Drošības instruktora viedoklis par satiksmes drošību 28

 

Foto: iAuto.lv

Jānis Vanks | 3.septembris 2019 14:41

Drošības instruktors Jānis Vanks sniedz padomus par mūžam aktuālo tēmu - satiksmes drošību.

Ko ikviens autovadītājs var darīt, lai mazinātu negadījumu risku?

Jānis Vanks, Drošas braukšanas skolas vadītājs

Ikdienas steigā neaizdomājamies par to, cik sarežģīts un atbildīgs ir auto vadīšanas process. Braucot pie stūres, mūsu smadzenes apstrādā lielu daudzumu informācijas par situāciju uz ceļa un mums nepārtraukti ir jāpieņem izšķirīgus lēmumus, nereti – dažu sekunžu laikā. Tāpēc, pirmkārt, mums ir pilnībā jākoncentrējas uz automašīnas vadīšanu. Un, otrkārt, pat pieredzējušajiem autobraucējiem, kas diendienā nobrauc neskaitāmus kilometrus, ik pa laikam der atsvaidzināt savas zināšanas un braukšanas iemaņas.

Apdzīšana – bīstamākais manevrs uz ceļa

Pirms uzņemties apdzīšanas risku, iesaku trīsreiz apdomāt, vai tas patiesi ir nepieciešams. Ja manevrs tomēr jāveic, iesaku ievērot vairākus noteikumus. Pirmkārt, jāievēro pareiza trajektorija – pirms apdzīšanas ir jāietur pienācīga distance ar apdzenamo transportlīdzekli, lai būtu iespējams pārliecināties par situāciju pretējā joslā pēc iespējas tālāk uz priekšu. Otrkārt, ir jāizvēlas pareizā vieta – ceļam ir jābūt pārredzamam tālu uz priekšu, lai būtu 100% pārliecība, ka pietiks laika atgriezties savā joslā, netraucējot pretim braucošajam un apdzenamajam spēkratam. Treškārt, veicot apdzīšanas manevru, ir jākontrolē situācija 360 grādos ap mašīnu un jālieto virzienrādītāji, lai informētu pārējos autovadītājus par saviem nodomiem. Tas bieži vien piemirstas. Iesaku atturēties no apdzīšanas sliktos laika apstākļos, kad nokrišņi vai nepietiekams apgaismojums traucē saskatīt ceļu tālu uz priekšu.

Absolūts tabu ir apdzīt pēdējā brīdī, spiežot pretimbraucošo auto uz apmales. Tiem, kuri cer, ka gan jau pretimbraucošā mašīna dos ceļu, der aizdomāties, ka otrs šoferis var būt uz mirkli novērsis uzmanību no ceļa. Piemēram, ieskatījies telefonā vai tērzē ar blakussēdētāju.

Neregulējamie krustojumi

Īpaši jāuzmanās neregulējamos krustojumos. Ja tas ir vienādas nozīmes krustojums, tad vienmēr jāatceras labās rokas likums – ja automašīna brauc no labās puses, tad tā ir jāpalaiž. Pat ja jums ir priekšroka, ir rūpīgi jāpārliecinās par drošību: varbūt otrs šoferis ir pārpratis situāciju. Ne katrs autovadītājs ir ielāgojis, cik svarīgi ir apstāties tā, lai var labi pārredzēt krustojumu. Nepieciešams arī atcerēties, ka nogriežoties vienmēr jādod ceļš gājējiem. Nevienādas nozīmes krustojumos pirms izbraukšanas uz galvenā ceļa, viennozīmīgi ir jāapstājas un jāpārliecinās, vai ceļš ir brīvs. Jāņem vērā arī galvenā ceļa virziens, kā arī atkal jāatceras, ka nogriežoties priekšroka ir gājējiem.

Ko pasaka līnijas?

Nezināšana vai pavirša attieksme pret ceļa horizontālajiem apzīmējumiem var novest pie bēdīgām sekām. Diskusijas joprojām izraisa Tallinas šoseja ar tās paplašināto nomali – ne visi autobraucēji zina, kā pa to braukt pareizi un droši. Autovadītāji var izmantot ar pārtraukto līniju atdalīto plato nomali, lai palaistu garām ātrāk braucošos, bet tā nav paredzēta ilgstošai braukšanai. Ir jāatceras, ka horizontālais ceļu marķējums ir kā ceļu zīmes, kas strikti  jāievēro – to šķērsojot, mēs pārkāpjam ceļu satiksmes noteikumus. Parasti cilvēki pārkāpj ass līniju, lai gan ir labi zināms, ka nepārtrauktas līnijas šķērsošana ir bīstams manevrs – tā brīdina, ka tuvojas līkums, krustojums vai nepārredzams ceļa posms. Tas pats attiecas uz dubultajām ceļa līnijām –  tās nedrīkst šķērsot. Tas attiecas arī uz nepārtrauktu līniju ceļa labajā pusē. Izņēmums ir tehniskas ķibeles, tad ceļa malā esošo nepārtraukto līniju var šķērsot, lai novietotu mašīnu ceļa nomalē, izliekot avārijas trijstūri. Lielveikalu autostāvvietās bieži redzami krustu šķērsu novietoti spēkrati. Uz ielām redzams tas pats – autobraucēji bieži izturas nevērīgi pret līnijām uz ceļa.

Gājējiem draudzīgā zebra

Īpaši uzmanīgiem autovadītājiem ir jābūt pie gājēju pārejām jeb tā dēvētajām zebrām. Augot braukšanas kultūrai, gājēju priekšroka tiek respektēta arvien vairāk. Parasti grēko paši gājēji, kuri, izmantojot savu priekšroku, nereti nepārliecinās, vai autovadītājs viņus ir pamanījis un paspēs reaģēt. Gājējam vienmēr ir jāpārliecinās, ka autovadītājs viņu ir ievērojis.  Vislabākais palīgs ir acu kontakts. Tas pats attiecas uz velobraucējiem, kuri bieži šķērso pārejas, nepārliecinoties par automašīnas tuvošanos. Arī autovadītājiem, tuvojoties pārejām, ir jāsamazina ātrums un jāpārliecinās, ka netuvojas gājējs vai velobraucējs.

 
28 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
druknais1 3.septembris 2019 19:13
20 2 Atbildēt

Bet vienalg, Tev pilns rublis nav. Tavus palagus reti kāds izlasa (mans subjektīvais viedoklis). Un tā lohu piesaukšana katra vārda galā, tas pat vairs nav smieklīgi.

Rexx 3.septembris 2019 16:36
7 6 Atbildēt

Par ātruma samazināšanu pirms gājēju pārejām un pārliecināšanos, kā gājējs netuvojas. Šis nu ir nedaudz absurdi. Iet pa ietvi cilvēks, un autovadītājam jāzīlē, tuvojas viņš pārejai vai ne? Jo bieži vien ietve un brauktuve savstarpēji robežojas, arī pārēja turpat.

GĀJĒJA pienākums ir pirms pārejas pārliecināties par drošu un savstarpēji laipnu (kad vienam nav strauji jābremzē, bet otram ir iespēja droši šķērsot brauktuvi) satiksmi.

Freijers 4.septembris 2019 12:41
3 4 Atbildēt

Vankam parasti ir samērā normāls, reālai situācijai piemērots viedoklis (nevis uupja/palaidnieksa/vēl kāda cita demagoga vervelējumi un dažu CSN pantu atreferējumi), šis nav izņēmums, ko tomēr būtu jāpapildina ar reāliem piemēriem.

Par pārejām - pašiem gājiem ir pirmārt jānovērtē drošība uz tām pārvietojoties, otrkārt ir jāatcerās (kas būtisks arī autovadītājiem) nemaldināt - respektīvi nestāvēt un negaidīt pie pārejas, ja nedomā to šķērsot.

Par apgoniem - nemāki/nevari neapdzen, bet ļauj to darīt citiem un esi gatavs piebremzēt, piebraukt pie malas, ja tas ir nepieciešams - lai kā arī man nebesītu nekaunīga/nemākulīga apdzīšana, tā reizēm var būt vajadzība.

Par neredzamajiem gada tumšākajā laikā - te ir darbs CP tādus izķert, kā arī vietējām pašvaldībām nodrošināt cilvēkus gājēju ceļus šādās vietās.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 6

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Īlons Masks veic optimizāciju: "Tesla" plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu 1

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" pasaulē plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu, pirmdien ziņoja interneta vietne "Electrek", kas publiskojusi kompānijas vadītāja Īlona Maska e-pasta vēstuli. Lasīt vairāk

 

Geely Panda tagad stilīgajā Go Kart Edition versijā 5

Ķīnas autobūves koncerns Geely nodemonstrējis elektriskā Panda Mini EV Go Kart Edition versiju, uzsverot, ka šāds modelis paredzēts gados jaunākiem pircējiem. Lasīt vairāk

 

Ford parādījis perfektāko hot hatch zīmola vēsturē (+ FOTO) 8

Ražotājs uzskata, ka jaunākais Focus ST Edition ir noslīpēts līdz pilnībai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti