Pārgalvība, infrastruktūra un sabiedrības tolerance – kas sekmē negadījumus uz ceļiem? - iAuto

Pārgalvība, infrastruktūra un sabiedrības tolerance – kas sekmē negadījumus uz ceļiem? 11

 
Jānis Vanks | 20.februāris 2022 9:17

Pēdējie gadi uz ceļiem atspoguļo ne pārāk iepriecinošu ainu – to ceļu satiksmes negadījumu skaits, kurus izraisījuši autovadītāji alkohola reibumā, atkal sācis pieaug.

Ja pirms 2020. gada bija vērojams neliels samazinājums (5% no negadījumu kopskaita 2018. gadā un 4,6% - 2019. gadā), tad no 2020. gada (5,9%) šis skaitlis atkal sācis augt. Arī “GO atbildīgas braukšanas indeksa” dati liecina, ka 34% autovadītāju vismaz reizi dzīvē ir braukuši reibumā – 25% norādīja, ka ievērojuši pieļaujamo 0,5 promiļu robežu, 8% norādīja, ka vismaz vienu vai dažas reizes ir pārsnieguši pieļaujamo robežu, bet 1% norādīja, ka šo robežu, sēžoties pie stūres, pārsniedz vairākas reizes gadā. Gan pašu autovadītāju pārgalvība, gan apkārtējo tolerance un infrastruktūras kvalitāte kopumā rada risku pieaugumu. Arī pandēmijas radītais kopējais nogurums un neapmierinātība var ietekmēt statistiku negatīvajā virzienā.

Dati liecina, ka arī pērn esam grēkojuši ar alkohola lietošanu pie stūres. Manuprāt, alkohola lietošana un auto vadīšana ir absolūti nesavienojamas lietas. Lai gan saskaņā ar normatīvajiem aktiem autovadītāji ar atbilstošu braukšanas stāžu var sēsties pie stūres, ja alkohola koncentrācija asinīs nepārsniedz 0,5 promiles, tas sekmē papildus riskus, jo cilvēki ne vienmēr spēj izvērtēt savas iespējas.

Telefons pie stūres – braukšana ar aizvērtām acīm

Līdzīgi ir arī ar telefona lietošanu pie stūres - “GO atbildīgas braukšanas indekss” liecina, ka 33% autovadītāju pie stūres mēdz runāt par telefonu (bez brīvroku sistēmas), bet 5% mēdz rakstīt īsziņas. Telefons pie stūres ir tikpat smaga problēma kā alkohola lietošana, diemžēl, pieredze liecina, ka, ja autovadītājam vienreiz ir laimējies un braukšana reibumā vai telefona nav beigusies ar traģiskām sekām, rodas visatļautības sajūta un pārliecība, ka tā var darīt arī turpmāk. Mums jāapzinās, ka, ja esam braukuši pa labi pazīstamu un pārredzamu ceļu bez negaidītām papildus lietām un riski bijuši mazāki, tas nenozīmē, ka tāpat būs arī braucot pa svešu ceļu, turklāt, ja negaidīti uz ceļa izskries kāds dzīvnieks vai tml. Lietojot telefonu pie stūres, mēs būtībā braucam ar aizvērtām acīm.

“Melnākie mēneši” – vasarā

Ceļu satiksmes negadījumu statistika liecina, ka “melnākie” mēnešiem uz ceļiem jau vairākus gadus pēc kārtas ir augusts un septembris. Vasarā braucam ar lielāku ātrumu, jūtamies drošāk, jo ceļš nav apledojis, tāpēc letālākie negadījumi notiek tieši tad. Vasaras laikā biežāk izbraucam ārpus pilsētas, atpūšamies pie dabas, kas nereti ir saistīts ar alkohola lietošanu u.tml. Braucot pa apledojušu ceļu, esam piesardzīgāki un mazāk atļaujamies grēkot ar telefona lietošanu vai citām blakus nodarbēm.

TOP3 kopā ar Rumāniju un Bulgāriju

Raugoties uz Eiropas kopējo karti un analizējot negadījumus uz ceļiem ar letāliem iznākumiem, Latvija jau vairākus gadus pēc kārtas ierindojas TOP3 kopā ar Rumāniju un Bulgāriju. Piemēram, 2020. gadā Rumānijā bija 85 negadījumi ar letālām sekām, Latvijā – 74 un Bulgārijā – 67. Šo negatīvo statistiku rada vairāku lietu kopums – policijas resursu trūkums, lai veiktu regulāras pārbaudes, infrastruktūras kvalitāte, kā arī autovadītāju domāšana un apkārtējo tolerance. Braucot pie stūres Vācijā vai Šveicē, pats esmu novērojis, ka absolūtais vairākums autovadītāju pat neiedomājas, ka varētu pārkāpt noteikumus. Ja kāds to dara, tas izraisa sabiedrības sašutumu un apkārtējo nosodījumu, savukārt, Latvijā citu vadītāju pārkāpumi nereti kalpo par iedvesmu sekot šim negatīvajam piemēram.

Pandēmijas negatīvā ietekme

Sabiedrībai ir augsta tolerance gan pret tiem, kuri brauc reibumā, gan pret tiem, kuri pārkāpj ceļu satiksmes nosacījumus. Jāpiezīmē, ka arī pandēmijai ir zināma loma – kopējais nogurums un neapmierinātība ar dzīvi var pamudināt cilvēkus vairāk lietot alkoholu, kas, savukārt, vairos riskus uz ceļiem.

 
11 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Vikentijs 20.februāris 2022 9:50
7 2 Atbildēt

Fakts ir tāds, ka vari braukt gadiem dzērumā un bez tiesībām un neviens neapturēs. Kā reiz sabiedrība ir tā, kas ziņo policijai par dzērāju pie stūres, bet savādāk šeit ir visatļautība, jo policija praktiski vairs nav sastopama uz ceļiem. Kārtību nodrošina apdrošinātāji un apbedīšanas kantori.

Vidzeme 21.februāris 2022 10:33
5 1 Atbildēt

Reizēm man krīt uz nerviem tie, kas pilsētā brauc lēnāk nekā atļauts, īpaši, ja redzu, ka vēl varētu paspēt "uz zaļo", bet priekšābraucošā vilkšanās dēļ nesanāk. Ok, dusmojos, bet var pieciest. Taču vēl lielākas dusmas ir uz tiem, kas apdzen un cenšas iespiesties rindā par varīti, lai gan tas neko nedod. Piemērs, pagājušo nedēļu braucu uz Rīgu un pirms Siguldas, kur jau darbojas 50 km/h mani apdzen Audi ar piekabi - briesmīgi cilvēks skrēja, mēģināja lavierēt, vēl kādam tā kā dzīties garām, taču nekur tālāk netika - blīva satiksme un luksofori, tā kā pie Šokolādes abi vien reizē Allažu virzienā nogriezāmies.

Viesturs 20.februāris 2022 23:54
4 0 Atbildēt

Varbūt laiks aizdomāties par smagajiem kreisajā joslā; par vieglajiem, kas brauc lēnāk nekā atļauts, kaut gan ir labi pārredzams ceļš, utt.?

Neesat aizdomājušies, kāpēc Vācijā bez ātruma ierobežojuma ir labākā statistika?!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TIEŠRAIDE no "Latvijas Gada auto 2026" apbalvošanas ceremoniju šovakar 19.00 1

Šovakar, 18.decembrī, svinīgajā apbalvošanas ceremonijā kļūs zināms, kurš auto izcīnīs prestižo titulu "Latvijas Gada auto 2026", kā arī laureātus papildus nominācijās. Lasīt vairāk

 

Avārijā uz Rēzeknes šosejas gājusi bojā nepilngadīga jauniete 4

Trešdien avārijā uz Rēzeknes šosejas gājusi bojā nepilngadīga jauniete, aģentūru LETA informēja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Pāris, kas nav pāris. Kas kopīgs Lynk & Co modeļiem 02 un 08? (+ VIDEO)

Šoreiz TV Autoziņās salīdzinām divus it kā nesalīdzināmus Lynk & Co modeļus - elektromobili 02 un lādējāmā hibrīda 08. 02 kļuva par pirmo Lynk elektromobili Eiropas tirgū, un tas simboliski sekoja hibrīdautomobilim 01. Lynk & Co 08 turpretim ir tehniski identisks Volvo XC40. Lasīt vairāk

 

Vai Cupra sportiskais gars joprojām ir dzīvs? Atbildi meklē Jānis Vanks (+ VIDEO) 1

Cupra zīmols savulaik bija SEAT automašīnu sporta divīzija. Kopš tas kļuvis neatkarīgs, nebūt ne visas Cupra automašīnas aprīkotas ar 300 zirgspēku motoriem, un ražošanas apjomi tikko pārsnieguši miljonu. Vai tikai Cupra nav pārāk iegājusi "meinstrīmā"? Lai to noskaidrotu, paņemsim jaunāko Formentor VZ ar nu jau 333 ZS, un noskaidrosim, vai Cupra joprojām ir ātri un vienlaikus droši? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti