Pareiza akumulatora izvēle un lietošana Latvijas apstākļos 6

 
Ape Motors | 2.decembris 2013 17:47

Ir pienācis laiks, kad temperatūras atzīme arvien biežāk paslīd zem nulles. Tas ir laiks, kad automašīnu īpašniekiem ir jāpievērš pastiprināta uzmanība ne tikai ziemas riepu izvēlei, bet arī automašīnas akumulatoram.

Pareiza auto akumulatora izvēle un lietošana palīdzēs palielināt tā kalpošanas laiku un automašīnu īpašnieki varēs būt droši, ka tas nepievils pat stiprā salā.

Foto: Publicitātes attēls

Oficiālais akumulatoru „YUASA” izplatītājs Baltijas valstīs – kompānija „APE Motors” – sadarbībā ar Rīgas Tehniskās Universitātes Autotransporta institūta docentu Gundaru Zalcmani ir sagatavojusi deviņus ieteikumus, kā izvēlēties piemērotu akumulatoru Latvijas klimatiskajiem apstākļiem un kā pareizi to lietot ikdienā, lai maksimāli palielinātu tā kalpošanas laiku. Piedāvājam iepazīties arī ar populārākajiem akumulatoru nepareizas lietošanas gadījumiem.

1. Pārliecinies, ka Tava automašīna un visi strāvas patērētāji ir labā tehniskā kārtībā.
Ne vienmēr pie akumulatora problēmām vainīgs ir slikts vai nolietots akumulators. Bieži vien problēma meklējama kur citur. Tāpēc pārliecinies, ka pareizi darbojas automašīnas ventilācijas sistēma, radio, klimata kontrole, sēdekļu un spoguļu apsilde utt. Tāpat svarīgi noskaidrot, vai kārtībā ir automašīnas starta iekārta, motors un degvielas sistēma.

2. Izvēlies klimatiskajiem apstākļiem piemērotu akumulatoru.
Latvijā lielākā daļa lietotās automašīnas tiek ievestas no Centrāleiropas, kur tās bieži vien ir aprīkotas ar siltākam klimatam paredzētiem akumulatoriem. Ņemot vērā šo akumulatoru parametrus, Tu visticamāk atkal iegādāsies siltākam klimatam domātu akumulatoru. Taču mūsu klimata joslā vislabāk izvēlēties akumulatoru ar lielāku auksta motora iedarbināšanas (jeb aukstā starta) strāvu.

3. Svarīgākais akumulatora izvēles parametrs - auksta motora iedarbināšanas strāva.
Nevajadzētu jaukt divus akumulatora parametrus - auksta motora iedarbināšanas strāva un ietilpība. Ikdienā lietojamai automašīnai mūsu klimata zonā svarīgākais no parametriem ir tieši auksta motora iedarbināšanas strāva jeb CCA (Cold Cranking Ampiers), jo pie parastas ikdienas lietošanas akumulatora ietilpībai (Ah) būs sekundāra nozīme.

4. Kuros gadījumos svarīga ir akumulatora ietilpība?
Akumulatora ietilpība ir svarīga, ja automašīnas strāvas patērētāji bieži un ilgi tiek izmantoti pie izslēgta motora (piem., taksometri, apsardzes, policijas, ātrās med. palīdzības automašīnas…). Šajā gadījumā lietderīgi ir izvēlēties akumulatoru ar lielāku ietilpību (ar vairāk ampērstundām). Šādiem mērķiem paredzētiem akumulatoriem bieži ir piešķirts papildu marķējums E2 (Endurance Resistance).

5. Jaudīgāks akumulators lēnāk izlādējas.
Jo jaudīgāks ir automašīnas akumulators, jo izlādes laikā tas salīdzinoši mazāk izlādējas un mazāk samazinās tā spriegums. Tāpēc ģenerators to spēj ātrāk uzlādēt. Akumulatora jaudu raksturo abi iepriekš minētie parametri - auksta motora iedarbināšanas strāva un akumulatora ietilpība ampērstundās.

6. Atceries – akumulators var izlādēties arī pats.
Pat, ja Tava auto akumulators ir pilnīgā kārtībā, tas var pakāpeniski izlādēties, ja automašīna netiek pietiekami izmantota vai tiek neapdomīgi/nepareizi lietoti automašīnas strāvas patērētāji.

7. Akumulators ir regulāri papildus jāuzlādē.
Ja automašīna regulāri tiek izmantota un tās elektroiekārta ir tehniskā kārtībā, tad pietiek ar vienu papildus uzlādi gada laikā. Ja automašīna tiek izmantota reti vai arī tā tiek izmantota nelabvēlīgos apstākļos, tad papildus uzlādi ir nepieciešams veikt biežāk. Latvijai raksturīgajos laika apstākļos akumulatora papildus uzlādi vislietderīgāk ir veikt rudenī, pirms ziemas iestāšanās

8. Akumulatoru uzlādes laikā tas jāatvieno no automašīnas.
Atceries - akumulatora uzlāde ir sprādzienbīstams process, tāpēc, akumulatoru uzlādējot, tas obligāti jāatvieno no automašīnas elektrosistēmas.

9. Izvēlies pareizu akumulatora uzlādēšanas veidu.
Ja automašīnai ir parastais, nehermētiskais akumulators, tad tā uzlādei var izmantot jebkura tipa lādētāju. Drīkst izmantot manuālos, pusautomātiskos vai automātiskos lādētājus. Savukārt, ja automašīna ir aprīkota ar hermetizēto akumulatoru, tad to drīkst uzlādēt tikai ar automātisko lādētāju.

Biežākie nepareizas akumulatora lietošanas gadījumi:

• Īsi pārbraucieni
Katru reizi motora iedarbināšanas laikā akumulators tiek izlādēts, bet sekojošā brauciena laikā ģenerators nepaspēj akumulatoru pilnībā uzlādēt. Rezultātā akumulators tiek pārmērīgi izlādēts vai arī vispār vairs nav iespējama motora iedarbināšana. Abos gadījumos akumulators tiek vairāk vai mazāk bojāts.

• Reta automašīnas izmantošana
Stāvot akumulatora baterija pakāpeniski pati izlādējas. Ja šādu akumulatoru izmanto auksta motora iedarbināšanai (īpaši vēsajā gadalaikā), ir iespējama akumulatora pārmērīga izlāde, kas savukārt izraisa neatgriezeniskus bojājumus.

• Pārmērīga akumulatora izlāde
Nedrīkstētu pieļaut gadījumus, kad izlādes laikā (piemēram, motora iedarbināšanas laikā) akumulatora spriegums pazeminās zem 10,5 V +25oC temperatūrā vai zemāk par 8,4 V 18oC temperatūrā. Tādā gadījumā obligāti uzreiz ir jāveic akumulatora uzlāde.

• Pārmērīgi ilga startera darbināšana
Bieži vien akumulatoru pārmērīgas izlādes iemesls nav meklējams akumulatorā, bet gan pārmērīgi ilgā startera darbināšanā, ko izraisa slikts motora vispārējais stāvoklis (zema kompresija), slikts aizdedzes sistēmas tehniskais stāvoklis, slikts degvielas sistēmas tehniskais stāvoklis vai sezonai neatbilstošas degvielas izmantošana.

• Automašīnas lietošana nelabvēlīgos apstākļos
Akumulatoru ļoti viegli ir izlādēt pie zemiem motora apgriezieniem (stāvot krustojumos, sastrēgumos, lēni pārvietojoties), jo īpaši tad, ja vienlaikus autovadītājs lieto dažādus strāvas patērētājus – logu un spoguļu apsildi, logu tīrītājus utt.

• Neapdomīga strāvas patērētāju izmantošana pie zemiem motora apgriezieniem
Pirms ieslēdz visas apsildāmās ierīces automašīnā, padomā, vai tas Tev tiešām ir nepieciešams. Nepārslogo automašīnas akumulatoru, ja stāvi sastrēgumā vai esi spiests lēni pārvietoties slikto laika apstākļu dēļ.

„APE Motors” ir viens no lielākajiem vieglo auto rezerves daļu vairumtirgotājiem Latvijā, kas dibināts 1995. gadā. Šodien „APE Motors” importē un izplata 70 dažādu zīmolu auto daļas no 55 piegādātājiem Eiropā, piedāvājot augtākās kvalitātes rezerves daļas, kas tiek pielietotas arī kā auto ražotāju oriģinālais aprīkojums. „APE Motors” pastāvīgie klienti ir autoservisi, autocentri, darbnīcas, auto daļu veikali, privātie meistari visā Latvijā. „APE Motors” ir arī oficiālais „Motul” eļļu importētājs un izplatītājs Latvijā, kā arī „Yuasa” akumulatoru importētājs un izplatītājs Baltijas valstīs.

Foto: Publicitātes attēls

 
Visi komentāri
 
aansis 3.decembris 2013 12:04
0 0 Atbildēt

"Nevajadzētu jaukt divus akumulatora parametrus - auksta motora iedarbināšanas strāva un ietilpība." - jaukt patiešām nevajadzētu. Bet rakstā tomēr ir piemirsta būtiska šo parametru saistība. Iedarbināšanas strāva (A) attiecībā pret ietilpību (Ah). Jo lielāks būs A/Ah cipars, jo akumulators būs dārgāks un kaprīzāks. Ja vieta atļauj, tad labāk izvēlēties akumulatoru ar lielāku ietilpību.

žanis 3.decembris 2013 17:54
0 0 Atbildēt

Jautājums Ape motors: Kurš akumulators ir hermētisks????

ass 3.decembris 2013 18:21
0 0 Atbildēt

kuram nevar pieliet ūdeni...

Ruu@uto 4.decembris 2013 8:57
0 0 Atbildēt

žanis

Jautājums Ape motors: Kurš akumulators ir hermētisks????

===============

Vispār jau t.s. "želejnieki" tādi ir. Nosacīti hermētiski ir arī

tie, kuriem ir iebūvēta elektrolīta kondensācijas sistēma ...

Aivis 11.decembris 2013 7:34
0 0 Atbildēt

Labdien, iesakiet, lūdzu, kādu akumulatoru izvēlēties, 2.1 dīzelis, salīdzinoši īsi pārbraucieni, auto stāv zem klajas debess, papildus nekas nedarbojas bez MP3 pleijera, spoguļu apsildes, pečkas un pakaļējā loga apsildes. Paldies!

Agnis 19.janvāris 2014 13:04
0 0 Atbildēt

Neko nepasakošs raksts

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti