Vai lielie sodi palīdzēs? 7

 
Juris Zvirbulis, LAMB | 13.jūnijs 2015 12:25

No valsts ar Eiropas Savienībai priekšzīmīgu satiksmes negadījumu statistikas samazinājuma tendenci visai strauji esam pārtapuši par līderi nu jau otrajā negadījumu grafika galā. 2011. gadā vēl bijām pirmajā vietā satiksmes negadījumos bojāgājušo samazinājuma ziņā, bet 2014. gadā jau esam pirmajā vietā ES bojā gājušo skaita ziņā uz vienu miljonu iedzīvotāju. Latvijā tādi bija 105 cilvēki uz miljons iedzīvotājiem, bet vidēji ES 51 cilvēks. Šogad trīs mēnešos uz Latvijas ceļiem ievainojumus guvuši 814 satiksmes dalībnieki, bet dzīvību zaudējuši 39 cilvēki.

Foto: iAuto.lv

Par satiksmes drošību atbildīgās institūcijas, sabiedriskās organizācijas un sabiedrība kopumā meklē risinājumus, ko darīt, ko varam aizņemties no citām ES valstīm, ko jāievieš pašiem. Viens no līdzekļiem kā cīnīties pret likumpārkāpējiem ir sodi. Tā gan ir cīņa pret sekām, nevis pret cēloņiem, tomēr pret sekām arī ir jācīnās. Nesen Saeima pieņēma labojumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, nosakot lielākus sodus it īpaši jau tiem, kas brauc daudz ātrāk par atļauto, tajā pat laikā samazinot sodu par nelielu ātruma pārkāpumu, līdz 10 km/h, nosakot tikai brīdinājumu.

Eksperti un ikdienas praktiķi vērtē, vai  šīs izmaiņas dos rezultātus. Te jāpiebilst, ka galvenokārt ne jau  soda apjoms, bet soda nenovēršamības princips ir enkuri, kas pietur autovadītāja kāju un attur no kārdinājuma nespiest gāzi grīdā. Tātad, ja arī sods ir astronomisks, bet pārbaudes nepilnīgas un fragmentāras, autovadītājam var rasties maldinoša nesodāmības sajūta. Nesen Ceļu policija piedalījās kopējā ES valstu ātruma kontroles maratonā, tika noķerti vairāki pārgalvīgie, tomēr kopumā nedzirdējām, ka Latvija ir kāda ātruma pārkāpēju dzimtene, kur visi tik nesās un  nedomā par sekām, jo pārkāpēji sastādīja tikai nelielu daļu no visiem pārbaudītajiem autovadītājiem.  Tātad lielie sodi, par ievērojamu ātruma pārsniegšanu, attiecas uz pavisam nelielu autovadītāju daļu, kura reāli apdraud gan sevi, gan citus satiksmes dalībniekus. Interesanti, ka izvērtējot bonus-malus klases, kas raksturo transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas risku, atklājas, ka zemās klases no 1  līdz 5, kas pienākas ceļu satiksmes negadījumu izraisītājiem, ir procentuāli nelielam autovadītāju skaitam. Tātad absolūtais autovadītāju vairākums ir saprātīgs, apzinīgs un neapdraud uz ceļa citus. Sabiedrībai būtu jānosoda tos nedaudzos, kas apzināti un rupji pārkāpj, nevis klusībā jāapbrīno, jo tie ir nevis lielceļu bruņinieki, bet potenciāls apdraudējums pārējo veselībai un pat dzīvībai. Savukārt valstij ir jādara viss iespējamais, lai stiprinātu drošību uz ceļiem.

Latvijas Valsts ceļu rīcībā esošā statistika liecina, ka lēnajā galā autovadītāju ir pat vairāk nekā ļoti ātrajā. Satiksmes eksperti bieži pievērš uzmanību faktam, ka, piemēram, saulainā un sausā laikā, lēnāk par atļauto braucoša automašīna arī risks, jo lielākā daļa pārējo autovadītāju šos gliemežus centīsies apdzīt, būs papildus manevrs, kas var izraisīt sarežģījumus. Jāuzsver, ka Latvijas Valsts ceļu fiksētais lielais ikdienā apzināti lēni braucošo vadītāju apjoms noteikti nav tik liels kā statistikā, jo aiz viena vai diviem lēni braucošajiem sakrājas automašīnas, kas netiek garām un ir spiestas kādu laiku vilkties astē.

Ko darīt šādā gadījumā? Efektīvi būtu ceļu policijas mutiski brīdinājumi, aicinājums iekļauties kopējā plūsmā, skaidrojums par risku, kādu izraisa papildus apdzīšanas nepieciešamība,  aicinājums apmeklēt papildus braukšanas apmācības. Iespājams, ka arī fotoradars varētu fiksēt kādu ievērojami lēni, vairāk nekā par 20 km/h  braucošu spēkratu, un tad šim autovadītājam varētu nosūtīt aicinājumu braukt atbilstoši atļautajam ātrumam un, protams, arī ceļa stāvoklim un laika apstākļiem.

Šovasar Latvijā uz atsevišķiem ceļu posmiem ir izvietotas ceļa zīmes, kas atļauj braukt ar 100 km/h, domājams, tas ir pareizi, jo ne jau starpība starp 90 un 100 km/h ir tā, kas būtiski ietekmē satiksmes drošību. Uz labā Tīnūžu – Kokneses ceļa  nav uzlikta zīme 100 km/h, kas vairāk ir izmisuma solis pēc vairākām smagām avārijām, jo, ja autovadītājam ir braukšanas pieredze, viņš  ievēro atļauto ātrumu un brauc uzmanīgi, tad 100 km/h vasarā nav apdraudējums, tomēr, ja neievēro satiksmes noteikumus un reālos braukšanas apstākļus,  tad arī 70km/h būs drauds. Interesanti, ka ir atsevišķi fotoradari, kas noteiktos ceļu posmos fiksējuši neadekvāti lielu ātruma pārkāpumu skaitu. Iespējams, ka šādā gadījumā būtu jāpārskata satiksmes noteikumu prasības šājos ceļa posmos.

 
7 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
kaspis 13.jūnijs 2015 20:58
13 2 Atbildēt

ja atļautais ir 90, un fūres brauc uz 80? ja atļautais ir 90 un kāds velk piekabi un drīkst atkal tikai uz 80? Un ja vēl paņēmis kādu strīķī, tad tak vispār 50. Ir pilna tirsa gadījumu kad lēnāk brauc arī legāli. Ar ko atšķiras opis uz 80 jo viņš ātrāk vienkārši negrib no fūres, kura ātrāk nedrīkst? Bet nē, opim tak vajag rājienu, bļ*, iešķiebt! Nolīdzinat vieglos ar smagajiem (jā, ar smagajiem, tie nu nemaz nav kamazu un ziliņu laikmetā palikuši, 90 iet ber rīstīšanās), noņemat ierobežojumus piekabēm (jo daudzi tāpat neievēro) un tad arī bez dažu epizodisku pensionāru vai pirmās nedēļas zaļo gurķu drāšanas būs raitāka satiksme. Dziļāk vajag tik rakt.

Māris B. 13.jūnijs 2015 15:34
7 12 Atbildēt

Vispār diezgan loģiski... Ja atļautais ir 90 un brauc uz 80, tad rājiens. Ja uz 70 tad reālu naudas sodu - tādu tādu pašu kā uz 110 braucošajiem.

Traktorus, kas pilnībā ignorē CSN un ar 30km/h brauc pa vidusass līniju vispār atstāt bez tiesībām.

Kristaps 13.jūnijs 2015 15:33
5 0 Atbildēt

Tas nēlīdzēs,jo pēc prakses spriežot tie likumi tiešām nelīdz :) un ja gribēs,tad arī lidos cik grib ;)

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

Valsts policija pastiprināti kontrolēs atļautā braukšanas ātruma ievērošanu (+ VIDEO) 3

No 15. līdz 21. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs organizē Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akciju "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Akcijā piedalās arī Latvija, un Valsts policija 19. aprīlī organizē 24 stundu ātruma kontroles maratonu, kura laikā pastiprināti uzrauga atļautā braukšanas ātruma ievērošanu. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 12

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti