Četru gredzenu stāsts 8

 
1.jūlijs 2002 0:00

70 gadus atpakaļ četras pazīstamas auto kompānijas apvienojās vienā - Auto Union. Šīs grandiozās apvienošanās rezultāts ir zināms visiem: četri gredzeni uz Audi un slavenie Trabant...

1932. gada 29. jūnijā četras vācu kompānijas Audi, Horch, DKW un Wanderer nolēma dibināt savienību, lai kopīgiem spēkiem cīnītos pret Vācijas ekonomisko krīzi. Auto Union priekšgalā bija jāstājas firmai Horch, jo tā bija visvecākā un pieredzējušākā no visām četrām. Šo kompāniju 1899. gada bija dibinājis pazīstamais Augusts Horjhs. Viņa pirmajai mašīnai bija 2-cilindru dzinējs un kardāna pievads uz priekšējiem velkošajiem riteņiem. 1902. gadā ražošana tika pārvietota uz Rainbahu, bet vēl pēc 2 gadiem - Cvikau. Tieši šeit notika "18" modeļa ražošana, kam jau bija 22 Zs dzinējs. 1907. gadā Horjhs uzkonstruē auto ar 7,8 litru sešu cilindru dzinēju ar 65 Zs jaudu, kas tomēr tirgū nekļūst pietiekoši populārs. Pēc šīs neveiksmes firmas akcionāri padzina tās dibinātāju no savas firmas. Bet Horjhs negatavojās padoties. Tajā pašā Cvikau viņs nodibināja jaunu kompāniju un dod tai savu uzvārdu. Tomēr viņa bijušie kolēģi ar tiesas palīdzību piespiež tam nomainīt firmas nosaukumu. Augusts, neko daudz nedomājot, iztulko savu uzvārdu latīņu valodā (Horch = "klausies") un pārsauc firmu ar skanīgo "Audi". Šīs markas pirmais vieglais automobīlis parādījās 1910. gadā. Tam bija 4 cilindru dzinējs, nedaudz līdzīgs iepriekšējās konstrukcijas Horch. Drīz tam sekoja citi - modernāki agregāti, kam jau bija simetriski vārsti. DKW vēsture sākās 1919. gadā, kad vācu inženieris Skafte Pasmussens uzbūvēja vieglo motociklu, kas saņēma nosaukumu DKW. Jaunumam bija skaļi panākumi tirgū. 1928. gadā Pasmussens nolēma sākt ražot arī automašīnas - priekš tam viņš nopirka bankrotējušo rūpnīcu Dautche Werke. DKW automobīļiem un motocikliem vienmēr bija kādi oriģināli tehniski risinājumi. Tā 1930. gadā kompānija DKW sāka ražot V veida 4 cilindru dzinējus, bet pēc gada firma kļuva par vienu no pirmajām, kas sāka ražot auto ar priekšējo piedziņu. Kad Audi un DKW apvienojās, jaunajais Audi Front izmantoja abu firmu iepriekšējo pieredzi priekšējās piedziņas konstruēšanā. Vācijas vecākais velosipēdu ražotājs Wanderer sāka nodarboties ar auto ražošanu 1911. gadā. Jaunais itāļu inženieris Ettore Gugatti piedāvāja kompānijai nelielas mašīnas projektu, bet Wanderer atteicās, bet vēlāk uz Bugatti modeļa pamata radīju savu mašīnu, kurai bija 1,147 litru 4 cilindru dzinējs. Šis auto tika nosaukts Puppihen (Lellīte). Šo modeli ražoja līdz 1921. gadam, kad Wanderer sāka ražot dzinējus ar augšējo vārstu novietojumu. Pēc apvienošanās jaunie auto saņēma neatkarīgo priekšējo piekari no Wanderer. Jaunizveidoto savienību uzaicināja vadīt tieši Augustu Horjhu. Pēc tam pazīstamais izgudrotājs rakstīja: nekādiem vārdiem nevar nodot tās sajūtas, ar kādām es 1932. gada 23. augustā, pēc ilgas prombūtnes, ienācu rūpnīcas cehos... cehos, kurus biju radījis es pats - ilgi tie nebija mani redzējuši... Jaunajā postenī viņš darbojās ļoti aktīvi. Stāvoklis bija kritisks un bija nepieciešams radīt jaunas mašīnas. Visiespaidīgākie Horch modeļi tajā laikā skaitījās "850" sērija. Sudrabotie Audi Union sacensībās apdzina gan Mercedes, gan Alfa-Romeo un Bugatti markas mašīnas. Apvienošanās atnesa veiksmi visiem dalībniekiem. Pirmais rezultāts bija priekšpiedziņas "Audi Front" ar sešu cilindru Wanderer dzinēju, kam sekoja aizmugures piedziņas Audi-920 ar sešu cilindru 3 litru Horch dzinēju. Pēc Vācijas zaudējuma 2. Pasaules karā, Cvikau pilsēta nokļuva PSRS ietekmes zonā un pēctam kļuva par Demokrātiskās Vācijas pilsētiņu. Audi, Horch, DKW un Wanderer rūpnīcas tika nacionalizētas. Audi ķērās pie ne mazāk pazīstamo Trabant ražošanas, Horch uzsāka dārgo Sacksenring limuzīnu un vēlāk arī kravas automobīļu ražošanu. Tādā veidā Horch un Wanderer auto markas izzuda uz visiem laikiem, bet Audi - uz laiku. Auto Union rūpnīcas, kas palika angļu-amerikāņu zonā, ražoja tikai DKW automašīnas. 1957. gadā tur tika izveidota jauna mašīna Auto Union-1000, bet jau nākošajā gadā visa ražošana nonāca Daimler-Benz kontrolē, bet 1964. gadā rūpnīcas nonāca Volkswagen īpašumā, kas nolēma atjaunot Audi marku. Frankfurtes autosalonā debitēja priekšpiedziņas Audi-60 ar Daimler-Benz izstrādāto ekonomisko dzinēju. 1969. gadā notika vēl viena apvienošanās: Auto Union apvienojās ar NSU, kā rezultātā parādījās "NSU - Auto Union". Bet 1984. gadā vadība nolēma, ka tāds nosaukums ir pārāk sarežģīts un firma tika pārsaukta par "Audi". Lai paturētu atmiņā kādreiz par pamatu bijušās firmas Audi, Horch, DKW un Wanderer - Audi emblēma tika izveidota no četriem gredzeniem. iAuto // gazeta.ru
 
Visi komentāri
 
29131. viesis 1.jūlijs 2002 13:34
0 0 Atbildēt

Dazi parsteigumi jau ir - izradas, ka Trabanus razoja Audi ... :))

29142. viesis 1.jūlijs 2002 14:14
0 0 Atbildēt

...sēdēja vācu inženieri krodziņā, dzēra alu ar ķiršu šņabi un sāka domāt, kādu emblēmu liks uz audi. Viens uz alus lapiņas uzzīmēja apli (pilnības simbols ;) un visi ieraudzīja vairākus apļus. Vakara beigās oficiants savāca alus lapiņu, saskaitīja izdzertos kausus un neviens, protams neatcerējās par svarīgo simbolu. Nākamajā dienā, kad vajadzēja atrādīt emblēmu, visi atcerējās, ka bija vairāki apļi. Tā kā koduši viņi bija četratā, tad klusējot saskatījās un uzzīmēja 4 apļus, kurus iesniedza vadībai.

Un tā radās slavenie audi ripuļi ;)

29284. viesis 2.jūlijs 2002 14:07
0 0 Atbildēt

Un Latvija jau ir ierakstījusi savu lappusi Auto Union vēsturē...Saglabājušās tikai 5 oriģinālās Auto Union "Silver Arrow" mašīnas un viena no tām (saglabājusies tikai vienā eksemplārā Type C ar 16 cilindriem saucama arī par "hill climb racing car") tikai atrasta Rīgā. Patlaban gan motormuzejā ir tikai kopija, bet oriģināls atrodās Audi muzejā Ingolštatē....

29285. viesis 2.jūlijs 2002 14:09
0 0 Atbildēt

...kopija...? žēl, cerams vismaz ka no audi paņēma smuku piķīti....

29417. viesis 3.jūlijs 2002 11:14
0 0 Atbildēt

Cik es saprotu, Trabant paliek Trabant un tas nav Audi, vienkarši Trabant ražoja Zwickau bijušāja Audi rūpnīcā.

29799. viesis 5.jūlijs 2002 10:24
0 0 Atbildēt

Kapec audisti to nemti ļoti pie sirts ka Audi ir ražojis trabanus ?

Ko tad darīt Lambargini īpašniekiem, Lamborgini pagajuša gadsimta sākumā ražoja traktoru :D

29848. viesis 5.jūlijs 2002 12:46
0 0 Atbildēt

Es vienkārši precizēju informāciju par Trabant ražošanu. Trabant taču ir auto marka, ne viss modelis. :)

32646. viesis 30.jūlijs 2002 10:38
0 0 Atbildēt

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 29

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 2

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti