Ķeram vēju matos un baudām brīvību - kā sagatavoties jaunajai moto sezonai 23

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Public ID | 13.aprīlis 2021 18:47

Tuvojoties siltajam laikam, motociklisti nepacietībā gaida iespēju beidzot modināt no “ziemas miega” savu dzelzs rumaku un doties pirmajā braucienā. Drošai un ērtai brīvības sajūtas baudīšanai, traucoties par ceļiem, vispirms savs spēkrats jāsagatavo jaunajai sezonai.

Rūpes par tehniku ilgtermiņā atmaksājas, tāpēc motocikla "atziemošana” jāveic pakāpeniski un rūpīgi. Spēkrata sagatavošana sākas garāžā, veicot pārbaudes un apkopes darbus, kas ir drošas un ērtas pārvietošanās pamatā. Kopā ar Latvijā vadošā rezerves daļu tirgotāja “Inter Cars Latvija” un IC24.lv moto segmenta vadītāju Andžu Rozenbergu apskatīsim svarīgākos ieteikumus, kā jaunajai moto sezonai sagatavot gan spēkratu, gan paša braucēja ekipējumu.

Motocikla ārpuses vizuālā pārbaude - ne tikai skaistumam 

Pirmais darbs, ar ko vajadzētu sākt, gatavojoties izmantot spēkratu, – to rūpīgi nomazgāt. Šķietami pašsaprotamais uzdevums pilda vairākas funkcijas. “Pilnvērtīga tehnikas apkope ne tikai padara to vizuāli pievilcīgāku, bet arī ļauj pamanīt dažādas problēmas un defektus, kas slēpjas zem putekļu un netīrumu kārtas,” norāda Rozenbergs. Pārbaudot motocikla kopējo vizuālo stāvokli, jāpārliecinās, vai nav pamanāma rūsa uz detaļām un konstrukcijām. To labāk varēs ievērot, ja virsmas būs tīras.

Turpinājumā jānovērtē riepu stāvoklis – vai tajās nav izveidojušās plaisas un tā saucamie “izgulējumi”. Mainoties temperatūrai, riepas uzsilst, tāpēc gaisa spiedienu tajās vajadzētu pārbaudīt gan sezonas sākumā, gan pēc pirmajiem nobrauktajiem 100 – 200 kilometriem.

Braukšanas drošību un komfortu ietekmē arī spēkrata apgaismojums – gan signāli instrumentu panelī, gan tuvās, tālās un bremžu gaismas, tāpēc vērtīgi ir pārbaudīt, vai paneļa stikls nav saplaisājis, vai pagrieziena rādītāji un citi signāli un lukturi funkcionē pareizi.

Ja ziemā motociklu rūpīgi neapklāj, jāņem vērā, ka, sākot to kustināt jaunās sezonas sākumā, varat atklāt negaidītus “viesus” spēkrata gaisa ieplūdes un izplūdes caurulēs. Šeit dažkārt izvēlas apmesties nelieli dzīvnieki, tāpēc pirms motocikla iedarbināšanas vajadzētu pārliecināties, ka visas caurules un atveres nav nosprostotas.

Motocikla “sirds” – kā pārliecināties, vai motocikls ir labā tehniskā kārtībā

Pēc Rozenberga teiktā, vienkāršākais, ko ikviens motocikla īpašnieks var darīt, rūpējoties par spēkrata dzinēju un tā ilgmūžību, ir regulāra eļļas maiņa. Pavasarī eļļas līmenis jāpārbauda un, ja nepieciešams, tā jānomaina. Šo darbu var paveikt arī mājās, un tam būs nepieciešami vairāki piederumi: trauks, kurā noliet veco šķidrumu, eļļas filtra atslēga, kā arī, protams, motocikla modelim piemērota, svaiga eļļa un eļļas filtrs.

Ne mazāk svarīga ir arī degvielas kvalitāte. Ja iepriekšējās sezonas beigās motocikla tvertnē palikusi vecā degviela, to vajadzētu notecināt. Brūnas daļiņas šķidrumā norāda uz rūsēšanu tvertnes iekšpusē, tāpēc ieteicams degvielai pievienot īpašu līdzekli skābes neitralizēšanai un aizsardzībai pret koroziju.

Nākamais uzdevums ir akumulatora pārbaude un apkope. Vispirms jāpārliecinās, vai tam nav redzami neizolēti savienojuma vadi vai apsūbējušas kontaktu vietas. Pirms došanās braucienā ar motociklu, tā akumulatoru vajadzētu arī uzlādēt. Ražotāji iesaka ik pēc noteikta laika mainīt akumulatoru, un par šādu nepieciešamību var liecināt arī apgrūtināta uzlāde vai pārāk strauja izlādēšanās.

Droša braukšana nav iedomājama bez kvalitatīvas bremžu sistēmas. Pavasarī vajadzētu pārbaudīt, vai motocikla bremžu caurulītes nav saplaisājušas un šķidrums nav mainījis krāsu. Ja tas noticis, bremžu šķidrumu ieteicams nomainīt.

Motociklu modeļos, kuri aprīkoti ar sajūga un gāzes trosītēm, jānovērtē ne tikai ārējo apvalku vizuālais stāvoklis, bet arī jāpārbauda darbība. Visvieglāk to izdarīt, paspaidot sajūga sviras vai gāzes rokturi, kam jāstrādā brīvi un bez aizķeršanās.

“Ja braucat ar ielas motociklu, pavasarī noteikti pārbaudiet tā gaisa filtrus”, iesaka Rozenbergs. Vizuāli apskatot filtrus, tajos visbiežāk redzami putekļu un netīrumi. Netīra gaisa filtra dēļ dzinējā var nokļūt vairāk putekļu, kas ilgtermiņā rada motora bojājumus. “Filtra nomaiņa saskaņā ar ražotāja norādījumiem ne tikai pasargās dzinēju, bet arī paildzinās spēkrata mūžu,” tā Rozenbergs.

Sagatavošanās braucienam mainīgajos Latvijas laikapstākļos

Lai traukšanās pa maziem celiņiem un lielām šosejām būtu droša un patīkama, jaunajai sezonai gatavam jābūt ne tikai motociklam, bet arī pašam tā vadītājam. Šeit nozīmīga loma ir ekipējumam.

Dodoties uz darbu vēsos rītos, motociklista ķivere nereti aizsvīst. To palīdzēs novērst “pinlock” dubultais aizsargstikla ieliktnis. “Ar laiku ķiveres ieliktnis zaudē savu funkcionalitāti, taču to var viegli nomainīt,” atgādina Rozenbergs. Šāds neliels, bet svarīgs faktors rūpējas ne tikai par ērtu, bet arī drošu braukšanu, ļaujot pilnībā pārredzēt ceļu.

Gaisa temperatūras un laikapstākļu maiņai palīdz sagatavoties motociklista ekipējums – bikses, jaka un cimdi, vienlaikus samazinot arī traumu smagumu vai pat izglābjot dzīvību negadījumos. Mūsdienās profesionālā motociklistu apģērbā iestrādā vairākus slāņus, kurus viegli var noņemt vai pielikt, pielāgojoties braukšanas apstākļiem. Arī ķiverēm ir vairākas regulējamas ventilācijas sistēmas. “Visbeidzot, ērtākai braukšanai gan siltā, gan vēsā laikā ieteicams izvēlēties arī kvalitatīvu termoveļu,” piebilst eksperts.

Uzsākot sezonu, jānovērtē ne tikai motocikla vizuālais un tehniskais stāvoklis un jāveic apkope, bet arī jāparūpējas par ekipējumu. Atbilstoša apstrāde, tīrīšana un uzglabāšana paildzinās tā kalpošanas laiku un funkcionalitāti. Un, protams, nedrīkst aizmirst arī piesardzību ceļā.

Foto: Publicitātes attēls

 
Visi komentāri
 
anonimikis 13.aprīlis 2021 21:18
7 3 Atbildēt

Kā var ķert vēju matos, ja braucot jābūt galvā ķiverei?

imzz 14.aprīlis 2021 10:08
0 0 Atbildēt

Pie kam daži renegāti vēl uz moča uzmontē lielo vējstiklu.

Hmm 13.aprīlis 2021 21:26
2 0 Atbildēt

Titulbildē gadījumā nav Pļurkt?

Pļurkt 14.aprīlis 2021 9:34
1 1 Atbildēt

Es nekad miskastes fonā nebildējos....

? 13.aprīlis 2021 23:27
1 0 Atbildēt

ja nepieciešams, eļļa jānomaina - t.i. ja jūt frī kartupeļu smaržu, kas norāda ka eļļa ir nokalpojusi.

ZZZZ 14.aprīlis 2021 7:51
1 0 Atbildēt

Kādi jau noķēra

Pļurkt 14.aprīlis 2021 9:35
0 2 Atbildēt

Gan mocis, gan auto brauca pa šaura ceļa vidu! Pie kam vēl nepārredzamā līkumā.

solaris 14.aprīlis 2021 8:01
1 1 Atbildēt

Brīvības sajūtas var būt tikai tad, ja ej kājām ar mugursomu, nevis braukšana pa ceļu.

Kas 14.aprīlis 2021 8:35
1 1 Atbildēt

Vai tā ir brīvība ar pekeli uz muguras? Tikai peldoties pa pliko var justies brīvi.

solaris 14.aprīlis 2021 8:42
2 1 Atbildēt

Jā, tā ir brīvība, jo vari doties, kur gribi; ierobežojumi ir tikai valstu robežas un ūdens/pārtikas pieejamība. Vienlaikus, protams, ir fiziska slodze ar pekeli uz muguras. Brīvība un slodze neizslēdz viena otru. Savukārt braukšanu pa ceļu par brīvību var nosaukt tikai idiots, kurš tic ilūzijām.

Pļurkt 14.aprīlis 2021 9:31
0 3 Atbildēt

Tev mocis ir??

Izskatās ka nekad mūžā nav bijis pat mopēds.

Mocis tā IR brīvība!! Tieši tā pat kā kādreiz zirga mugurā.

solaris 14.aprīlis 2021 9:41
3 1 Atbildēt

Nē, man nav mocis. Jaunībā mazliet pa lauku ceļiem pabraukāju. Negribu moci; neredzu jēgu. Nekādu brīvību tas nedod. Tikai adrenalīnu. Taču vienveidīgus iespaidus. Ja gribas izjust brīvību, labāk aiziet pastaigāt ar mugursomu. Ja gribas izjust adrenalīnu, labāk pasparingot ringā.

Nu, protams, tādiem cilvēkiem, kuriem iet kājām ar pekeli uz muguras vai sportošana ringā ir par grūtu, jo nav fiziski aktīvi, tad nu ir sajūta, ka adrenalīns dēļ ātras un reizēm pat agresīvas braukšanas dod kaut kādu brīvību. Tā ir ilūzija.

s 14.aprīlis 2021 17:18
1 0 Atbildēt

Tās jau tikai tavas domas!

Kāda jēga vispar to salīdzināt. Mocis var būt un var nebūt brīvība, tas atkarīgs no tā, kā pats cilvēks to uztver utt.

Pļurkt 14.aprīlis 2021 12:32
1 2 Atbildēt

Kurā vietā es pieminēju ka agresīva braukšana dod brīvību???

Protams ka tie kam nav mocis ir visgudrākie, kā arī vislabāk zina.

Gan man gan maniem bērniem mocis IR brīvība.

Pie kam pietiekami fiziski noslogota nodarbe.

p.s. tu esi krievs, ka regulāri "dēļo"?

Buda 14.aprīlis 2021 12:26
1 0 Atbildēt

Tev taisnība, tā ir ilūzija. Tāpat kā visa dzīve ir tikai ilūzija. Te tu vēl dirs pamperā, te tu kaifo par visuko, te tu ar pekeli uz muguras un re, te jau tu atkal krāmē pamperā, ja kopēja nav aizmirsusi iedot diršamās zāles (jo tad ir aizture, gara un ilga aizture).

imzz 14.aprīlis 2021 20:45
0 0 Atbildēt

Nu, zirgu laikos nebija zīmes "iejāt aizliegts". Ja neko nepārkāpj, mocis nedod vairāk brīvības, kā auto, drīzāk mazāk, ņemot vērā, ka silts laiks apm. 5 mēnešus gadā. Nu, labi, var iebraukt pa kādu taciņu, pa kuru nevar ar auto, tas arī viss. Ja iebrauc mežā ugunsbīstamajā periodā ( kas apm. atbilst visam moča aktīvās sezonas laikam Latvijā ) ārpus meža ceļa ( kurā arī auto varētu iebraukt ) tas ir pārkāpums. Ja brauc peldēties, tad jāuzmana visi ādas aksesuāri u.c. loriņi, lai kāds nenofenderē. Auto vismaz var noslēgt.

Pļurkt 15.aprīlis 2021 9:01
0 1 Atbildēt

Tev mocis ir??

Izskatās ka nekad mūžā nav bijis pat mopēds.

Jeb ka tik kaut ko iedirst iediršanas pēc!!

imzz 15.aprīlis 2021 11:23
0 0 Atbildēt

Nu, man ir bijis motovelosipēds, mocis, mocis ar blakusvāģi. Tā kā nekad lāgā nav bijis kur tos turēt, tad 1.moci nozaga, 2-ā garāžu apzaga tā, ka atmetu idejas noņemties ar močiem.

Pļurkt 15.aprīlis 2021 13:27
0 0 Atbildēt

Nu redzi, es ar moci braucu jau 44. gadu.

as 14.aprīlis 2021 8:31
0 0 Atbildēt

"Brūnas daļiņas šķidrumā norāda uz rūsēšanu tvertnes iekšpusē, tāpēc ieteicams degvielai pievienot īpašu līdzekli skābes neitralizēšanai un aizsardzībai pret koroziju."'

Kāds tā dara?

Pļurkt 14.aprīlis 2021 9:33
0 2 Atbildēt

Tā ir jādara tikai sliņķiem!

Normāli čaļi sezonu beidzot vai nu pielej bāku pilnu līdz korķim, vai iesmidzina nedaudz eļļas.

Nevajag ļaut aizlaist līdz rūsai, tad nevajadzēs ģeroičeski ar to cīnīties!!

ZZZZ 14.aprīlis 2021 8:42
0 0 Atbildēt

Ar to pirmajās bildēs redzamo motocikletu ofic apskati iziet nevarētu

protams 14.aprīlis 2021 9:41
2 0 Atbildēt

kā var iziet skati mocis ar uzrakstu govjuvīrs ?!?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

200 000 eiro: Mercedes parāda elektrisko G-klasi (+ FOTO)

Mercedes – Benz pastāsta par G-580 EQ, elektrisko apvidnieku, kas iepazīšanās versijā Edition One maksās aptuveni 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 15

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 2

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 

800 Zs mustangs - Shelby izlaiž Mustang Super Snake (+ FOTO) 3

Shelby American parādījis savu pirmo projektu, kas radīts uz jaunās S650 Mustang platformas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti