Valdības sēdē 25.augustā paredzēta detalizētāka diskusija par ieceri no nākamā gada atvērt autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgu, šodien pēc koalīcijas sanāksmes žurnālistiem pavēstīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Politiķis norādīja, ka tad arī būs iespēja detalizēt ieskicēt ieceri un atbildēt uz jautājumiem. Ministrs skaidroja, ka Somijā un Igaunijā jau ir brīva konkurence šajā jomā.
Atbildot uz jautājumu, vai pie jaunās sistēmas varētu kavēties uzturēšanas darbu veikšana, Linkaits norādīja, ka apzinās riskus, kādi var rasties, tirgu atverot. Gadījumā, ja uzturēšanai nepieteiksies pretendenti, darbu turpinās VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs", skaidroja ministrs. Reizē pārrunās ar nozari un, paļaujoties uz auditorkompānijas "KPMG" pētījumu, secināms, ka interese no uzņēmumiem par ceļu tīklu uzturēšanu būs, pauda Linkaits.
Viņš akcentēja, ka ir svarīgi nodrošināt konkurējošu vidi, lai nevienam nav pasniegtas kādas priekšrocības.
Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) šodien norādīja, ka rīt valdībā gaidāmas diskusijas par autoceļu uzturēšanas risinājumu. Pēc viņa teiktā, valdība uzklausīs SM risinājumu un diskusiju laikā varēs secināt, vai piedāvājumā ir kas maināms. "Šis ir viens no jautājumiem, kurā ieklausīšos nozares teiktajā, viņu argumentos," piebilda premjers.
Kā ziņots, SM rosina no 2021.gada atvērt autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgu, pretendentus valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanai izvēloties atklātā konkursā, liecina Ministru kabineta (MK) sēdes darba kārtība otrdien.
SM konceptuālajā ziņojumā "Par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgus atvēršanu no 2021.gada" norāda, ka pašreiz valsts autoceļu uzturēšanu veic VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs" (LAU) atbilstoši deleģēšanas līgumam, kas būs spēkā līdz šā gada 31.decembrim, un paredz, ka no 2014.gada 1.janvāra SM deleģē LAU veikt tās kompetencē esošo valsts pārvaldes uzdevumu - valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbu plānošanu un veikšanu visā Latvijā.
"Ilgtermiņā apstākļos bez konkurences valstij netiek nodrošināta pārliecība, ka tā saņem valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumus visefektīvākajā veidā. Galvenais tirgus atvēršanas risinājuma ieguvums ir iespējamība, ka publiskā iepirkuma rezultātā pakalpojumu sniegšana tiktu veikta lētāk, nekā to šobrīd dara LAU," norāda ministrija.
Valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumu publiskajam iepirkumam finansējuma robeža būtu vienāda ar vidēja termiņa budžetā paredzēto autoceļu ikdienas uzturēšanai pieejamo finansējumu jeb 61 miljonu eiro, tādā veidā nodrošinot, ka valsts autoceļu uzturēšanai nepieciešamais finansējums nepieaugs.
SM skaidro, ka, veicot tirgus atvēršanu valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumu sniedzējiem valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumi tiktu iepirkti brīvas konkurences apstākļos un LAU varētu piedalīties iepirkuma procedūrā līdztekus citiem tirgus dalībniekiem.
Potenciālos valsts autoceļu uzturēšanā ietaupītos līdzekļus varētu novirzīt papildus autoceļu uzturēšanas darbu veikšanai vai autoceļu remontdarbiem.
Lai būtu iespējama valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgus atvēršana no 2021.gada vidus, publisko iepirkumu plānots veikt laika posmā no 2020.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.martam. Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas publiskā iepirkuma rezultātā noslēdzamā līguma termiņš paredzēts četri gadi un deviņi mēneši - no 2021.gada 1.oktobra līdz 2026.gada 30.jūnijam. Iepirkumu paredzēts organizēt pēc teritoriālā principa.