NOx sensori (slāpekļa oksīda sensori) spēlē nozīmīgu lomu mūsdienu transportlīdzekļos, it īpaši dīzeļdzinējos. Mērot slāpekļa oksīdu (NO un NO₂) daudzumu auto izplūdes gāzēs, tie optimizē izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu veiktspēju, kā piemēram, SCR (selektīvā katalītiskā reducēšana) sistēmas darbību.
Tādā veidā nodrošinot auto izplūdes gāzu emisiju standartu ievērošanu. Neskatoties uz šo sensoru
nozīmīgumu, ar tiem bieži vien rodas problēmas, kas ilgtermiņā var veicināt dārgus remontus un
radīt būtisku ietekmi uz transportlīdzekļa veiktspēju. Šajā rakstā tiek aplūkotas biežākās problēmas ar NOx sensoriem, problēmu cēloņi un iespējamie risinājumi.
1. Tipiskas problēmas ar
NOx sensoriem
NOx sensoriem diezgan bieži
rodas darbības traucējumi, kam var
būt dažādi cēloņi. Visbiežāk sastopamās
problēmas sevī ietver:
- Darbības traucējumi vai bojājumi: Sensori bojājas to
novecošanās un nolietošanās dēļ. Sensora darbmūža faktors
bieži vien ir cēlonis kļūdainiem mērījumu rezultātiem vai pat
pilnīgu sensora darbības pārtraukšanu.
- Piesārņojums un nogulsnes: Sensors var tikt piesārņots ar
sodrēju, eļļu, kondensātu vai citiem piesārņotājiem, uzkrātiem
izplūdes sistēmā. Šādi piesārņojumi var bloķēt sensora
membrānas un pasliktināt mērījumu precizitāti .
- Elektriskie traucējumi: Īssavienojumi, pārrauti vadi vai bojāti
vadības bloki, tas viss ietekmē NOx sensoru darbspēju. Kā arī
nekvalitatīvi, bojāti vadi var izraisīt signāla pārtraukumus vai
neprecīzu datu pārraidi.
- Temperatūras svārstības: NOx sensori darbojas ekstremālā
temperatūras diapazonā, jo tie ir uzstādīti tieši izplūdes sistēmā.
Lielas temperatūras svārstības vai pat pārkaršana var bojāt sensoru
vai samazināt tā darbmūžu.
2. Bojātu NOx sensoru ietekme
Bojāti NOx sensori var būtiski ietekmēt
transportlīdzekli:
- Paaugstinātas emisijas: Ja sensors nedarbojas pareizi, izplūdes
gāzu attīrīšanas sistēma nevar optimāli funkcionēt, kā rezultātā
palielinās slāpekļa oksīdu emisijas. Tas var novest pie tā, ka
transportlīdzeklis pārsniedz noteiktās izplūdes gāzu normas vai
patērē vairāk AdBlue šķīduma.
- Samazināta motora jauda: Bojāts NOx sensors var nosūtīt motora
vadības blokam nepareizu informāciju, kas var izraisīt nepareizu
degvielas iesmidzināšanas, izplūdes gāzu recirkulācijas vai
SCR sistēmas vadību. Tādā veidā samazinot motora veiktspēju
un palielinot degvielas patēriņu.
- Kļūdas paziņojumi un avārijas režīms: Daudzos
transportlīdzekļos bojāts NOx sensors izraisa kļūdas paziņojumu
instrumentu panelī. Dažos gadījumos transportlīdzeklis pat
pārslēdzas avārijas režīmā, lai aizsargātu motoru, bet tādējādi
būtiski ierobežojot vadītājam pieejamo dzinēja jaudu.
3. NOx sensoru problēmu cēloņi
NOx sensoru problēmu cēloņi ir dažādi. Biežākie
no tiem ir:
- Nodilums vecuma dēļ: Kā jebkurai elektroniskai komponentei,
arī NOx sensoriem ir ierobežots kalpošanas laiks. Novecojot, to
veiktspēja pasliktinās, kas var izraisīt kļūdainus mērījumus.
- Degvielas kvalitāte: Zemas kvalitātes degviela ar augstu sēra
saturu vai citiem neatbilstošiem piemaisījumiem var
ātrāk piesārņot NOx sensorus un ietekmēt to darbību.
- Bojātas izplūdes gāzu recirkulācijas sistēmas
(EGR): Slikti funkcionējoša EGR sistēma var veicināt
palielinātu izplūdes gāzu daudzumu, kas tiek
atgriezts atpakaļ motorā, tādējādi paātrinot NOx
sensora piesārņošanu.
- Bojāta motora kartera ventilācija: Aizsērējusi kartera
ventilācija bieži izraisa paaugstinātu eļļas patēriņu, kā rezultātā
NOx sensors pastiprināti piesārņojas.
- Motora tūnings: Jaudas palielināšana var novest pie NOx sensora
priekšlaicīga bojājuma, jo palielinātas sadegšanas dēļ rodas
ievērojami augstāka izplūdes gāzu temperatūra.
- Neatbilstoša apkope: Nepietiekama izplūdes un degvielas
sistēmas apkope var veicināt sodrēju un citu nogulšņu
uzkrāšanos sensora zonā.
4. Risinājumi un profilakses pasākumi
Lai gan NOx sensori ir pakļauti problēmām, pastāv
dažādi veidi, kā paildzināt to kalpošanas laiku un
šīs problēmas minimizēt:
- Regulāra apkope: Regulāra izplūdes gāžu sistēmas un tās
attīrīšanas komponentu apkope var palīdzēt novērst nogulšņu
veidošanos un aizsērējumus. Īpaša uzmanība jāpievērš EGR
sistēmas komponentēm un kvēpu filtram (DPF).
- Kvalitatīvas degvielas izmantošana: Kvalitatīvas degvielas
ar zemu sēra saturu izmantošana var samazināt
nogulšņu uzkrāšanos izplūdes sistēmā, tādējādi
paildzināt NOx sensoru kalpošanas laiku.
- Problēmu agrīna atklāšana: Agrīni atklājot sensora
darbības traucējumus, bieži tos var novērst ar nelielu
preventīvu remontu un vienkāršu tīrīšanu, pirms sensors
pilnībā pārstāj darboties.
- Sensora nomaiņa: Ja NOx sensors ir stipri piesārņots vai bojāts,
labākais risinājums ir tā nomaiņa. Mūsdienu diagnosti kas
sistēmas var precīzi noteikt, kurš sensors ir bojāts, lai to varētu
mērķtiecīgi nomainīt.
5. NOx sensoru uzstādīšana
Uzstādot sensoru, ir svarīgi nodrošināt precīzu detaļas atbilstību
transportlīdzeklim. Ir būtiski ne tikai tas, lai sensors pareizi
iederētos mehāniski, bet arī lai vadības bloku programmatūras
versijas būtu savstarpēji saskaņotas.
6. Secinājumi
NOx sensori ir būtiski emisijas standartu ievērošanai un mūsdienu dzinēju, it īpaši dīzeļdzinēju, pareizai darbībai. Saistībā ar sensoru
atrašanās vietu izplūdes sistēmā un sarežģītajiem uzdevumiem tie ir pakļauti piesārņošanai un mehāniskiem bojājumiem. Regulāra apkope,
kvalitatīvas degvielas izmantošana un savlaicīga problēmu diagnostika var novērst daudzus bieži sastopamos traucējumus. Ja sensors tomēr
tiek bojāts, tā nomaiņa ir nepieciešama, lai nodrošinātu transportlīdzekļa efektīvu darbību un emisijas normu ievērošanu.
EX kā man patīk visi šie ICE murgi. Eļļas-kārbas-kloķi-klaņi-drūmi--dūmi 😍 Un zvanīties servis meniem plānot, optimizēt savu laiku/naudu. Bet tak ir kaifs pasēdēt kabeļa galā 30min un planšetē pabakstīt ko iA?
kopš braucu ar elektro jūtos ahujenna, jo beidzot esmu atkratījies no auto servisiem pēc būtības. ICE lietošanu atceros kā sliktu murgu. un pedejie divi man bija jauni ICE. labi ka veiksmigi atkratījos.
Tu negribēji teikt, ka brauc ar škoda tramvaju? Man mašīnām neko vairāk kā apkopi neprasās. Jo no lietotas miskastes, kas tiešām daudz jāremontē uzreiz uz Teslu? Nu nesmīdini cilvēkus.
Es arī vairākus tādus zinu, kuriem autiņam bezmaz riteņi krīt nost, amortizācija izsista, kāda lampa aizrasojusi, panelis viss dzeltens, bet uz servisu nebrauc, slavē marku, jo viss esot tiptop
Ziemas izklaides brauciens Rīga-Jagala-Tallina-Keila-Rīga kā izskatīsies, piemēram?
Piedos bet tik talu ar auto brauc vai nu bomži vai lohi. Uz tallinu airbaltics lido rovna 45 minūtes.
Oj, pļāaa!!~Aizej pasveicini savu aritmētikas skolotāju!!
Cik laika vajag lai aizbrauktu uz lidostu, noformētos, gaidītu iekāpšanu un cik laika vajag lai izietu sēt[a, iekāptu autiņā un aizbrauktu????
Tas pat kāda ir laika starpiba izkāpjot no lidaparāta līdz nokļūšanai galamērķī un cik izkāpjot no auto ar kuru pieripināji pie druvīm???
Nu diezgan stulbi šādi salīdzinājumi. Ja Tu brauc katru dienu tādu gabalu, skaidrs, ka attiecīgu auto izvēlies kas to pieveic bez lieka gemaroja. Bet arī tādos garos gabalos Tu piestāsi. Bet ja šāds brauciens ir reizi gadā, nu tad iespējams vajag lidot, paņemt nomā mašīnu. Jeb pirkt elektro ar lielu akumulatoru un pielāgot pīpauzes.