Auto īpašnieki biežāk izvēlas saņemt zaudējumu atlīdzību naudā 15

 
12.novembris 2010 11:53

LTAB eksperti atzinuši, ka līdz ar ekonomisko lejupslīdi valstī pieaudzis to CSNg cietušo transportlīdzekļu īpašnieku skaits, kas kompensāciju par radītajiem zaudējumiem transportlīdzeklim izvēlas saņemt naudā.

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: „Šādu tendenci zināmā mērā var skaidrot ar vēlmi ieekonomēt līdzekļus, jo pārsvarā šādos gadījumos cietušā transportlīdzekļa īpašnieks savu automašīnu labo pašu spēkiem vai arī izvēlas to remontēt zemas kvalitātes servisos par daudz zemākām izmaksām. Turklāt tādos servisos, kas, iespējams, nemaksā nodokļus. Ja automašīnas bojājumi ir nelieli, tad bieži vien tie vispār netiek remontēti. Jāmin, ka šāda tendence ir pretēja pirmskrīzes periodam, kad cietušie vairumā gadījumu izvēlējās apmaksātu servisa pakalpojumu, jo tas bija ērtāk, prasīja mazāku iesaisti un garantēja kvalitāti.”

Kompensācijas naudā saņemšana ir laikietilpīgāka

Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu (OCTA likums), ceļu satiksmes negadījumos cietušo transportlīdzekļu īpašnieki par transportlīdzeklim nodarītajiem zaudējumiem var saņemt atlīdzību divos veidos: apmaksātu servisa pakalpojumu par remonta veikšanu transportlīdzeklim vai arī izmaksu naudā, kas ir pašsaprotama transportlīdzekļa bojāejas gadījumos, bet ir izvēles tiesības pie remontējamiem bojājumiem.

Ja cietušais izvēlas saņemt naudas izmaksu, tad apdrošinātājs nav atbildīgs par transportlīdzekļa remontu – tas ir jānodrošina pašam autoīpašniekam.

Garāks būs arī zaudējumu atlīdzības saņemšanas process. Šobrīd, ja cietušā transportlīdzekļa īpašnieks un vainīgā apdrošinātājs savā starpā vienojas par servisu, kurā tiks veikti bojātā transportlīdzekļa remontdarbi, tad uzreiz pēc negadījuma, kad veikta transportlīdzekļa apskate un saskaņota servisa tāme ar apdrošinātāju, var uzsākt remontdarbus. Savukārt, ja cietušais izvēlas atlīdzību saņemt naudā, tad, saskaņā ar likumdošanu, bez eksperta transportlīdzekļa apskates veikšanas vēl ir nepieciešama eksperta zaudējuma aprēķina sagatavošana, balstoties uz kuru apdrošinātājs nosaka kompensācijas apmēru. Jāatzīmē arī tas, ka saskaņā ar OCTA likumā noteikto, lēmumu par izmaksu apdrošinātājam ir jāpieņem mēneša laikā pēc visu lietā nepieciešamo dokumentu saņemšanas.

Turklāt, ja atlīdzība tiek saņemta naudā, cietušā transportlīdzekļa īpašniekam ir jārēķinās, ka kompensācija var tikt izmaksāta, neiekļaujot pievienotās vērtības nodokļa summu, jo nav sniegts pakalpojums – auto nav remontēts.

Eiropas valstu prakse liecina, ka apdrošinātājs apdrošināšanas atlīdzības izmaksu skaidrā naudā veic tikai gadījumos, ja transportlīdzekļa remonts ir ekonomiski nepamatots un tiek atlīdzināti zaudējumi sakarā ar transportlīdzekļa bojāeju. Apdrošināšanas atlīdzība kā skaidras naudas izmaksa teorētiski ir iespējama arī gadījumos, ja transportlīdzeklis nav bojāgājis, bet tad cietušais jau iepriekš rēķinās ar to, ka saņems ievērojami mazāku summu, jo no faktiski aprēķinātās summas tiks atrēķināti nodokļi un tiks pielietots arī samazinājums, atbilstoši ekspluatācijas nolietojumam.

Zaudējuma aprēķināšanas pamatā rūpīgi izstrādāta metodika

Apdrošinātājs zaudējumu atlīdzību apmērus satiksmes negadījumā cietušam transportlīdzeklim nosaka atbilstoši MK noteikumos noteiktajai kārtībai par tehniskās ekspertīzes veikšanu un zaudējumu aprēķinu sastādīšanu, ko veic sertificēti eksperti. Ekspertus OCTA apdrošināšanā sertificē LTAB, kas izstrādā arī Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodiku. Tā nodrošina, ka pēc ceļus satiksmes negadījuma zaudējumu aprēķināšanā bojātam transportlīdzeklim tiks ievērota vienota kārtība, neatkarīgi no tā, kurā apdrošināšanas sabiedrībā negadījuma izraisītājs būs apdrošinājis savu atbildību. Tāda pati zaudējumu novērtēšanas kārtība tiek realizēta arī gadījumos, kad cietušajam atlīdzība tiek izmaksāta no OCTA garantijas fonda.

J.Stengrevics: „Saskaņā ar OCTA likumu, apdrošinātāja uzdevums ir segt zaudējumus tādā apmērā, lai nodrošinātu transportlīdzekļa atjaunošanu pirms avārijas stāvoklī. Respektīvi, ja transportlīdzeklis ir 10 gadus vecs, tad apdrošinātāja uzdevums nav uzlabot transportlīdzekļa stāvokli, bet apmaksāt remonta izdevumus, lai nodrošinātu transportlīdzekļa atjaunošanu pirmsavārijas stāvoklī. Izvēloties atlīdzību skaidrā naudā apdrošinātājs zaudējumus atlīdzina atbilstoši eksperta sastādītam zaudējumu aprēķinam, kur rezerves daļu cenai piemērots ekspluatācijas nolietojums. . Šis ir viens no apdrošinātāju un cietušo transportlīdzekļu īpašnieku strīdu iemesliem, jo cietušais uzskata, ka apdrošinātājam ir jāsedz zaudējumi jaunas automašīnas vai jaunu rezerves daļu apmērā, neskatoties uz automašīnas patieso vecumu.”

Ja apdrošinātājs secina, ka negadījumā transportlīdzeklis guvis bojājumus, kuru novēršanai remonta izmaksas pārsniegs transportlīdzekļa vērtību pirms negadījuma, tad automašīnas īpašnieks kompensāciju saņem naudā.

 
Visi komentāri
 
280064. viesis 12.novembris 2010 13:04
0 0 Atbildēt

Naudā ņem tikai šrotu īpašnieki. vai arī ja neplāno remontēt un braukt ar paskādētu

Ir pārākl liels risks ņemt naudu sarežģītiem autiņiem.

280065. viesis 12.novembris 2010 13:30
0 1 Atbildēt

ir buutiska atshkiriiba kam paarkraasot bamperi? UBJU - tev benja vai kas?

280066. viesis 12.novembris 2010 13:32
1 0 Atbildēt

Es arī izvēlētos naudu, un tā darīju āri pirms krīzes - labāk remontēju tur, kur zinu ka saremontēs, nevis traļi - vaļi

280067. viesis 12.novembris 2010 15:02
0 0 Atbildēt

Nu, jā - daudzi tādā veidā krīzes periodā pamanās iegūt papildus līdzekļus. Bet, tā kā likums to pieļauj , tad katram ir izvēles iespēja, kā to auto remontēt. Un vai vispār remontēt. Vienam paziņam pajaunam auģikam A6 priekšas plastmasas un redeli nedaudz aplauza - apdrošinātāji teju tūkstoti sapiķoja. A, džeks šrotā tās plastmasas par pāris sotokiem nopirka, pārējo piķi nošmigoja...

280069. viesis 12.novembris 2010 19:40
0 0 Atbildēt

Da zin nelaime jau ta ka vienai daļai apdirsinātāju servisu es savu auto neuzticētu, pat ņemot vērā ka daudzi to auto par šrotu uzskatītu ( 90 gads).

Patiesībā kad paskatos uz vienu otru servisa darboni, pat dīleru servisos, zin reizem gribas ar sūdainu mietu triekt no auto prom.

280072. viesis 13.novembris 2010 0:24
1 0 Atbildēt

Izklausās kaut kā pēc zagšanas, ja remontē pats tad PVN summu atvelk nost. Kur tad tas PVN paliek, un par ko vispār PVN, ja auto vērtīgāks pēc avārijas nepaliek? Tad jau apdrošinātājiem ir tieši izdevīgi izmaksāt naudā, par ko vispār tad raksts. Un vai tad zagtu airbag ievietošana apdrošinātāju apstiprinātā servisā ir tas kvalitatīvais remonts?

280078. viesis 13.novembris 2010 15:55
0 0 Atbildēt

Šis ir viens no apdrošinātāju un cietušo transportlīdzekļu īpašnieku strīdu iemesliem, jo cietušais uzskata, ka apdrošinātājam ir jāsedz zaudējumi jaunas automašīnas vai jaunu rezerves daļu apmērā, neskatoties uz automašīnas patieso vecumu.”

J.Stangrevics ir idiots?

Kura detaļa bez atjaunošanas modernā mašinā nodzīvo 10 gadus?

Ko tas muļķis teiktu, ja es viņam atvestu 1959 gada 21 volgu un pateiktu man hroma bamperi salauza- piedāvātu man 10Ls jo redz veca mašīna?

ja likumā ir rakstīts ka tādā pašā stāvoklī tad tādā pašā nevis sākam muļķus tēlot!

Neviens apdrošinātājs neprasa, kad sastāda tāmi, ko tu esi mainijis vakar vai aizvakar vienkārši tiek pieņemts ka kā noripoji no konveijera tā arī ir!

280084. viesis 14.novembris 2010 12:25
0 0 Atbildēt

Rakstā pietrūkst citas būtiskas piezīmes — ārzemēs pēc avārijām auto biežāk tiek "norakstīts", pie mums apdrošinātāji pēdējo sū centīsies labot. Pašam gadījums, kur detaļas specifiskam auto nācās meklēt ārzemēs, kad tur pajautāja, kam tās visas vajadzīgas, tad viņu piezīme bija, ka auto būtu jānoraksta, ka tādus pēc līdzvērtīgām avārijām (2/3 zaudējumu tāmes — norauta ritošā daļa) nemēdz atjaunot. Vienkārši mūsu apdrošinātāji orientējas uz to, ka mūsu mašīnas ir labojamas ar tādas kvalitātes šrotu detaļām, ko citur automātiski nodod lūžņos. Līdz ar to orientējas uz to, ka visi remonti maksā kapeikas pēc definīcijas, ka visi auto ir nobraukti un uz izjukšanas robežas. Sanāk — visus bāž vienā maisā.

Tehniskajā apskatē ir vērtējums par rūsu. Ja pēdējā apskatē lauciņā nekas netika atzīmēts, tad kāpēc pēc avārijas (kurā neesi bijis vainīgs...) jāņem rūsaina detaļa no šrota?

280085. viesis 14.novembris 2010 12:49
0 0 Atbildēt

PVN neiekļaušana nav īsti godīga. Idejiski saprotams, bet reāli tā ir bojāto elementu "pārdošana" apdrošinātājiem. Tātad, PVN būtu jābūt iekļautam, jo remonts tiešām nekur gaisā neizkūp, ja dara pats. varētu būt runa par Iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanu izmaksātajai summai, nevis PVN. Un tad jau tā ir ienākumu guvēja problēma, ko tālāk darīt ar auto.

280086. viesis 14.novembris 2010 15:23
0 0 Atbildēt

Centros un lielajos servisos par vienas detaļas nokrāsošanu paņems ap 70ls, plus pieskaitīs n-tos sadārdzinājumus par jauniem bamperu stiprinājumiem, kuru vietā lieliski der reģipsene un nolauztiem fāru kronšteiniem kurus var taču pielodēt vai iepirkt rem-komplektu. Nevajag jau braukt auzās... Es rumbulā krāsoju detaļu pa 30-50ls ar visu izjaukšanu, salikšanu xtiprinājumu atjaunošanu un beigās vēl visu nopulē. Neredzu jēgu no tiem mega-servisiem, kvalitāte neatšķiras taču viņiem rokas no *******s aug- kā kas, tā vajag jaunu detaļu.

280088. viesis 14.novembris 2010 17:22
0 0 Atbildēt

Ko var bļaut par jaunām detaļām!!! Cik ta octa maksā? grib lai remontē kā zviedrijā, bet par octu maksāt kā Latvijā? tā nenotiek!!! un par pvn tēmu, liekas interesnati, jo octas likumā nav minēts ka pvn daļa atlīdzībai uz konta, netiek uzskatīta par zaudējuma daļu, kā tas parasti ir kasko noteikumos, tā kā, ja kāda sabiedrība nemaksā pvn, lai parāda likuma pantu, uz kā pamata...

280093. viesis 14.novembris 2010 21:32
0 0 Atbildēt

KASKO ir tāda pati kaite. Ja auto ir iztecējis garantijas termiņš, tad vari necerēt uz jaunām detaļām. Ja vēl ņem vērā pašrisku bojājumiem 100 LVL apmērā, tad principā lietotu auto nav jēgas apdrošināt uz bojājumiem, - tikai uz zādzību vai bojāeju. Ja rūpējies par savu auto un gribi likt jaunas/oriģinālas detaļas, to nāksies darīt par savu naudu 100%, jo KASKO neapmaksās. Zūd jēga no tādas apdrošināšanas.

280095. viesis 15.novembris 2010 0:32
0 0 Atbildēt

un ar ko šoferits brauks kamer autiņu nedeļu remontēs? Labāk paņemu naudu un sarunāju remontu 6-7dien, lai darbadienā ir ar ko uz darbu tikt. Un tikai nesakiet ka ir arī sabtrans..

280096. viesis 15.novembris 2010 2:41
0 0 Atbildēt

>bamperu stiprinājumiem, kuru vietā lieliski der reģipsene un nolauztiem fāru kronšteiniem kurus var taču pielodēt vai iepirkt rem-komplektu.

tos tad lai remontā pats apdrošinātājs un tirgo nost, bet cietušajam tomēr vajag detaļas labā stāvoklī.

280099. viesis 15.novembris 2010 12:02
0 0 Atbildēt

Gudram cietušajam vajag tikai naudu... ar auto pēc tam lai brauc kāds cits...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti