Pilsonis raksta ministram 19

 
20.aprīlis 2013 10:16

Pilsonis Guntis uzskata transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa piemērošanas kārtību Latvijā par aplamu un par to uzrakstījis iesniegumu satiksmes ministram. Dokumenta kopiju viņš nosūtījis masu medijiem.

Latvijas Republikas Satiksmes ministram
A.  Matīsa  kungam
 
Gunta Eihenberga,
adrese: Kuršu iela 6, Rīga, LV-1006
 
iesniegums.
 
Rīgā, 2013. gada 17. aprīlī
Par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa piemērošanu
 
Es, kā transportlīdzekļa īpašnieks, vēlos paust savu viedokli par, manuprāt, negodīgu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa piemērošanas kārtību.
"Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums", nosaka, ka transporta līdzekļa ekspluatācijas nodoklis tiek aprēķināts dažādi:
1.                  Vieglajiem automobiļiem pirmo reizi reģistrētiem līdz 01.01.2005. nodokļa likmi nosaka atbilstoši pilnai masai;
2.                  Vieglajiem automobiļiem pirmo reizi reģistrētiem pēc 01.01.2005. nodokļa likmi nosaka, summējot atbilstoši pilnās masas, motora tilpuma un motora maksimālās jaudas likmes.
 
Automašīnām, kas reģistrētas pēc 01.01.2005. ir noteikti  nodokļa samaksas kritēriji- dzinēja tilpums, dzinēja maksimālā jauda un automašīnas pilnā masa.
 
Atsevišķi vērtējot katru nodokļa kritēriju, secinu:
tā kā nav noteikts nodokļa iekasēšanas laika posms un automašīnu robežvecums tad,  iespējams, šo automašīnu ekspluatācijas nodokli beigs iekasēt, tām sasniedzot vēsturiskā spēkrata statusu.
       Automašīnu dzinēja jauda netiek  periodiski mērīta ikgadējā CSDD tehniskā apskatē (nobrauktā kilometrāža gan tiek fiksēta), lai konstatētu jaudas izmaiņas, kā rezultātā nodoklis netiek aprēķināts reāli atbilstošai jaudas grupai, bet gan katru gadu aprēķināts un iekasēts konstantā apmērā. 
Uzskatu, ka šāds nodokļa aprēķināšanas un piemērošanas veids ir netaisnīgs, jo automašīnas dzinēja maksimālā jauda automobiļa ekspluatācijas laikā nav un nevar būt konstants lielums, ņemot vērā iekšdedzes dzinēja nodilšanu un jaudas zudumus. Automobiļa ekspluatācija maksimālās jaudas režīmā ikdienā uz koplietošanas ceļiem nav iespējama, ja vien automobilis netiek izmantots sacīkšu trasē.
Ņemot vērā automašīnas ražotāja noteikto garantijas laiku jaunam automobilim, Latvijas teritorijā dažām auto markām tas nav ilgāks par 7 gadiem, tādējādi automašīnu ekspluatācijas laikā, pēc garantijas perioda beigām, automašīnu jaudas rādītāji ir relatīvs lielums, jo atbildību par dzinēja defektu automobiļu ražotājs neuzņemas.  Vai jaudas nezūdamību garantē VAS CSDD?
 
Automašīnas pilnā masa ir noteikta, ņemot vērā maksimālo pasažieru skaitu un bagāžas masu, taču automobiļa ekspluatācijas laikā automobilis netiek konstanti lietots maksimālās masas noslodzē.
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis nevar būt konstanta vērtība, jo automobilis ir pārvietošanās līdzeklis, kura lietošana nav ierobežota.
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli nemaksā ārzemēs reģistrēto automašīnu īpašnieki, bet Latvijas valsts ceļus izmanto uz citu rēķina.
Šī likuma anotācijā ir minēts, ka autotransporta ikgadējā nodeva netiek piemērota Lietuvā, Igaunijā, Slovēnijā, Slovākijā, Šveicē un Polijā.
Manuprāt, objektīvi vērtējot šī nodokļa iekasēšanas kritērijus un citu Baltijas  valstu praksi, racioanālāk būtu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli pievienot katra degvielas litra cenai, lai jaudas/masas noslodze atspoguļotos degvielas patēriņā, kā tas ir arī vairākās citās valstīs.
 
Attiecībā uz automašīnu pirmreizējās reģistrācijas nodokli, vēlos norādīt uz „Auto Bild Latvija” 2012. gada maija numura rakstu 12.lpp., kur atspoguļotas automašīnu pirmreizējās reģistrācijas nodokļu atšķirības starp Baltijas valstīm 2011. gadā.
Ir redzama krasa atšķirība:  Lietuva Ls 29,48; Igaunijā Ls 178,95 un Latvijā Ls 504,63.
 
Šādi pirmreizējās reģistrācijas nodokļa apjomi ir veicinājuši  Latvijas valsts autoceļu pieplūdumu ar Igaunijā un Lietuvā reģistrētiem automobiļiem, kuri atgriežas šajās valstīs, lai veiktu tehnisko apskati. Vēl viens fenomens ir latviešu valodā runājoši autovadītāji, kuri pārvietojas ar Igaunijā vai Lietuvā reģistrētiem automobiļiem.
Izdevīgāki automobiļu reģistrācijas nosacījumi Igaunijā un Lietuvā veicina Latvijas iedzīvotāju nodokļu maksājumu aizplūšanu uz  kaimiņvalstīm, nevis uz Latvijas valsts kasi.
 
            Lūdzu, izvērtēt manis norādītos apsvērumus un iebildumus "Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums" un „Automašīnu pirmreizējās reģistrācijas nodokli” un  noteikto nodokļu piemērošanas kārtībā un informēt, vai ir iespējami grozījumi minētajā likumā, kas izslēgtu nevienlīdzīgu un netaisnīgu nodokļu piemērošanas kārtību un Latvijas iedzīvotāju nodokļu maksājumu aizplūšanu uz citām valstīm.
 
 
Ar cieņu,
 
 
                                                  Guntis Eihenbergs

  

 
Visi komentāri
 
290082. viesis 20.aprīlis 2013 10:24
0 0 Atbildēt

Uzliks gunča jaudas mērīšanu un ja tev būs novirze lielāka par 5Zs dabūsi TA divnieciņu.

290083. viesis 20.aprīlis 2013 10:32
0 0 Atbildēt

Ok. Bet kaads ir iesnieguma merkjis. Nodokli samazinaat? Palielinaat? Nonjemt vispaar? Pacelt benzinam cenu?

290085. viesis 20.aprīlis 2013 14:20
0 0 Atbildēt

perfekti, paldies gunti

290086. viesis 20.aprīlis 2013 15:26
0 0 Atbildēt

kāds mērķis??? tak cilvēkam vienkārši gribās izrunāties :D:D:D

nodokļus tāpat neviens samazināt netaisās :(

290087. viesis 20.aprīlis 2013 18:58
0 0 Atbildēt

Expluatācijas nodoklis pie zupas kā igauņos nemaz nav peļami.

Jo expluatācijas nodoklis nav saistīts ar ekspluatēšanas daudzumu. Brauc maz samaksā, maz, brauc daudz- maksā daudz... Ekonomiisks viegls auto maksā maz, smags un rijīgs daudz, auto kārtībā - maksā mazāk, lambda kirrdik - maksā vairāk...

290088. viesis 21.aprīlis 2013 10:26
0 0 Atbildēt

290085. viesis

perfekti, paldies gunti

==================

Mja, ja tu šo vēstuli uzskati par perfektu... nu tad tev laiks

doties "sēnes lasīt" :-) Absolūti mazprātīgi tie "Gunta" spriedumi!

Ka ekspluatācijas nodeva (transporta nodeva) būtu klāt degvielas

cenai - tas gan būtu atbalstāms pasākums. Tad nodoklis varētu

sastāvēt no 2 daļām - pastāvīgās / nemainīgās, kuru maksā tā,

kā tagad transporta nodokli, un kura 100% aiziet "Ceļu fondam",

un mainīgās daļas, kuru veidotu degvielas cenas daļa...

290089. viesis 21.aprīlis 2013 11:23
0 0 Atbildēt

Crank - priekš kam vēl nemainīgā daļa?

Lej bencīnu un zināmi fiksēti santīmi ir tas expluatācijas nodoklis.

Un ja - gribās jau utopiju, ka 100% no ekspluatācijas nodokļa aiziet ceļiem...

Priekš kam vēl maksāt numurzīmju nodokli pie skates?

Citādi patreiz jau ir vispār dīvaini - autobraucēji ar akcīzi maksā par skolotāju algām, slimnīcām, pabalstiem caur budžetu. + vēl expluatācijas nodoklis, kurš tāpat 90% aiziet citām valsts budžeta vajadzībām...

Bet kad tie ceļi vispār nacher sabruks un pabraukt nebūš jāga vai iespējami unvisi pārkāps uz, piemēram, vellapēdām - nelietīgie nebraucēji būs kļuvuši par valsts budžeta cauruma veidotājiem? :D

290090. viesis 21.aprīlis 2013 13:30
0 0 Atbildēt

Piekrītu Cr-ft par to, ka vēstule ir dumja un arī tam,ka varētu dalīt divās daļās. Nemainīgā daļa nodrošina visu informatīvo zīmju, gājēju pāreju,luksoforu utt uzturēšanu, jo kaut reizi izbraucot , tas nepieciešams. Un mainīgā daļa ir pie degvielas, jo vairāk brauc un lieto ceļu, jo vairāk maksā.

Un BEIDZOT varētu taču ieviest smagajam transportam maksu un SĀKT kontrolēt masas zīmju ievērošanu.

290091. viesis 21.aprīlis 2013 13:38
0 0 Atbildēt

Atbalstu, man kā kreisās degvielas izmantotājam šāda sistēma der! Nodokļus lai maksā muļķi...

290092. viesis 21.aprīlis 2013 13:46
0 0 Atbildēt

Dex - ieliec pietiekamu nemainīgo daļu un sanāks visam priekś kam kaut ko dalīt?

Par vinjetēm kraviniekiem jau 15 gadus kā bija laiks...

290094. viesis 21.aprīlis 2013 19:38
0 0 Atbildēt

Palaidniex

Crank - priekš kam vēl nemainīgā daļa?

Lej bencīnu un zināmi fiksēti santīmi ir tas expluatācijas nodoklis.

Un ja - gribās jau utopiju, ka 100% no ekspluatācijas nodokļa aiziet ceļiem...

=====================

Lielākajā daļā valstu tieši tāda divdaļīga sistēma arī ir! Un nemainīgā daļa

aiziet pa tiešo ceļiem, Vācijā tas ir ap 40 miljardiem EUR gadā. Plus mainīgā daļa, ko sastāda lielākā daļa degvielas akcīzes + daļa no iekasētajām soda

naudām. Tie ir vēl ap 40 miljardi EUR gadā. Krištopāns jau tika panācis, ka

80% Transporta nodokļa aiziet ceļu fondā, diemžēl šī sistēma tika nolaista podā - visas nākamās valdības Fondu uzskatīja par rezerves krājkasīti, no kuras vajadzības gadījumā var pagrābties ...

290096. viesis 21.aprīlis 2013 23:33
0 0 Atbildēt

izdomās vēl kādu nodokli :D

290099. viesis 22.aprīlis 2013 10:55
2 0 Atbildēt

Bet loģiski domājošie tomēr piekritīs, ka šobrīd situācija ir absurda.

Piem. man ir 2 auto - viens mazlitrāžas, ko braukāt ikdienā, otrs busiņš, ko lietoju pāris reizes mēnesī, kad vajag aizvest ko lielāku vai kaut kur aizbraukt lielākā barā.

Bet nez kāpēc par busiņu man jāmaksā 4x lielāks nodoklis, tikai par to, ka man tas ir, neatkarīgi no nobraukuma.

290102. viesis 22.aprīlis 2013 12:45
0 0 Atbildēt

šaubos, vai mūsu parlaments kaut ko daudz mainīs. ja nu vienīgi vēl kaut ko piemetīs klāt pie esošā....izdomāt jau var daudz ko. ar to degvielas nodokli diez vai riskēs, jo zin, ka mums pārāk daudz ir sezonas un svētdienas braucēju.

290110. viesis 23.aprīlis 2013 11:10
0 0 Atbildēt

290099. viesis

Bet nez kāpēc par busiņu man jāmaksā 4x lielāks nodoklis, tikai par to, ka man tas ir, neatkarīgi no nobraukuma.

==================

Normāli, busiņš ir "komercauto", tāpēc nodoklis lielāks! :-) Visur tā ir, iepazīsties ar nodokļu likmēm dažādās valstīs webā! :-) :-) :-)

290111. viesis 23.aprīlis 2013 12:16
1 0 Atbildēt

Komerctransportam (kas reģistrēts kā komerctransports) nezin kāpēc tieši nodoklis ir mazāks, kautgan vajadzētu 4x lielāku.

290128. viesis 24.aprīlis 2013 14:53
0 0 Atbildēt

290099-tais

Crankshaft, iepriekšējais rakstītājs jau piezīmēja, ka komerctransportam (lai cik tas nebūtu absurdi) nodoklis ir mazāks.

Par busiņu es nolamāju vojadžeri, ko grūti nosaukt par komerctransportu...

290163. viesis 26.aprīlis 2013 13:11
0 0 Atbildēt

Kuram komerctransportam nodoklis ir mazāks ?

290168. viesis 27.aprīlis 2013 21:58
0 0 Atbildēt

Čals droši padomāja, ka pērkot un reģistrējot uz firmu auto kā komercauto - "N" katrogorija - nav jæmaksā mājæsbraucamais nodoklis, redz...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 2

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

Sieviete veikusi pirmo pasaules apceļošanu ar elektromobili (+ FOTO) 14

Leksija Olforda kļuvusi par pirmo cilvēku pasaulē, kas ar elektromobili apbraukusi apkārt zemeslodei. Lasīt vairāk

 

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Vecrīgā plāno ieviest no maija 6

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti