Visi komentāri - ES plānotas jaunas prasības transportlīdzekļa vadītāja apliecības iegūšanai

ES plānotas jaunas prasības transportlīdzekļa vadītāja apliecības iegūšanai 35

 

Foto: Ekrānbilde no Balticlivecam.com/lv/cameras

Nozare.lv | 26.marts 2025 11:27

Eiropas Parlamenta un Eiropas Savienības (ES) Padomes pārstāvju sarunās otrdien panākta vienošanās par jauniem transportlīdzekļa vadītāja apliecību noteikumiem ES, tostarp par galveno apliecības formātu kļūs digitālā vadītāja apliecība, ziņo Eiropas Parlamenta preses dienests.

Jaunās prasības nodrošinās, lai autovadītāji būtu labāk sagatavoti reālām braukšanas situācijām un pietiekami apzinātos riskus, kas saistīti ar gājējiem, bērniem, velosipēdistiem un citiem neaizsargātiem satiksmes dalībniekiem.

Lai iegūtu apliecību, transportlīdzekļa vadītājam būs jāapgūst zināšanas par drošu tālruņa lietošanu braukšanas laikā, tā dēvēto aklo punktu radītiem riskiem, autovadītāja asistentu sistēmām, durvju drošu atvēršanu, kā arī par braukšanu sniegā un slidenos apstākļos.

Jaunie noteikumi paredz, ka par galveno apliecības formātu ES kļūs digitālā vadītāja apliecība, kas būs pieejama viedtālrunī, izmantojot ES mēroga digitālā maka tehnoloģiju. Dalībvalstīm pēc jauno noteikumu stāšanās spēkā šīs digitālās vadītāja apliecības būs jāievieš piecarpus gadu laikā. Tomēr transportlīdzekļu vadītājiem joprojām būs tiesības pieprasīt fiziskas apliecības saņemšanu.

ES noteikumos jaunajiem transportlīdzekļu vadītājiem tiks noteikts vismaz divu gadu pārbaudes laiks. Uz jaunajiem transportlīdzekļu vadītājiem attieksies stingrāki noteikumi un sodi par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā un braukšanu, neizmantojot drošības jostas vai bērnu pasīvās drošības sistēmas. Vienošanās tekstā ir arī aicinājums ES valstīm īstenot nulles tolerances politiku attiecībā uz alkohola un narkotiku lietošanu, kas pilnībā aizliegtu to lietošanu pirms sēšanās pie stūres.

Lai mazinātu profesionālu autovadītāju trūkumu, minimālais vecums, no kura persona var iegūt kravas automobiļa vadīšanas apliecību, tiks samazināts no 21 līdz 18 gadiem, bet autobusa vadīšanas apliecības iegūšanai - no 24 līdz 21 gadam.

Turklāt ES valstis varēs atļaut 17 gadus vecām personām vadīt kravas automašīnu vai mikroautobusu savas valsts teritorijā, ja tām līdzi brauc pieredzējis autovadītājs.

Eiropas Parlamenta un ES Padomes pārstāvji arī vienojušies, ka motociklu un automašīnu vadītāja apliecībām jābūt derīgām 15 gadus. ES valstis var saīsināt šo termiņu līdz desmit gadiem, ja autovadītāja apliecību var izmantot kā personu apliecinošu dokumentu, savukārt kravas automašīnu un autobusu autovadītāja apliecības būs jāatjauno ik pēc pieciem gadiem. ES valstis var saīsināt apliecību derīguma termiņu vecāka gadagājuma transportlīdzekļu vadītājiem, sākot no 65 gadiem.

Pirms pirmās vadītāja apliecības saņemšanas personām būs jāveic veselības, tostarp redzes, sirds un asinsvadu pārbaude. Tomēr automašīnu vai motociklu vadītājiem ES valstis varēs izvēlēties aizstāt medicīnisko pārbaudi ar pašnovērtējuma veidlapām vai vadītāja apliecības atjaunošanas gadījumā ar citiem alternatīviem pasākumiem.

Pēc Eiropas Parlamenta deputātu iniciatīvas valstu iestādes tiks mudinātas uzlabot sabiedrības informētību par obligātajiem standartiem attiecībā uz fizisko un garīgo piemērotību transportlīdzekļa vadīšanai.

Šie noteikumi vēl jāapstiprina ES Padomei un Eiropas Parlamentam. ES valstīm būs četri gadi, lai transponētu jaunos noteikumus valsts tiesību aktos un sagatavotos to īstenošanai.

Preses konferencē medijiem otrdien Eiropas Parlamenta deputāte Juta Paulusa skaidroja, ka līdz 2030.gadam visām ES dalībvalstīm ir jāievieš digitālās vadītāja apliecības, kas būs pieejamas mobilajā tālrunī. Tomēr viņa piebilda, ka Eiropas Komisija (EK) apkopos informāciju no dalībvalstīm, un to varētu izdarīt jau agrāk, piemēram, Igaunija šīs apliecības varot ieviest jau tagad.

Paulusa arī norādīja, ka jaunajiem vadītājiem, kuriem ir pārbaudes laiks, būs nulles tolerance pret alkoholu, kas jau sen tika noteikts Vācijā, bet citās dalībvalstīs tas netika īstenots. "Savukārt veselības pārbaudes regulējums tagad paredz, ka, atjaunojot autovadītāja apliecību, dalībvalstīm ir iespēja noteikt, ka no 65 gadu vecuma tā vairs nav derīga 15 gadus, kā tas bija iepriekš. Tas ir tas, ko dalībvalstis var darīt, bet nav obligāti jāveic," piebilda Paulusa.

 
Visi komentāri
 
0pis 26.marts 2025 11:50
8 0 Atbildēt

Kur tad "droša velosipēdistu apdzīšana"?

uupis 26.marts 2025 12:29
0 1 Atbildēt

Nu tad beidzot sāks spārdīt jaunos šoferus lai viņi izlasa savu pienākumu 25.3. Aleluja!!!

uupis 26.marts 2025 12:31
8 7 Atbildēt

Tāpat apsveicams ir apstāklis ka 65+ vadītāja apliecība un medicīna reizi 3 gados!!!

:-) 26.marts 2025 14:10
9 4 Atbildēt

Vēl vajadzētu kā vācijā un zviedrijā, pēc 65 g., pie autovadītāja apliecības atjaunošanas arī kārtot braukšanas prasmju pārbaudi.

uupis 26.marts 2025 15:29
8 4 Atbildēt

Atbalstīts

Nop 26.marts 2025 17:18
5 1 Atbildēt

Labāk uzreiz pēc 65g vispār aizliegt braukt un visus nomitināt kādos pansionātos,  vēlams tuvu kapiem.  Va ne ?

uupis 26.marts 2025 19:20
5 2 Atbildēt

Ir kāds reāls arguments?

A 27.marts 2025 9:09
0 5 Atbildēt

Ir arguments, jā. Šeit ir cita situācija kā Rietumeiropā. Priekš Latvijas šis ir nebūtu pārāk labs risinājums, jo šeit krietni liela daļa vīriešu līdz 65 vispār nenodzīvo, paskaties statistiku. Sabiedriskais transports arī ir vājš, it sevišķi ārpus Rīgas. Labāk būtu, tiem kuri nevar izpildīt ´pilnas prasības´ uzlikt zemāku max atļauto ātrumu, piemēram, nevis faktiski liegt iespēju patstāvīgi pārvietoties.

uupis 28.marts 2025 17:41
0 0 Atbildēt

Tu tiko ar zemāku ātrumu dabūsi krāgā tos idiotus kuri uzskata ka vienmēr un visurt jābrauc ar MAKSIMĀLI ATĻAUTO... 😂

Krotow 26.marts 2025 23:07
1 0 Atbildēt

Tā bija atbilde ūpim.

Krotow 26.marts 2025 23:07
2 4 Atbildēt

Kad pašam būs 65, ātri paliks skaidrs :P

uupis 27.marts 2025 7:00
3 0 Atbildēt

Esmu gatavs kārtot kā teoriju tā praksi kaut rītdien! Neredzu problēmu! Noteikumi ir jāzina arī 65 gados!

uupis 26.marts 2025 21:56
0 2 Atbildēt

Jeb lietotājā Nop pamodās fašists, kurš uzskata ka diskriminācija pēc vecuma ir laba lieta? Kā tur ir?

Varbūt 26.marts 2025 22:00
2 4 Atbildēt

Upim vajadzētu pārlasīt pašam savus komentārus un arī uzzināt literatūrā,  kā atpazīt sarkasmu ? 😁

uupis 27.marts 2025 6:58
0 1 Atbildēt

Oi ieslēdzās krievu propoganda. Tas tā nav domāts! Manu kompi uzlauza hakeri un uzrakstīja komentu! 😂

:-) 28.marts 2025 16:53
0 0 Atbildēt

Šis ir perfekti, malači, atbalstu.

jauns.lv/raksts/zinas/...mes-negadijumu

neeiropeiski 26.marts 2025 19:08
1 0 Atbildēt

Mums jau sen tā ir,jaunēkli.Apsveikums novēlots,.impuk.

uupis 26.marts 2025 19:21
0 0 Atbildēt

B kategorijai?

W12 26.marts 2025 22:34
3 0 Atbildēt

Laikam dzīvo citā dimensijā Jau tagad visiem tiem, kam ir, piemēram, BE un CE kategorijas neatkarīgi no vecuma medicīniskā pārbaude ir jāveic ik pa 5 gadiem…Kas attiecas uz autovadītājiem 65+, piemēram, ar A vai B kategoriju, tad šo jautājumu labāk atstāsim speciālistu, t.i., ārstu ziņā. Nu nezinu, mans vecaistēvs stūrēja savu auto līdz pat 80 gadu vecumam. Un nekādu problēmu.

uupis 27.marts 2025 7:01
0 0 Atbildēt

Šaubos ka viņš zināja CSN!

imzz 27.marts 2025 10:04
8 0 Atbildēt

Pretēji "juristu" uzskatiem, ne jau noteikumu nezināšana ir avāriju cēlonis. Visi, kuri brauc, tos zin pietiekami. Avāriju cēlonis ir neprasme novērtēt situāciju uz ceļa un, sava auto iespējas, nolaidība braucot, t.sk.  uzmanības novēršana no ceļa, braukšana pēc principa "pavācas nu visi malā, jo nāku ES", vielu iespaids, nu samērā mazā, bet konstantā vietā, veselības problēmas, kuru ietekmi briselieši cer novērst ar braukšanas asistentu palīdzību.

:-) 27.marts 2025 10:35
1 0 Atbildēt

Perfekti aprakstīts. Bez visa šī, kas iekš LV ir absurds, bet tai pašā Skandināvijā, vecajā Eiropā, viens no pamatnoteikumiem, nekavējoties, pēc nopietnu veselības problēmu (insults, infarkts, epilepsija, psihiskas saslimšanas), traumu konstatēšanas apturēt autovadītāja apliecības darbību, līdz jaunai medecīnas komisaijai. Atzīme personas veslības datos, un visas valsts iestādes to redz. Šobrīd bez problēmām, epileptiķi, ar vienu kāju vai roku, labākajā gadījumā ģipsī, insultu pārcietušie, vecuma kaišu pārņemtie, mierīgi sēžas pie "stūres".

A 27.marts 2025 13:20
3 8 Atbildēt

Ja jau tiek apturēta vad. apliecības darbība, tad būtu loģiski arī automātiski piešķirt invaliditāti un cilvēka cienīgu pabalstu, ne tā? Ja nevar braukt vairāk, tas ir darba spēju zudums, un darba spēju zudums = invaliditāte. Tad arī transports būtu jānodrošina šai personai. Kuram par to vajadzētu rūpēties? Kādam citam, protams, ka tik nost no ceļa?

uupis 27.marts 2025 15:06
0 0 Atbildēt

Pilnīgi garām!

Labā roka - problēma NR1! Nezina un neievēro!

Dzīvojamā zona - nelaiž gājējus un velosipēdistus pat nezin ka tas jādara! Zīmi dzīvojamā zona uzskata par ātruma ierobežojumu!

124. NEZIN

65. un 66. NEZIN - man neskaitāmas reizes šoferi ir brēkuši virsū ka ja nav zebras tad izbraucot no vārtrūmes nav jālaiž gājēji!!!

ZZZZ 26.marts 2025 12:40
2 0 Atbildēt

Tag tik sāksies jautrība. Šo iespējams mūsējie optimizātori ieteikuši. Kur ta bez mums. iAuto

Sviesc 26.marts 2025 13:02
11 0 Atbildēt

"kravas automobiļa vadīšanas apliecību, tiks samazināts no 21 līdz 18 gadiem"  

Tā jau fūres brauc kā trakas,  tagad vispār būs sviests.  Varu iedomāties testosterona pilnu tīni,  pie 30 tonnīgas fures stūres 

HE 26.marts 2025 13:24
1 0 Atbildēt

Ja fūri varēs stūrēt no 18gv , tad vieglo mierīgi varētu no 14gv, brauc taču visādi aixami un neko.

Rexx 26.marts 2025 13:53
0 0 Atbildēt

Zviedrijā tāpēc ir A- traktori. Max. ātrums 40km/h, 2 vietas,  nekādu stulbu mopēdauto, ( reiz braucu, ziemā, smagais apdzina, neievērojot intervālu, reāli grūž grāvī to braucamkrēslu. Visai nedrošs)

nesapraša 26.marts 2025 19:10
0 0 Atbildēt

Ko,mums braukšanas eksāmens tikai sniegotā ziemā?

uupis 27.marts 2025 7:02
0 0 Atbildēt

Parasti kad ir sniegs, tad eksāmenu atceļ. 😂

imzz 27.marts 2025 9:39
1 0 Atbildēt

"Tomēr automašīnu vai motociklu vadītājiem ES valstis varēs izvēlēties aizstāt medicīnisko pārbaudi ar pašnovērtējuma veidlapām vai vadītāja apliecības atjaunošanas gadījumā ar citiem alternatīviem pasākumiem."

Nav paskaidrots, kas būtu tie "citi alternatīvi pasākumi".

imzz 27.marts 2025 14:08
0 0 Atbildēt

" ES valstis varēs izvēlēties aizstāt medicīnisko pārbaudi ar pašnovērtējuma veidlapām."

Te jūsu dārgo medkomisiju vispār iesaka izmest miskastē. Un katrs pats varēs sev pieškirt "tauglich. Protams, ar atbildību likuma priekšā par melošanu, bet kurš tad par to uztrauksies.

A 27.marts 2025 13:36
3 0 Atbildēt

Dažam labam, ieskaitot Eiropas parlamenta ierēdņus un deputātus, pavāja sapratne/informācija par realitāti uz zemes. Nu, ja jūs tā gribiet, tad Latvijā nevis no 65 gadiem jātaisa, bet jau kaut kur no 50-55 gadiem varbūt vēl agrāk pat, atkārtoju vēlreiz, jebkurš var CSP lapā pārliecināties.

Latvijā ne tik, ka turpina braukt pēc infarkta utml., bet turpina strādāt, pat fizisku darbu arī. 

Viņi brīvprātīgi vēl pa virsu tam turpmāk ies kājām, kamēr pļēgurus regulāri ķer rullējot vispār bez tiesībām. Vai arī iAuto gudrinieki vēlas pieteikties par personīgajiem izvadātājiem?

A 27.marts 2025 14:20
1 0 Atbildēt

Un ko jūs iesakiet darīt, ja šie ´vājinieki´ turpinās braukt bez izziņas? Cietumā?

uupis 27.marts 2025 16:40
0 0 Atbildēt

Droši ka paliks tas pats kas līdz šim - braukšana bez tiesībām...

Tavs komentārs
 
 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

“Tesla Takedown” arī Vācijā? – uguns iznīcina septiņas jaunas Tesla 6

Tesla autosalonā Vācijas pilsētā Otersbergā sadeguši septiņi jauni Tesla automobiļi. Ugunsgrēkā cietušo nav, iemesls nav zināms. Lasīt vairāk

 

No 33 600 eiro - Jeep Avenger tagad ar pilnpiedziņu (+ FOTO) 13

Tagad arī vismazākais džips būs pieejams ar visu riteņu piedziņu. Lasīt vairāk

 

Kas ir Barum riepas un kāda ir to saistība ar vācu Continental? (+ VIDEO) 5

Atbild Autoriepu Nams direktors Oskars Krampāns: “Barum ir čehu zīmols. Tā tiešie konkurenti ir citu premium ražotāju “otrie” zīmoli kā Kleber no Michelin vai Sava no Goodyear.” Lasīt vairāk

 

Līdz 429 km - Opel Corsa Electric brauks tālāk par to pašu naudu (+ FOTO) 2

Opel veicis Corsa Electric modernizāciju, kas vācu mazauto ļaus aizbraukt tālāk bez papildu uzlādes. Patīkami, ka šādu bonusu ražotājs sniedz nepaaugstinot cenu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti