NOx sensori (slāpekļa oksīda sensori) spēlē nozīmīgu lomu mūsdienu transportlīdzekļos, it īpaši dīzeļdzinējos. Mērot slāpekļa oksīdu (NO un NO₂) daudzumu auto izplūdes gāzēs, tie optimizē izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu veiktspēju, kā piemēram, SCR (selektīvā katalītiskā reducēšana) sistēmas darbību.
Tādā veidā nodrošinot auto izplūdes gāzu emisiju standartu ievērošanu. Neskatoties uz šo sensoru
nozīmīgumu, ar tiem bieži vien rodas problēmas, kas ilgtermiņā var veicināt dārgus remontus un
radīt būtisku ietekmi uz transportlīdzekļa veiktspēju. Šajā rakstā tiek aplūkotas biežākās problēmas ar NOx sensoriem, problēmu cēloņi un iespējamie risinājumi.
1. Tipiskas problēmas ar NOx sensoriem
NOx sensoriem diezgan bieži rodas darbības traucējumi, kam var būt dažādi cēloņi. Visbiežāk sastopamās problēmas sevī ietver:
- Darbības traucējumi vai bojājumi: Sensori bojājas to novecošanās un nolietošanās dēļ. Sensora darbmūža faktors bieži vien ir cēlonis kļūdainiem mērījumu rezultātiem vai pat pilnīgu sensora darbības pārtraukšanu.
- Piesārņojums un nogulsnes: Sensors var tikt piesārņots ar sodrēju, eļļu, kondensātu vai citiem piesārņotājiem, uzkrātiem izplūdes sistēmā. Šādi piesārņojumi var bloķēt sensora membrānas un pasliktināt mērījumu precizitāti .
- Elektriskie traucējumi: Īssavienojumi, pārrauti vadi vai bojāti vadības bloki, tas viss ietekmē NOx sensoru darbspēju. Kā arī nekvalitatīvi, bojāti vadi var izraisīt signāla pārtraukumus vai neprecīzu datu pārraidi.
- Temperatūras svārstības: NOx sensori darbojas ekstremālā temperatūras diapazonā, jo tie ir uzstādīti tieši izplūdes sistēmā. Lielas temperatūras svārstības vai pat pārkaršana var bojāt sensoru vai samazināt tā darbmūžu.
2. Bojātu NOx sensoru ietekme
Bojāti NOx sensori var būtiski ietekmēt transportlīdzekli:
- Paaugstinātas emisijas: Ja sensors nedarbojas pareizi, izplūdes gāzu attīrīšanas sistēma nevar optimāli funkcionēt, kā rezultātā palielinās slāpekļa oksīdu emisijas. Tas var novest pie tā, ka transportlīdzeklis pārsniedz noteiktās izplūdes gāzu normas vai patērē vairāk AdBlue šķīduma.
- Samazināta motora jauda: Bojāts NOx sensors var nosūtīt motora vadības blokam nepareizu informāciju, kas var izraisīt nepareizu degvielas iesmidzināšanas, izplūdes gāzu recirkulācijas vai SCR sistēmas vadību. Tādā veidā samazinot motora veiktspēju un palielinot degvielas patēriņu.
- Kļūdas paziņojumi un avārijas režīms: Daudzos transportlīdzekļos bojāts NOx sensors izraisa kļūdas paziņojumu instrumentu panelī. Dažos gadījumos transportlīdzeklis pat pārslēdzas avārijas režīmā, lai aizsargātu motoru, bet tādējādi būtiski ierobežojot vadītājam pieejamo dzinēja jaudu.
3. NOx sensoru problēmu cēloņi
NOx sensoru problēmu cēloņi ir dažādi. Biežākie no tiem ir:
- Nodilums vecuma dēļ: Kā jebkurai elektroniskai komponentei, arī NOx sensoriem ir ierobežots kalpošanas laiks. Novecojot, to veiktspēja pasliktinās, kas var izraisīt kļūdainus mērījumus.
- Degvielas kvalitāte: Zemas kvalitātes degviela ar augstu sēra saturu vai citiem neatbilstošiem piemaisījumiem var ātrāk piesārņot NOx sensorus un ietekmēt to darbību.
- Bojātas izplūdes gāzu recirkulācijas sistēmas (EGR): Slikti funkcionējoša EGR sistēma var veicināt palielinātu izplūdes gāzu daudzumu, kas tiek atgriezts atpakaļ motorā, tādējādi paātrinot NOx sensora piesārņošanu.
- Bojāta motora kartera ventilācija: Aizsērējusi kartera ventilācija bieži izraisa paaugstinātu eļļas patēriņu, kā rezultātā NOx sensors pastiprināti piesārņojas.
- Motora tūnings: Jaudas palielināšana var novest pie NOx sensora priekšlaicīga bojājuma, jo palielinātas sadegšanas dēļ rodas ievērojami augstāka izplūdes gāzu temperatūra.
- Neatbilstoša apkope: Nepietiekama izplūdes un degvielas sistēmas apkope var veicināt sodrēju un citu nogulšņu uzkrāšanos sensora zonā.
4. Risinājumi un profilakses pasākumi
Lai gan NOx sensori ir pakļauti problēmām, pastāv dažādi veidi, kā paildzināt to kalpošanas laiku un
šīs problēmas minimizēt:
- Regulāra apkope: Regulāra izplūdes gāžu sistēmas un tās attīrīšanas komponentu apkope var palīdzēt novērst nogulšņu veidošanos un aizsērējumus. Īpaša uzmanība jāpievērš EGR sistēmas komponentēm un kvēpu filtram (DPF).
- Kvalitatīvas degvielas izmantošana: Kvalitatīvas degvielas ar zemu sēra saturu izmantošana var samazināt nogulšņu uzkrāšanos izplūdes sistēmā, tādējādi paildzināt NOx sensoru kalpošanas laiku.
- Problēmu agrīna atklāšana: Agrīni atklājot sensora darbības traucējumus, bieži tos var novērst ar nelielu preventīvu remontu un vienkāršu tīrīšanu, pirms sensors pilnībā pārstāj darboties.
- Sensora nomaiņa: Ja NOx sensors ir stipri piesārņots vai bojāts, labākais risinājums ir tā nomaiņa. Mūsdienu diagnosti kas sistēmas var precīzi noteikt, kurš sensors ir bojāts, lai to varētu mērķtiecīgi nomainīt.
5. NOx sensoru uzstādīšana
Uzstādot sensoru, ir svarīgi nodrošināt precīzu detaļas atbilstību transportlīdzeklim. Ir būtiski ne tikai tas, lai sensors pareizi iederētos mehāniski, bet arī lai vadības bloku programmatūras versijas būtu savstarpēji saskaņotas.
Secinājumi
NOx sensori ir būtiski emisijas standartu ievērošanai un mūsdienu dzinēju, it īpaši dīzeļdzinēju, pareizai darbībai. Saistībā ar sensoru atrašanās vietu izplūdes sistēmā un sarežģītajiem uzdevumiem tie ir pakļauti piesārņošanai un mehāniskiem bojājumiem. Regulāra apkope, kvalitatīvas degvielas izmantošana un savlaicīga problēmu diagnostika var novērst daudzus bieži sastopamos traucējumus. Ja sensors tomēr tiek bojāts, tā nomaiņa ir nepieciešama, lai nodrošinātu transportlīdzekļa efektīvu darbību un emisijas normu ievērošanu.
Es arī vairākus tādus zinu, kuriem autiņam bezmaz riteņi krīt nost, amortizācija izsista, kāda lampa aizrasojusi, panelis viss dzeltens, bet uz servisu nebrauc, slavē marku, jo viss esot tiptop