NOx sensori (slāpekļa oksīda sensori) spēlē nozīmīgu lomu mūsdienu transportlīdzekļos, it īpaši dīzeļdzinējos. Mērot slāpekļa oksīdu (NO un NO₂) daudzumu auto izplūdes gāzēs, tie optimizē izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu veiktspēju, kā piemēram, SCR (selektīvā katalītiskā reducēšana) sistēmas darbību.
Tādā veidā nodrošinot auto izplūdes gāzu emisiju standartu ievērošanu. Neskatoties uz šo sensoru
nozīmīgumu, ar tiem bieži vien rodas problēmas, kas ilgtermiņā var veicināt dārgus remontus un
radīt būtisku ietekmi uz transportlīdzekļa veiktspēju. Šajā rakstā tiek aplūkotas biežākās problēmas ar NOx sensoriem, problēmu cēloņi un iespējamie risinājumi.
1. Tipiskas problēmas ar NOx sensoriem
NOx sensoriem diezgan bieži rodas darbības traucējumi, kam var būt dažādi cēloņi. Visbiežāk sastopamās problēmas sevī ietver:
- Darbības traucējumi vai bojājumi: Sensori bojājas to novecošanās un nolietošanās dēļ. Sensora darbmūža faktors bieži vien ir cēlonis kļūdainiem mērījumu rezultātiem vai pat pilnīgu sensora darbības pārtraukšanu.
- Piesārņojums un nogulsnes: Sensors var tikt piesārņots ar sodrēju, eļļu, kondensātu vai citiem piesārņotājiem, uzkrātiem izplūdes sistēmā. Šādi piesārņojumi var bloķēt sensora membrānas un pasliktināt mērījumu precizitāti .
- Elektriskie traucējumi: Īssavienojumi, pārrauti vadi vai bojāti vadības bloki, tas viss ietekmē NOx sensoru darbspēju. Kā arī nekvalitatīvi, bojāti vadi var izraisīt signāla pārtraukumus vai neprecīzu datu pārraidi.
- Temperatūras svārstības: NOx sensori darbojas ekstremālā temperatūras diapazonā, jo tie ir uzstādīti tieši izplūdes sistēmā. Lielas temperatūras svārstības vai pat pārkaršana var bojāt sensoru vai samazināt tā darbmūžu.
2. Bojātu NOx sensoru ietekme
Bojāti NOx sensori var būtiski ietekmēt transportlīdzekli:
- Paaugstinātas emisijas: Ja sensors nedarbojas pareizi, izplūdes gāzu attīrīšanas sistēma nevar optimāli funkcionēt, kā rezultātā palielinās slāpekļa oksīdu emisijas. Tas var novest pie tā, ka transportlīdzeklis pārsniedz noteiktās izplūdes gāzu normas vai patērē vairāk AdBlue šķīduma.
- Samazināta motora jauda: Bojāts NOx sensors var nosūtīt motora vadības blokam nepareizu informāciju, kas var izraisīt nepareizu degvielas iesmidzināšanas, izplūdes gāzu recirkulācijas vai SCR sistēmas vadību. Tādā veidā samazinot motora veiktspēju un palielinot degvielas patēriņu.
- Kļūdas paziņojumi un avārijas režīms: Daudzos transportlīdzekļos bojāts NOx sensors izraisa kļūdas paziņojumu instrumentu panelī. Dažos gadījumos transportlīdzeklis pat pārslēdzas avārijas režīmā, lai aizsargātu motoru, bet tādējādi būtiski ierobežojot vadītājam pieejamo dzinēja jaudu.
3. NOx sensoru problēmu cēloņi
NOx sensoru problēmu cēloņi ir dažādi. Biežākie no tiem ir:
- Nodilums vecuma dēļ: Kā jebkurai elektroniskai komponentei, arī NOx sensoriem ir ierobežots kalpošanas laiks. Novecojot, to veiktspēja pasliktinās, kas var izraisīt kļūdainus mērījumus.
- Degvielas kvalitāte: Zemas kvalitātes degviela ar augstu sēra saturu vai citiem neatbilstošiem piemaisījumiem var ātrāk piesārņot NOx sensorus un ietekmēt to darbību.
- Bojātas izplūdes gāzu recirkulācijas sistēmas (EGR): Slikti funkcionējoša EGR sistēma var veicināt palielinātu izplūdes gāzu daudzumu, kas tiek atgriezts atpakaļ motorā, tādējādi paātrinot NOx sensora piesārņošanu.
- Bojāta motora kartera ventilācija: Aizsērējusi kartera ventilācija bieži izraisa paaugstinātu eļļas patēriņu, kā rezultātā NOx sensors pastiprināti piesārņojas.
- Motora tūnings: Jaudas palielināšana var novest pie NOx sensora priekšlaicīga bojājuma, jo palielinātas sadegšanas dēļ rodas ievērojami augstāka izplūdes gāzu temperatūra.
- Neatbilstoša apkope: Nepietiekama izplūdes un degvielas sistēmas apkope var veicināt sodrēju un citu nogulšņu uzkrāšanos sensora zonā.
4. Risinājumi un profilakses pasākumi
Lai gan NOx sensori ir pakļauti problēmām, pastāv dažādi veidi, kā paildzināt to kalpošanas laiku un
šīs problēmas minimizēt:
- Regulāra apkope: Regulāra izplūdes gāžu sistēmas un tās attīrīšanas komponentu apkope var palīdzēt novērst nogulšņu veidošanos un aizsērējumus. Īpaša uzmanība jāpievērš EGR sistēmas komponentēm un kvēpu filtram (DPF).
- Kvalitatīvas degvielas izmantošana: Kvalitatīvas degvielas ar zemu sēra saturu izmantošana var samazināt nogulšņu uzkrāšanos izplūdes sistēmā, tādējādi paildzināt NOx sensoru kalpošanas laiku.
- Problēmu agrīna atklāšana: Agrīni atklājot sensora darbības traucējumus, bieži tos var novērst ar nelielu preventīvu remontu un vienkāršu tīrīšanu, pirms sensors pilnībā pārstāj darboties.
- Sensora nomaiņa: Ja NOx sensors ir stipri piesārņots vai bojāts, labākais risinājums ir tā nomaiņa. Mūsdienu diagnosti kas sistēmas var precīzi noteikt, kurš sensors ir bojāts, lai to varētu mērķtiecīgi nomainīt.
5. NOx sensoru uzstādīšana
Uzstādot sensoru, ir svarīgi nodrošināt precīzu detaļas atbilstību transportlīdzeklim. Ir būtiski ne tikai tas, lai sensors pareizi iederētos mehāniski, bet arī lai vadības bloku programmatūras versijas būtu savstarpēji saskaņotas.
Secinājumi
NOx sensori ir būtiski emisijas standartu ievērošanai un mūsdienu dzinēju, it īpaši dīzeļdzinēju, pareizai darbībai. Saistībā ar sensoru atrašanās vietu izplūdes sistēmā un sarežģītajiem uzdevumiem tie ir pakļauti piesārņošanai un mehāniskiem bojājumiem. Regulāra apkope, kvalitatīvas degvielas izmantošana un savlaicīga problēmu diagnostika var novērst daudzus bieži sastopamos traucējumus. Ja sensors tomēr tiek bojāts, tā nomaiņa ir nepieciešama, lai nodrošinātu transportlīdzekļa efektīvu darbību un emisijas normu ievērošanu.
EX kā man patīk visi šie ICE murgi. Eļļas-kārbas-kloķi-klaņi-drūmi--dūmi 😍 Un zvanīties servis meniem plānot, optimizēt savu laiku/naudu. Bet tak ir kaifs pasēdēt kabeļa galā 30min un planšetē pabakstīt ko iA?
kopš braucu ar elektro jūtos ahujenna, jo beidzot esmu atkratījies no auto servisiem pēc būtības. ICE lietošanu atceros kā sliktu murgu. un pedejie divi man bija jauni ICE. labi ka veiksmigi atkratījos.
Tu negribēji teikt, ka brauc ar škoda tramvaju? Man mašīnām neko vairāk kā apkopi neprasās. Jo no lietotas miskastes, kas tiešām daudz jāremontē uzreiz uz Teslu? Nu nesmīdini cilvēkus.
Es arī vairākus tādus zinu, kuriem autiņam bezmaz riteņi krīt nost, amortizācija izsista, kāda lampa aizrasojusi, panelis viss dzeltens, bet uz servisu nebrauc, slavē marku, jo viss esot tiptop
Klasiskā latvieša mīla pret 'vācu' spēkratu, kurš neprasot ieguldījumus!
Salabo skatē iedotos divnieciņus, bubinot cik ļoti valsts apkāš parasto iedzīvotaju un ka SPECIĀLI viņu iegāž!
Jo nedz CSDD nedz Auteko, nedz valsts jēdz, ka viņam zem pakaļas tak džerman gūūt quality, kas neplīst un NAV vispār jāremontē kamēr neapstājas!!!
😐 Skumji, bet tāds ir tas autoparks un īpašnieku prātiņi Latvijā!
Ik nedeļu 10..20€ izmest par alkoholu nieks, bet bremžu diskus vai jaunas riepas nopirkt autiņam, esot pārak dārgi!!!
Ziemas izklaides brauciens Rīga-Jagala-Tallina-Keila-Rīga kā izskatīsies, piemēram?
Piedos bet tik talu ar auto brauc vai nu bomži vai lohi. Uz tallinu airbaltics lido rovna 45 minūtes.
Oj, pļāaa!!~Aizej pasveicini savu aritmētikas skolotāju!!
Cik laika vajag lai aizbrauktu uz lidostu, noformētos, gaidītu iekāpšanu un cik laika vajag lai izietu sēt[a, iekāptu autiņā un aizbrauktu????
Tas pat kāda ir laika starpiba izkāpjot no lidaparāta līdz nokļūšanai galamērķī un cik izkāpjot no auto ar kuru pieripināji pie druvīm???
Aga, un nosēžas pie Jagalas ūdenskrituma. Tas klāt tam ko Pļurkt jau uzrakstija
Teslists un klauns ir sinonīmi😁
Beidz murgot pusvatņik. Es ar teslu esmu visu eiropu izbraukajis bez nekādam problēmām. Kaut kada tur igaunija vispar ir viens pīpis. Un tomer uzskatu ka tas ir nenormalakais laika pateriņs, ar auto braukt talak par kadiem 200km. Tomer bomariem jau laiks un veseliba ir nulles veetībā, taka nav jegas meginat iestastit dalbānam kas ir kas.
Oi pļā.... visu Eiropu izbraukāji, bet prasto 2. klases aritmētiku neesi iemācījies!!
p.s. no bomāra analfabēta dzirdu!!
Tik tālu, kā Igauniju, brauc bomži vai lohi, bet pats izbraucis visu eiropu. Kas tad tu esi, superbomzis un megalohs?
Nu diezgan stulbi šādi salīdzinājumi. Ja Tu brauc katru dienu tādu gabalu, skaidrs, ka attiecīgu auto izvēlies kas to pieveic bez lieka gemaroja. Bet arī tādos garos gabalos Tu piestāsi. Bet ja šāds brauciens ir reizi gadā, nu tad iespējams vajag lidot, paņemt nomā mašīnu. Jeb pirkt elektro ar lielu akumulatoru un pielāgot pīpauzes.
Tādus un līdzīgus gabalus daudzi brauc ik pa laikam. Jautājums ir uzdots jo nu tik forši dažiem ir ar jebkuru EV ka labāk būt nevar, absolūti nekādu problēmu tikt jebkur. Neko nesaku par to ka Pierīga-Rīga varianta ir slikti, nē, tādā variantā ir labi gan ar Ora gan ar gen1 Ionic 5.
Izejot no tā ka zaļā kursa virzienā ir jāiet visiem, arī vidējam LV iedzīvotājam ar vidējo algu 1716 eur/mēnesī brutto, lūgums aizpildīt pieteikumu līzingam EV ar 80+kwh bateriju, norādot minēto summu kā ienākumu, un nopublicēt atbildi.
Vēl viens lidotājs pa Baltijas dabas objektiem... Dziļa nepieciešamība apstāties (lai paēstu un izlocītos) braucienos Rīga-Ventspils, Rīga-Liepāja, Rīga-Palanga, Rīga-Tallina nez kāpēc ir tikai kaislīgiem EV lietotājiem, man, braucot ar Octavia, ja arī ir pirms galamērķa kāda pietura tad vienīgi pēc saldējuma vasarā. Tam kas ir virs vidējā un var nopirkt ap 100kwh bateriju arī sevišķi daudz ēst negribās:
kursors.lv/2024/12/02/ar...-3-uz-italiju/
Nu bet tā ir, daudzi cilvēki ko pazīstu ar EX ir ļoti apmierināti, pat ceļošana nav problēma. Tu ko, viņiem dzīvot gribi mācīt? Vajadzētu tomēr spēt atšķirt RS braucēju, kurš no trolejbusa raksta un grib uz kašķi vilkt, no tiem kas brauc un priecājas par EX. Nevajag pirkt EX ar range 100 un cerēt ka uz Liepāju aizbrauks. No Rīgas uz jebkuru pilsētu Baltijas valstīs var aizbraukt ar vienu uzladi, vajag izvēlēties tikai atbilstošu auto.
Un ar vidi tam nav nekāda sakra, nu nekāda. Cilvēki kas pērk ex, ja nepirktu ex, tāpt pirktu līdzīgas cenas ICE, nauda ir, nav problēmu. Tas ko viņi ir sarēķinājuši, lētāk, vnk lētāk. Aizbrauc uz Rīgas centru, apskaties cik daudzi nemaksā par stāvvietām.
Nu es tak aptuveni par to arī saku - pie 60k+ būs normāls EV ar ko jau var dzīvot diezgan lielā rādiusā. Bet, skatoties uz mass adoption (zaļais kurss tak uz visiem attiecas), bēda tāda ka jau virs 30k LV vidējais pilsonis tiks sūtīts taisni līzinga kompānijā. Ir vairāki nomaksāti auto, bet jau pie 25k pirkuma sākas problēmas ar kredītiestādēm , jo šie citus ienākumus (tipa dividendes un vērtspapīri) kā darba alga nesaprot un neņem vērā.
"Nevajag pirkt EX ar range 100 un cerēt ka uz Liepāju aizbrauks."😁 Exactly šis ir noticis ar jūsmiņu pāri, kas saklausijās stāstus par zaļo nākotni, bez domāšanas un savu vajadzību analīzes šadu verķi nopirka un tieši braucienā uz Liepāju nāca atklāsme - vairs nejūsmo...