Kāpēc viņi ir labākie Eiropā? 22

Atis Jansons, „Latvijas Avīze” | 28.janvāris 2014 19:34

Pēc ieskata Latvijas ātruma nacionālajās īpatnībās („Cik ātri braucam?”) šķiet derētu palūkoties, kā klājas citiem Eiropā? Kā savus satiksmes ieradumus veido, piemēram, angļi?

Viņiem drošas jūdzes, mums nervozi kilometri...

Divas dienas biju Anglijas vidienē – pirmo reizi nevis lielpilsētās, bet īstos britu laukos starp Mančesteru un Birmingemu, kur Eiropas žurnālistiem savus jaunumus prezentēja JCB traktoru būvētāji. Tur, 400 kilometros (sorry – 250 jūdzēs, apmēram) pavadītos pasažiera sēdeklī Eiropas drošākās valsts ceļos, dzima dažas improvizācijas par drošas satiksmes tēmu.

Vācieši nav labākie

Tieši tā – statistika liecina, ka kontinenta drošākie braucēji ir tieši šeit. Un vēl Zviedrijā, Holandē un Norvēģijā. Skaitot fatālus negadījumus uz miljonu iedzīvotāju, Latvija atpaliek reizes četras, uz miljonu automobīļu – pat septiņas. REIZES septiņas, nevis par septiņiem procentiem... Grandioza distance, kas mums domājot, mācoties un darot ejama.

Angļi nav lēnākie

Par spīti mums pēdējā laikā cītīgi borētajam, ka visu nelaimju sakne ir ātrums, ka jābrauc lēnāk, vēl drusku lēnāk, ka par katru atkāpi no limitiem jāsoda un vēlreiz jāsoda, Anglijā redzu – drošākie brauc ātri. Vietām tik sasodīti ātri, ka sākumā man ir mazliet neomulīgi. Un vainīga nav kreisās puses satiksme, kura liktu saspringt, pie aplamā pusē iestellētas stūres sēžot un robus ar nepareizo roku slēdzot – kā jau teicu, esmu pasažiera lomā. Šokē manevru drosmīgā precizitāte mūsu uztverē gauži trūcīgā telpā. Anglijas lauku ceļi un pat lielu pilsētu nomaļu ielas ir šauras. Nav šeit tādas izšķērdības, kā mūsu standarts par 3,5 m joslām. Metri pieci, reizēm pat mazāk abiem virzieniem kopā. Dzīvžogi gar pašu asfalta lentītes malu, līkums seko līkumam, paugurs pauguram, un, aiz tāda parādoties pretīmnākoša autobusa milzu purnam, mana labā kāja instinktīvi meklē bremzes pedāli. Šie nebremzē, bet forši kantē. Labais spogulis švīkst pa krūmiem, no kreisā līdz milža sāniem paliek knapi sprīdis. Spidometrs rāda apmēram 70. Jūdzes, nevis kilometrus... Un tā brauc ne tikai šis pelēcīgais (indietis, pakistānis?) profesionālis ar mersedesu, bet arī sirma kundzīte mums priekšā ar fiestu, jauneklis aizmugurē ar moci. Neapdzen – ātrāk jau te neko nepaskrietu pat viņš. Visi velk droši un aši, kur var (lai gan limits ir 60), intensīvi bremzē, ja tuvojas kas tiešām draudīgs vai neprognozējams.

Mūsējie arī liktu „50”

Par limitiem. Anglijā ceļiem ar neatdalītām joslām atļautais ātrums ir 60 jūdzes (96 km/h). Ļoti nedaudzās vietās, kurās tiešām šis 100 būtu grūts pat meistaram ar ļoti labu auto, stāv zīnes „50”. Vietas tādas, kurās mūsu kārtībnieki arī liktu „50”. Varbūt pat „30”. Kilometrus. Vietas, kuras nav salīdzināmas ar tālu pārskatāmo Pūres aerodromu Ventspils šosejā, piemēram, pa kuru mēs velkamies snauzdami ar saviem 50. Vēl zemāku (30) ierobežojumu angļi lieto vien tur, kur ciematiņa vienīgā iela pagriezdamās burtiski atduras bodītes durvīs vai skolas pagalmā. 30 jūdzes – tie ir gandrīz 50 km/h. Tik ātri mūs māca braukt pa četrjoslu Kurzemes prospektu Imantā, piemēram...

Atklāta tolerance

Pa ātrgaitas šoseju te drīkst braukt 80 m/h. 127,8 km/h. Tā arī kustas divas malējās joslas. Trešajā braucam mēs, un spidometrs rāda gandrīs 100 (160 km/h). Arī tur, kur abpus ceļam greznojas labi saskatāmas fotokameru zīmītes. Jautāju važonim – sods nedraud? Šis saka – visi radari ir regulēti uz 95. Pie tā tad arī turamies. Līdzīgi esot  uz lauku ceļiem, kur kameru zīmes (ne vienmēr aiz tām ir arī radari) noteikti ir kopā ar lielo, spilgto „50”, tādēļ nepamanīt tās praktiski nav iespējams. Tur par sodāmu grēku tiekot uzskatīts 61.

Kur mūsu Saeimas tolerances lēmumi kavējas?

Esam formā olimpiskā...

Tā var teikt angļu „draiveri”, un tādēļ, manuprāt, viņi ir drošākie Eiropā. Kopš pirmās jūdzes – auto vadīšanas intensīvi treniņi. Nav viņiem vajadzīgas drošas braukšanas skolas un mākslīga slaloma vingrinājumi. Šāda dzīve, šāds brauciens piespiež būt teicamā formā un šo formu un optimismu uztur ilgus gadus. Tā ir drošība.

Un vēl kas. Angļu lauku mājas ir pārsteidzoši maziņas. Retā no tām ir vairāk par 100 kvadrātmetriem. Vairums divreiz mazākas par parastām mūsējām. Toties pagalmos un uz ceļa – labi, svaigi, visai dārgi auto. Plikas riepas neredz. Melni dūmi nesmird. Arī tā ir drošība, kuras pie mums pietrūkst.

Foto: Atis Jansons

Bet varbūt angļu humors ir labākais drošības pamats?

 
22 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
paardomas 28.janvāris 2014 23:05
10 1 Atbildēt

Raksts taads pompozs, sasmeejos bik par to.... Kapeec?

Angliju par savaam maajaam saucu jau vairaak kaa 6us gadus...dziivoju un paarvietojos pa to pashu apgabalu, kur izvizinaajies ir raksta autors( ja jau brauca skatiit JCB, tad domaaju, ka vizinaajaas uz Rocester, Staffordshire)...

Piekriitu, ka laukos visi vaalee kaa traki :D

Brauc droshi, briizhiem paargalviigi, dazhsh labs arii nokjer dziivzhogu vai traktoru....aarpus apdziivotaam vietaam pa lauku celjiem visi caurmeeraa tur tos 100 km/h (60mph)...

Kas attiecas uz shosejaam, tad te bik samelots... Atljautais aatrums ir 70mph, nevis 80mph.... Sods nedraud, ja brauc liidz 79mph....paskaidroshu kapeec- jebkuram aatruma limitam tolerances slieksnis ieksh karalistes ir 10%+2 mph un nevairaak...

paarkaapjot atlajuto+ tolerances slieksni par kaadaam padsmit juudzeem, var gadiities sanjemt soda punktus un naudassodu.... ja, piemeeram, velk pa shoseju uz rakstaa mineetajaam 95mph, tad spiid nevis soda punkti un naudassods, bet gan tiesas seede un liegums tiesiibaam....

daudzaas vietaas aatruma kameras nedarbojas, arii uz shosejaam ne....to vietaa pa celjiem blandaas netrafareetie 5aas seerijas BMW, S80 volvo, R32 golfi, A6 audi un vesela plejaade citu forseetu briinumu...

par stuuri.... labaa stuure ir pareizaa, nevis kreisaa...kapeec?

Anglijaa pie aplja ziimi"Dodiet celju" neredzeesiet, labaas rokas likums darbojas pats par sevi(tas mazs piemeers)...

tagad par droshiibu uz shosejaam un pilseetaas...kretinee tas, ka ir daudz taadu kjeemu, kas domaa, ka pirmaa josla uz shosejas ir tikai smagajiem( smagais iet stabili 60mph pa pirmo joslu, kameer vieglais ar kaadu pakiju vai citu indiviidu ar ziimeetaam tiesiibaam, vai bez taam, velkas uz 55mph pa otro joslu)(pilni celji ar taadiem kjeemiem)..."pavarotus" ar neraada, neieveero distanci utt....

pilseetaas (itseviskji Birmingemaa) braukshanas kultuura ir nekaada, visi vaalee kaa Indijaa :D

karoch, raksta autors te ir bik salielijies.....

Palaidniekam...

Vairums jauno auto ir liizingos njemti vai nomaati...Savukaart 5-10 gadus veci auto jau ir nolietoti (vinjupraat)...

Tumshais gadalaiks apmeeram taads pats, kaa Lv... plus daudz vairaak lietus, veetru utt...

Kad ir sniegs, tad ir auzas :D

Nejeedz vinji ar vasareneem pa sniegu vaaleet...

Melnais ledus gan ir daudz, apmeeram 4 meen. gadaa.... toties, ja ir ap +5C un gaidaams veejsh, tad celjus kaisa bez sajeegas.... es teiktu, ka Lv tad vispaar celjus nekaisa...

Par retro auto.... te retro jau ir viss, kas vecaaks par 20 gadiem ;)

VWfans 29.janvāris 2014 8:45
7 0 Atbildēt

Esmu divreiz bijis Anglijā ar savu auto, nobraucis ap 1000 km katrā reizē gan pa bāņiem, gan citām šosejām, gan pilsētām un, manuprāt, autors pārspīlē. Pa līkumainiem lauku ceļiem daudzi brauc ar 70-80 km/h, labākajās, taisnākajās vietās parasti ieskrienas līdz atļautajiem 96 km/h vai nedaudz ātrāk. Nu nav tā, ka katru slikti pārskatāmu līkumu masveidā visi ņemtu ar maksimāli atļauto ātrumu! Protams, brauc angļi un tur dzīvojošie cittautieši ļoti precīzi, bez kļūdām un neveiklībām.

Par bāņiem. Atļautais ātrums ir 70 jūdzes jeb 113 km/h. Bāņi atšķirībā no parastajām šosejām ir ar ļoti platām joslām un tādēļ ļoti ērti braukšanai. Ja bānim ir trīs joslas, tad kreisajā malējā transports kustas ar 87-90 km/h (tempu diktē ļoti daudzie kravas auto), vidējā ar 100-120 km/h, labā josla ar 110-130 km/h. Katrs pēc savas vēlmes izvēlas sev pieņemamo ātrumu robežās no 90 līdz 130 km/h.

zinātājs 28.janvāris 2014 19:53
5 7 Atbildēt

raksta autors grib apgalvot, ka mums ir vairāk cietošo, jo pārāk zemi ātruma limiti? Tos vajag pacelt un būs 5x mazāk avāriju? vai viņš nav no tramvaja izkritis ar galvu pa priekšu un tā 3 pieturas nobraucis?

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Puisēnu glābj mugursoma (+ VIDEO) 6

Puisēns piedzīvo šausminošu sadursmi ar vieglo automobili, taču šķiet, ka viņu būs paglābusi skolnieku mugursoma. Lasīt vairāk

 

ASV Dodge Challenger R/T bēg no policijas un avarē (+ VIDEO)

ASV, Lafkinas pilsētas tuvumā policija cenšas aizturēt vīrieti, kurš tiek turēts aizdomās par bankas aplaupīšanu Hjūstonā. Pakaļdzīšanās ar ātrumu virs 200 km/h turpinās līdz brīdim, kad bēglim priekšā parādās divi lēnāk braucoši kravinieki, kas aizņem abas joslas. Lasīt vairāk

 

Kravinieks cenšas izvairīties, taču kļūst tikai sliktāk (+ VIDEO) 22

Kravas auto šoferis cenšas izvairīties no vieglā auto, kas izbrauc priekšā un nobremzē, taču kļūst tikai sliktāk - kravinieks iebrauc pretējā joslā un saduras ar SUV, turklāt gandrīz uzbrauc arī diviem gājējiem, kas pēdējā mirklī pamūk malā. Lasīt vairāk

 

Tikai viena uzlāde - elektriskais Mini ierodas Frankfurtē saviem spēkiem 2

Mini Cooper SE, britu kompānijas 60 gadu vēsturē pirmais pilnībā elektriskais sērijveida modelis, Frankfurtes autoizstādē ieradies saviem spēkiem, nobraucot 400 km no Minhenes. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti