Eiropas Savienības Zaļo partija izvirzījusi virkni priekšlikumu, kam vajadzētu samazināt avārijā bojā gājušo skaitu līdz nullei.
Priekšlikumi ir daudz un dažādi, tostarp tādi, kurus neatbalsta pat pašu partijas biedri, tādēļ maz ticams, ka Eiropas Parlaments tos apstiprinās, raksta vācu izdevums Welt. Un tomēr – ir vērts ieklausīties, jo decembrī ir plānots balsojums par šo paketi.
Ko tad piedāvā Zaļo partija un viņu deputāte Karima Delli? Pirmkārt, autovadītājiem – iesācējiem nevajadzētu ļaut braukt ātrāk par 90 kilometriem stundā un ideālā gadījumā vispār nē, laikā no pusnakts līdz sešiem no rīta. Turklāt jaunajiem autovadītājiem būtu jāiziet medicīniskā pārbaude. Tas ir paredzēts, lai atturētu jauniešus no sēšanās pie stūres reibumā – taču apgrūtinātu dzīvi maiņu darbiniekiem, kā arī izslēgtu iespēju, ka jaunais autovadītājs varētu apdzīt kravas automašīnas.
Otrkārt, apvidus automašīnām un SUV turpmāk būs nepieciešama atsevišķa atļauja. Delli vēlas samazināt B klases autovadītāju apliecību svara ierobežojumu no 3,5 tonnām līdz 1,8 tonnām un, ja jūs vēlaties braukt ar smagāku automašīnu, nepieciešams iegūt jaunu autovadītāja apliecību, ko Delli to sauc par "B+".
Zaļie to skaidro ar to, ka apvidus auto ne tikai aizņem vairāk vietas un ir mazāk energoefektīvi, bet, salīdzinot ar vieglajām automašīnām, arī biežāk iekļūst sadursmēs, kurām ir daudz nopietnākas sekas. Šādā gadījumā tas ietvertu arī ģimenes automašīnas un elektromobiļus ar lieliem akumulatoriem.
Projektam ir daudz pretinieku, tādēļ maz ticams, ka tas pārtaps par likumu. Piemēram, Eiropas lielākais automobiļu klubs ADAC uzskata, ka svara ierobežojumi ir patvaļīgi, izvirzītajām vērtībām nav saprotama pamatojuma un nav skaidrs, kā tas varētu palielināt satiksmes drošību.
Citi izvēlas vēl stingrākus toņus. “Zaļā referenta ierosinājums ir ārpus labā un ļaunā, un to var uzskatīt tikai par uzbrukumu individuālai mobilitātei,” saka CSU Eiropas grupas transporta politikas pārstāvis Markuss Ferbers. "Tas viss ir bezjēdzīgs noteikumu kopums, kas ignorē jebkādu realitāti jauniem un veciem."
Taču Delli kritizē ne tikai politiskie oponenti. Anna Deparnē-Grunenberga, Eiropas Parlamenta deputāte no Vācijas Zaļajiem, saka: "Mēs kā Vācijas Zaļie jau no paša sākuma esam pauduši nopietnas bažas." It īpaši attiecībā uz jaunu vadītāja apliecību kategoriju automašīnām, kuru svars pārsniedz 1,8 tonnas, ātruma ierobežojumiem noteiktām autovadītāju grupām un obligāto veselības kontroli.
Zināms, ka Delli virzīto priekšlikumu pamatā ir Eiropas Komisijas direktīva “Zero Vision” (nulles vīzija), un tās mērķis ir nodrošināt, lai līdz 2050. gadam ceļu satiksmē neiet bojā neviens cilvēks.
Lai uzreiz ievieš Ziemeļkorejas modeli, kur ar auto var braukt tikai speciālie dienesti, armija un paši galvenie čiekuri 😄
Nu, mazliet ordnunga jau netraucētu. Pirmos 5 gadus pēc vad. apl. iegūšanas nebūtu jātļauj uz ielas vadīt jaudīgos auto, citādi kā iesēžas un dod grīdā, tā širmis aizkrīt un sāk taisīt brīnumus.
Kādas tik debilas idejas tavā aprobežotajā paurītī neparādās. Varbūt labāk vispār pirmos 5 gadus ļaut stūrēt tikai pedāļminamo bērnu auto? Visi širmoviki autovadītāji rodas no širmovikiem velosipēdistiem un gājējiem. Ja pārkāpj, tad ir jāsoda, piņemu ka sodu varētu uztaisīt bargāku atkarībā no stāža, bet visādi auto ierobežojumi ir vienkārši debili. Cik būs "jaudīgs"? Ja ģimenē ir piem. "jaudīgs" minivens, tad izrādās ka jaunais autovadītājs to stūrēt nevarēs. Nāksies pirkt speciālu pusmašīnu, lai viņš brauc atsevišķi.
Lielbritānijā šo risina diezgan vienkārši - uzliek tādu cenu apdoršināšanai, ka izdevīgāk tam janajam autovadītājam ir nopirkt litrīgu Corsu.
Tāpēc, pēc Latvijā pastāvošās OCTA kārtības, opcija ir omes auto.
Širmis aizkrīt arī ar 20+ stāžu! Adrenalīnam nav vecuma ierobežojuma. Protams, izņemot veloopjus, bet arī tie meklē adrenalīnu zem tramvaja.