Izpildīt Eiropas Savienības (ES) transporta stratēģijas mērķi un līdz 2010.gadam par 50% samazināt uz ceļiem bojāgājušo skaitu ir reāli sasniedzams mērķis, tā uzskata Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) direktors Andris Lukstiņš.
"Neskatoties uz panākumiem, mēs joprojām esam vieni no pirmajiem Eiropā uz ceļiem bojāgājušo skaita ziņā, taču situācija pēdējos gados ir krasi uzlabojusies," skaidro Lukstiņš.Lai izpildītu ES prasību un no 2001.gada līdz 2010.gadam samazinātu bojāgājušo skaitu par 50%, katru nākamo gadu uz ceļiem ir jāizglābj par 30 cilvēkiem vairāk. Pērn, salīdzinot ar 2004.gadu, ir izdevies izglābt par 70 cilvēku dzīvībām vairāk. Tas nozīmē, ka uzdotais mērķis ir pilnībā sasniedzams.
Turklāt Ceļu satiksmes drošības nacionālajā programmā 2007.- 2013.gadam, kuru Ceļu satiksmes drošības padomes sēde konceptuāli atbalstīja, minēts, ka līdz 2013.gadam bojā gājušo skaits ir jāsamazina par 70%.
Salīdzinot ar 1995.gadu, transportlīdzekļu skaits uz Latvijas ceļiem ir divkāršojies, savukārt bojāgājušo skaits ir nedaudz samazinājies. Šie skaitļi rāda, ka darbs notiek pareizā virzienā un tas ir devis rezultātus.
Viens no faktoriem, kas veicinājis situācijas uzlabošanos, ir soda punktu sistēmas ieviešana Latvijā. Tā ļāva izveidot objektīvu statistiku par nozīmīgākajiem pārkāpumiem un konstatēt lielākās problēmas. Arī normatīvo aktu bāzes uzlabojumi ir snieguši atbalstu negadījumu skaitu samazināšanā.
Salīdzinot 2005.gada pirmo septiņu mēnešu datus ar 2006.gada pirmajiem septiņiem mēnešiem, par 50% samazinājies to vadītāju skaits, kuri izraisījuši ceļu satiksmes negadījumu būdami alkohola reibumā. Savukārt divas reizes ir samazinājies to vadītāju skaits, kuri brauca bez vadītāja apliecības.
Arī pagājušā nedēļā valdības apstiprinātie noteikumi, kas ļaus Ceļu policijai (CP) fiksēt pārkāpumus, neapturot transportlīdzekli, noteikti dos papildus ieguldījumu negadījumu skaitu samazināšanai, uzskata Lukstiņš.
Lai arī kopējie skaitļi ir optimistiski, joprojām saglabājās salīdzinoši liels uz ceļiem bojā gājušo bērnu skaits, secina speciālisti.
CP biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē atzīmēja, ka pēdējos gados arvien vairāk uz ceļiem cieš bērni un lai arī rīkotās ceļu satiksmes drošības kampaņas ir mērķtiecīgas, ar tām ir pārāk maz. Šogad uz ceļiem ir gājuši bojā deviņi bērni, kas, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir augsts rādītājs.
Patlaban CP ir īpaši svarīgi uzraudzīt, lai bērni uz ceļiem būtu droši, jo tuvojas 1.septembris, kad bērni atkal dodas uz skolu. Skolām un vecākiem noteikti būtu pastiprināti jāinformē skolēni par drošību uz ceļiem, sacīja Zivtiņš. Viņš atzīmēja, ka šovasar uzlabota ceļu infrastruktūra, īpaši pie skolām. Ir uzstādīti ātruma vaļņi, kā arī veikti citi drošības pasākumi, kam kopumā vajadzētu uzlabot skolēnu drošību uz ceļiem. Kā dažus no iespējamajiem risinājuma veidiem, kas vēl vairāk samazinātu bojāgājušo skaitu uz ceļiem, Zivtiņš minēja soda punktu sistēmas uzlabošanu.
kaa var buut ka peern saliidzinot ar 2004. izdevaas vairaak izglaabt ja peern bij lielaakais bojaa gaajuso skaits?