Mūžīgais, bet aktuālais jautājums - kā izvēlēties īstās ziemas riepas? 4

 

Foto: Publicitātes attēls

Artūrs Virbulis | 22.novembris 2016 14:02

Strauji tuvojas 1. decembris, kad visiem satiksmē esošajiem automobiļiem obligāti jābūt apautiem ar ziemas riepām, tomēr kā tās pareizi izvēlēties? Pēc cenas, testiem vai pārdevēju rekomendācijām?

Ir desmitiem riepu ražotāju, simtiem modeļu un vēl vairāk veikalu, tādēļ apjukt šajā milzīgajā informācijas plūsmā ir ļoti viegli. Tomēr ir pāris pamata noteikumi, kas palīdz īstās riepas meklējumos.

Mārtiņš Grīnbergs – Goodyear tirdzniecības vadītājs Latvijā – iesaka sākt ar pašu automašīnu. Jāpievērš uzmanība, vai uzstādīti oriģinālie vai neoriģinālie diski  un kur meklēt piemēroto riepu izmēru.

„Auto ražotājs vienmēr iesaka izmēru, kas ir atbilstošākais jūsu automašīnai. Tas parasti ir rakstīts vai nu degvielas bākas vāciņa iekšpusē vai pie vadītāja durvju sliekšņa. Ja esiet iegādājušies lietotu automašīnu, tad tai var būt uzstādīti neoriģinālie diski. Tiem izmēri var atšķirties no oriģinālajiem diskiem, līdz ar to riepu izmērs attiecīgi jāizvēlas atbilstošs tiem. Neskaidrību gadījumā pēc padoma vislabāk vērsties pie riepu tirgotāja vai riepu servisā,” skaidro Mārtiņš.

Goodyear pārstāvis piebilst, ka riepas būtiski atšķiras pēc automobiļa tipa. Riepu ražotāji dažādajiem auto tipiem - vieglajiem automobiļiem, džipiem, sporta automobiļiem un mikroautobusiem - rada dažādus riepu modeļus.

Radžotās riepas nav domātas visiem

Pamatā ziemas riepas iedala trīs veidos: radžotās un neradžotās, kas attiecīgi sadalās mīkstā un cietā sastāva riepās. Kādas ir atšķirības starp tām?

„Pirms riepu izvēles ir jāizvērtē savas vajadzības. Vai jūs daudz brauciet pa lielceļiem? Vai pa grants ceļiem? Vai brauciet uz Rietumeiropu? Tie ir galvenie jautājumi, kas būtu sev jāuzdod riepu izvēles procesā,” stāsta Mārtiņš Grīnbergs.

Ja automašīna nav galvenais pārvietošanās veids vai tiek braukts tikai pa labi uzturētiem ceļiem, tad cietā sastāva ziemas riepas, iespējams, būs labākā izvēle. To saķere uz sniega un ledus ir vājāka, bet lietainos apstākļos un uz sausa asfalta tās uzvedas labāk nekā citi ziemas riepu veidi.

Mīkstā sastāva ziemas riepas labi tiek galā ar sniegu un ledu un ne velti ieguvušas popularitāti gan Baltijas valstīs, gan citās valstīs ar līdzīgu klimatu. Uz apledojušas virsmas tās ir ievērojami labākas par cietā sastāva riepām, tomēr kapitulē radžoto riepu priekšā.

Radžotās riepas ir ideāli piemērotas ledum un pieblietētam sniegam, tomēr uz sausa asfalta tās ir vājākās. Tāpat riepas ar radzēm ir skaļākas par pārējiem riepu veidiem.

„Cilvēks var būt neapmierināts, ja tikko iegādātās jaunās riepas neatbilst viņa vajadzībām. Piemēram, ja parasti pa pilsētu braucošs vadītājs uzmontēs savam auto radžotas riepas, viņš skaļuma un mazākas saķeres (uz sausa ceļa) dēļ tajās var vilties. Šī riepu neatbilstība vajadzībām var radīt nepamatoti sliktu viedokli par specifisko riepu tipu vai pat pašu ražotāju,” stāsta Mārtiņš.

Tomēr tiem, kam vismaz reizi nedēļā jābrauc pa netīrītu piesalušu grants ceļu, riepas ar radzēm būs tieši laikā. No otras puses radžotās riepas lielākajā daļā Rietumeiropas valstu, tai skaitā Polijā, ir aizliegtas. Tas nozīmē, ka ar tām nevarēs doties slēpošanas atvaļinājumos.

Testi ir objektīvi

Galvenais Vācijas automobiļu klubs (ADAC), Auto Bild žurnāls un citas organizācijas un izdevumi katru gadu veic dažādus riepu testus. Vai auto vadītājiem būtu tiem jāuzticas?

Goodyear Baltijas menedžeris Elmantas Latkauskas skaidro, ka testi ir objektīvi un tiem var ticēt, izvēloties gan vasaras, gan ziemas riepas. Rezultātu augšgalā parasti ir premium ražotāju riepas, tomēr dažkārt starp tiem atrodami arī lētāki produkti. Tomēr speciālists skaidro, ka tas nenozīmē, ka nezināma zīmola lētā riepa būs tikpat laba kā daudz dārgākā un labāk zināmā ražotāja.

„Viens no galvenajiem iemesliem šādai parādībai ir riepu izmērs, jo testos parasti izmanto tikai viena izmēra riepas. Budžeta zīmoli mēdz izveidot viena modeļa riepu, kas vienā testā uzrādīs ļoti labu rezultātu, savukārt citā vien apmierinošu. Piemērs – 195/65 R15 izmēra testā lētais produkts var būt ļoti labs, bet tas pats modelis 225/50 R17 testā var būt ļoti slikts. Labi zināmajiem premium ražotājiem šādu problēmu nav, jo to riepas neatkarīgi no izmēra uzvedas vienādi,” skaidro Elmantas.

Tādējādi pierasta prakse lēto riepu ražotājiem ir reklamēt „ļoti labu riepu, kas ir gandrīz tikpat laba kā divreiz dārgākās”. Tomēr tā nav patiesība, jo tikai viens konkrēts izmērs šai „ļoti labajai riepai” ir patiesi labs.

Galu galā ir vairāki veidi, kā izvēlēties īsto ziemas riepu. Var analizēt testu rezultātus, taujāt pēc padoma pārdevējiem vai ticēt reklāmām. Lai arī kāda būtu izvēle, Goodyear  Baltijas menedžeris uzsver, ka galvenais ir izvēlēties riepas, kas atbilst jūsu braukšanas stilam un izmantotajiem ceļiem.

„Baltijas valstīs populārākais ziemas riepu veids ir bez radzēm un ar mīksto sastāvu. Kādēļ? Cilvēki brauc gan pa labi, gan pa slikti uzturētiem ceļiem un tieši šīs riepas sniedz labāko kompromisu starp Ziemeļu valstīs izmantotājam radžotajām riepām un Rietumeiropā populārajām cietā sastāva ziemas riepām. Turklāt premium ražotāju riepu pārdošanas rādītāji ar katru gadu arvien pieaug – statistikas liecina, ka aizvien mazāk cilvēki izvēlas ietaupīt naudu uz savu drošību,” Baltijas valsts iedzīvotāju ieradumus apkopo Elmantas Latkauskas.

 

 
4 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
rt 22.novembris 2016 15:18
3 3 Atbildēt

Ziemas riepai jābūt divām lietām - salasāmam M+S marķējumam un vismaz minimālajam atļautajam protektora dziļumam. Pārējais pa lielam pie kājas - mārketinga triki un ne/mācēšana braukt. Un nevajag te par brendiem un vecumu. Pareizi uzglabāta ziemas riepa savas īpašības nezaudē arī pēc 7-ņiem gadiem.

krutais Vasja 22.novembris 2016 17:48
2 0 Atbildēt

Iistaas riepas noteikti buus izgatavotas no gumijas

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti