Aptauja: 42% autovadītāju pēdējā gada laikā ir veikuši riskantus apdzīšanas manevrus 15

 

Ilustratīvs attēls Foto: Pexels.com

LVC | 18.jūnijs 2021 9:44

42% autovadītāju atzīst, ka pēdējo 12 mēnešu laikā ir veikuši riskantus apdzīšanas manevrus uz ceļa, liecina Omnicom media group (OMG) veiktā Snapshots aptauja par automašīnu vadīšanas paradumiem un ceļu satiksmes drošību.

Lielākā daļa šoferu šādas situācijas bijuši vienu līdz divas reizes gadā (36%), kamēr 6% sevi pieskaita pie regulāriem riskantu apdzīšanas manevru veicējiem. Biežāk uz pieredzi veikt riskantus apdzīšanas manevrus norāda vīrieši – 47%. No spēkratus stūrējošām sievietēm uz to norādīja 34%.

Riskantu apdzīšanu piedzīvo ne tikai autovadītāji, bet arī pasažieri. 35% iedzīvotāju, kas ikdienā pārvietojas ar personīgo auto vai starppilsētu autobusiem kā pasažieri, ir gadījies būt transporta līdzeklī, kura vadītājs veic riskantu vai pārgalvīgu apdzīšanas manevru.

42% iedzīvotāju arī personīgi pazīst vismaz vienu autovadītāju, kurš mēdz veikt pārgalvīgus un riskantus apdzīšanas manevrus uz ceļa, potenciāli apdraudot sevi vai citus satiksmes dalībniekus. Biežāk kā vidēji uz šādu pazīšanos norāda paši autovadītāji – 50%. Savukārt mazāk šādu autovadītāju paziņu lokā ir cilvēkiem vecumā no 60 līdz 74 gadiem (31%).

Jaunieši vecumā līdz 30 gadiem iezīmējas kā grupa, kas riskantajās situācijās uz ceļa bijuši iesaistīti biežāk nekā pārējā sabiedrība, gan biežāk pašiem pie auto stūres veicot riskantus apdzīšanas manevrus (54% pretstatā 42% vidēji), gan esot līdzbraucēja statusā privātā automašīnā (53% pretstatā 35% vidēji).

Ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) statistika pierāda, ka pārgalvīgu manevru īpaši apdzīšanas veikšana uz ceļa ir viens no galvenajiem smago CSNg iemesliem. Pērn valsts autoceļu tīklā bojā gājuši 96 cilvēki, no tiem lielākais skaits – 29 cilvēki – gājuši bojā sadursmēs. Uzbraukšanās gājējiem gāja bojā 25 cilvēki, uzbraukšanās šķērslim – 13, uzbraukšanā velosipēdistam – 9, autotransporta apgāšanās rezultātā – 9, iegāžoties ūdenī – 3, viens cilvēks gāja bojā izkrītot no automašīnas, pa vienam bojāgājušajam bija uzbraukšanā mopēdam, uzbraukšanā veloskūterim un uzbraukšanā dzīvniekam. Vairāk informācijas par pērnā gada CSN statistiku šeit: https://lvceli.lv/aktuali/lvc-pandemijas-pirmaja-gada-bojagajuso-skaits-uz-valsts-autoceliem-palielinajies-visvairak-bojagajuso-bija-sadursmes/.

Arī braukšanas eksperti atzīst, ka apdzīšana ir viens no bīstamākajiem manevriem. Tās laikā automašīna, kuras vadītājs veic manevru, atrodas pretējā braukšanas joslā, tāpēc pastāv liels frontālās sadursmes risks. Un frontālās sadursmes ir CSNg ar smagām un bieži vien letālām sekām.

“Lēmums par apdzīšanu ir ārkārtīgi sarežģīts un tam kas to pieņem, ir jādomā nevis spontāni, bet jāizvērtē ļoti daudzi aspekti,” norāda Drošas braukšanas skolas vadītājs, autosportists Jānis Vanks. “Pirmkārt, viennozīmīgi nedrīkst apdzīt līkumos, ja mēs neredzam ceļu krietnu gabalu uz priekšu, veikt apdzīšanu nedrīkst. Tāpat nedrīkst apdzīt krustojumos, jāpārliecinās, ka uz ceļa neviens neizgriezīsies no kāda blakusceļa. Bieži novērota kļūda – autovadītājs pārāk tuvu piebrauc pie tā auto, kuru grasās apdzīt, īpaši ja tas ir autobuss vai kravas auto, un tāpēc neredz kas ir priekšā,” stāsta Vanks. “Un mēs nedrīkstam atrasties pretējā joslā ilgu laiku, tāpēc ir jābūt arī pārliecībai par sava auto spējām,” uzsver eksperts.

Lai pievērstu autobraucēju uzmanību riskantās apdzīšanas problēmai un aicinātu veikt tikai drošus, pārdomātus manevrus, VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) turpina pērn iesākto satiksme drošības kampaņu Neredzi ceļu? Neapdzen!.

Snapshots aptaujā piedalījās 726 respondenti vecumā no 18 līdz 74 gadiem, aptauja veikta no 7. līdz 12. jūnijam.

 
15 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Tu nemāci 18.jūnijs 2021 12:12
8 3 Atbildēt

mani braukt. Ja nevari apdzīt, brauc ar autobusu.

Psihologs 18.jūnijs 2021 16:15
8 1 Atbildēt

Visi tie krutie tipa rallisti un pagriezienā apdzinēji ir jāņem uzskaitē un 8 brīvdienas pēc kārtas jāliek nākt uz psihoterapiju lai atrastu iemeslu, kas tiem liek braukt pārgalvīgi, un kurai seko tiesību pārlikšana. Tas ir daudz vajadzīgāk un audzinošāk par naudas sodu.

80 18.jūnijs 2021 12:14
6 2 Atbildēt

Ir labs ātrums, sanāk ekonomiskāk kā uz 100.

Kamēr tu nepērc man degvielu, braucu pēc zīmēm.

Un (100) nozīmē ka 100 ir maksimālais, nevis minimālais.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti1111

Mercedes: cilvēkveidīgie roboti cilvēku vietā

Mercedes-Benz rūpnīcās ieradīsies cilvēkveidīgie roboti, kas aizstās cilvēkus smagākos ikdienas darbos. Pagaidām tas ir eksperiments. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID.Unyx – sportisks krosovers Ķīnas tirgum 4

Volkswagen ID.Unyx ir gandrīz tas pats Cupra Tavascan, tomēr ne gluži. Lasīt vairāk

 

Elektriskā Škoda Epiq par 25 000 eiro ieradīsies 2025. gadā (+ FOTO) 15

Čehijas autobūves uzņēmums Škoda gatavo elektrisku mazauto, kas būs pievilcīgs arī cenu ziņā. Lasīt vairāk

 

Visu laiku jaudīgākais Volkswagen universāls – vēl viens elektriskais GTX saimes modelis (+ FOTO) 13

Reizē ar ID.3 GTX debitējis vēl viens šīs saimes modelis – ID.7 GTX Tourer. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti