Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Kārtot: Augošā secībā
1 2 3 4 5 6
eidis 19.07.2023 11:32

Volx rakstīja:

Bradypus rakstīja:

Volx rakstīja: Un tu gribi teikt, ka mūža ilgums ir divkārt palielinājies, jo visi dzer Coca cola un ēd pusfabrikātus?

Es jau te iepriekš ieminējos, ka kāds tak to pārtikas piramīdu izgudroja, pētīja un saņēma finansējumu. Tikai šobrīd ir neviss Covid pandēmija, bet cukura pandēmija. 

Ieskatam

youtu.be/_sQrIi-RkuU

Protams, ka pusfabrikātu kultūrai ir ēnas puses, bet tās nekādi nav salīdzināmas ar badu. Mūža ilgums un sabiedrības labklājība dēļ intensīvās lauksaimniecības ir palielinājušies jo agrāk lielākajai sabiedrības daļai bija smagi jāstrādā uz lauka diendienā, lai visa sabiedrība nenomirtu badā. Bet tagad 2% cilvēku spēj apgādāt ar pārtiku visus tā, ka vēl pāri paliek un attiecīgi ir novērsts gan bads, gan atbrīvoti sabiedrības resursi citu darbu veikšanai - kaut vai milzīgam skaitam medicīnas personāla, kas pirms intensīvās lauksaimniecības būtu kaplējuši vagas, nevis ārstējuši cilvēkus. 

Bet ne visur pasaulē ir šāda laime pilnībā sasniegta. Un labāk, lai kāds dumjš kolas strēbējs nomirst no diabēta, nekā ceļas globālās pārtikas cenas, kas vēl daudzviet pasaulē ir kritiskas. Pietiek jau, ka Ukrainas karš ir atstājis ārkārtīgi smagu triecienu pārtikas pieejamībai nabadzīgajās valstīs. Nevajag vēl tavu cilvēknīdēja "golodomora" pieeju.

Kāpēc tikai kāds Colas dzērājs mirs? Tu arī, visticamāk, mirsi no kādas no kardio vaskulārajām slimībām. Lkm zini tādu apzīmējumu, kā alkoholiķu akna? Lūk, ASV tādas jau ir 50% pieaugušo iedzīvotāju un sastopamas arī bērniem. Agrāk tā bija izteikta alkoholiķu slimība un Latvijā jau nav labāks stāvoklis. Gan jau tev arī ir radinieki ar stentiem asinsvados, demence, vēzis tās visas ir vienas izcelsmes slimības - pārtikas/ķīmijas rūpniecība. 

Jā, un man atkal būs jāapmaksā šitas viss, identiski kā ar Covid. Nē, nē labāk jau mirsti no bada

Es teiktu, ka pilsonim Volx būtu jāizvēlas viena no divām iespējām:

- par medicīnas jautājumiem neizteikties

vai

- iedziļināties kādā saturīgākā avotā par katru no piesauktajām atsevišķi (papildus piezīmējot, ka vēzis NAV viena slimība, bet plejāde nevienādu slimību ar nevienādu izcelsmiu). Feisbuks un tā distributīvi NAV avots vispār. To rakstu vienīgais mērķis ir iegūt tavu uzmanību. Saturam nav nekādas nozīmes

eidis 19.07.2023 11:23

Deep state rēgojas? 

Domājams, ka krieviem tie SU ražošanā top lēni, pašiem vajag un piegādes līgumā atrunāto kvalitāti ir ļoti grūti sasniegt (šis arī bija iemesls kāpēc Indija izstājās no SU 57 projekta).

Savukārt F16 nepiegāde pamatā saistīta ar risku, ka UA ievērojami uzlabos kaujas spējas un ļoti ātri nonāks krievijas teritorijā, kas automātiski nozīmē krievu ofensīvu ar ņūku. Eiropā to nevienam nevajag. Attiecīgi arī gaida kamēr krievija sabruks no iekšpuses

eidis 17.07.2023 12:04

Šis nav īsti Ponzi. Šis ir crowdfunding skams. No tiem lielākā daļa ir skams, kas izmanto informācijas asimetriju - visādi shady projekti (jeb pat tīra naudas izkrāpšana uzņēmuma interesēs) tiek pasniegti kā dimanta oliņa un nauda aizplūst nezināmā virzienā. LV tādi ir Crowdestor, lielā mērā arī Mintos. Svešu kemperu tirgošana, salīdzinājumā ar tiem, ir tāda niekošanās

eidis 14.07.2023 17:01

Pieļāvums pareizs.

Un brīvā enerģija protams būs diezgan iespaidīga problēma. Un vēl lielāka - pieslēguma jaudas.  Līdzīgi kā uzlikt gateri pie vecāsmammas mājas.

eidis 14.07.2023 15:46

WALA rakstīja: Nekad nav ienācis prātā drusku parēķināt un padomāt, ka piemēram šādai stacijai ir jāatvelk iespaidīgs kabelis, jāliek "pieklājíga" izmēra transformators, kaut kur vēl tā enerģija ir jāražo un vēl pāris "sīkas" nianses.

DUS skaits LV ir mazliet virs 350 vienībām.

Bet citādi protams ja "pieņem" ka visur viss jau ir "pieejams" latvijas teritoriju tīri pēc laukuma formulas varētu noklāt ar 6 tādām stacijām, tātad pieļauju ka realitātē ar 10 varētu viss saiet, tik nu tas ka kaut kur tas viss ir arī jāsaražo, un visticamāk ka visvairāk kravas auto lādēs naktīs.

Tad nu padomāsim kādi "zaļi" enerģijas iegūšanas veidi eksistē un paņemsim piemēram saules paneļus "kuri ir uz vilņa".

Un sarēķināsim  1 tādai stacijai vajadzīgo saules paneļu daudzumu un pāris nianses, kā baterijas utml. Varbūt gribi pats veikt objektīvu pētījumu ar vienkāršotiem datiem ? Nu tā lai nav "mutē jāieliek" un pie reizes tev pašam nav nekādu šaubu par datu patiesumu ???

Šāda zemes saštepselēšana ievērojami uzlabos elektroauto pieejamību, efektivitāti un lietojamību. Jo mierīgi varēs lietot auto ar mazāku bateriju = lētāks, ekoloģiskāks, efektīvāks

eidis 13.07.2023 13:49

Volx rakstīja: Visu politiķu darbību rezultātā apakšā stāv nauda. Tas attiecas ne tikai uz Covid.

Piemēram, ASV pārtikas rūpniecība izlobējusi, ka nabadzīgajiem amerikāņiem food stamp tiek atprečoti veikalos, kas galvenokārt pārdod "procesed food". Coca Cola izgudrojuši "veselīgo" zero sugar Colu un viss Oki, doki. Statistika uzrāda, ka tieši šie produkti iegulst nabadzīgo amerikāņu iepirkuma grozos. 

Tieši tā pat notiek arī farmācijas nozarē. Savienojot šīs divas nozares rodas milzīgs profits - no sākuma saēdās indīgu pārtiku un pēc tam gadiem tiek uzsēdināt uz big farmas produktiem. Vai tad tā nav GB?

Jauc cēloņus ar sekām. 

Nabadzīgie amerikāņi ir stāvā sajūsmā, ka Cocacola ir sadzirdējusi par viņu ciešanām un rīkojās. Un pēc tam par par iejūtīgo farmācijas nozari. Aitas būtu ļoti neapmierinātas, ja tā nebūtu. Ir gadījies mazpilsētā novērot skatu, ka gatera strādnieki stāv rindā pēc alus Narvesenā, kas ir tieši blakus Maximai. Jo viņi VAR. 

Parādība saucas Nabadzības slazds. Plaši aprakstīta

eidis 13.07.2023 13:43

msh rakstīja: Atšķirību apjomos nejūti, jeb tu tankā? Jā, visu laiku drukā, tik ne tādos apjomos, jo tam nav attaisnojuma. Padomā kas būtu ja vienkārši, tāpat, aiz nekā, labos laikos, teiksim, pagājušās desmitgades vidū, ierubītu presi pilnā ručkā - es domāju ka pat tev un gābešņikam rastos jautājumi par tēmu "kas par nahuj?".

uz skolu, uz skolu tev ceļš ved!

Ja skolā kārtīgi lasītu vēsturi, būtu pamanījis : katra krīze = drukāšana. Vienalga kara, veselības vai ekonomikas nesabalansētība. Attiecīgi tie tavi "kovidafēras senseji" diezgan mierīgi varētu pagaidīt kārtējo Spānijas bezdarba burbuli un drukāt uz nebēdu. Attiecīgi mītam par organizatoru nav pat loģiska pamata.

Un neputro: piedrukātā "apsaimniekotāji" NAV!!!! pasākuma autori. Apsaimniekotāji ir apsaimniekotāji JEBKAM. Nav nozīmes vai tiek vai netiek drukāta nauda, vai ir ES fondi vai nav, vienmēr ir slikti pieskatīta publiskā nauda. Pie jebkuras valsts iekārtas

eidis 11.07.2023 13:22

msh rakstīja:

GB12 rakstīja:

1984 rakstīja: Bez taustāma labuma...... - paskaties, kā bagātajiem materiālais stāvoklis uzlabojās tā sauktās pandēmijas laikā. Kur palika Latvijas Valsts aizņemtie miljardi kovidnaudas? Un socipāts Pauļuts ar līdzgaitniekiem - kāda vara šamajiem tad bija pār pārējiem....

Mjā, kovidu uzarhitektēja, lai kaut kādas tur Latvijas sociopāts Pavļuts varētu uz īsu brīdi izbaudīt varu un Kariņa-Levita režīms varētu nopļekarēt pāris ļardus... 

Bet, nu, pastāsti, kā tas nākas, ka "arhitekti", kuru mērķis it kā bija pakļaut visu pasauli, uzlabot "bagāto" materiālo stāvokli, kuriem aiz muguras it kā bija valdības un miljardi, kas vairākkārt pārsniedz Latvijas IKP utt. utjp., to visu pasākumu "uzarhitektēja" tik nemākulīgi un ka tas viss tā izčākstēja... Nemaz nerunājot par to, ka "arhitektu" palīgi, kuri šo visu palīdzēja organizēt un noteikti varētu daudz ko pastāstīt, vēl masveidā nav saindējušies vai pālī izkrituši pa logu?

Ha! Tu laikam piemirsi ka par godu kovidam sadrukāja kaut kādas 2/3 no šobrīd apritē esošo dolāru, un laikam ar Eiro bija līdzīgs stāsts. Mums te vienkārši ir maza valsts un attiecīgi mērogs arī ir mazs. Pasākums izčākstēja, jo savādāk infekcijas slimība beigties nevarēja - nevis izčākstēja, bet gan diezgan veiksmīgi izbeidza to pasācienu [skatīt mūsu variantu, kur kovids izbeidzās vienā konkrētā dienā, 2022. gada 24. februārī]. Abet par to indēšanos vai izkrišanu pa logu - kāpēc lai tā tas notiktu? Noderīgu pakalpiņu masa ir vajadzīga, un konkrētie indivīdi ir tā sazagušies ka pat bez saindēšanās vai izkrišanas pa logu, vaļsirdības gadījumā rūtota saule viņiem ir garantēta.

Tev liekas, ka naudas drukāšanai vajag kovidu? 

Es ļoti labi atceros, ka sākot strādāt mana alga bija latu izteiksmē 93LVL. Pēc nepilniem 8 gadiem jau ap 800 LVL pirktspējie faktiski nemainoties (grozs gan restrukturējās samazinoties importa izmaksām). Un tas viss bez kovida, bez kara utt. 

Uz skolu tev ceļš, jeb studēt ekonomikas vēsturi.

eidis 07.07.2023 15:06

Un priekškam? Vai arhitektiem nav ko darīt, ka jātaisa sociālie eksperimenti bez viņiem taustāma labuma?

Un ja negadītos C19, ko tie "arhitekti" iesāktu? Jeb šie sēž bez darba un gaida kad varēs arhitektēt..... Vienmēr pie tā, ka esi nodzēries, apmīzies un sievu iekaustījis, vieglāk vainot "arhitektus", "deep state" utt, ne personīgo slinkumu, nevīžibu un raksturu.

eidis 07.07.2023 14:36

Vidējs pošmīzis jau nespēj saskatīt, ka: 

1. Epidēmijas, pandēmijas ir kolektivizācijas (urbanizācijas) neizbēgamas sekas. Viņi vieglu roku savieno kautkādus faktus no Fox news, bet pilnīgi ignorē Āfrikas cūku mēra iemeslus (mežcūku savairošanās). Tas pofig, ka urbanizācija neizbēgam ir = pandēmija laiku pa laikam.

2. Dabas labarotorijā veikto mutāciju un pārlēkšanas mēģinājumu skaits ar ļoti daudz `000000 skaitu pārsniedz jebkuru visražīgāko ķīniešu laboaratorijas jaudu. Attiecīgi ar varbūtības atsķirību `000000 pie vainas ir daba.

Protams savienot abus apsvērumus un konstatēt, ka pandēmija ir parasta varbūtība ar visiem varbūtības atribūtiem viņiem neizdodas nekā.

eidis 04.07.2023 14:07

kasinsh79 rakstīja:

kasinsh79 rakstīja: Jauns darbs. Esmu ticis pie ļoti svaiga Passat b8 ar 1,5tfsi ar 150zs un automātu 👍 No Avis ilgtermiņa nomā. Beidzot atkal zināms super ērts auto.

Patēriņš 6,1l mix. Kas savādi - atlaižot gāzes pedāli, displejs parāda, ka šobrīd strādā vien 2 cilindri. Protams, tas nav sajūtams. Dinamikas pietiek. Prieks braukt 😊

Es visu laiku mēģinu saprast kāpēc ražotāji mēģinina šo informāciju attainot. Userim tak pilnīgi vienalga. Pašreizējam auto uz tā displeja visu laiku uznirst kkāda herņa par strat/stop, logtīrītājiem, radiostacijām, skaļumu, šķērsļiem utt. Tiešām kādam tas relevanti. Atslēgt var tikai atslēdzot to displeju, kas nav foršī - uzliku tur digitālo spidometru, kas patīk

eidis 04.07.2023 14:02

darklight rakstīja: Ok, pārcenots varbūt arī nav īstais vārds, jo viss maksā tik, cik maksā. Vienkārši: paņemot līdzvērtīgus, vienādā stāvoklī esošus dažādu marku auto - tas BMW būs krietni dārgāks. Pat Mersi vai Lexi var nopirkt daudz izdevīgāk nekā BMW. Nu bet es te par veciem autiņiem, līdz 5K.

Uz nojātiem BMW stāv rinda pumpainu, neizglītotu tīņu, kuriem melni reperi ieskalojuši murgus par "prestižsu", "turbo jaudu", "ielas driftu" un citus murgus. No austrumu puses nāk spiediens ar Brat un Brat 2. Attiecīgi tos šrotus izķer kā pīrādziņus. Tāpēc arī cena spiež uz augšu visu piedāvājumu un labākā atbilde ir: atstāt tīņu marku tīņiem. Sekss ar BMW suportiem tomēr ir ievērojami nekaitīgāks kā ar pieturvietas soliņiem vai garāmgājēju pakaušiem. Lai tas paliek sīkajiem. Gan izaugs līdz īstiem auto. Mammas maku tikai žēl

eidis 09.06.2023 0:49

core rakstīja:

eidis rakstīja: Nevienu būvuzraugu neinteresē pārkrauta mašīna, bet viņi PIERAKSTA kravas izmēru. AKA paliek audita ieraksts no kura nevar tikt vaļā. 

Būvdarbu vadītājs materiālu izvēlas pats tikai ļoti mazos uzņēmumos. Normālos tas notiek centralizēti.

Cik uzskata par vajadzīgu = nevadāms process.

Šo apsvērumu dēļ apšaubu ceļinieku gatavību vadāt pārkrautas mašīnas.

Tukša muldēšana, neko viņš nepieraksta, būvuzraugs nestāv klāt katrai mašīnai.

Ko nozīmē materiālu izvēlas centralizēti? Materiālu izvēlas pēc tā kas ir projektā. Kādas šķembas bērt neizvēlas ne būvdarbu vadītājs ne pat būvfirmas īpašnieks. Bet būvdarbu vadītājs izvēlas kad un cik daudz šķembām sūtīt mašīnu pakaļ.

Tur nav nekāds process, būvuzraugs ar savu parakstu beigās atbild par objekta kvalitāti, un viņš pats izvēlas cik daudz viņam jābūt objektā lai to nokontrolētu.

Tu tiešām neko nezini. Ja būvdarbu vadītājs izvēlētios materiālus, nevienai ceļu būve firmai nebūtu peļņas. Vispār nebūtu. Tāpēc tur ir iepirkumu daļa.

Būvuzraugam IR JĀATBILD pa rmateriāliem. Tāpēc izvēle atrasties ir izsvērta. Vienmēr

eidis 09.06.2023 0:46

core rakstīja: Es, savukārt, tikko pašķirstīju pēdejā laikā rēķinus un vienā gan smilts, gan šķembas ir tonnās, citā gan viens, gan otrs kubos.  

Un pirmo reizi dzirdu, ka kāds karjers dotu līdz katrai kravai atbilstības deklarāciju, pēc manas pieredzes tu to vari dabūt tikai pēc pieprasījuma, un tajā viņi norāda materiāla īpašības un apstiprina kvalitāti, bet nav pilnīgi nekādas norādes par kubiem vai tonnām, un būvuzraugs bez problēmām pieņēma.

Un vēl, visos projektos, ko esmu turējis rokās, pilnīgi visi materiāli, (smilts, šķembas, melnzeme) ir norādīti tieši kubos, nevis tonnās.

Nesmīdini, papīru kaudze ir jāražo jebkurā būvniecībā, tad sanāk, ka būvniecībā neviens neko nemuhļī un viss notiek pa godīgo? Un piedod, bet tavs arguments par cp, vid un citu dienestu kontroli vispār ir nepārspējams, tavuprāt kokvedējus viņi nekontrolē? Vai domā, ka augstāk minētais sižets ir meli?

Tieši tā, būvnieks ir ieinteresēts izdarīt visu pēc iespējas lētāk, ievest mazāk, atvest vienā reizē vairāk, līdz ar to lētāk, bet karjeram ir jāmaksā tik cik viņi ir iekrāvuši tavās mašīnās, un tas nemaina kopējo summu, vai viņi iekrāva to daudzumu 15 vai 20 mašīnās.

Es arī tikko pasūtīju šķembas. Kubos. Un kubus pilnīgi lineāri pārrēķina tonnās. Lietus, kakas un jebkas cits ārkārtīgi maz maina svaru. 

Lielā objektā ievestā krava tiek reģistrēta. Tajā skaitā tilpums/svars, kas ir viens un tas pats. Paliek ieraksti, kurus Irklis pēc 7,5 gadiem izvilks un izrakstīs pieklājīgu rēķinu. Domāju, ka tādu risku nevienam nevajag

eidis 02.06.2023 16:19

Uiiiii 

Nu parādi kurā karjerā nav svaru. Tāds uz +/- būtu tāda dieva dāvana būvniekam. Iedod 5īti ekskavatoram un 5 īti uzskaitvedim un 1/2 mašīna par brīvu

eidis 02.06.2023 16:16

Nevienu būvuzraugu neinteresē pārkrauta mašīna, bet viņi PIERAKSTA kravas izmēru. AKA paliek audita ieraksts no kura nevar tikt vaļā. 

Būvdarbu vadītājs materiālu izvēlas pats tikai ļoti mazos uzņēmumos. Normālos tas notiek centralizēti.

Cik uzskata par vajadzīgu = nevadāms process.

Šo apsvērumu dēļ apšaubu ceļinieku gatavību vadāt pārkrautas mašīnas.

eidis 02.06.2023 13:32

Tur ir 3 pušu kontrolieri. Pasūtītāja, uzņēmuma un projektētāja. 

Domāju, ka neko nezini par industriju, ka tik priecīgs par savu asprātību

eidis 02.06.2023 11:00

Volx rakstīja: Aldis paredz, ka AS sašķelsies un nebūs vairs valdībā. Tālākā nākotnē paredz JV diktatūru.

t.me/aldisgobzems/7395

Aldis pārņēmis stafeti no Levita paskaidrot acīmredzamas lietas

eidis 02.06.2023 10:57

core rakstīja: Un vispār nesaprotu, kāpēc visi ir tā uzēdušies uz baļķvedējiem? Ne jau viņi ir tie lielākie ceļu bojātāji. Pavērojiet kādreiz uz ceļa baļķvedējus, viņu riteņi tajās risēs nemaz neder, jo visiem baļķvedējiem ir dubultriteņi. Lielākie ceļu bojātāji ir tie paši ceļu būvētāji, kas ar "vannām" smiltis un šķembas vadā. Un "vannu" riteņi gan tajās risēs lieliski der. Baļķvedēja sastāvs spiež uz ceļa ar 22-26 riteņiem, "vannas" ar 12, retos gadījumos 16. Tad nu varat parēķināt cik lielas ir spiediena starpības uz ceļu.

Neapgalvosu, bet minēšu, ka ja ceļinieki ar pārkrautu "vannu" atzīmēsies objektā (kur kravu vērtē no 3 pusēm un ātri ierakstīs pārkraušanu), ceļinieki dabūs tādu drāzienu, ka maz neliksies.

Jāsaprot, ka ceļu pamati dilst un dilst no lietošanas. Pārkrauts auto to paātrina. Ceļi projektēti nepārkrautam auto, jo smagākām kravām paredzēts ceļš ir būtiski dārgāks - LV iegūstamas tikai dolomīta šķembas, lai nestspēja būtu lielāka, jāliek granīts no NO un tas ļooooti sadārdzina projektu. Vot i visi izliekas. Jo savādāk nepietiek resursu

eidis 01.06.2023 15:26

Itkā pamatam no šī nevajadzētu nobeigties. 

Bet ja bindera kārta sabruka, hvz. Moš arī šķembas kkā iespējams ar ledu izspiest. Bet maz ticams

eidis 01.06.2023 15:12

Tas ir stāvošs transports. Uz šosejas pārkrautais baļķvedējs uz vietas nestāv. Uz šosejas rises rodas no sagruvuša pamata - šķembas paliek apaļas un sāk velties ārā. Ar pārkrautu auto tam neparedzēts ceļa pamats, protams, tiek bojāts, bet divas nedēļas ir stipri par maz, lai tas sabruktu. Pat ja nav tam paredzēts. 

Asfalts neko netur, asfalts rada saķeri

eidis 01.06.2023 13:30

ZZZZ rakstīja: Skatos un brīnos Jeep cena. 2005.g 10350e !??

www.ss.com/msg/lv/transport/cars/jeep/grand-cherokee/dfjon.html

nu naudu vnk ļoti vajag

eidis 01.06.2023 13:19

WALA rakstīja: Tas ir teoretiski iespejams ja īpaši nelabveligi laika apstakļi un nav uzklata gala karta, t.i. asfalts ir plāns, visos citos gadijumos - brāķis ...

Nop nav iespējams. Nekādi nav iespējams. Ceļu nes šķembas, asfalts ir tikai saķeres virsma. Rises veidojas sabrūkot pamatam - šķembas paliek apaļas. Resp nedēļas laikā rises iespējamas tikai ja šķembu vietā oļi salikti. Maz ticams šis

eidis 01.06.2023 13:14

ezis71 rakstīja: Pastāstīšu kā gāja manam darba kolēģim.

Nopirka trimmeri(krūmgriezis),iebrauca Cirklē un nopirka 95kto,aizbrauca uz pāķiem.Ielēja trimmerī zupu,nelec,kaut kā beigās pieleca bet nevelk.Tā kā viņš nebija vakarējais tad saprata kad tā degvielas vaina.Nākamreiz kad brauca uz pāķiem nopirka 95kto Nestē un trimmeris ar pirmo pieleca un strādāja kā bitīte.

Šis Nestes krūmu marketinga stāsts ir vairākas reizes dzirdēts. Bet vienmēr no nekritiski domājošiem pilsoņiem. Lielu autoparku vadītāji neapstiprina šo atšķirību. Tāpat kā ProDiesel ieguvumus.

eidis 26.05.2023 13:15

iciks rakstīja:

eidis rakstīja: Tad tas darbojas 1 sezonu

Šis jau pārspēj pat "viss kalpo tikai garantijas laiku". Var jau vēlēties attaisnot savu vada būšanu, bet nevajag kļūt smieklīgam.

Visa tehnika kalpo pamatā gadiem ilgi un neviens ar īpašām izvirtībām neaizraujas. Kādreiz nomaina eļļu (un arī noteikti ne pēc ražotāja prasībām), paasina asmeņus vai tamlīdzigi.

UN NEPIŠAS AR TO VADU.

Nu es "nepišas" ar to eļļu un to asmeni. Mainu tikai aparātu uzreiz

1 2 3 4 5 6

Lasītākie raksti

Jaunie raksti