Bio-DME projekta mērķis ir novērtēt, vai Bio-DME (dimetilētera) degviela varētu būt rentabla komerctransporta tirgū.
Divus gadus ilgais projekts šobrīd ir pusē, un sākotnējie rezultāti liecina, ka Bio-DME jau tiek lietots komerciālos nolūkos ikdienā. Ja dīzeļdegvielu aizstātu ar Bio-DME, varētu panākt CO2 izmešu samazinājumu gandrīz par 95 procentiem.
Volvo kopā ar nozarē iesaistītajiem uzņēmumiem, piemēram, Bio-DME ražotāju Chemrec un degvielas izplatītāju Prem, ir izstrādājuši transporta sistēmu, kas aptver visu procesu no Bio-DME iegūšanas un izplatīšanas līdz tā lietošanai vairāku transporta uzņēmumu Volvo kravas automašīnās.
Desmit Volvo Bio-DME kravas automašīnas tiek regulāri ekspluatētas kopš pagājušā rudens, un, projektam esot pusē, rezultāti pārspēj gaidīto. Nesen pirmā no šīm desmit kravas automašīnām pārsniedza 100 000 kilometru nobraukuma robežu. Visas kopā tās ir veikušas 400 000 kilometru.
„Šī ir pirmā reize, kad Bio-DME tiek izmantots transportlīdzekļu darbināšanai plašā apmērā, un pirmie izmēģinājumi reālos ekspluatācijas apstākļos liecina, ka ar Bio-DME darbināmās kravas automašīnas kalpo ļoti labi un pat pārspēj gaidīto. Šī tehnoloģija ir uzticama, un visam procesam no ieguves līdz pat izmantošanai transportlīdzekļos ir raksturīga energoefektivitāte,” atzīst Pērs Salomonsons (Per Salomonsson), Volvo alternatīvo degvielu projektu vadītājs.
Projektā piedalās divi transporta uzņēmumi – PostNord un DHL. Tie abi vēlas līdz 2020. gadam būtiski samazināt CO2 izmešus, un abiem uzņēmumiem dalība šajā izmēģinājumā bija loģisks solis.
„Mūsu autovadītāji ir ļoti apmierināti. Viņi atzīst, ka braukt ar Bio-DME ir tikpat vienkārši kā ar parasto dīzeļdegvielu. Tā ir pilnīgi jauna tehnoloģija, taču problēmu ar to bija ļoti maz, un, kas ir vēl interesantāk, ar Bio-DME kravas automašīnas darbojas daudz klusāk,” saka Henriks Bodings (Henrik Boding), PostNord loģistikas biznesa vides jautājumu direktors.
„Tā kā 98 procentus mūsu oglekļa dioksīda izmešu rada kravas autotransports, mūsuprāt, Bio-DME oglekļa efektivitātei ir liels potenciāls,” atzīst Ulfs Hamarbergs (Ulf Hammarberg), DHL vides jautājumu direktors.
Degvielas tirdzniecības uzņēmums Preem ir izveidojis četras uzpildes stacijas Stokholmā, Gēteborgā, Jenšēpingā un Pīteo, lai nodrošinātu, ka kravas automašīnas var veikt savu uzdevumu.
Šā projekta ietvaros biodegviela tiek iegūta no melnas krāsas šķidruma, celulozes ražošanas blakusprodukta Chemrec gazifikācijas rūpnīcā Pīteo. Ražošanas sistēma darbojas bez traucējumiem, un degvielas ieguve lielā apjomā ir atkarīga no atjaunojamajiem degvielas veidiem pieejamajiem stimuliem.
„Bio-DME var iegūt arī no citiem atjaunojamiem izejmateriāliem, un, mūsuprāt, šai degvielai autotransporta nozarē ir liela nākotne. Esam izstrādājuši tehnoloģiju, kas ļauj izmantot šo degvielu komercdarbībā. Vislielākais nākotnes izaicinājums ir izveidot jaunas degvielas tirgu un infrastruktūru, kam nepieciešamas investīcijas. Šeit liela nozīme nepieciešamo apstākļu izveidē ir sabiedrības lēmumu pieņēmējiem, kas pieņem ilgtermiņa lēmumus un izstrādā stimulus,” atzīst Pērs Salomonsons.
Izmēģinājumi ekspluatācijas apstākļos turpināsies līdz gada beigām, un tiem sekos vērtēšanas process, lai noteiktu nākotnes Bio-DME tirgus iespējas.
Pētījumā piedalījās arī citi transporta uzņēmumi: J-Trans, Bröderna Lindqvist Åkeri, BDX Företagen AB un Ragn-Sells.
Projektu atbalsta Zviedrijas Enerģētikas aģentūra un ES Septītā pamatprogramma. Bez Volvo Trucks, Chemrec un Preem projektā piedalās arī Delphi, ETC, Haldor Topsoe un Total.
Fakti par Bio-DME
Izmantojot Bio-DME dīzeļa dzinējos, tas nodrošina tikpat augstu efektivitāti un zemāku trokšņa līmeni salīdzinājumā ar parastu dzinēju. Bio-DME rada par 95 procentiem mazākus oglekļa dioksīda izmešus nekā dīzeļdegviela. Turklāt sadegšanas procesā veidojas ļoti maz cieto daļiņu un slāpekļa oksīdu. Kopumā Bio-DME ir ideāli piemērots dīzeļa dzinējiem.
DME ir gāze, taču kļūst par šķidrumu ļoti zemā spiedienā – tikai pie 5 bāriem. Tas ir ērts lietošanā, līdzīgi propānam. DME var iegūt no dabasgāzes un no dažādu veidu biomasas. No biomasas iegūto dimetilēteri sauc par Bio-DME.
Uzziniet vairāk par Bio-DME projektu: www.biodme.eu
Vai tad dīzelim ir CO2 ? :)