16 padomi, kā sagatavot automobili ziemai 14

 

Foto: Ilustratīvs attēls

Fox Consulting | 9.novembris 2018 9:49

Novembris ir pēdējais laiks, lai sagatavotu savu automobili ziemai. Tas ir process, kurā jāparūpējas gan par tādiem sīkumiem, kā saulesbrillēm cimdu nodalījumā, gan par nopietnākiem darbiem, kā akumulatora uzlādēšana un dzinēja autonomās apsildes uzstādīšana.

16 galvenos aspektus iezīmē Toyota Baltic AS tehniskais eksperts Lauri Erts (Lauri Ert).

1.      Akumulatora uzlāde

Ir zināms, ka automobiļa akumulators uzlādējās ilgāku braucienu laikā. Tomēr, pārvietojoties pa pilsētu, automobilis nevar uzturēt akumulatoru uzlādētā stāvoklī, no tā izriet, ka akumulators un tā uzlādes sistēma nemitīgi ir pārslogota. Lai akumulatoram pietiktu laika uzlādēties, pēc kārtas ir jābrauc vismaz 3 līdz 4 stundas. Taču pilsētniekiem tik ilgi braucieni ikdienā ir reti. Līdz ar to akumulatoram ir vajadzīga papildu uzlāde. Var jau būt, ka pieredzējis autovadītājs varētu saklausīt, kad akumulators izlādējas, taču vairumam no mums nepiemīt šādas spējas. Daudzdzīvokļu namā akumulatoru uzlādēt ir praktiski neiespējami, savukārt tiem, kas dzīvo privātmājā, šim nolūkam ir nepieciešams īpašs aprīkojums. Ja iegādājoties jaunu automobili, lietojat to trīs gadus un tad nomaināt, nepietiekami uzlādēta akumulatora problēma jūs neskars. Taču, ja braucat ar lietotu automobili, regulārai akumulatora uzlādei ir būtiska loma. Ja pārsvarā pārvietojaties pa pilsētu, lai akumulators nezaudētu veiktspēju un ilgāk kalpotu, tā uzlāde ir jāveic ik pēc pāris mēnešiem. Sākoties ziemas sezonai, ja automobilim ir nepietiekami uzlādēts akumulators un pārslogota uzlādes sistēma, pastāv risks, ka automobili nebūs iespējams piestartēt, akumulators pilnībā izlādēsies vai nolietosies uzlādes sistēma - ģenerators un siksnas.

2.      Savienotājkabeļi un akumulators

Savienotājkabeļi šķietami ir visvieglākais risinājums situācijā, kad akumulators ir pilnībā izlādējies un automobili nav iespējams piestartēt. Taču īpaši jaunajām mašīnām, tas nav labākais veids, kā uzlādēt akumulatoru. Atcerieties savienoto trauku likumu, kuru mācījāties fizikas stundās. Piemēram, savienojot tukšu trauku ar trauku, kas pilns ar ūdeni, to līmeņi izlīdzsvarojas. Savienotājkabeļu lietošanas rezultātā rodas nekontrolēta izlāde vienā pusē un nekontrolēta uzlāde otrā pusē. Ņemot vērā to, ka mūsdienu automobiļi ir aprīkoti ar sarežģītām elektroniskajām sistēmām, abu automobiļu lietotāji tiek pakļauti nevajadzīgiem riskiem, kas ilgtermiņā var izmaksāt dārgi. Problēmu gadījumā lētāk būtu doties uz servisa centru un uzlādēt akumulatoru tur, zvanīt ceļu palīdzības dienestam vai tajā dienā izmantot sabiedrisko transportu. Savienotājkabeļus ieteicams izmantot tikai ārkārtas gadījumos, piemēram, ja, gaidot ceļu palīdzības speciālistu ierašanos, iespējama ķermeņa temperatūras samazināšanās.

3.      Automobiļu gaismas

Saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu pirms braukšanas ir jāpārliecinās, vai darbojas visas gaismas sistēmas. Tuvās, tālās gaismas lukturi un miglas lukturi ir regulējamas sistēmas, tāpēc to gaismu staru augstumam ir tendence laika gaitā mainīties. Ja stari spīd pārāk zemu, redzamība samazinās. Ja stari izgaismo ceļu pārāk lielā attālumā, pastāv risks, ka apžilbināsiet citus autovadītājus, tai pat laikā samazinot savu redzamību, jo būs apgaismots pārāk liels laukums. Ja tehniskajā apskatē tiek konstatēts pārmērīgs gaismas staru augstums, to uzskata par nopietnu trūkumu, kā rezultātā ir nepieciešama atkārtota tehniskā apskate. Ja uz ceļa manāt, ka citi autovadītāji “mirkšķina” savu automobiļu gaismas lukturus, lai darītu zināmu, ka jūsu automobiļa lukturu stari ir neatbilstoša augstuma,  uztveriet to nopietni, jo sliktākajā gadījumā kādu apžilbināsiet un izraisīsiet ceļu satiksmes negadījumu.

4.      Spuldzes

Atklājot, ka ir izdegusi gaismas spuldze, tā ir jānomaina, ņemot vērā ražotāja specifikācijas. Tas pats attiecas uz aizmugurējās valsts reģistrācijas numura zīmes apgaismojumu. Ja nolemjat šo šķietami vienkāršo darbu paveikt pats, labāk skrupulozi izvērtējiet savas automehāniķa zināšanas. Mainot spuldzi, cilvēki nereti to ieskrūvē pārāk dziļi lukturī vai ietvarā, tā rezultātā, cenšoties to izņemt tiek sabojāta pati spuldze vai savienotas rokas.

5.      Braucot ar 90 km/st., jums nav nepieciešami miglas lukturi

Miglas lukturu lietošana ir viena no biežāk pieļautajām kļūdām. Tie ir efektīvi, braucot ar ātrumu, ne lielāku kā 40 km/st., ļoti sliktas redzamības apstākļos, kad ir migla vai citi laikapstākļi, kas var izraisīt pārmērīgu atspīdumu no tuvās gaismas lukturiem. Miglas lukturu lietošana, braucot ar 90 km/st., ir rupja autovadītāja kļūda.

6.      Funkcionējoši atstarotāji ir vienlīdz svarīgi gan cilvēkiem, gan automobiļiem

Automobiļu kontekstā par atstarotājiem parasti tiek runāts saistībā ar gājēju, nevis auto vadītāju. Taču Latvijas sezonā ir pieci tumsas pilni mēneši un automobiļu atstarotājiem, kas parasti atrodas buferī un aizmugurējos gaismas lukturos, ir jābūt tīriem un redzamiem visas tumšās sezonas laikā.

7.      Aizsargājiet sava automobiļa ārējās virsmas – tostarp apakšu!

Ziema nozīmē vairāk dubļu un netīrumu, līdz ar to arī vajadzību biežāk mazgāt automobili. Jauno automobiļu gadījumā, pirms ziemas sezonas sākuma, ieteikums uz automobiļa virsbūves uzklāt vasku vai keramikas pārklājumu. Keramikas pārklājums ne vien aizsargās pret netīrumiem, bet arī novērsīs skrāpējumus, kurus automobilim autostāvvietās nereti rada blakus novietoto automobiļu durvis vai iepirkšanās ratiņi. Pirms keramikas pārklājuma uzklāšanas automobiļa virsmu ir nepieciešams rūpīgi notīrīt, kas vecāku automobiļu gadījumā var izmaksāt dārgāk nekā pats keramikas pārklājuma produkts. Autovasks ir paredzēts mikroskopisku skrāpējumu aizdarīšanai un eksterjera krāsojuma/lakas pārklājuma aizsardzībai. Turklāt tas atjauno krāsas pārklājuma sākotnējo intensitāti un mirdzumu. Latvijā, kur automobilim ir jāiztur uz ceļiem uzsmidzinātie ķīmiskie maisījumi, kā arī skarbi laikapstākļi, automobiļa apakšai ir jāveic pretkorozijas apstrāde. Diemžēl pie mums to dara mazāk par 1% visu automobiļu lietotāju.

8.      Vējstikla tīrītāji

Vējstiklu tīrītāji ir jāmaina ik pēc 10 000 kilometriem. To tīrīšanas veiktspēja pakāpeniski samazinās. Noteikt, ka to kalpošanas laiks tuvojas beigām, var pēc švīkām uz vējstikla, kas, laikam ritot, kļūst aizvien platākas.

9.      Logu tīrīšana

Kad nakts laikā uz siltiem vējstikliem ir izveidojusies ledus kārtiņa, tad ziemas rītos daudzdzīvokļu namu pagalmos ir dzirdamas skrāpēšanas skaņas. Apdomīgs autovadītājs ledus skrāpēšanas lāpstiņu cenšas lietot pēc iespējas retāk, jo skrāpēšana bojā vējstiklu, ilgtermiņā samazinot redzamību. Prātīgāk būtu pagaidīt, līdz ventilācijas sistēma izkausē ledu, un tad to noslaucīt ar birsti. Kušanas procesu var paātrināt arī ar pretapledošanas šķidrumu, taču turiet to telpās, ne automobilī. Ja ledus un ledaina sniega tīrīšanai izmantosiet vējstikla tīrītājus, tie ātri vien vairs nebūs lietojami. Svarīga ir arī pietiekama salona apsilde un vēdināšana, kas novērš kondensāta veidošanos uz logiem. Pilsētā bīstami bieži var redzēt “tankistus”, kas skatās pa logā izkasītām šaurām spraudziņām, gaidot, kad izkusīs ledus vai salona kondensāts.

10.  Ventilācija

Pirms ziemas iestāšanās ir svarīgi pārbaudīt, vai darbojas automobiļa ventilācijas sistēma un vai ir tīrs gaisa filtrs. Tas palīdz uzturēt salonā tīru gaisu un novērst mitrumu, ko rada apavi un apģērbi.

11.  Autonomās apsildes efektivitāte

Parasti tie, kas ir izmēģinājuši autonomo apsildi jeb priekšsildītāju, vairs nevar iedomāties savu dzīvi bez tā. Auto detaļu tirgū ir pieejami degvielas (un akumulatora) darbināti priekšsildītāji un tādi, kurus darbina ierīces ar 240 V elektropieslēgumu. Pirmā tipa ierīces papildus noslogo akumulatoru, un otrā tipa ierīcēm nepieciešams elektropieslēgums, bet katra no tām var krietni atvieglot jūsu dzīvi. Lai sekmētu dzinēja piestartēšanos, autonomo apsildi ir jāsāk lietot, tiklīdz gaisa temperatūra ir zemāka par 10 grādiem pēc Celsija. Tas nozīmē, ka tas ir jālieto no septembra līdz aprīlim. Turklāt ir patīkami sēdēt siltā automobilī. Elektrisko priekšsildītāju gadījumā trešais ieguvums ir iespēja uzlādēt 12 V akumulatoru.

12.  Jumta izmantošanai mantu pārvadāšanai

Pat ja ir uzstādīts jumta bagāžnieks, tas nenozīmē, ka tam tur ir jābūt mūžīgi. Ja vasaras laikā esat uz automobiļa jumta pārvadājis velosipēdus, rudenī noteikti pārbaudiet, vai stiprinājumi ir stingri un slēdzenes ir darba kārtībā.  Ja zināt, ka ziemas periodā jumta bagāžnieks kādu laiku nebūs nepieciešams, to vislabāk ir noņemt. Jumta bagāžnieka dēļ dažās pazemes autostāvvietās un automobiļu mazgātavās var nebūt iespējams iebraukt, arī papildu vēja pretestība palielina degvielas patēriņu, īpaši braucot pa ātrgaitas šoseju.

13.  Tekstila paklājiņi

Ja vien nebraucat ar automobili ekstrēmos apstākļos, tad nav vajadzīgi gumijas paklājiņi. Arī tekstila paklājiņš var absorbēt sniegu un ūdeni. Pēc tam to var izžāvēt. Savukārt uz gumijas paklājiņa sākumā izveidosies peļķe, kas pēc tam sasals un vēlāk izkūstot notraipīs apavus un bikses.

14.   Mazgāšanas šķidruma nomaiņa

Ziemas mazgāšanas šķidrumu ir vēlams iepildīt automobilī jau septembrī, jo dzestrums piezogas jau tad, kad kokiem parādās pirmās krāsainās lapas. Vasaras šķidrumus automobiļos, kas nav komerctransports, vispār nav ieteicams izmantot. Vairums automobiļu lietotāju paši neveic dzesēšanas šķidruma uzpildi, tāpēc, apmeklējot servisu, ir jāpārliecinās, ka tiek pārbaudīta tā aukstuma izturība.  

15.  Efektīvākais līdzeklis durvju slēdzeņu apkopē ir ūdens un ziepes

Samērā bieža parādība ir aizsalušas durvju slēdzenes. Labākais pretlīdzeklis šajā situācijā ir ūdens un ziepes. Laika gaitā slēdzenēs uzkrājas netīrumi, kas pēc tam var piesaistīt mitrumu. Rezultātā aukstā laikā pastāv iespēja, ka durvis vairs nav iespējams atslēgt. Dažādas smērvielas tikai veicinās piesārņojumu, jo tām ir tendence uzkrāt smalkas netīrumu daļiņas. Ja, tīrot durvis, pamanāt, ka slēdzene ir saplaisājusi, nekavējoties lieciet to nomainīt.

16.  Visu gadu turiet automobilī saulesbrilles

Saulesbriļļu valkāšana vasarā šķiet dabiska lieta, jo tad saule ir ne vien augstu, bet arī ļoti spilgta. Taču vēl svarīgāk tās ir lietot ziemā, kad saule ir zemu, jo šādā situācijā tā ilgāku laikposmu ir autovadītājiem neērtā augstumā. Ja automobilim ir arī saskrāpēts un netīrs vējstikls, situācija kļūst vēl riskantāka. Tā paša iemesla dēļ neturiet aiz saules aizsarga papīrus vai atkritumus.

 

 
14 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
anonimikis 9.novembris 2018 10:41
17 4 Atbildēt

Gaišā dienas laikā vai vakarā apgaismotās apdzīvotās vietās ieslēgti miglas lukturi ir seksuālo minoritāšu pazīšanās zīme.

650 9.novembris 2018 13:51
6 8 Atbildēt

Joppans Zirgs....;p

pletj tak to spūldzi vajg tajā slēdzenē dziļi/ieskŗūvēt, lai sildās visa taa saimniedzība.Ko nafig derīgu, ūdeni izliet, a ja nu uzdzert savajagās?

Miglas lukturus ne ta ka "bīstami" lietot , bet profesoriem (pirms) DRIRSŠANAS vajadzētu apjēgt 2 dažādas lietas- ka lielākā adāl tos miglas lieto lai vispār kko redzētu.Jo viņiem ir nekam nederīgi tuvās gaismas lukturi.Tādējādi viņi vnk izlīdzās un vismaz kaut ko redz.Un Jautājums ir KO viņi redz, jo jebkura miglas luktura stars tālumā neiet tik tālu, kā pareizi noregulēta tuvās gaismas luktura stars.Un miglas lukturus principā jau lieto Ne Tikai ka vienīgi miglas dēļ.Arī priekš tam, lai vnk "labāk" orientētos telpā un laikā ja pat ar daudzmaz pareiziem pamatgaismas lukturiem.

as 9.novembris 2018 10:28
4 1 Atbildēt

No kurienes rauti šie padomi??? Kas tas par ekspertu, iAuto, pārlasiet, ko publicējat savā portālā, kur pašu komandā netrūkst ekspertu, kas šo visu pārvērstu pavisam citos padomos!

1.Mainot spuldzi, cilvēki nereti to ieskrūvē pārāk dziļi lukturī vai ietvarā, tā rezultātā, cenšoties to izņemt tiek sabojāta pati spuldze vai savienotas rokas.

Ieskrūvēt pārāk dziļi spuldzi? Kāds to ir paveicis, patiešām??? Ar savienotām rokām, maybe!

2.Miglas lukturu lietošana, braucot ar 90 km/st., ir rupja autovadītāja kļūda.

Nu, nu. Nopietna kļūda! Es saprastu par aizmugures miglām, bet priekšas netraucē ne nieka un tikai palīdz!

3.un automobiļu atstarotājiem, kas parasti atrodas buferī

Vai kāds ir redzējis atstarotāju auto atdurstienī pēc 80.gadiem???

4.Elektrisko priekšsildītāju gadījumā trešais ieguvums ir iespēja uzlādēt 12 V akumulatoru.

Varbūt neko nesaprotu, bet parasti 220V kabeli silda dakšu, kas atrodas motora vai kartera blokā un nekādu akumulatoru ar to uzlādēt nevar!

Un autonomās priekšapsildes sistēmas auto salīdzinoši ir ļoti reta ekstra. Tas, ka ērta, tas gan!

5.Savukārt uz gumijas paklājiņa sākumā izveidosies peļķe, kas pēc tam sasals un vēlāk izkūstot notraipīs apavus un bikses.

Šim gan es piekrītu un nesaprotu čaļus, kas braukā apkārt žvangājot ūdeni gumijas vannītēs ar bikšu starām ūdenī.

6.Vasaras šķidrumus automobiļos, kas nav komerctransports, vispār nav ieteicams izmantot.

OK, kur šāds apgalvojums izrauts un kāpēc tikai ne-komerctransports???

7.Samērā bieža parādība ir aizsalušas durvju slēdzenes. Labākais pretlīdzeklis šajā situācijā ir ūdens un ziepes.

Tiešām??? Un cik bieži aizsalst slēdzenes???

8.Ja, tīrot durvis, pamanāt, ka slēdzene ir saplaisājusi, nekavējoties lieciet to nomainīt.

Tīrot durvis? Tas ir kā? Saplaisājusi slēdzene!? Tas ir kā?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti1111

Mercedes: cilvēkveidīgie roboti cilvēku vietā

Mercedes-Benz rūpnīcās ieradīsies cilvēkveidīgie roboti, kas aizstās cilvēkus smagākos ikdienas darbos. Pagaidām tas ir eksperiments. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID.Unyx – sportisks krosovers Ķīnas tirgum 4

Volkswagen ID.Unyx ir gandrīz tas pats Cupra Tavascan, tomēr ne gluži. Lasīt vairāk

 

Elektriskā Škoda Epiq par 25 000 eiro ieradīsies 2025. gadā (+ FOTO) 15

Čehijas autobūves uzņēmums Škoda gatavo elektrisku mazauto, kas būs pievilcīgs arī cenu ziņā. Lasīt vairāk

 

Visu laiku jaudīgākais Volkswagen universāls – vēl viens elektriskais GTX saimes modelis (+ FOTO) 13

Reizē ar ID.3 GTX debitējis vēl viens šīs saimes modelis – ID.7 GTX Tourer. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti