Tie no jums, kuri ne tikai lasīja „Ātrumu tumsā II”. bet arī ieskatījās komentāros, droši vien pamanīja stihisko novirzi no tēmas – sarunas beigu daļa pārvērtās par joslu un apsteigšanas noteikumu plucināšanu.
Ja interesē – ieskatieties rakstiņa komentāros vēlreiz - vismaz trīs cienījami (noteikumus nepārprotami lasījuši, dzīvē daudz pieredzējuši, analītiski domājoši) diskusijas dalībnieki pie vienota viedokļa jautājumā „apsteigšana pa labo pusi” nonākt nespēja. Arbitru (CSDD, VP utt.) prasīja. Labi. Ir pieprasījums, jābūt piedāvājumam. Ir viedokļi, jābūt diskusijai. Dodam vārdu diviem Latvijā labi pazīstamiem satiksmes drošības problēmu pētniekiem.
Ēriks Griģis, „iAuto” lasītājiem regulāri satopams „topikā” JAUTĀJIET – ATBILD EKSPERTS. Ēriks ir satiksmes noteikumu skolotājs augstākajā līmenī, „skolotāju skolotājs” – viņa BCDE skola gatavo auto apmācības instruktorus un pasniedzējus.
- Tā nu iznāk, ka sava taisnība ir gan „ak 399”, gan viņa oponentiem. Tiešām – saskaņā ar mūsu CSN 127. punktu ārpus apdzīvotām vietā pa labo pusi nedrīkst apsteigt vien „tajā pašā joslā” braucošos. Tātad – kā komentāros teica viens no „viesiem” – ja tu brauc pa labo (1.) joslu un kāds cits, lēnāks, atrodas otrajā joslā, tu drīksti braukt viņam garām. Sarežģītāk minēto punktu tulkot situācijā, kad tu tuvojies lēnākajam pa to pašu, otro joslu. Šajā gadījumā tava pārkārtošanās uz pirmo joslu var tikt uzskatīta par „tajā pašā joslā braucoša” transporta līdzekļa apsteigšanas manevru.
Jāpiebilst, ka arī pirmā, šķietami lojālā situācija faktiski ir aplama – izveidojusies tādēļ, ka otrajā joslā braucošais pārkāpj CSN , un bīstama – kas var garantēt, ka apsteigšanas brīdī šis lēnākais nesadomās tomēr uz pirmo joslu pārkārtoties un, spoguļos situāciju nepietiekami novērtējis, neradīs sadursmes draudus.
Secinājums: Latvijas CSN šī sadaļa nav pietiekami precīza, tā diemžēl pieļauj dažādas interpretācijas.
Atis Jansons, „Latvijas Avīzes” žurnālists, ilggadējs „Auto akadēmijas” lektors.
- Foršs „čatiņš” jums te sanācis. Kā vienas dziļas Lavijas problēmas spogulis. Dīvaini mums tie satiksmes noteikumi. 35 gadus kopumā veiksmīgi pie stūres pavadījis, piecus gadus mācījies un citus mācīt centies, es joprojām nevaru apgalvot, ka spētu mūsu CSDD eksāmenu rīt veiksmīgi „nolikt”. „Akadēmija” pirms pāris gadiem veica interesantu eksperimentu – pēc Rīgas Domes pasūtīuma mēs pārbaudījām CSN zināšanas gandrīz tūkstotim pieredzējušu autovadītāju (arī policistu). Eksāmenu biļetes bija vienkāršotas, atmestas visas formālās noteikumu iedaļas, atstāts būtiskais. 15 jautājumi. Vidējais kļūdu skaits: 5 – 7. Vēlāk, kā saka, velnu dzīdams, esmu šo uzdevumu piedāvājis daudziem sabiedrībā pazīstamiem cilvēkiem, kuru IQ neapšaubāmi ir virs vidējā un bezavāriju braukšanas stāžs liels. Rezultāti līdzīgi... Bet – paņemu internetā angļu eksāmenu, salieku ķeksīšus, un pienāk apsveikums – ser, jums ir tikai viena kļūda!
Ne jau cilvēki vainīgi. Vainīgs tas mudžeklis, kuru Latvijas CSN autoriem izdevies sapīt. Tās pašas joslas, piemēram. Ņemiet vācu noteikumus, ņemiet angļu (valstis ar augstākajiem satiksmes drošības rādītājiem Eiropā!) , ko viņi saka pirmkārt?
Anglija
HIGWAY CODE
160
Once moving you should
• keep to the left, unless road signs or markings indicate otherwise! The exceptions are when you want to overtake, turn right or pass parked vehicles or pedestrians in the road.
(left, jo Anglija – A.J.)
Vācija
• passing on the right is strictly prohibited! Slower vehicles must move to the right to allow faster traffic to pass, and drivers should stay in the right lane except to pass.
Tā, lūk. Divi fundamentāli likumi, kuri ir satiksmes plūsmas (iespējami drošas un ērtas) loģiskais pamats. Turies maliņā. Otrā (vai trešā) josla lietojamas vienīgi tad, ja pirmās pilnas (arī apdzīvotās vietās). Nekādas ieniršanas pa labi (vai pa kreisi – Anglijā)! Nekādas!!! Bez izņēmumiem (tiesa – PILNA labējā josla arī Vācijā un Anglijā drīkst apsteigt satrēgušu kreiso), bez sarežģītu un miglainu frāžu dažāda traktējuma iespējas, kura Latvijā darbojas jau 20 gadus un – komplektā ar absolūtu kontroles trūkumu šajā jomā – ir izaudzinājusi veselu paaudzi braucēju, kuri nu peld pa Jūrmalas, Jelgavas, Vidzemes šosejas otrajām joslām, pat neiedomādamies, ka viņi pārkāpj noteikumus. Un, dabiski, rada otru, aktīvāko daļu, kura meklē spraugas noteikumos un kontrolē, improvizē tā, ka viens vācietis, šurp atbraucis, šausmās saķer galvu. Jo tā, kā joslas maina pie mums, nedrīkst ne tikai Vācijā. Nedrīkst nekur Eiropā (dažas vaļības apdzīvotās vietās pieļauj Spānijas noteikumi).
Ko darīt? Ideāli - vajadzīgas izmaiņas noteikumos (ne tikai „joslu iedaļā” – par citām, ja vēlaties, varam parunāt vēlāk). „Stūres klubā” esam mēģinājuši šajā virzienā bīdīt CSDD amatpersonas. Neveiksmīgi. Kādreiz ar Edmundu Zivtiņu gandrīz vienojāmies par kluba un policijas kopīgu akciju Jūrmalas šosejā – divas trafarētas mašīnas nedēļu skaļi atgādina (bez apstādināšanas, bez sodīšanas) visiem, ka JĀBRAUC PA LABO JOSLU un JĀAPSTEIDZ PA KREISO. Gandrīz vienojāmies...
Pagaidām sev (un „Akadēmijas” studentiem, kuru gan krīzē kļuvis mazāk) piedāvāju individuālu iniciatīvu. Braucam pēc vācu principiem! Tie ir forši, loģiski un nav pretrunā ar Latvijas CSN.
Pretrunas un problēmas
(No „Auto akadēmijas” mācību prezentācijām)
Apdzīvotās vietās pēc Latvijas CSN auto drīkst (nez kāpēc?!) atrasties otrajā joslā arī tad, ja pirmā ir brīva. Tas rada problēmas viņam pašam (spoguļos jāspēj sekot situācijai gan labajā, gan kreisajā pusē), un arī sekotājiem tajā pašā joslā – lai apsteigtu, tiem jāveic no drošības viedokļa apšaubāms manevrs pa labi, jo trešajā joslā ar nolūku apsteigt iebraukt aizliegts, ja kāda no pirmajām divām brīva.
Ārpus apdzīvotām vietām – „vāciskās” loģikas vietā (attēla kreisā daļa) pie mums valda, piedodiet, bardaks (attēla labā daļa). Ziepes sāk vārīt melnais džips, kurš pilsētas likumus (otrā josla atļauta) iznesis laukos, abi pārējie tā novesti strīdīgā, stresainā un, protams, nedrošā situācijā.
Piekrītu jansonam, un jau sen esmu piekritis. CSN 'bardaks' ir izdevīgs autoskolām un CSDD, kas, maskēdamies aiz ceļu satiksmes drošības, laika gaitā ir izstrādājuši sistēmu, kas ļauj slaukt autovadītāja apliecību iegūt gribošus pilsoņus. Mācīties 'braukt' pa jaunam dabūju pirms 2 gadiem, kad sagribēju motocikla tiesības. Tad arī izbaudīju, ka Anglijas testu noliku ar vienu kļūdu, bet CSDD - ar piecām!
CSN būtu jūtami jāvienkāršo!