Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Jaunās palīgsistēmas auto spēj vadīt arvien autonomāk (+ foto) 6

 

Jaunais "Volkswagen Golf" Foto: iAuto.lv

iAuto.lv | 15.jūlijs 2017 9:43

Arvien vairāk jaunās automašīnas tiek aprīkotas ar automātiskām sistēmām, kas krietnu daļu autovadīšanas funkcijas pārņem savā gādībā, palielinot autovadītāja komfortu un automašīnā esošo cilvēku drošību. Kaut auto ir aprīkots ar daudziem asistentiem, tiem bieži vien ir sarežģīti nosaukumi vai arī neizprotami iniciāļi. Un autovadītājs nereti nemaz nesaprot, kā ar tiem rīkoties.

Augstās tehnoloģijas kompaktklases automobiļos

Ar šādām sistēmām tiek aprīkoti arvien vairāk modeļi un pat segmentos, kuros pirms pāris gadiem neviens pat nevarēja iedomāties atrast tādu, luksusa klases cienīgu aprīkojumu.

Viens no modeļiem, kas tiek pozicionēts kā standartu celšanas pionieris savā klasē un reklāmās tiek saukts par ‘nākotnes īstenotāju’ ir atjaunotais 7. paaudzes “Volkswagen Golf”. Uzsvars nupat piedzīvotajā feisliftā ir tieši saistīts ar tehnoloģijām, ar kādām “Golf” ir iespējams aprīkot – veseli 14 vadītāja asistenti.

Protams, lielākā daļa no šīm sistēmām nav nekas kardināli jauns – tās jau sastaptas krietni dārgākos automobiļos, un daļa no asistentiem jau radušies pirms 10 gadiem. Piemēram, stāvvietā novietošanas asistents ir jau pazīstams no 2003. gada, taču to pilnvērtīgi sāka izmantot šīs desmitgades otrā pusē. Ja sākotnēji šādas sistēmas palīdzēja autovadītājam iebraukt tādās stāvvietās, kur rezerve virs automašīnas garuma ir apmēram 1.5 m, tad šobrīd tā ir sarukusi vien līdz pāris desmitiem centimetru.

Ar ko aprīkojams jaunais “Golf”?

Būtībā palīgsistēmu skaits ir mazāks - "Volkswagen" reklāmā atsevišķi izcēluši vairākas funkcijas, kuras nodrošina viena palīgsistēma, piemēram, adaptīvā kruīza kontrole, satiksmes uzraudzības palīgsistēma un sastrēgumu asistents. Sīkāks izklāsts turpinājumā:

ATKĀRTOTAS SADURSMES NOVĒRŠANAS SISTĒMA “MULTI COLLISION BRAKE”

Foto: Ekrānšāviņš

Šī drošības sistēma ir vienīgais jau bāzes – “Trendline” komplektācijā pieejamais asistents, par kuru nebūs jāmaksā papildus. Tā mērķis ir apturēt automobili pēc sadursmes, ja vadītājs ir zaudējis kontroli. Tas ir svarīgi, lai mazinātu sadursmes sekas un novērstu jaunas sadursmes iespējamību.

Sistēma pieslēdzas uzreiz, kā tiek izšauts gaisa spilvens. Ieslēdzas arī avārijas gaismas un bremžu gaismas signāli. Ja tomēr vadītājs spēj kontrolēt automobili un, lai izvairītos no smagākām sekām, automobilis tomēr ir jāsaglabā kustībā, sistēmu atslēdz nospiežot akseleratora pedāli.

AKLĀS ZONAS SENSORS AR AIZMUGURĒJO SĀNU ZONU BRĪDINĀJUMA SISTĒMU

Foto: Ekrānšāviņš

Aklās zonas sensors pašos pirmsākumos tika radīts ar nolūku brīdināt par tajā pašā virzienā braucošu auto atrašanos aklajā zonā, lai novērstu sadursmi, ja vadītājs pārkārtojas citā joslā un nav pamanījis tur braucošo auto.

Jaunajā “Golf” šai sistēmai jau ir jaunas funkcijas. Proti, gadījumos, kad atmuguriski jāizbrauc no perpendikulāras stāvvietas, un nav redzams, vai tuvojas kāds cits satiksmes dalībnieks, asistents brīdina, ja tuvojas kāds transportlīdzeklis. “Volkswagen” stāsta, ka šī sistēma spēj uztvert automašīnas vairāk nekā 20 metru rādiusā.

Sistēma ir pieejama tikai kā papildaprīkojums. “Trendline” un “Comfortline” versijās pircējiem par to nāksies šķirties no 341 EUR, savukārt dārgākajās “R-Line” un “GTI” versijās aklās zonas sensors ar aizmugurējo sānu zonu brīdinājuma sistēmu ir iekļauts vadītāja asistentu paketē, kas maksā 1 008 – 1 017 EUR. 

PARKOŠANĀS PALĪGSISTĒMA “PARK ASSIST”

Foto: Ekrānšāviņš

“Park Assist” palīdz autovadītājam novietot automobili stāvēšanai gan paralēlās gan perpendikulārās stāvvietās, kā arī izbraukt no tām. Ieslēdzot šo sistēmu, automobilim ir jābūt kustībā līdz 20 km/h, kuras laikā ar ultraskaņas sensoriem nosaka, vai noskatītā vieta būs pietiekami plaša, lai tajā varētu iebraukt. Ja vietas pietiek, vadītāja displejā parādās paziņojums par to, ka jāapstājas un jāieliek atpakaļgaitas pārnesumā.

Turpmāk vadītājs automašīnu vada tikai ar pedāļiem, izpildot sistēmas norādītās komandas. Stūrēšanu veic pats automobilis. Kad auto ir novietots, sistēma par to paziņo. Ja sistēmas darbības laikā autovadītājs tomēr ņem stūri savās rokās, sistēma automātiski atslēdzas.

Pirmo reizi lietojot šādu sistēmu, šķiet, ka pašam vadītājam izdotos veikt manevru daudz ātrāk, taču pierodot un saprotot sistēmas darbību, itin veikli un ļoti precīzi izdodas novietot automobili stāvēšanai pat tādās vietās, kur acumērs varētu pievilt.

Arī šis asistents ir pieejams vien kā papildaprīkojums. “Trendline”, “Comfortline” un “R-line” versijās tas maksā 714 EUR, “GTI” – 702 EUR, bet “E-Golf” 693 EUR.

JOSLAS SAGLABĀŠANAS PALĪGSISTĒMA “LANE ASSIST”

Foto: Ekrānšāviņš

Joslas saglabāšanas palīgsistēma jau ir kļuvusi par ierastu lietu kompaktklases un mazākos automobiļos. Lētākas sistēmas tikai brīdina par neplānotu joslas šķērsošanu, savukārt pilnvērtīgākas sistēmas automātiski arī piestūrē automobili, lai tas nekontrolēti neatstātu joslu. Dažādu ražotāju sistēmas arī atšķirīgi nolasa ceļu horizontālo apzīmējumu – kur viena spēj nolasīt pat knapi redzamas līnijas, tur citai nepieciešamas konkrētas, “svaigi” krāsotas.  

Visai nodiluši ceļa apzīmējumi ir pa spēkam arī “Volkswagen” “Lane Assist” sistēmai. Tā arī ir viena no neuzkrītošākajām savā darbībā. Par to liecina vien piestūrēšana un indikatora ieslēgšanās vadītāja panelī. Ja automobilis jūt, ka vadītājs necenšas pārņemt vadību un turpina izbraukt no joslas, neparādot virzienrādītāju, tad pēc pāris piestūrēšanas reizēm ieslēdzas brīdinājuma signāls un auto plūdeni sāk samazināt ātrumu. Automātiskā bremzēšana atceļas, kad vadītājs turpina kontrolēt auto.

Jaunajā “Golf” modelī šī funkcija ir pieejama tikai kā papildaprīkojums, kas iekļauts dažādās aprīkojuma paketēs. “Comfortline” un “R-Line” versijās tas pieejams vai nu par 675 EUR kopā ar tālo gaismu asistentu “Dynamic Light Assist”, vai arī paketē par 1019 EUR, kur iekļauti vēl citi drošības asistenti. “GTI” versijā šīs aprīkojuma paketes maksā attiecīgi 669 EUR vai 1008 EUR, bet “E-Golf” 561 EUR un 943 EUR. “Trendline” komplektācijā šāda funkcija nav pieejama.

DINAMISKĀ APGAISMOJUMA REGULĒŠANAS PALĪGSISTĒMA “DYNAMIC LIGHT ASSIST” AR UZLABOTU TĀLO GAISMU KONTROLI

Foto: Ekrānšāviņš

Sistēma optimizē izstarotās gaismas apjomu, lai nodrošinātu pilnvērtīgi izgaismotu ceļu vadītājam, tai pat laikā neapžilbinot pretim un priekšā braucošos autovadītājus. Salona atpakaļskata kamera uztver citu automobiļu priekšējo un aizmugurējo apgaismojumu, bet sistēma pielāgo gaismas staru tā, lai tas nespīdētu tiem tieši virsū. Šī sistēma arī seko līdzi stūres kustībām un pavērš staru automobiļa trajektorijas virzienā.

“Dynamic Light Assist” ir pieejama vien automobiļiem ar LED priekšējiem starmešiem (1 385 EUR). Šis asistents ir pieejams “Comfortline” un “R-Line” versijās par 675 EUR kopā ar tālo joslu saglabāšanas palīgsistēmu “Lane Assist”, vai arī paketē par 1019 EUR, kur iekļauti vēl citi drošības asistenti. “GTI” versijā šīs aprīkojuma paketes maksā attiecīgi 669 EUR vai 1008 EUR, bet “E-Golf” 561 EUR un 943 EUR.  Arī šī funkcija “Trendline” komplektācijā nav pieejama.

APGAISMOJUMA REGULĒŠANAS PALĪGSISTĒMA “LIGHT ASSIST”

Salīdzinot ar iepriekš apskatīto sistēmu, “Light Assist” ir vienkāršāka. Tā strādā virs 60 km/h, kontrolējot tālo gaismu ieslēgšanos un izslēgšanos. Citu satiksmes dalībnieku uztveršanai joprojām tiek izmantota salona atpakaļskata spogulī iebūvēta kamera.

Līdzīgas apgaismojuma regulēšanas sistēmas jau tiek plaši izmantotas šī segmenta automobiļos. LED lukturi kļūst par tendenci arī kompaktklases automobiļos, līdz ar to arvien vairāk modeļus iespējams aprīkot arī ar dinamiskajām apgaismojuma regulēšanas sistēmām.

“Light Assist” “Golf” modelī kā papildaprīkojums ir pieejams jau “Trendline” komplektācijā par 143 EUR (arī “Comfortline”), taču tai papildus jāuzstāda “gaismu un redzamības” pakete par 200 EUR, kas “Comfortline” un dārgākās versijās ir standartaprīkojums.

ACC ADAPTĪVĀ KRUĪZA KONTROLE

Foto: Ekrānšāviņš

Adaptīvā kruīza kontrole līdzīgi kā palīgsistēmas auto novietošanai stāvvietās jau ilgāku laiku ir zināma ekstra autovadītājiem. Jaunākās sistēmas spēj veicīgāk reaģēt uz situācijas izmaiņām, kā arī automātiski spēj apturēt un uzsākt braukšanu.

Sistēma ļauj iestatīt vēlamo distanci no priekšā braucošā automobiļa, pielāgojas tā braukšanas ātrumam un nepārtraukti uzrauga priekšā notiekošo. Tā pat, kā lietojot parasto kruīza kontroli, arī ar adaptīvo kruīza kontroli pēc nepieciešamības vadītājs var paātrināties, nospiežot akseleratora pedāli. Atlaižot pedāli sistēma atgriež automobiļa gaitu iepriekš iestatītajā. Sistēma izslēdzas, ja vadītājs nospiež bremžu pedāli.

“Golf” adaptīvā kruīza kontrole darbojas ātrumā līdz 160 km/h. Versijās ar automātisko pārnesumkārbu sistēma automātiski apstādina un atsāk kustību, kas ir ērti sastrēgumu un lēnas satiksmes situācijās. Tā pieejama standartaprīkojumā komplektācijās sākot no “Comfortline”.  “Trendline” pieejama vien manuālā kruīza kontrole par 145 EUR.

SATIKSMES UZRAUDZĪBAS PALĪGSISTĒMA “FRONT ASSIST”

Foto: Ekrānšāviņš

“Front Assist” ir papildus funkcija radaram, kas monitorē auto priekšā esošo situāciju adaptīvās kruīza kontroles gadījumā. Šis asistents darbojas arī tad, ja adaptīvā kruīza kontrole ir izslēgta. Tā mērķis ir atpazīt potenciālus sadursmes draudus, ja auto pietuvojas lēnāk braucošam transportlīdzeklim. Konstatējot bīstamu situāciju, ieslēdzas vizuāli un skaņas brīdinājumi, kā arī tiek sagatavotas bremzes tūlītējai bremzēšanai, kas arī notiek automātiski, ja vadītājs nereaģē uz brīdinājumiem.

Tāpat kā adaptīvā kruīza kontrole, arī satiksmes uzraudzības palīgsistēma “Golf” modelī pieejama standartaprīkojumā sākot no “Comfortline” komplektācijas. Bāzes modelī šāda aprīkojuma nav.

SASTRĒGUMU PALĪGSISTĒMA “TRAFFIC JAM ASSIST”

Foto: Ekrānšāviņš

“Traffic Jam Assist” ir uzskatāma par paplašinātu adaptīvās kruīza kontroles funkciju. Ātrumā līdz 60 km/h tā teju pilnībā pārņem auto vadīšanu, protot uzsākt, apturēt automobili, saglabāt tā ātrumu, kā arī braukšanas virzienu.

Ar radaru tiek uzraudzīts priekšā braucošā ātrums un attālums no tā, savukārt kamera uztver ceļa apzīmējumus, lai autonomi spētu uzturēt braukšanas virzienu joslā.

Šī palīgsistēma iekļauta “Golf” modeļu papildaprīkojumā – vadītāju asistentu paketē par 943 – 1019 EUR sākot no “Comfortline” versijas.

PILSĒTAS BREMZĒŠANAS PALĪGSISTĒMA AR GĀJĒJU UZRAUDZĪBU UN AVĀRIJAS PALĪGSISTĒMA “EMERGENCY ASSIST”

Foto: Ekrānšāviņš

Šīs abas sistēmas savukārt ir iepriekš pieminētās “Front Assist” papildinājums. Pilsētas bremzēšanas palīgsistēma reaģē, ja sasniegts kritiskais attālums līdz šķērslim, tostarp gājējiem, automātiski bremzējot, savukārt “Emergency Assist” monitorē gan vadītāja darbības, gan apkārt notiekošo un pēc iespējas droši aptur automobili un izvairās no sadursmes, ja vadītājs to nekontrolē. Protams, jebkurā gadījumā vadītājs var apturēt šīs sistēmas darbību, ja auto vadīšanu pārņem savās rokās.

Gājēju uzraudzības sistēma ir standartaprīkojums sākot no “Comfortline” versijas, taču “Emergency Assist” ir pieejams vien kā papildaprīkojums, kas iekļaut vadītāju asistentu paketē.

PROAKTĪVĀ VADĪTĀJU UN PASAŽIERU AIZSARDZĪBAS PALĪGSISTĒMA “PRE CRASH”

Foto: Ekrānšāviņš

Ja nu tomēr sadursme ir neizbēgama – auto ir izslīdējis vai kāda no iepriekšminētajām sistēmām paredz sadursmes draudus, tad “Pre Crash” sagatavo vadītāju un pasažierus, lai gūtu pēc iespējas mazāk traumu.

Sistēma nospriego drošības jostas, piespiežot pasažieru muguras pie atzveltnēm, kā arī aizver jumta lūkas un logus, lai nodrošinātu pilnvērtīgāku gaisa spilvenu darbību.

“Pre Crash” ir “E-Golf” standartaprīkojumā, savukārt pārējās versijās tas pieejams vien maksājot papildus 145 – 147 EUR.

ATPAKAĻSKATA KAMERA UN PIEKABES MANEVRĒŠANAS PALĪGSISTĒMA

Foto: Ekrānšāviņš

Atpakaļskata kamera arī ir jau ļoti ierasta pozīcija papildaprīkojumu sarakstā dažādu segmentu automobiļiem, kas var būt alternatīva parkošanās sensoriem, kā arī darboties ar tiem sinhroni. Dārgākas kameru sistēmas piedāvā 360 grādu skatu punktu. 

Lielākais kameru trūkums ir netīri ceļi jeb tās diezgan ātri kļūst netīras un zaudē savu funkcionalitāti. Tādā ziņā parkošanās sensori pieļauj lielāku netīrumu kārtu, taču kameru priekšrocība ir automašīnas trajektorijas attēlošana atkarībā no stūres pozīcijas, kas daudziem autovadītājiem ļoti atvieglo automašīnas novietošanu stāvvietā atpakaļgaitā.

Pati kamera “Golf” modelī savā funkcionalitātē īpaši neatšķiras no citiem modeļiem. Tā pieejama vien kā papildaprīkojums visās komplektācijās par 208 EUR, ja auto aprīkots ar 20,3 cm skārienekrānu.

Kameras nepieciešama visdrīzāk ir gaumes un ieraduma jautājums, taču tā var būt noderīgs palīgs gadījumos, kad nepieciešams manevrēt ar piekabi. Ekrānā redzams gan piekabes novietojums attiecībā pret automašīnu, gan arī tas, vai piekabe dosies vēlamajā trajektorijā.

Runājot par piekabi, jaunais “Golf” ir aprīkojams ar piekabes manevrēšanas palīgsistēmu, kas atvieglos piņķerīgo braukšanu atpakaļgaitā. Pirms izmantot šo sistēmu, ir jāveic pāris loki braucot uz priekšu, lai noteiktu piekabes gabarītus. Pēc tam asistents darbojas līdzīgi kā novietojot automašīnu stāvvietā – vadītājam jāstrādā vien ar pedāļiem, auto stūrē pats.

Autovadītājs ieslēdz atpakaļgaitu, parkošanās sensoru un ar spoguļu regulēšanas sviru iestata leņķi, kādā piekabe ir jāiebrauc. Tālāk sistēma meistarīgi to paveic pati.

Šāda sistēma par 858 EUR pieejama tikai komplektā ar “Park Assist” tikai “Comfortline” versijās. Automobilim ir jābūt aprīkotam ar āķi.

Kurš būs situācijas noteicējs – cilvēks vai dators?

Tā kā lielākā daļa no šīm palīgsistēmām ir pieejama vien kā papildaprīkojums vai arī standartaprīkojums dārgākajās versijās, tad iespējams daudzi pārdomās, vai šādas ekstras vispār ir vajadzīgas? Ja dažas no tām maksā līdz 200 EUR, tad dārgākās ap tūkstoti, savukārt visas kopā automobili sadārdzina par pāris tūkstošiem eiro. Tas vēl neņemot papildus aprīkojumu, lai šīs sistēmas varētu funkcionēt (skārienjutīgais ekrāns, piekabes āķis, LED lukturi u.t.t.)

No vienas puses, taisnība jau ir – līdz šim autovadītāji iemācījušies un paraduši būt situācijas noteicēji, sākot no distances un ātruma kontroles, beidzot ar stumšanos atpakaļgaitā ar piekabi.No otras puses, izmēģinot tās uz savas ādas, nākas pārliecināties, ka palīgi patiešām atvieglo ikdienu daudzās situācijās un ir atkal jāpierod rīkoties, pārsēžoties atpakaļ automobilī, kur šādu sistēmu nav.  

Palīgsistēmām arvien lielāka drošība kļūst arī drošības testos. Ja triecientestos novērtē, kādas sekas konkrētajam automobilim var radīt sadursme, tad šodien ņem vērā arī to, vai automobilis spēj sadursmi nepieļaut. Tādēļ šādas palīgsistēmas visdrīzāk kļūs par pierastu lietu jaunajos automobiļos, tāpat, kā drošības jostas un ABS.

Ņemot vērā tendences un prognozes par autonomiem automobiļiem tuvākajā desmitgadē, tad šis ir arī veids, kā ražotāji testē un pilnveido dažādas autonomās sistēmas. Arī jaunais “Golf” parāda, ka vienkopus apvienojot visas pieejamās palīgsistēmas, tas daudzas funkcijas spēj veikt patstāvīgi, piemēram, “Traffic Jam Assist” gadījumā. Cilvēks šodien vēl var valdīt pār šīm sistēmām, bet vai to varēs arī pēc desmit gadiem?!

 

 

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
DALJNOBOJS 15.jūlijs 2017 15:41
7 1 Atbildēt

Kautkur lasiju pētijumu, ka jaunās sistēmss notrulina vaditāju un rada maldīgu drošības sajūtu, bet fizikas likumus neviens nav acēlis. ka rezultātā pieaudzis avatiju skaits kurās iesaistītas jaunās mašīnas

felix65 15.jūlijs 2017 19:46
3 0 Atbildēt

Un tad kāds hakerīts... Netraucējiet cilvēkiem braukt!

650 16.jūlijs 2017 22:58
2 0 Atbildēt

Kādā veidā konkrēti Tevi "notrulina" sānu spogulī ik pa laikam degoša dzeltena diode? Un kādu skādi nodara parkošanās kamera? Vai kkādu pseido/drošibas sajūtu viņa tev sagādā? Virsū skrien vai dibeanā dur vai kas tur ir??Varbūt Tevi aizvaino pats fakts, ka kāds tevi cenšas brīdināt? Kādā veidā diez te kādu "nojājina" avārijas bremzēšanas sistēma, kas reālu briesmu brīdi uzsit pa bremzēm un "aktivizē" vadītāja smadzenes uz nepieciešamību piebremzēt (jo smadzeneņu Pods tobrīd varbūt ar kko citu/svarīgāku ir bijis nodarbināts...)?

Problēma ir tur, ka visbiežāk cilvēki vēlas apspriest to, kā viņiem nav. Kādreiz nebija ne ABs-a, ne benzīntanku, ne 4x4 vai pat ne 6x9,ne ceļazīmju, ne milicijas, nekā nebija.Iejūdz zirgu, aizsien viņam acis, un Mauc.Tāpēc ir jācenšas pa visu vari iztirzāt lietas, kuru nozīme un pielietojamība acīmredzami nav izprotama.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sabiedrība ceļ trauksmi par OCTA grozījumiem: ManaBalss iniciatīva savāc jau gandrīz 2000 parakstu trīs stundu laikā 8

Jaunās prasības par obligātu OCTA polises iegādi visiem reģistrētajiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no to izmantošanas, ir izraisījušas plašu sabiedrības neapmierinātību. Saskaņā ar likuma grozījumiem, kas stāsies spēkā 23.decembrī, OCTA būs jāiegādājas pat tiem transportlīdzekļiem, kas netiek izmantoti un stāv garāžās vai pagalmos. Lasīt vairāk

 

Kā pasargāt dzinēju no priekšlaicīgas aizdegšanās? 11

Tiekšanās pēc energoefektivitātes un izmešu mazināšanas mudina automašīnu ražotājus izstrādāt arvien mazākus dzinējus. Turbokompresora tehnoloģija nodrošina, ka mazāka tilpuma dzinējs var būt tikpat jaudīgs. Tomēr mazam dzinējam bez pareizās apkopes draud liela problēma – priekšlaicīga aizdegšanās. Lasīt vairāk

 

Škoda katapultējas uz pretējo joslu (+ VIDEO) 8

Komentārā teikts, ka Škoda vadītājs saduras ar priekšā braucošo Audi, novirzās no kursa un uzbraucot zaļajai zonai, kas nostrādā kā tramplīns, pārlido apstādījumam un nonāk uz ielas, kur kustība virzās uz pretējo pusi. Lasīt vairāk

 

Pētījumā atklāts: palielinoties spēkrata nobraukumam, pieaug odometra "attīšanas" un bojājumu skaits 8

Nobraukums ir viens no galvenajiem transportlīdzekļa nolietojuma rādītājiem, tādēļ daudzi šoferi uz to paļaujas, pērkot automašīnu. Taču ne vienmēr šis skaitlis ir precīzs - it īpaši vecākiem automobiļiem. Spēkrata kalpošanas mūža gaitā veiktais kilometru skaits tiek fiksēts odometrā. Krāpnieki bieži cenšas manipulēt ar tā datiem, lai maldinātu pircējus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti