Kur sakņojas agresīva braukšana un tolerance pret to? 34

 
Jānis Vanks | 3.decembris 2022 11:36

Agresīva braukšana nav tikai ātruma pārsniegšana – patiesībā ar šo jēdzienu jāsaprot jebkura darbība uz ceļa, kas citiem satiksmes dalībniekiem traucē un liek justies neērti.

Turklāt, agresīvi uz ceļiem uzvesties var ne tikai autovadītāji, bet arī sabiedriskā transporta vadītāji, velosipēdisti un pat gājēji. Šādu uzvedību daļēji sekmē normatīvais regulējums un daļēji – sabiedrības iecietība.

50% atzīst, ka ir braukuši agresīvi

“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati liecina, ka 50% autovadītāju reti, bet mēdz braukt agresīvi, 7% to dara bieži, bet 43% atzīst, ka nekad nav braukuši agresīvi. Raugoties uz šiem datiem, jāsaka, ka katrs procents, katrs autovadītājs, kurš, lai arī reti, bet mēdz būt agresīvs uz ceļa, ir daudz. Agresīva braukšana jau nav tikai ātruma pārsniegšana vai strauja un bieža braukšanas joslu maiņa, tā ir jebkura darbība, kas apgrūtina citus ceļu satiksmes dalībniekus. Viens no izplatītākajiem agresīvas braukšanas veidiem ir atbilstošas distances neievērošana jeb t.s. bakstīšana. Iespējams, tas šķitīs paradoksāli, bet par agresīvu braukšanu var uzskatīt arī neadekvāti lēnu braukšanu, piemēram, labos laika apstākļos un šosejas, kur atļauts braukt ar 90 km/h, braukt ar ātrumu 60 km/h. Tas var vairot agresiju citos ceļu satiksmes dalībniekos, veicināt apdzīšanas manevrus un radīt riskus.

Agresīvi var būt arī gājēji

Autovadītāji ir dažādi, atšķiras uztvere, bet satiksme ir viena. Ar šādu uzvedību uz ceļa mēs tikai vairojam agresiju. Rupja ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana un citu satiksmes dalībnieku interešu neievērošana nav pieļaujama, diemžēl, realitātē redzam agresīvu uzvedību ne tikai no auto vadītājiem, bet arī sabiedriskā transporta šoferiem, motociklistiem, velosipēdistiem un pat gājējiem, kuri ir neaizsargātākā ceļu satiksmes dalībnieku grupa, tāpēc pakļauti daudz lielākam riskam.

Sabiedrības tolerance palielina risku

Kas sekmē agresiju uz ceļiem? No vienas puses tā ir sabiedrības tolerance. Redzot agresīvu braukšanu, reti ziņojam atbildīgajiem dienestiem. Ja mēs nebūtu tik iecietīgi pret šādiem vadītājiem, arī gadījumu skaits būtu daudz mazāks. Daudzviet pasaulē, piemēram, Vācijā, Austrijā, Šveicē un Skandināvijā, šāda rīcība netiek uzskatīta par normu. Piemēram, ja autovadītājs neievēro atbilstošu distanci, viņam var tikt piemērots sods.

Normatīvā regulējuma ietekme

Situāciju daļēji pasliktina arī cilvēku psiholoģiskais stāvoklis, neapmierinātība ar dzīvi. Nereti savas ikdienas problēmas un dusmas mēdzam “izlikt uz ceļa”. Vēl jāmin arī normatīvais regulējums, kas pieļauj 0,5 promiles, vai sabiedrībā izveidojies pieņēmums, ka ir pieļaujama ātruma pārsniegšana par 10 km/h. Šādas, šķietami nelielas, atkāpes no normas, tikai veicina visatļautības sajūtu un rada papildus riskus, tāpēc arī likumu līmenī jābūt nulles tolerancei pret pārkāpumiem. Tikai tā mēs kā sabiedrība pakāpeniski sāksim apzināties, ka agresīva, bravūrīga braukšana, alkohola lietošana pie stūres u.tml. lietas nav pieļaujamas.  

 
34 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Oskars 3.decembris 2022 12:27
5 1 Atbildēt

Pat "atļauto" ātruma pārsniegšanu, jā tā ir taisnība cilvēkiem, kuriem nekad nevajadzētu braukt ātrāk par atļauto! Mēs esam dažādi. Trasē aizbraucot, vairāku gadu garumā, nav bijis pieredze, kad ar savu ielas mašīnu man būtu kāda kontakta vai avārijas situācija. Uz ceļa, man ir vieglāk izmainīties, apdzīt tos, kas brauc ar 360 grādu apziņu un kas apzinās savas un citu spējas.

Problēma ir tie, kas aizņem visu joslu, un bīstami tuvu lien pretējai, jo tad grāvis ir tālāk.

Bīstami tie, kas braucot ar 75 km/h uz divjoslu ceļa neietur pietiekami distanci no nākošās mašīnas.

Bīstami ir tie, kas braucot ar 85 km/h, viņu apdzenot, sāk sacensties un paātrina ātrumu uz ātrumu, kas šiem cilvēkiem ir bīstams.

Bīstami ir tie, kam nav dota sapratne, kas ir ziemas riepas, darbojošies amortizātori un tehniskā kārtībā uzturēta mašīna.

utt.

Katram būtu jāapzinās savas spējas!

Psihologs 3.decembris 2022 14:10
4 0 Atbildēt

Izdeguši postpadomju cilvēki, kas pieraduši ka pret viņiem izturas kā pret mēsliem, kopē šo attiecību modeli un savas attiecības ar citiem cilvēkiem veido vienīgajā sev pazīstamajā veidā. Tā arī vairojas agresija un neiecietība.

650 3.decembris 2022 14:42
4 0 Atbildēt

Agresīva tenedence sakņojas tieši konkrētā (sistemātiski bezcerīgi ieilgušā) policijas KLĀTBŪTNES totālā neesamībā !!!

Kādu "sodu" savulaik pirms pāris gadiem saņēma tā tur cūka no pašas policijas skolas, kura gaišā dienass laikā uzspēlēti rupji pārkāpa csn un meta oponentam pudeli logā? Ko saņēma tie daudzskaitlīgie ārā/kāpēji attiecību skaidrotāji? Ko saņēma jūtupā redzamo agressīvo sižetu autori un/vai dalībnieki? Kur tas narkonautu brigadieris, kuŗš ar to suuda x5 nupat pirms dažām dienām apskādēja vairākus tobrīd tuvumā esošos auto?

90tie atgriežas, šis ir tikai sākums.Par/purnu uz ielas un sabiedriskās vietās drīzumā varēs dabūt pilnīgi jebkur un par jebko, ieskaitot par/neparko.Ieteicams būtu pievaldīt savus locekļus un emocijas!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 7

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 5

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 2

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti