Saeima šodien nodeva izskatīšanai komisijās Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādāto Transporta enerģijas likumprojektu, kas paredz veicināt "zaļās" degvielas apmēra pieaugumu.
Likumprojekts nosaka obligātu pienākumu degvielas tirgotājiem katru gadu pārdot noteiktu "zaļās" degvielas īpatsvaru. Konkrētais īpatsvars tiks noteikts vēlāk, izstrādājot atsevišķus Ministru kabineta noteikumus. Ar jauno likumu paredzēts aizstāt patlaban spēkā esošo Biodegvielas likumu.
Iecerēts, ka ar jauno likumprojektu tiks nodrošināta ar Eiropas Komisijas direktīvu par atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšanu Latvijai noteiktā valsts mērķa sasniegšana, kas paredz no atjaunojamiem energoresursiem saražotās enerģijas īpatsvaru transporta enerģijas galapatēriņā 2020.gadā vismaz 10% apmērā. Jaunais regulējums paredzēs arī aktīvāku pašvaldību iesaisti valsts mērķa sasniegšanā. Cita starpā jaunajā regulējumā paredzēts noteikt politikas plānošanas pasākumus valsts mērķa sasniegšanai 2020.gadam un turpmāk, tostarp veicinot alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstību.
Ministru kabinetam vēl būs jāizdod virkne normatīvo aktu, kas attieksies gan uz transporta enerģijas tirgus uzraudzības, gan arī uz transporta enerģijas kvalitātes, tostarp biodegvielu atbilstības ilgtspējai nodrošināšanu un ziņošanas prasību degvielas tirgotājiem vienkāršošanu, un citiem ar nozari saistītiem jautājumiem.
Likumprojektā ietvertais regulējums paredz plašāku alternatīvās degvielas izmantošanu transportā, veicinot alternatīvo degvielu pieejamību un nodrošinot alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstību. Tāpat būs jānodrošina transporta enerģijas kvalitātes atbilstība lietošanai esošo un jaunāko tehnoloģiju motoros, lai sasniegtu augsta līmeņa vides aizsardzības rezultātus. Vienlaikus ir iecerēts stiprināt transporta enerģijas tirgus uzraudzību un veicināt sabiedrības informētību par alternatīvo degvielu veidiem.
Ņemot vērā to, ka mehānisko transportlīdzekļu degvielu dažādība arvien palielinās, transportlīdzekļu lietotājiem ir jānodrošina informācija par alternatīvo degvielu publiski pieejamo uzpildes un uzlādes punktu ģeogrāfisko izvietojumu. Tāpēc ar likumprojektu paredzēts ne vien attīstīt alternatīvo degvielu infrastruktūru, bet arī nodrošināt informāciju patērētājiem par alternatīvo degvielu pieejamību, norādot elektrotransportlīdzekļu uzlādes vai dabasgāzes, ūdeņraža uzpildes punktu izvietojumu. Vienlaikus paredzēts, ka patērētājiem tiks nodrošināta informācija par degvielas kvalitāti un veidu, kā arī par biodegvielas saturu benzīnā vai dīzeļdegvielā.
Tāpat paredzēts, ka no 2020.gada autostāvvietu īpašniekiem būs jānodrošina elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu ierīkošana. Savukārt degvielas tirgotājiem būs jānodrošina noteikta no atjaunojamiem energoresursiem ražotas enerģijas daļa to realizētajā produkcijā. Vienlaikus paredzēts saglabāt obligāto biodegvielas piejaukumu.
Paredzēts, ka izstrādātais likumprojekts kļūs par jumta regulējumu transporta enerģijas tirgus attīstībai un aizstās šā brīža degvielas tirgus attīstībai neatbilstošo Biodegvielas likumu. Pēc likumprojekta apstiprināšanas Ministru kabinetam būs jārisina jautājums par transporta enerģijas tirgu, kā arī transporta enerģijas kvalitātes uzraudzību un atbildīgās institūcijas noteikšanu, par ko ministrijām saskaņošanas procesā nav izdevies vienoties.
Jāpērk 80.gadu mersedesi un maķītī pie ātrās kases jāņem pilnu bāku ar fritera eļļu.