...

Kuŗš gan 8.novembris 2025 14:35
0 1 Atbildēt

nepaņems lietotu Zaķi- ja tas tikai nedaudz saplacināts un neviena nepieskatīts (neapgrūtināts) guļ uz brauktuves

Kanibaals 8.novembris 2025 20:47
2 1 Atbildēt

Nav redzēts, ka kādam būtu lietota riepa sabojājusies.

>Jāatceras, ka Valsts policija riepu protektoru mēra visnodilušākajā vietā,

Kurš eksperts-pajoliņš šo ir rakstījis? Tā riepas nemēra, nodiluši sāni nav mērīšanas zonā.

oiasdnfkasdf 9.novembris 2025 19:35
1 1 Atbildēt

Jauno riepu tirgotāji šitos rakstus pasūta. Jo 5-gadīgs Nokian no Skandināvijas ar 8 mm ir jauna iLink cenā. Vot i grib, lai visas mājsaimnieces un citi pilsoņi skrien uz riepu garāžu pēc jaunā ķīnieša. Nezinu kā tagad, bet 2-3 gadus atpakaļ testēju uz mašīnas ziemā, 10cm sniegā 3gadīgu ķīniešu ziemas riepu. Viņa bija sūdīgāka par 8gadīgu Nokian ar 5mm protektoru, izbraukt no stāvvietas slīpumā un atpakaļgaitā saviem spēkiem neizdevās. Gumijas sacietējusi. Ķīnieši objektīvi jātestē pēc 2-3 gadiem, tad tik varēs noteikt kvalitāti.

Kanibaals 9.novembris 2025 21:56
2 0 Atbildēt

Es tik brīnos par iAuto redakcija, kas nepārlasot katru sūdu pārpublicē, bieži pat ar gramatikas kļūdām.

lietotas riepas 10.novembris 2025 1:30
0 0 Atbildēt

privāts pircējs varētu pirkt no kādas citas (daudzmaz godīgas) Privāpersonas, kura kādu savu intīmi individuāli Personisko iemeslu dēļ tās privātā kārtā pārdod kādai citai privātpersonai.Par/pret šo nav un nevernevar būt nekādu iebildumu,

Taču TAS, ka ar "4,5mm (maz)lietotu suuuudu" tirdzniecību (mums,Lohiem) gadiem ilgi nodarbojas oficiāli (LR Uzņēmumu Reģistrā reģistrētas....) Juridiskās personas, tas vienkārši ir Valsts Mēroga Fufelis.Vienkārši izsmiekls.

asdfasdfadsfafd 10.novembris 2025 11:50
0 0 Atbildēt

Ņifiga, tas ir īstenais Zaļais Kurss!

Jo riepu utilizācijā nekāds tehnoloģisks izrāviens nav noticis un vecās riepas no rokām ārā neviens nerauj. Līdz ar to ir jēga viņas nobraukt līdz resursa beigām un tikai tad ņemt nākamās. Papildus ņemsim vērā, ka riepas Latvijā neražo un jaunu ārzemēs ražotu riepu pirkšana tikai pasliktina mūsu ārējās tirdzniecības bilanci! (un tik nevajag gvelzt par nodokļiem, tie šo nekompensē nekādā nozīmīgā mērā)

izdevīgāk 10.novembris 2025 18:00
0 0 Atbildēt

ir izmantot tuvāko iespēju nosisties.Ja skandināvi un/vai centrāl europopieši savas dzīvības tomēr vērtē drusku augstāk, tad LV lohs principā ir lēts vai pat vispār nemaksā neko.

Tos nožēlojamos suuda "450-600k eur/gab" izmanīgi Valsts darboņi ir uzdeklarējuši vienkārši uz "papīra" (uz e-krāna), lai tas valstiski/vidējais Lohs (pirms nonākšanas kapos) izjustu vismaz kaut daļēju gandarījumu par Paveikto.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: "MG ZS Hybrid+" - B klases hibrīds, kas izaicina pat lielākus konkurentus (+ VIDEO) 13

“MG ZS Hybrid+” modelis ir ienācis mūsu tirgū, apvienojot efektīvu tehniku, labu aprīkojumu, britu zīmola sentimentu un, pats galvenais, zemu cenu. Latvijā tas tiek piedāvāts tikai pašuzlādes hibrīda versijā ar 1.5 litru benzīna dzinēju - sistēma attīsta 197 zirgspēku jaudu. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 

Noderīgas lietas drošai ziemai. Kādi jaunumi? (+ VIDEO) 3

Iestājoties aukstam laikam, dodamie pie Inter Cars Latvija, kur vairs nerunāsim par ziemas riepām, bet gan citiem ziemā nepieciešamiem produktiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti