Pat jaunāki auto var būt riskanti - pētījumā atklāts, ka piecus gadus veci spēkrati Latvijā vidēji ir "attīti" par 80 000 km - iAuto

Pat jaunāki auto var būt riskanti - pētījumā atklāts, ka piecus gadus veci spēkrati Latvijā vidēji ir "attīti" par 80 000 km 10

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Car Vertical | 27.novembris 2025 12:17

Pērkot mazlietotu automašīnu, šoferi bieži sagaida, ka tuvāko gadu laikā ne par ko nebūs jāsatraucas. Tiek uzskatīts, ka odometra rādītāju groza tikai vecāka ražojuma transportlīdzekļiem.

Taču auto nozares datu uzņēmuma "carVertical" veiktajā pētījumā atklāts, ka Latvijā tā gluži vis nav. Pat piecus gadus veciem auto ir konstatēts "attīts" jeb grozīts nobraukums. Tāpat ievērojama daļa spēkratu slēpj avāriju vēsturi.

Lai arī jaunāki auto tiek "attīti" retāk, pircējiem būtu jāuzmanās

Izvērtējot informāciju par nobraukuma datu grozīšanu Latvijas automašīnām, kas ražotas no 2005. līdz 2020. gadam, atklāts, ka visvairāk būtu jāuzmanās no 2008. gada spēkratiem. 19,8% minētā gada modeļu, ko pārbaudīja "carVertical", ir fiksēti sagrozīti odometra rādītāji.

Lai arī jaunāka ražojuma automašīnas tiek retāk "attītas", tas tomēr tiek darīts. No visiem transportlīdzekļiem, kas ražoti 2018. gadā, 6,2% ir grozīts nobraukums, 2019. gadā - 2,9%, savukārt 2020. gadā - 2,3%. Spēkrats ar viltotu nobraukumu ir mazāk vērts, tādēļ autobraucēji par šādiem transportlīdzekļiem riskē pārmaksāt. Jo dārgāks ir auto, jo lielāki ir jaunā īpašnieka potenciālie zaudējumi.

Modeļiem, kas ražoti 2005. gadā, nobraukums ir grozīts par vidēji 108 000 km, savukārt 2017. gada spēkratiem ir lielākais pētījumā fiksētais grozījums - 130 400 km. Taču arī mazlietoti auto šajā ziņā var būt riskanti. Piemēram, transportlīdzekļiem, kas ražoti 2020. gadā, nobraukums vidēji ir samazināts par 82 800 km, tādēļ pircējiem būtu jāuzmanās neatkarīgi no automašīnas vecuma.

Ņemot šo vērā, lietotu auto pircējiem būtu jāveic papildu darbības, apsverot nākamā spēkrata pirkumu. Daļa negodīgu pārdevēju "attin" nobraukumu visai bieži, taču ne zemāk par to skaitli, kas fiksēts tehniskajā apskatē vai kādā citā datu reģistrā. Pat ja iepriekšējais īpašnieks odometra rādītāju turēja visai zemu, citas auto detaļas var atklāt patieso nobraukumu.

"Nobraukums tiek reģistrēts dažādās auto zonās. Daļā transportlīdzekļu nobraukumu var fiksēt līdz pat 100 dažādu detaļu. Tādēļ ir svarīgi ne tikai pārbaudīt automašīnas vēsturi, bet arī aizbraukt pie dīlera. Pat nevainojamas vēstures atskaites ir vērts pārbaudīt, lai pircēji nepieņemtu lēmumus, balstoties emocijās. Lai izvairītos no dārgām kļūdām, "carVertical" vēstures atskaitēs tagad ir iekļauta arī "Noderīgu padomu sadaļa". Tā lietotājiem palīdz gūt pārliecību par pirkumu, daloties ar praktiskiem ieteikumiem, ko darīt pēc auto vēstures pārbaudes, lai tiktu nosegti tādi riski, ko vēsturiskie dati var arī neatklāt," iesaka "carVertical" pārstāvis Mats Buzelis (Matas Buzelis).

Jo vecāks ir auto, jo lielāka iespējamība, ka tas ir avarējis

Pētījumā arī atklāts, ka Latvijā automašīnas, kas ražotas no 2009. līdz 2013. gadam, ir guvušas lielākos bojājumus. 65-68% norādītā ražojuma gada spēkratu, ko pārbaudīja "carVertical", ir bijuši ieraksti par avārijām.

Taču arī jaunāki auto bieži nokļūst ceļu satiksmes negadījumos. 2018. gada spēkratiem 49,9% gadījumu ir fiksēti ieraksti par bojājumiem, 2019. gada - 46,2%, savukārt 2020. gada transportlīdzekļiem - 37,2%. Jaunāku auto gūto bojājumu vērtība ir ievērojami lielāka dārgāku detaļu un jaunāku izmantoto tehnoloģiju dēļ. 2005. gada ražojuma automašīnai vidējā remontdarbu tāme sastāda 1900 eiro, 2015. gada spēkratam - 3400 eiro, savukārt 2020. gada modelim - 4300 eiro.

"Iebuktēts bampers vai sīki skrāpējumi neietekmē braukšanu. Taču, ja auto ir iesaistīts nopietnā negadījumā, tā tehniskais stāvoklis ir rūpīgi jāpārbauda. Daļa šādu transportlīdzekļu var apdraudēt ne tikai autovadītāju, bet arī citus ceļu satiksmes dalībniekus," skaidro M. Buzelis.

Ir grūti izvairīties no slikta auto, taču ne neiespējami

Pētījums, kas veikts Latvijā, kā arī citās Eiropas valstīs, apstiprina - jebkura transportlīdzekļa nobraukums var tikt sagrozīts neatkarīgi no tā vecuma. Tāpat var tikt apzināti slēpta negadījumu vēsture.

M. Buzelis iesaka pirms pirkuma veikšanas pārbaudīt automašīnu vēsturi, kā arī tās aizvest pie dīlera uz pārbaudi. Autovadītāji mēdz uzskatīt, ka mūsdienu transportlīdzekļu nobraukumu nav iespējams mainīt. Taču patiesībā - ar atbilstošiem rīkiem - var tikt "attīti" gan vecāka ražojuma, gan pavisam jauni auto.

"Krāpnieki bieži samazina jaunāku auto nobraukumu, jo tā var vairāk nopelnīt. Dati liecina, ka nobraukuma izmaiņas jaunākiem auto bieži vien ir lielākas nekā vecākiem spēkratiem," saka M. Buzelis.

Pētījuma metodoloģija

"carVertical" pētījums ir balstīts uz tiešsaistes transportlīdzekļu vēstures atskaitēm, ko 2024. gadā ir pārbaudījuši uzņēmuma Latvijas klienti. Pētījumā ir likts uzsvars uz automašīnām, kas ražotas no 2005. līdz 2020. gadam. Transportlīdzekļi ar sagrozītu nobraukumu vai fiksētiem bojājumiem tika sagrupēti pēc ražošanas gada, dati tika izteikti procentos, kā arī secīgi sakārtoti.

"carVertical" ir transportlīdzekļu vēstures atskaišu veidojošs uzņēmums ar pārstāvniecību 35 valstīs - vairumā Eiropas, ASV, Meksikā un Austrālijā. Iegūstot datus no vairāk nekā 900 reģistriem un datubāzēm visā pasaulē, "carVertical" sniedz plašas atskaites, kas palīdz pircējiem pieņemt pārdomātus lēmumus, iegādājoties lietotus transportlīdzekļus. Uzņēmums 2024. gadā sasniedza apgrozījumu 53,9 miljonu eiro apmērā. Papildus datu analītikai uzņēmums ir nospraudis mērķi uzlabot lietoto spēkratu tirdzniecības standartus un kultūru. 2023. gadā "carVertical" informācijas tehnoloģijas drošības vadības sistēma ieguva ISO/IEC 27001:2017 sertifikātu, kas minētajā nišā ir atpazīstamākais standarts.

 
10 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Janka 28.novembris 2025 13:41
3 0 Atbildēt

Da labi! Latvijā PAŠI PIRCĒJI ir totali i.ioti kuri joprojām pirmā lieta auto iegādē uz ko skatās- uz nobraukumu un tik tad auto izskatu un tad visu pārejo, respektīvi pats tehniskais stāvoklis un/vai servisa vēsture ir pēdejā vietā!

Liekas ka latvijā pasi cilveki domā ka joprojām ir kādi psrs laiki, kad vidējam slānim ar auto bija grūti 10k gadā nobraukt! 😂 (jo nebij laika, bij jāvergo!)

Pirms dažiem mēnešiem gāju tam cauri ar 8gadīgu auto, pirkta jauna LV un 220tūkst nobraukums. (patīk ceļot, visa tuvā un tālā eiropa izbraukāta) + darbs klātienē un 500km nedeļā ceļā.

 Viss ko vajadzeja bija mainīts, servisa pavadzīmes, reāla čupa! Nevis braukts un skočēti skatē iedotie divneiciņi.  😂 Bet paši pirceji latvijā piedavā nereali smieklīgus piedavajumus jo redz 'nobraukums'

- Nu un kas ir ar to nobraukumu?

- Tas ir liels!!

Nopietni?!??? 😂🙈  Ar vienu pat bija spraiga saruna, tad beigās saderēju, ka aizbraucam uz neatkarīgu - dīlera servisu uz pilno diagnostiku, ja tajā ko kritisku(tādu ka nevaretu braukt) atklās es maksaju par diagn. un nometu divas štukas no cenas, ja neko neatklāj tad tu maksā un obligati uz vietas pērc auto par sludinājuma cenu.

 Sarunātajā dienā atsūta sms, ka nevarēšot tikt, uz zvaniem vairs neatbild... 😂 Ar tādiem līdzcilvēka mīzejiem dzīvojam, 'varens' tikai lai pa telefonu pa.irstos.

 Ta kā paši CILVĒKI latvijā ir pilnīgakie dunduki. 🙈

HE 28.novembris 2025 7:06
2 0 Atbildēt

Tā gluži nav , ka nekas neuzrādās, nu labi gaz 21 neuzrādās.

W12 28.novembris 2025 21:29
1 0 Atbildēt

Diemžēl, bet visam, ko pieminēji, atliek tikai piekrist. Tā tas ir. Pats nesen pārdevu savu 2013.gada dīzeļauto, kuru pirku jaunu Latvijā pie dīlera. Nobraukums pa šiem gadiem bija 132000 km. Uhhh, ko tik nenācās noklausīties gan par pārdodamo auto, gan par sevi no potenciālajiem pircējiem. Tur varētu grāmatu sarakstīt. Tur pa telefonu bija tāāāādi visu zinošie “speciālisti”, ka dažbrīd pat raudāt gribējās apzinoties to, kāds ir šo cilvēciņu zināšanu un izpratnes līmenis. Aizgāja pat līdz tam, ka ja dzinējam eļļa neesot mainīta ik pa 10 000 km, tad viss esot skaidrs - tur ar dzinēju pie šāda nobraukuma viss esot slikti Pat neesot jēga braukt skatīties. Tad bija vesela rinda, kas bija kā uzburti uz tām “eļļiņām”, kas pasargā auto virsbūvi no korozijas…Āāā, nav…nē, paldies, neinteresē…tur viss jau sen droši vien ir sarūsējis

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti