Daudzsološa nākotne Bio-DME izmantošanai transportlīdzekļos 4

 
22.marts 2012 10:01

Bio-DME projekta mērķis ir novērtēt, vai Bio-DME (dimetilētera) degviela varētu būt rentabla komerctransporta tirgū.

Divus gadus ilgais projekts šobrīd ir pusē, un sākotnējie rezultāti liecina, ka Bio-DME jau tiek lietots komerciālos nolūkos ikdienā. Ja dīzeļdegvielu aizstātu ar Bio-DME, varētu panākt CO2 izmešu samazinājumu gandrīz par 95 procentiem.

Volvo kopā ar nozarē iesaistītajiem uzņēmumiem, piemēram, Bio-DME ražotāju Chemrec un degvielas izplatītāju Prem, ir izstrādājuši transporta sistēmu, kas aptver visu procesu no Bio-DME iegūšanas un izplatīšanas līdz tā lietošanai vairāku transporta uzņēmumu Volvo kravas automašīnās.
Desmit Volvo Bio-DME kravas automašīnas tiek regulāri ekspluatētas kopš pagājušā rudens, un, projektam esot pusē, rezultāti pārspēj gaidīto. Nesen pirmā no šīm desmit kravas automašīnām pārsniedza 100 000 kilometru nobraukuma robežu. Visas kopā tās ir veikušas 400 000 kilometru.

„Šī ir pirmā reize, kad Bio-DME tiek izmantots transportlīdzekļu darbināšanai plašā apmērā, un pirmie izmēģinājumi reālos ekspluatācijas apstākļos liecina, ka ar Bio-DME darbināmās kravas automašīnas kalpo ļoti labi un pat pārspēj gaidīto. Šī tehnoloģija ir uzticama, un visam procesam no ieguves līdz pat izmantošanai transportlīdzekļos ir raksturīga energoefektivitāte,” atzīst Pērs Salomonsons (Per Salomonsson), Volvo alternatīvo degvielu projektu vadītājs.

Projektā piedalās divi transporta uzņēmumi – PostNord un DHL. Tie abi vēlas līdz 2020. gadam būtiski samazināt CO2 izmešus, un abiem uzņēmumiem dalība šajā izmēģinājumā bija loģisks solis.

„Mūsu autovadītāji ir ļoti apmierināti. Viņi atzīst, ka braukt ar Bio-DME ir tikpat vienkārši kā ar parasto dīzeļdegvielu. Tā ir pilnīgi jauna tehnoloģija, taču problēmu ar to bija ļoti maz, un, kas ir vēl interesantāk, ar Bio-DME kravas automašīnas darbojas daudz klusāk,” saka Henriks Bodings (Henrik Boding), PostNord loģistikas biznesa vides jautājumu direktors.

„Tā kā 98 procentus mūsu oglekļa dioksīda izmešu rada kravas autotransports, mūsuprāt, Bio-DME oglekļa efektivitātei ir liels potenciāls,” atzīst Ulfs Hamarbergs (Ulf Hammarberg), DHL vides jautājumu direktors.
Degvielas tirdzniecības uzņēmums Preem ir izveidojis četras uzpildes stacijas Stokholmā, Gēteborgā, Jenšēpingā un Pīteo, lai nodrošinātu, ka kravas automašīnas var veikt savu uzdevumu.

Šā projekta ietvaros biodegviela tiek iegūta no melnas krāsas šķidruma, celulozes ražošanas blakusprodukta Chemrec gazifikācijas rūpnīcā Pīteo. Ražošanas sistēma darbojas bez traucējumiem, un degvielas ieguve lielā apjomā ir atkarīga no atjaunojamajiem degvielas veidiem pieejamajiem stimuliem.

„Bio-DME var iegūt arī no citiem atjaunojamiem izejmateriāliem, un, mūsuprāt, šai degvielai autotransporta nozarē ir liela nākotne. Esam izstrādājuši tehnoloģiju, kas ļauj izmantot šo degvielu komercdarbībā. Vislielākais nākotnes izaicinājums ir izveidot jaunas degvielas tirgu un infrastruktūru, kam nepieciešamas investīcijas. Šeit liela nozīme nepieciešamo apstākļu izveidē ir sabiedrības lēmumu pieņēmējiem, kas pieņem ilgtermiņa lēmumus un izstrādā stimulus,” atzīst Pērs Salomonsons.
Izmēģinājumi ekspluatācijas apstākļos turpināsies līdz gada beigām, un tiem sekos vērtēšanas process, lai noteiktu nākotnes Bio-DME tirgus iespējas.
Pētījumā piedalījās arī citi transporta uzņēmumi: J-Trans, Bröderna Lindqvist Åkeri, BDX Företagen AB un Ragn-Sells.
Projektu atbalsta Zviedrijas Enerģētikas aģentūra un ES Septītā pamatprogramma. Bez Volvo Trucks, Chemrec un Preem projektā piedalās arī Delphi, ETC, Haldor Topsoe un Total.

Fakti par Bio-DME

Izmantojot Bio-DME dīzeļa dzinējos, tas nodrošina tikpat augstu efektivitāti un zemāku trokšņa līmeni salīdzinājumā ar parastu dzinēju. Bio-DME rada par 95 procentiem mazākus oglekļa dioksīda izmešus nekā dīzeļdegviela. Turklāt sadegšanas procesā veidojas ļoti maz cieto daļiņu un slāpekļa oksīdu. Kopumā Bio-DME ir ideāli piemērots dīzeļa dzinējiem.

DME ir gāze, taču kļūst par šķidrumu ļoti zemā spiedienā – tikai pie 5 bāriem. Tas ir ērts lietošanā, līdzīgi propānam. DME var iegūt no dabasgāzes un no dažādu veidu biomasas. No biomasas iegūto dimetilēteri sauc par Bio-DME.

Uzziniet vairāk par Bio-DME projektu: www.biodme.eu

 

 
Visi komentāri
 
285809. viesis 23.marts 2012 2:16
0 0 Atbildēt

Vai tad dīzelim ir CO2 ? :)

285810. viesis 23.marts 2012 2:53
0 0 Atbildēt

Ja arī apskates protokolā tādas pozīcijas nav, tas jau nenozīmē ka nav oglekļa dioksīda atgāžu - kurini to dīzeli ar ko gribi, atgāzu nebūs tikai tad, kamēr viņš ir izslēgts... :D

285820. viesis 26.marts 2012 0:32
0 0 Atbildēt

2 285809

Un kāds gan vēl varētu būt galvenais galaprodukts ogļūdeņražu sadedzināšanas procesā? :) CO2 un H2O. Domājams, ka lai iegūtu mazāk CO2 galaproduktā, izejmateriālam jāsatur būtiski lielāku proporciju H.

285822. viesis 26.marts 2012 9:44
0 0 Atbildēt

285809.

Vai tad dīzelim ir CO2 ?

================

Ir jau nu gan :-) Iegooglē, teiksim, "diesel exhaust gases" un papēti

dīzeļdzinēju izplūdes gāzu sastāvus. Cits jautājums, vai dīzelim CO2

ir tas kaitīgākais komponents gāzēs, pamatā jau cīņa ar CO2 notiek

cīņas ar "siltumnīcu gāzēm" ietvaros, tā kā ne velti "priekšā ņem" tieši

kravas auto un autobusus, kuri patērē vairāk degvielas, tātad ražo

vairāk CO2.

Principā šobrīd to DME visvairāk ražo Ķīnā, kā akmeņogļu un brūnogļu

pārtvaices produktu. Tikai ķīnieši to pamatā izmanto nevis kā auto vai

cita transporta degvielu, bet kā LPG aizvietotāju mājsaimniecību

"prīmusos" - to skaits Ķīnā esot mērāms simtos miljonu gabalu :-) Vēl

Eiropā ar ogļu / brūnogļu transformāciju DME jau pasen nodarbojas

Vācijā, par cik viņiem ir abu šo izejvielu intereses. Arī briti esot sarosījušies,

beļģi ar - rodas iespējas atjaunot savūlaik par nerentablām atzīto

ogļraktuvju darbu ...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 5

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti