Visi komentāri - Auto asociācija: pastāv drauds iesaldēt iedzīvotājiem un daudzbērnu ģimenēm sniegto atbalstu videi draudzīgu auto iegādei

Auto asociācija: pastāv drauds iesaldēt iedzīvotājiem un daudzbērnu ģimenēm sniegto atbalstu videi draudzīgu auto iegādei 16

 

Foto: iAuto.lv

Auto asociācija | 14.aprīlis 2025 12:52

Iedzīvotājiem aktīvi pārejot uz videi draudzīgiem auto, jau šīs nedēļas laikā valsts atbalsts Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) programmas ietvaros, kas tagad atlicis vien nedaudz virs 300 000 eiro, būs pilnībā izmantots, informē Auto asociācija.

Tas ietekmēs arī personas ar Goda ģimenes apliecību jeb daudzbērnu ģimenes, kas kopš atbalsta stāšanās spēkā pērn jūlijā iegādājušās 13 % no visiem auto ar EKII atbalstu. Tas var radīt nevajadzīgu pārtraukumu valsts atbalsta pieejamībā un iedzīvotāju intereses zudumu par videi draudzīgiem auto, tāpēc Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs uzskata, ka jau tagad šim mērķim ir jānovirza pietiekams finansējums, lai programma darbotos vismaz līdz gada beigām.

“Ņemot vērā iedzīvotāju augsto interesi par videi draudzīgiem spēkratiem, uz šo brīdi atbalsta programmā ir pieejami nedaudz virs 300 000 eiro, un šī summa ar katru dienu strauji sarūk. Tas nozīmē, ka tuvāko divu līdz trīs dienu laikā finansējums tiks iztērēts un iedzīvotāji vairs nevarēs iegūt valsts atbalstu videi draudzīgu auto iegādei, kamēr ministrija neizstrādās EKII stratēģiju, kuras izveide var ilgt līdz 2025. gada beigām. Būtiski, ka EKII instrumentā jau tagad ir pieejams finansējums, ko var padarīt pieejamu iedzīvotājiem – proti, izvairoties no valsts atbalsta pieejamības pārtraukuma. Mēs aicinātu darītu visu, lai līdzfinansējums būtu pieejams pēc iespējas ātrāk, izvairoties no situācijas, ka stratēģijas neesamība nevajdzīgi “iesaldē” EKII atbalstu,” saka Andris Kulbergs, Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs.

Saskaņā ar Auto asociācijas datiem pieprasījums pēc jauniem un lietotiem elektroauto, kā arī jauniem ārēji uzlādējamiem hibrīdauto, ir būtiski audzis kopš pērnā gada jūlija, kad EKII atbalsts kļuva pieejams arī personām ar Goda ģimenes statusu jeb daudzbērnu ģimenēm. Šobrīd EKII atbalsts daudzbērnu ģimenēm ir pieejams 5000 līdz 9500 eiro apmērā, atkarībā no automašīnu veida un vietu skaita tajos.

“EKII atbalsts ir būtiski veicinājis pieprasījumu pēc videi draudzīgām jaunām un lietotām automašīnām daudzbērnu ģimeņu vidū. Kopumā deviņu mēnešu laikā daudzbērnu ģimenes ar EKII atbalstu iegādājušās 13 % no visām videi draudzīgām vieglajām automašīnām Latvijā. Tāpat daudzbērnu ģimenes ir nodevušas norakstīšanai teju 29 % no visām norakstītajām automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem, tā saņemot vēl papildu atbalstu līdz 2000 eiro apmērā. “Iesaldējot” pieeju EKII atbalstam, kamēr ministrija veic stratēģijas izstrādi, tiks ne vien apdraudēta simtiem ģimeņu iespēja iegūt personīgo transportu, bet arī kopumā interese par videi draudzīgiem automobiļiem,” papildina A. Kulbergs.

Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā (NEKP) 2021. līdz 2030. gadam noteikts, ka transporta sektora aktīva elektrifikācija būtiski veicinās SEG emisiju samazināšanu, ja videi draudzīgu automašīnu piedāvājums un cena turpinās uzlaboties un tiks turpināti šo transportlīdzekļu izmantošanas veicinošie pasākumi. Tāpat noteikts, ka nepieciešams palielināt bezemisiju vieglo pasažieru transportlīdzekļu skaitu, sasniedzot 20 000 vieglo elektromobiļu.

Ņemot vērā Ceļu satiksmes drošības direkcijas 2024. gada datus, EKII programma ir devusi būtisku pienesumu CO2 emisiju samazināšanā, indikatīvajam CO2 emisijas samazinājumam atbalsta projektos sasniedzot 24 111 360 CO2, kg. Vienlaikus EKII programma ir radījusi nozīmīgu devumu arī videi draudzīgu auto reģistrācijām. Laika posmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 2. aprīlim Latvijā ir reģistrēti 8811 vieglie elektromobiļi (ieskaitot jaunus un lietotus), un 33,99 % no tiem ir iegādāti ar EKII atbalstu. Minētajā laika posmā reģistrēti arī 1902 ārēji lādējami hibrīdauto, no kuriem 38,07 % ir iegādāti ar EKII atbalstu.

Kā secina A. Kulbergs, šie dati ļoti spilgti apliecina EKII ietekmi uz NEKP mērķu sasniegšanu: “EKII apturēšana varētu gan ievērojami bremzēt jaunu un lietotu videi draudzīgu auto reģistrāciju skaita pieaugumu, gan ietekmēt sasniegtos rezultātus SEG emisiju samazināšanā.”

 

 
Visi komentāri
 
Juris 14.aprīlis 2025 13:05
5 2 Atbildēt

Pietiek atbalstīt šos netīros EV. Ar materiālu izrakšanu EV vajadzībām Kongo, Indonēzijā uc pieķēza gaisu, ūdeni, mirst zivis un cilvēki. Tur tas ir ļoti netīri, bet šeit būs baigi zaļi. Klaunu pasaule.

felix65 15.aprīlis 2025 6:04
0 0 Atbildēt

UN.. es nedevu piekrišanu izpļekarēt manu nodokļu naudu uz kaut ko tik bezjēdzīgu. Ceru ka pienāks brīdis, kad lēmumu pieņēmējiem nāksies par to atbildēt un mēs viņus nodīrāsim plikus un basus.

0pis 14.aprīlis 2025 13:38
3 0 Atbildēt

Videi draudzīgos?!? Ko pīpo Kulbergs? Videi draudzīgs ir bērzs, nevis dzelzs bundža uz gumijas riteņiem. Kas met gaisā gumijas skaidas braucot pa asfaltu vai putekļus, braucot pa granteni. Un ir jālādē elektrību, ko pat ideālajā gadījumā ražo dabai nedraudzīgi saules gaismas pārveidotāji.

Sipo 14.aprīlis 2025 13:41
0 1 Atbildēt

Nenokavē Opi, paliksi maliņā - šodien Star FM BYD dīleris lielījās, ka nespēj vest - gribētāju ir tik daudz, ka testiem raksta rindiņu.

0pis 14.aprīlis 2025 14:00
1 0 Atbildēt

Nekur jau nepaliks. Tagad var gaidīt, ka ES un Ķīna ielūkosies tā dziļāk viens otram acīs un ka tikai nav jālasa šodienas pircēju sūdzības ka viņus apkrāpa, jo pirms gada to pašu auto nopirka pa dārgo 😊

aigi 14.aprīlis 2025 14:23
0 1 Atbildēt

Izskatās, ka paspējam ielēkt. Jaunam pēc mājas celtniecības akna pa mazu, bet saprātīgi lietots sanāca. Ja pedāļa saules paneļu un SS atbalstu kaut vai pusi no neiztērētājiem 36m, elektroauto atbalsts varētu dzīvot vēl savus 6m droši.

BMW 14.aprīlis 2025 14:50
7 0 Atbildēt

Citiem vārdiem Auto asociācija satraucas, ka tās biedri nenopelnīs tik daudz, cik bija plānojuši! 

Kulbergam vajadzētu izvēlēties, vai viņš ir deputāts, vai auto tirgotāju lobists! Un nebūtu labi ar lobēšanu nodarboties saeimas deputāta darba laikā!

hue 14.aprīlis 2025 15:15
0 0 Atbildēt

EV cenas ir sačakarētas. SSā viens pārdevējs norāda cenu ar atskaitītu atbalstu (kā viņi var uzminēt vai man ir/nav goda ģimene, lielākā daļa tāpat neņem atbalstu), citi norāda bez atbalsta. EKII mājaslapā vispār joku cenas,  pēc atbalstiem, auto norakstīšanas, LEAF(2.gen)

650 14.aprīlis 2025 16:02
2 0 Atbildēt

Savulaik "daudzbērnu ģimenes" bij krietni pieticīgākas,bet valdošās Valdības un neatkārīgās Associciāciācijas mazāk alkatīgas.ASV tika izpirkti un uz šejieni pārvesti tūkstošiem "ekoloģiski ekonomisko" Vajagdžieru,Caravānu un/vai Townkāru.Visiem bij Labi un visi bija Apmierināti, līdz kādam vienam zināmam brīdim.

A 14.aprīlis 2025 19:50
1 0 Atbildēt

Labāk jau ir par 850jiem universāļiem un nojātiem raudii ar kūpošiem dīzeļiem.

BMW 15.aprīlis 2025 12:02
1 0 Atbildēt

Tikai atceries, ka tavs EV sava ekspluatācijas cikla beigās ir bīstamais atkritums, kuru Tolmets neņems! ;)

Tu vēl dabūsi piemaksāt par utilizāciju, kā par šīferi!

A 15.aprīlis 2025 20:02
0 0 Atbildēt

Tas bija par vojādžeriem u.tml., ne EV.

BMW 16.aprīlis 2025 11:37
1 0 Atbildēt

850tos būvēja 25 gadu ekspluatācijas cikliem! Tas jau tikai šobrīd ir patērētāju sabiedrībai ieborēts, ka pirkt jaunu un izmest veco ir eko šmeko. Tāpat kā pudeļu ūdens ražotāji neražo ūdeni, viņi ražo plastmasas atkritumus, koros pilda ūdeni. ;)

efg 14.aprīlis 2025 19:13
3 0 Atbildēt

Nedaudz smieklīgi to visu lasīt.... VNK Kulbergs grib dabūt budžeta naudu, kas tiktu caur tosteru pircējiem pārskaitīta auto pārdevējiem, tas arī viss. Labāk, visu šo atbalstu vietā būtu nopirkt daudz un dažādas mīnas, ne īstermiņa hlamus.

Mx5 14.aprīlis 2025 22:49
0 1 Atbildēt

Lielajam gimenem patiesi ev der lai ieks auto nebutu kaskesanas-300 km un atputa visiem -Tetim -Mammai un protams ari Berniem cik kuram ir….

0pis 14.aprīlis 2025 23:10
3 0 Atbildēt

Ar benžu braucot, apstāties ir aizliegts? Stājies ik pēc 100km. Ilgāk bērni tāpat nenosēdēs. Viens uz tubzeni, otram jau pampers jāmaina, trešajam suns apvēmis ancuku, jāiet notīrīties.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Subaru piesaka jaunu elektrisku krosveru Trailseeker (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē nodemonstrētais jaunums ASV tirgū parādīsies 2026. gadā. Lasīt vairāk

 

Jaunākā G-klase izskatās pēc atnācēja no 80. gadiem – Mercedes laiž klajā īpašo modeli (+ FOTO) 5

Mercedes laidis klajā G-klases īpašo modeli, kas būs pieejams 460 eksemplāru skaitā un maksās vismaz 160 000 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Nestum piekabi, nospied pogu. Pirmā tikšanās ar robotu - treileru vilcēju (+ VIDEO)

Robot Trolley ir amizanta ierīce, ar kuras ierīci dažāda izmēra piekabes var iemanevrēt vietās, kas par šauru, lai to paveiktu ar automašīnu vai kvadriciklu. Mūsu pirmā tikšanās ar neparasto palīgu notika Hero Camper Dānijā - turpat, kur top stilīgie dzīvojamie treileri. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti