Ekonomiskās krīzes apstākļos, kad sarukusi auto tirdzniecība, arī auto zagļi mainījuši darbības specifiku – papildu auto zādzībām, pievērsušies auto detaļu zādzībām.
Tā, piemēram, pēdējo divu mēnešu laikā strauji pieaugušas BMW 5.sērijas un Mecedes Benz S klases auto sānu skata spoguļu zādzības, tā liecina SIA „Autonams” dati.Eksperti uzskata, ka situācija var tikai pasliktināties, pieaugot šo detaļu pieprasījumam melnajā tirgū. Viens no efektīvākajiem risinājumiem, kā sevi pasargāt no šīm zādzībām, ir auto detaļu marķēšana.
Auto zagļi ķērušies pie dārgām auto detaļām
Pērn strauji pieauga jaunu apvidus auto zādzību skaits, savukārt šobrīd, kad ekonomiskās situācijas ietekmē šādus auto ir kļuvis daudz grūtāk realizēt, auto zagļi ir atraduši jaunu veidu, kā gūt papildus ienākumus – dārgu auto daļu zādzības un to realizācija.Edvīns Panders, „Autonams” Pārdošanas un attīstības direktors, valdes loceklis:„Jauno auto tirdzniecība samazinās, cilvēki vairs nevar atļauties iegādāties jaunu auto, bet remontē jau esošo, tādēļ arī zagļi papildu auto zādzībām sākuši pastiprināti pievērsties jaunai nišai, zogot un realizējot auto detaļas. Protams, arī līdz šim auto detaļu zādzības nebija retums, tomēr šobrīd aktualizējas tieši specifisku un dārgu detaļu zādzības – sānskata spoguļu un distances sensoru. Faktiski zagļi sākuši mākslīgi radīt pieprasījumu savai precei – bez sānskata spoguļiem saprotams braukt nav iespējams, tādēļ nāksies iegādāties jaunus nozagto vietā.
Sarunās ar apdrošinātājiem esam secinājuši, ka pašlaik veidojas absurda situācija, kad auto īpašnieki un auto servisi faktiski palīdz zagļiem biznesu vērst plašumā un, paši nezinot, iepērk nozagtos spoguļus. Ja spogulis nav marķēts, tad nav iespējams noteikt tā izcelsmi - vai spogulis ir zagts vai tiešām jauns un pieder pārdevējam.”
Zagļus interesē viegli iegūstamas un dārgas auto detaļas, tādēļ tiek zagti ne tikai BMW 5.sērijas un Mercedes Benz marku auto sānskata spoguļi, bet popularitāti zagļu vidū iekaro arī auto distances sensori. Spoguļu stiklu noņemšana pat neprofesionālim var prasīt vien 30 sekundes.
Spoguļu zādzības tukšo auto īpašnieku un apdrošinātāju kabatas
Lai uzliktu jaunus sānskata spoguļus auto īpašnieki un apdrošinātāji, kas nodrošina KASKO, ir spiesti šķirties no ievērojamas naudas summas. Jauni sānskata spoguļi automašīnām izmaksā dārgi – no 60 līdz pat 800 latiem. No ievērojamas summas auto īpašniekam nākas šķirties, ja zagļi, zogot spoguļa stiklu, pamanījušies sabojāt arī spoguļa regulēšanas mehānismu.E.Panders: „Auto zagļi ir atraduši shēmu kā pelnīt, vienlaikus gan jāsaka, ka zaudējums auto īpašniekam visticamāk ir lielāks nekā peļņa zaglim. Tādēļ riska grupu auto īpašnieki sākuši cīnīties pret to, paralēli citu auto daļu marķēšanai, nomarķējot arī auto sānskata spoguļus. Pēdējā mēneša laikā pēc individuāla pasūtījuma esam marķējuši auto sānskata spoguļus salīdzinoši daudz auto īpašniekiem. Turklāt visticamāk apdrošinātāji riska grupu automašīnām varētu sākt izvirzīt prasības par konkrētu detaļu marķēšanu, jo tieši apdrošinātāji šobrīd cieš visvairāk.”
Spoguļu stiklus ar marķējumu neviens saprātīgs serviss vai auto īpašnieks nepirks. Savukārt marķējumu uz auto spoguļiem, tāpat kā citām detaļām, bez redzamām sekām likvidēt nav iespējams.
Ir dzirdēts, ka auto īpašnieki nomaina spoguļu skrūves pret nestandarta, tomēr tas zagļus tikai nedaudz aizkavēs, turklāt, cenšoties izņemt spoguļu stiklus, var tikt sabojāts arī regulēšanas mehānisms. Savukārt, piemēram, BMW markas auto šāda iespēja nepastāv, jo spoguļi piestiprināti vien ar klipšiem.
„Autonams” aicina auto īpašniekus, iegādājoties spoguļus, arī citas auto detaļas, pārliecināties, vai tās nav marķētas un vai to pārdevējs tiešām ir detaļu īpašnieks.
Marķējot automašīnas spoguli ar auto pēdējām astoņām šasijas numura zīmēm, vienmēr varēs noteikt to auto īpašnieku. Labi zināms, ka marķētas auto detaļas zagļiem nav izdevīgas, jo nozogot auto ar marķējumu, marķēto detaļu nomaiņa zaglim izmaksā pārāk dārgi.
Vēl jau zogot arī BMW priekšējos bamperus, tos arī derētu sākt marķēt