Atļautais ātrums ir jānosaka precīzāk 8

 

Foto: iAuto.lv

Juris Zvirbulis, Autokluba LAMB prezidents | 8.maijs 2014 12:00

Situācijai atbilstoša ātruma izvēlē ir viens no svarīgākajiem drošas satiksmes priekšnoteikumiem. Bīstams satiksmes dalībniekiem var būt gan palielināts ātrums, gan nepamatoti lēna braukšana, kas bremzē kopējo transporta plūsmu un piespiež citus autovadītājus veikt apdzīšanas manevrus.

Jo lēnāk, jo labāk – šādam apgalvojumam nav pamatojuma, tāpat kā nav atbalstāma pārgalvīgi ātra braukšana. Ātruma izvēlei jābūt saistītai ar konkrētā ceļa kvalitāti, satiksmes intensitāti, gadalaika, veselā saprāta un citiem apsvērumiem, kas atšķiras dažādās situācijās.

Tādēļ Latvijas Automoto biedrība (LAMB) jau ilgāku laiku ir aicinājusi gan valsts, gan pašvaldību atbildīgās amatpersonas piemērot individuāli izvērtētas prasības dažādiem ceļu posmiem pilsētās un laukos. Dzirdīgas ausis šis LAMB priekšlikums ir guvis Ceļu satiksmes drošības padomē, un to atbalsta arī satiksmes ministrs. Katrs autovadītājs zina, ka, salīdzinājumā ar lielāko daļu pārējo ES valstu, Latvijā var būtiski atšķirties vienāda statusa ceļu kvalitāte un infrastruktūra. Bieži ātruma izvēles svarīgākais priekšnoteikums ir bedru skaits un ceļu stāvoklis, nevis atrašanās vieta – pilsētā vai ārpus tās. Kamēr ceļu kvalitāte ir mūsu tradicionālā sāpe, būtu nepieciešams tos regulāri apsekot un piemērot atsevišķus ātruma nosacījumus. Turklāt ne tikai velkot uz leju, bet arī pieliekot klāt jaunajos, nesen uzceltajos un kvalitatīvajos posmos. Katram skaidrs, ka atrašanās ārpus pilsētas nevar būt iemesls, kādēļ pa izdangātu grants ceļu, var braukt ar tiem pašiem 90 km/h, kā pa nesen uzklātu asfalta segumu.

Traģiskais gadījums uz ceļa Taurupe – Zaube, kur bojā gāja seši jaunieši apliecina, ka brauciens pa grants ceļu ar it kā atļauto 90km/h ātrumu var būt pielīdzināms pašnāvībai. Uz šādiem ceļiem jābūt precīzākiem ātruma ierobežojumiem. Savukārt traģēdija Jūrmalā atgādina, ka likumdošana nepalīdzēs, ja klāt nestāvēs veselais saprāts. Katram ceļu satiksmes negadījumam ir sava specifika, kas bieži saistīta ar atļauto ātrumu konkrētā ceļa posmā.

Vairākās ES valstīs kā Austrijā, Francijā, Vācijā, Beļģijā un citur arvien plašāk pilsētās tiek ieviests atļautais ātrums 30 km/h. Saglabājot kopējo atļauto ātrumu 50 km/h arvien vairāk ir 30 km/h zonas, dažkārt tās ietver pat visu pilsētas centru. Rīgā šādi ierobežojumi jau ir ieviesti pie skolām un bērnu dārziem, citur tie būtu ļoti rūpīgi apsverami. Visdrīzāk tie tikai palielinātu soda naudu skaitu par pārkāpumiem, kas satiksmi apdraud minimāli. Tomēr ir atsevišķi ceļi gan Rīgā, gan citās pilsētās, kur ātruma samazinājums vajadzīgs neatbilstošās infrastruktūras un sliktās ceļu kvalitātes dēļ, lai autovadītājs brīvi nebrauktu ar 50+ un pēkšņi nepārsitu riepu, vienlaicīgi izvērtējot, kur atļauto ātrumu varētu palielināt. Apsekošana un atļautā ātruma noteikšana jāveic periodiski, to nepieciešamības gadījumā varētu mainīt sezonāli, un, protams, ja ceļš rekonstruēts, turklāt gan uz leju, gan augšup.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

 
8 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
ANCIS 8.maijs 2014 17:34
4 1 Atbildēt

Ātrums uz jelkāda seguma ceļa ir jāvērtē arī pēc mašīnas gabarītiem,masas,riteņu bāzes utt. Nu nevar salīdzināt noturību uz ceļa mazam Opelim un lielam ,piemēram,Grand Caravan - tās ir nesavienojamas lietas !

Aigarcix 8.maijs 2014 19:29
2 0 Atbildēt

Jautājājums uz kāda seguma un kādā situācijā?Bieži kas der vienam neder otram.Pirms gudri spried izmēģini dažādu tipu autiņus uz dažādiem ceļiem,bieži ir daudz kas pretēji gaidītajam.;)))

ak 9.maijs 2014 14:07
2 0 Atbildēt

Es būtu priecīgs, ja ātruma, kas ir zem maksimālā noteikumos atļautā robežas, izvēli atstātu vadītāja ziņā. Un tiem vadītājiem, kuri nemāk novērtēt adekvāti savas spējas un ceļu stāvokli, tiesības neizsniegt. Un viss. Jau tā sāk ieviesties slikta tendence, arvien vairāk elektronisko ierīču pašā auto, kas visu ko kontrolē, vienlaicīgi degradējot pašu vadītāju, viņa klasiskās, parastās braukšanas prasmes. Melu laikmets-siers, kas nesastāv no piena produktiem, maize no papīra, desa no skaidām, un autovadītājs, kurš pats auto vada tikai daļēji.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti