Foto: iAuto
Līzinga tirgū Latvijā joprojām populārākais jaunais pirkums ir automašīnas - šā gada pirmajā pusgadā tas veido 39% no kopējā jauno pirkumu apjoma jeb 78 miljonus latu, liecina Latvijas Līzinga devēju asociācijas (LLDA) apkopotie dati.
Savukārt, vērtējot pēc līzinga darījumu veida, populārāka izvēle ir finanšu līzings - to izvēlas 86% klientu. Tas ir līzinga veids, kad līzinga perioda laikā klients izpērk līzinga objektu un līzinga perioda beigās kļūst par tā īpašnieku.
Kā liecina LLDA apkopotie dati, kopējais līzinga portfelis uz 30. jūniju bija 785,4 miljoni latu, kas ir par 2,3% mazāk nekā 2012.gada beigās. Līzinga jauno pirkumu apjoms šā gada pirmajos sešos mēnešos bijis 198 miljoni latu, nākamie populārākie aiz autolīzinga ir iekārtu līzings (57,5 miljoni latu jeb 29%) un komerctransporta līzings (53,1 miljons latu jeb 27%).
Ievērojamu kāpumu ir piedzīvojis faktoringa tirgus - gada pirmajos sešos mēnešos faktoringa portfelis pieaudzis par 12,6%, sasniedzot 84,1 miljonu latu. Procentuāli būtisks pieaugums bijis arī patēriņa preču kreditēšanas segmentā - par 7,4%. Taču kopējais šī kreditēšanas veida portfelis ir salīdzinoši mazāks nekā līzingam - 287 000 latu.
Kopumā jūnija beigās līzinga un faktoringa portfelis Latvijā sasniedza 869,4 miljonus latu. Salīdzinot ar 2012.gada beigām, kopējais līzinga un faktoringa portfelis ir nedaudz sarucis - par 0,2%.
LLDA ir dibināta 2000.gadā, un tajā uz brīvprātības principa pamata apvienojušies deviņi lielākie, Latvijā reģistrētie un aktīvi darbojošies līzinga uzņēmumi. LLDA dalībnieki ir SIA "UniCredit Leasing", SIA "Swedbank Līzings", SIA "Nordea Finance Latvia", SIA "SEB līzings", SIA "Pohjola Finance", SIA "PrivatLīzings", SIA "DNB Līzings", SIA "Citadele līzings un faktorings" un "LKB Līzings".
Ja ir labi atalgots stabils darbs(vismaz 650 ls uz rokas) un veseliba, tad lizings viennozīmīgi ir visai ērts veids, kā realizēt sapņus dzīvē. Bez ši pakalpojuma reti kurš ierindas līdzpilsonis varētu iegādāties auto - gan jaunu, gan arī lietotu. Amerikas onkuļu laiks šajā "nozarē" ir beidzies - viss atkarīgs no pašu resursiem un iespējām. Ja es analizēju savas Sonatas iegādi ar lizinga palīdzību 2006.gadā, tad jašecina, ka darījuma finālā esmu tikai ieguvējs. 23000 eiro vērtu Sonatu es nopirku par 19 000eiro (ar atlaižu akciju). Procentos par lizingu es samaksāju ap ap 1500 eiro. Nedomāju, ka es būtu daudz ko zaudējis. Nu jau auto pusgadu ir MANS, turpinu braukt bez jebkādām tehniskām un citām problemām, pagaidām par cita auto iegādi pat nedomāju. Pašreizējie jaunie neviens man īpaši nepatīk. Pietiek jau ar jauno novatorisko JUKu,ar ko brauc mana meita. Ja šodien pirktu auto sev, šķiet ka izvēlētos pēdējā modeļa Passatu. Pirmo reizi pēc 88.gada modeļa - man atkal ši auto ļoti patīk. Gan vizuali, gan tehnoloģiski.Jaunie hundaji diemžēl man nepatīk - traucē pārāk uzbāzigais austrumnieciskais dizains un izskats. Kas par daudz - tas par skādi...